In het sculptuurblog staan artikelen gebaseerd op een enkel kunstwerk.
- Gegevens
Beafort04-1-AttardBoundaries of Infinity 2012
Norbert Francis Attard
Gemeentehuis De Panne
Deze impressie uit de wandelgids Beaufort04 geeft de bedoelingen van de kunstenaar goed weer. We zien een groen grasveld met een monument. Achter het monument ligt een vijver. Op enkele banken die doorlopen langs het gras en de vijver zitten mensen. Over het gras wandelen twee figuren naar het monument. Op de plint aan de achterzijde van de vijver loopt nog een figuur met een tas.
- Gegevens
Het woord is aan het beeld
Datum: donderdagmiddag 19 april
Tijd: 15:00 uur
(Stipt! Houdt u rekening met parkeer- en aanlooptijd)
Locatie: R. U. Leiden, Groot Auditorium
Rapenburg 73 Leiden
- Gegevens
Michelangelo, De Nacht, Florence San Lorenzo ca. 1530
XVIII
L’IDÉAL
Ce ne seront jamais ces beautés de vignettes,
Produits avariés, nés d’un siècle vaurien,
Ces pieds à brodequins, ces doigts à castagnettes,
Qui sauront satisfaire un cœur comme le mien.
- Gegevens
The BBC vertelt in zijn serie History of the World, bij monde van de Leeds Museums and Galleries, over een van de eerste achterover-leunende figuren van Henry Moore, het beeld Reclining Figure uit 1929. (H:54 cm W:82 cm D:37 cm)
‘Het is gehakt uit bruine ‘Hornton’ steen, afkomstig uit de groeven in Noord-West Oxfordshire. De vereenvoudigde vormen tonen de invloed van niet-westerse beeldhakken, die Moore vond in het British Museum, en van het vroege werk van Pablo Picasso’. Een prachtig voorbeeld van een achterover-leundende bronnimf is nu te zien in de grote Picasso-tentoonstelling in de Tate.
- Gegevens
Reclining Figure in het LudwigDraped Reclining Figure 1952-53 (LH 336)
Henry Moore
Brons L= 157,5 cm
Keulen, Sammlung Ludwig
Zo ga je niet om met een dame. Zo kwetsbaar stel je haar niet op. Zelfs niet als ze ‘maar’ een beeld is. Iedereen die het museum binnengaat passeert haar omhoog-gestoken knieën die half schuil gaan onder haar neerhangende rok. Ze richt zich net op, uit een vlak, klein stukje grond, een uitsnede uit een grasmat, op een ongewoon brute tafel van roestend ijzer en grove I-balken. Alert en zich niet bewust van ons gluren kijkt ze door de voorhal van het museum in de richting van de ingang naast de boekwinkel. Dit is zeker: hier hoort ze niet. Ze hoort ergens anders, op een heuvel of in een park. Niet hier in de chaos van witte muren, opgeplakte posters en glazen deuren waar het publiek lawaaierig rondscharrelt tussen garderobekastjes en toiletten. Hier is ze geen sculptuur meer in een museale ruimte, hier is ze gedegradeerd tot een anekdote.
- Gegevens
Wie is deze Cosima von Bonin, die nu de hele projectzaal van het Ludwig Museum met haar werken heeft gevuld? Zij is - onder anderen volgens The Tate en Witte de With - een van de meest invloedrijke en eigenzinnige kunstenaars in het huidige Duitsland. Ze schildert, ze maakt sculpturen, installaties, textiele werken, ze treedt op als performer en maakt films, kortom haar oeuvre is niet beperkt tot een enkel medium of genre. Ze werkt vaak samen met andere kunstenaars en heeft meermalen gezamenlijke optredens georganiseerd met musici, collega kunstenaars en theoretici, waarmee ze haar rol als kunstenaar uitbreidde tot die van curator, criticus, Dj en producent.
- Gegevens
Visitatie ca. 1390
Giotto
fresco
Assisi, San Franceso
Deze warme begroeting is één van de ‘Giotto’s’, die we tijdens ons virtuele bezoek aan Assisi bekijken. Giotto plaatst de scène in een landschap, onder een olijfboom, net buiten de loggia van een villa, onder toeziend oog van vijf andere dames. Het is ook niet niks, deze oude zwangere dame, die een jonge zwangere ontmoet. Giotto zette de trend en zijn beeldopbouw werd nog vaak nagevolgd.
- Gegevens
Zonnebloem zaden 2010
Ai Wei Wei
‘Twee bedjes’ daaruit in De Pont
Bij de tentoonstelling die De pont nu in huis heeft, over de Chinese kunstenaar Ai Wei Wei, is een zogenaamde e-catalogus beschikbaar. Dat is een catalogus in PDF formaat, die je gratis kunt downloaden van Internet. Deze link is geldig voor de PC en Mac: (http://www.depont.nl/fileadmin/bestanden/tentoonstellingen/ePDF_aiweiwei_V3_ny.pdf)
- Gegevens
Abdelkader Benali
Sidi el Karchi
De laatste bijeenkomst van dit seizoen hebben we het over Sidi el Karchi. Hij is geboren in Sittard en heeft zich daar nu, zo het zich laat aanzien, voorgoed gevestigd Over hem heeft Abdelkader Benali een prachtige tekst geschreven. Twee Marokkanen (althans van Marokkaanse ouders) ontmoeten elkaar, twee kunstenaars, de een schildert de ander met verf, de ander schildert de een met woorden.
Te mooi om voorbij te laten gaan.
