- Gegevens
“Anne Imhof krijgt dit najaar de volledige vrijheid om de 1100 vierkante meter grote kelderzaal van het Stedelijk naar haar hand te zetten”, jubelt het Stedelijk Museum.
“Youth”, de installatie in de kelder van het SMA, van boven bekeken, oktober 2022.
(Alle foto’s van de installatie in dit artikel: Mandarte.)
- Gegevens
Exchange 2022
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
aluminium, glas, plexiglas, hout, bankbiljetten.
Exchange exterieur in Watou tijdens het kunstenfestival 2022
- Gegevens
The Exchange 2016
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
16 x 8 x 7 meter, aluminium, glas, plexiglas, hout, bankbiljetten.
- Gegevens
A Permeable Body of Solitude 2012 Interieur
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
Karton, Hout, Glas, Plexiglas, autofragment, epoxyhars. 3,5 x 3 x 4 m1
Museum Kurhaus Kleve (Duitsland), 26 maart t/m 19 juni 2022.
Lees meer: Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 2
- Gegevens
A Permeable Body of Solitude 2012
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
Karton, Hout, Glas, Plexiglas, autofragment, epoxyhars. 3,5 x 3 x 4 m1
Foto's van de opstelling in het Museum Kurhaus Kleve (Duitsland) tijdens de 14e salon van kunstenaars en kunstenaressen, 26 maart t/m 19 juni 2022.
Lees meer: Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 1
- Gegevens
Thistle (distel) 2011
Rob Voerman (1966)
zeefdruk aquarel en potlood op papier, 198 x 220 cm
Rob Voerman realiseert (juni 2022) een nieuw werk in Watou. Op verzoek van de Kunstenzomer 2022, in Watou, in zuid-west België (curatoren James Putnam en Koen Vanmechelen.
- Gegevens
- Gegevens
- Gegevens
- Gegevens
- Gegevens
- Gegevens
- Gegevens
Welkom bij Mandarte. Dit is de derde aflevering van onze beschouwing van het Ganymedes-kapiteel.
- Gegevens
Deze week gaan we op zoek naar de betekenis. Is het een verhaal, zo ja voor wie is het bedoeld?
- Gegevens
Welkom bij Mandarte. We zien een onbegrijpelijke sculptuur in een kerk. Is het een uiting van de klerikale elite, met een verborgen boodschap voor de eigen broeders? Of kenden de pelgrims en de ‘beminde gelovigen in die tijd het afgebeelde verhaal en snapten zij de betekenis?
- Gegevens
Als er ooit een briljante lezing over beeldhouwkunst is gehouden, dan is het wel die, welke Rainer Maria Rilke uitsprak over Rodin in Parijs in 1907. Hij schrijft er een voorwoord bij waaruit blijkt dat Rodin op dat moment nog helemaal niet de roem had die hij nu heeft. Er waren nog niet zoveel mensen die zijn werk kenden.
Rilke begint met een fantastische vondst: hij vertelt zijn publiek dat hij voorlopig niet gaat verklappen over wie de lezing gaat. Hij vraagt de luisteraars om zich hun jeugd te herinneren, en niet alleen hun eigen jeugd maar vooral alle dingen die bij de jeugd horen. Dat is belangrijk zegt hij omdat hij zich realiseert dat hij eigenlijk niet over mensen moet praten, maar over dingen.
- Gegevens
- Gegevens
(Afbeelding: Louise Bourgeois Untitled 2004
Tuin van het Rijksmuseum Amsterdam 2019)
In een reusachtige boom in de tuin van het Rijksmuseum in Amsterdam hangen twee darmvormige kluwens van diep glanzend roestvrijstaal. Bij nader inzien zijn zij onmiskenbaar een spiraal.