Daar heb je al direct de valkuil van de figuratie. We zien iets min of meer herkenbaars en gaan meteen de overeenkomsten benoemen. Dan denken we dat we alles gezien hebben. Een aap die in lotushouding zit. Een hert dat bevallig op zijn schoot ligt. Vuile matrassen met afval ertussen, een troon op een vuilnisbelt. Vrolijke vinken en meesjes pikkend en scharrelend erom heen. Gaat het over de dieren? Nee, natuurlijk is het een fabel, waarin de dieren voor mensen spelen, om de mens zijn ware innerlijk te laten zien. | ||
Schuin achter deze Bokito staat een groot beeld opgesteld van een jonge vrouw, die gehuld in een gebloemde art-nouveau mantel op een maagdelijk witte jurk, een grasmaaier over een bloemenperk duwt. Op de grond naast haar ligt een naakt kind, dat liefkozend een kikkertje in zijn hand houdt. Het serene gezicht van de dame en de aanwezigheid van het naakte kind doen vermoeden dat het hier om Maria gaat en haar zoon Jezus. Scegli il Paradiso is de titel, in de catalogus vertaald als ‘kies de hemel’. Ja, maar is dit beeld nu vóór of ná Maria Hemelvaart? | ||
Het hele beeld is gemaakt van heerlijk gladde, glanzende, onaanraakbare, buitengewoon breekbare, fantastisch vormgegeven majolica. Ik ben onmiddellijk onderste boven van het schattige vogeltje, dat gezeten op Maria’s borst, haar mantel bij elkaar houdt. Aan de voorkant gezien dacht ik even dat het om een hangend sierrad ging, een gekleurde broche of sluiting, maar van de zijkant bleek het duidelijk een vogeltje. | ||
‘Nou’, zei een van de vrijwilligsters van De Nederlandse Kring van Beeldhouwers, die met mij mee liep, ‘ik weet nog zo net niet of dat vogeltje wel zo schattig is en haar mantel vasthoudt. Het heeft meer iets van de aandacht trekken, zoals hij er bij zit, iets paniekerigs’. Ze heeft het goed gezien. Het roodborstige beestje zet zich schrap met haar groenwitte pootjes boven haar lijf. Haar staart en vleugels zijn gespannen naar achteren gespreid en met het kopje opgericht trekt ze uit alle macht met haar gele snavel aan de mantel. | ||
Aan de voet van het beeld wordt de reden duidelijk, Daar, op de grond waar Maria zojuist haar moordende maaimachine heeft voortgerold, liggen lege, gebroken eierschalen. Glanzend wit van binnen met restjes eigeel en aan de buitenzijde prachtig blauw gespikkeld. Hoezo de hemel? Wat is deze madonna in hemelsnaam aan het doen? We zullen er nog vaak over praten, over wat deze prachtige, venijnige schoonheid aan betekenis verbergt. | ||
Deze eekhoorntjes zijn, volgens een van ons, twee kunstenaars. Hebben we laatst niet zo’n enorm grote stapel borden zien staan in De Pont? Nou, daar geven deze eekhoorntjes commentaar op. En ze zijn met z’n tweeën. En de een kijkt naar de ander, terwijl de ander de buitenwereld inkijkt. En er liggen koffiebekertjes bij. En een kopje met een tekst erop. En nog meer verpakkingsresten van voedsel. Ze zijn samen bezig om hun visie op de kunt te geven. En wat je ziet is een leugen, want het beeld heet Pinocchio. Is dat ook niet van alle tijden? | ||
Er is nog zo veel meer te zien, en nog zo veel meer uit te leggen, en nog zo veel meer te ontdekken, en nog zo veel meer plezier te beleven, dat er te weinig ruimte is om erover schrijven. Laten we er heengaan! |
Aanwezig zijn 3 Van alle tijden
- Gegevens
(Leestijd:
2 - 4 minuten)
Abonneren
Rapporteer
Mijn reacties