- Gegevens
lurrak - 1980-81 Eduardo Chillida Een plattegrond. Daar doet de tekening nog het meest aan denken. Omdat de lijn overal even dik is. Dat maakt de tekening bouwkundig. Bouwtekeningen hebben altijd lijnen voor muren met een bepaalde, vaste dikte. Ook is er geen perspectief. Bouwtekeningen hebben een vooraanzicht, een zijaanzicht en een bovenaanzicht. Het bovenaanzicht biedt het overzicht van de plattegrond. |
Lees meer: Berlage en de beeldhouwersplattegrond (Chillida 20)
- Gegevens
Thinker 2008
Charlotte Schleiffert
Gemengde techniek op papier 255 x 140 cm
Galerie Akinci
Deze indiaan komt me erg bekend voor. De laatste keer dat ik hem tegenkwam was in de Metro in Parijs, net zo poedelnaakt maar zonder veren. Het was flink koud toen en we vormden een vreemd stel, hij in zijn blootje en ik met mijn warme winterjas en hoed. We zwegen, verzonken als we allebei waren in gedachten. Nooit geweten dat er een evenbeeld op de wereld rondliep, in Siouxland.
Charlotte Schleiffert wist dat wel. Ze is erg bereisd en heeft meer dan de halve aardbol bezocht. Zodoende kon ze een nauwkeurig portret maken van de denkende indiaan, die als een echte Rodin met zijn ene elleboog ‘overkruist’ op zijn tegenoverliggende knie steunt.
- Gegevens
Maar dat (zie gisteren blog 04-03-12) was nu juist het probleem in Münster: de sculpturen waren langs de wand gezet, zodat het bij de meeste niet mogelijk was om ze van alle kanten goed te bekijken. En dat ontneemt hen toch veel van hun kracht.
Wel was er iets anders dat veel goed maakte: een vitrine met de originelen van Martin Heideggers Die Kunst und der Raum, met zeven bijbehorende originele Litho’s door Chillida.
- Gegevens
Ook in de tentoonstelling in St. Paul de Vence, die we afgelopen zomer bezochten, was er belangstelling voor de geschiedenis achter de Windkammen. Wat daar opviel was hoe de windkammen, die nu drie grote sculpturen zijn, door Chillida werden opgevat als één sculptuur op één rotsblok of sokkel. Zowel zijn ruimtelijk uitgevoerde Estudio peine del viento III, V en VII zijn nog allemaal solitair. De solitaire plaatsing op een sokkel maakte het natuurlijk beter mogelijk om de werking van de sculpturen als zelfstandige eenheden te bestuderen. Het moet ook iets te maken hebben gehad met het nog ontbreken van de plaats waar uiteindelijk de winkammen zouden worden aangebracht, de baai bij San Sebastian.
- Gegevens
De curator van deze tentoonstelling in Münster is de oudste zoon van de kunstenaar, Ignacio Chillida. Er worden meer dan 100 tekeningen en grafiekwerken getoond, maar ook keramieksculpturen en werken van staal en albast, zo belooft het museum. De tentoonstelling biedt een overzicht van meer dan vijftig jaar van het oeuvre, van 1948 toto 1990.
- Gegevens
lurrak 1980-81 |
||
|
Het beeldt niet uit en het bootst niet na. Het bestaat uit segmenten. Die segmenten zijn halfrond, recht, hoek. Ondanks hun bedachtzame samenvoeging zijn ze herkenbaar. Ze gaan niet op in het geheel, maar stellen samen het geheel vast. Ze blijven nadrukkelijk aanwezig voor het oog, dat het geheel wil zien, maar ontdekt hoe het geheel aan tweestrijd is overgeleverd: is het een rij segmenten of is het een geheel? |
- Gegevens
De grafische vorm wordt ontleed door het mes te zetten in aanhechtingen van verschillende lijnstukken. Hun basisvormen zijn herkenbaar, overeenkomstig van uiterlijk maar nooit geheel identiek. Ze zijn ooit door Chillida tot deze vorm samengevoegd. Die samenvoeging ademt de geest van bedachtzaamheid. Bedachtzaam is de ruimte waar tijd niet telt.
- Gegevens
lurrak - terres de grand feu 1980-81
Eduardo Chillida
Dit stelt een ruimte voor, of liever drie, zoals Chillida in elkaar heeft geschoven in zijn terracotta Huis van de Dichter. Dat huis klopt niet met deze grafiekvoorstelling als plattegrond gedacht. Maar het heeft wel dat gevoel. Met ruimtes die zich openen naar elkaar en ruimtes die zich afwenden van buiten. Met ruimtes om te schuilen voor het licht of te baden in de zon. Met ruimtes voor samen zijn en ruimtes om alleen te zijn. Het is open en toegankelijk en tegelijk besloten en intiem.
- Gegevens
Al sinds ons bezoek aan de Fondation Maeght vorig jaar, hangt deze poster te pronken in onze achterkamer, die we regelmatig gebruiken als leslokaal. Helemaal bovenaan staat: daaronder is een grafische vorm zichtbaar en helemaal onderaan de poster staat: chillida Hoofdletters komen niet voor.
|
- Gegevens
Tombe van Lorenzo de’ Medici
Michelangelo Buonarroti
Florence, Sagrestia Nuova
Misschien komt het idee voor de vier tijden van de dag, die Michelangelo hakte voor de tombes van Giuliano en Lorenzo, uit Dante’s Convivio. Daarin beschrijft Dante het leven als een boog die oprijst en neerdaalt en verdeeld is in vier segmenten: de vier tijden van de mens, de vier jaargetijden en de vier tijden van de dag.
- Gegevens
Dageraad (detail)
Michelangelo Buonarroti
marmer, 203 cm lang
Florence, Sagrestia Nuova
Een ander leuk weetje - maar ook niet meer dan dat - over deze Dageraad , is dat dit een van de slechts twee naakte vrouwen is, die Michelangelo in zijn hele leven heeft gebeeldhouwd.