De presentatie verduidelijkt hoe Chillida, na zijn kunstenaarsdebuut in Parijs, eerst in zijn thuisland Baskenland in Spanje zijn beeldende strategieën ‘staalt’, voordat hij zich bezig gaat houden met andere materialen als hout en steen.
Zijn tekenwerk wordt in de totale breedte van zijn studiejaren tot aan zijn rijpe scheppingsjaren geïllustreerd, waarbij ook aandacht wordt besteed aan de kunstenaarsboeken van Chillida in dialoog met filosofen als Martin Heidegger.
Hoogtepunt van de tentoonstelling vormen Chillida’s werken rond het thema Peines del Viento.
De ‘windkammen’ van corten staal, die sinds 1977 zijn opgesteld in de bocht van San Sebastián, zijn voor hem zowel een hommage aan de elementen, als aan zijn thuisstad en aan het Baskenland. Deze werken uit weervast bouwstaal vormen zonder twijfel een van de hoofdwerken uit zijn oeuvre. De tentoonstelling maakt het mogelijk de geschiedenis van het jarenlange proces van rijping van dit ensemble sculpturen te bestuderen, aan de hand van verschillende sculpturale- en getekende studies.
De tentoonstelling duurt van 28 januari tot en met 22 april 2012.