logo mandarte750"Een esthetische beschouwing van kunst schiet tekort, omdat ze het zwaartepunt
bij de beleving van de beschouwer of schepper legt en niet bij de waarheid, die
haar onderkomen in het werk zoekt." - Gerard Visser, Heideggers vraag naar de techniek, p.152

  • Home
  • Excursies
    • Inschrijven Artzuid 2025
  • MZMK
  • Sculptuurblog
  • Weblog
  • Video's
  • Publicaties
  • Over Mandarte
In het sculptuurblog staan artikelen gebaseerd op een enkel kunstwerk.

Kay Schuttel in DordtYart

Gegevens
Geschreven: 04 oktober 2014
(Leestijd: 3 - 6 minuten)

Kay Schuttel detailDe illusie van de werkelijkheid

DordtYart 2014, Artist in Residence: Kay Schuttel                    

Het is zaterdag 27 september 2014. In de hal van DordtYart beklimmen we de ijzeren trap en komen op de eerste verdieping, in een ruimte van ca. 20x 20 meter. De ruimte ligt aan de voor- en zijkant aan de straat met ramen die uitkijken op de Merwede.In de ruimte hebben drie kunstenaars hun architecturale werk opgesteld. Een van hen is Kay Schuttel (1985).

 

In de hoek bij de ramen heeft ze op ooghoogte een IPad opgehangen, die life verbonden is met de buitenwereld, om precies te zijn met zicht op een pad dat vanaf DortYart naar de Merwede loopt, circa honderd meter vanaf dit gebouw.
In het echt zien we hetzelfde, alleen op ware grootte. Het wandelpad, dat vanaf de weg voor het pand langs loopt, eindigt bij het water. Er staan wat houten keten op de kade en er lopen wat mensen. Datzelfde zien we dus ook op de monitor van de IPad. Het maakt ons nieuwsgierig, wat is er zo boeiend aan het uitzicht, dat het ook nog eens te volgen is op een schermpje? Dan zien we onder de Pad drie koptelefoons hangen. Als we ze opzetten, verschijnt uit het niets een jonge vrouw met woest opgestoken haren die iets pakt en daarmee in hoog tempo wegloopt.

Lees meer: Kay Schuttel in DordtYart

Tom Claassen in Stedelijk Museum Kampen

Gegevens
Geschreven: 22 september 2014
(Leestijd: 5 - 10 minuten)

Tom-Claassen-OlifantDames en Heren,
Ik denk wel dat iedereen hier aanwezig, het werk van Tom Claassen kent. Bijvoorbeeld de beroemde olifanten bij Almere, of het paard in Utrecht. Natuurlijk kennen we ook allemaal de liggende houten mannen in het Kröller-Müller en de hangende houten mannen in de Anningahof. Dan is er nog de kwijlende hond in Tilburg en niet te vergeten de twee ongelooflijk zittende zwarte sneeuwmannen op Schiphol. U hoort het al: wat al die beelden gemeen hebben is een naam, en die naam zegt iets over wat je ziet. Het is niet alleen een naam, het benoemt tegelijkertijd het onderwerp. Daar komt nog iets bij: al deze beelden kennen wij omdat ze gewoon buiten, niet in een museum  staan. Zomaar ergens langs de snelweg, op een plein, of in een beeldentuin, in een stadspark of op een luchthaven. Zelfs kennen we een nijlpaard van Tom Claassen in een sluis in Amsterdam. Gewoon buiten, in wat wij, kunsthistorici noemen: de openbare ruimte.

Lees meer: Tom Claassen in Stedelijk Museum Kampen

Maartje Korstanje Culturele prijs Goes

Gegevens
Geschreven: 08 september 2014
(Leestijd: 5 - 9 minuten)

MK CP Goes

Dames en heren, Geachte familie, Vrienden en vriendinnen,
Beste Maartje,

“Maartje Korstanje ontvangt de culturele prijs van de stad Goes”.
Even in laten werken: de culturele prijs. Niet: de kunstprijs, ook niet: de prijs voor de beeldhouwkunst, nee de prijs voor de cultuur. Iets voor iedereen dus, voor alle mensen, want alle mensen samen zijn de cultuur. En de prijs is bedoeld voor iets wat alle mensen raakt, niet alleen de kunstliefhebbers of beeldhouwfans.

Lees meer: Maartje Korstanje Culturele prijs Goes

Beeldhouwkunst en Scapino Ballet: Rodin

Gegevens
Geschreven: 26 april 2014
(Leestijd: 3 - 6 minuten)

Nijinski 150

 

Van ballet ben ik gaan houden door Rodin. Hij wees op het belang ervan, de schoonheid en de betekenis voor sculptuur. Hoewel die betekenis pas later door mij begrepen werd, het ging eerst vooral om de schoonheid. Misschien was het de fameuze studie naar Nijinsky, misschien waren het de tere, snelle aquarellen, zoals zijn serie Cambodjaanse dansers, die hij tekende in Marseille.
(De toeschrijving dateert van Rilke, Rodins ‘secretaris’ en wordt sinds 1980 door kenners betwist: de gebeeldhouwde houding zou niet behoren tot Nijinski’s repertoire).

De danser Nijinsky (?) 1912
Rodin
Gips  h x b x d = 18 x 9 x 7 cm
Parijs, Musée Rodin

Lees meer: Beeldhouwkunst en Scapino Ballet: Rodin

Sculptuur ervaren

Gegevens
Geschreven: 25 maart 2014
(Leestijd: 2 - 4 minuten)
Karin-Arink-Petrified-Nike-150

Petrified Nike  2011-2012
Karin Arink
Gekleurd en blank porselein, gebakken klei
en textiel

70 x 70 x 45 cm
Collectie kunstenaar

Soms brengt een kunstwerk je van je stuk. Nog voor je het goed bekeken hebt roept het al een emotie in je op. Wetenschappers maken onderscheid tussen emotie en gevoel: emotie is je lichamelijke reactie: je hart klopt sneller, je bloost, je raakt opgewonden. Gevoel komt daarna, het is het bewust worden van je emotie, dat het tot je doordringt dat je opgewonden bent, of verlegen.
Hoe dan ook gaat het om ervaren, in de betekenis van gewaar worden. Dat heeft te maken met leren-door-ondervinding. Iets opnieuw tot je toelaten dat ooit eerder heeft plaatsgevonden en je dat (opnieuw) bewust worden. Beeldhouwkunst maakt daar bij uitstek gebruik van. En Karin Arink ook.

Lees meer: Sculptuur ervaren

Sculptuur als bevestiging

Gegevens
Geschreven: 22 maart 2014
(Leestijd: 2 - 4 minuten)
CP-lucky-detail-150   Nou is een beeldhouwwerk of sculptuur natuurlijk niet zomaar een ‘ding’. Het is geen trein, geen schilderij en geen foto. Het is geen gebruiksvoorwerp. Je kunt er niet in rondrijden, of een sinaasappel mee uitpersen. Je kunt het niet gebruiken. Een sculptuur heeft – vaak – een speciale bedoeling.

Lees meer: Sculptuur als bevestiging

Sculptuur: aanwezig zijn

Gegevens
Geschreven: 21 maart 2014
(Leestijd: 3 - 5 minuten)

David3Een beeldhouwwerk, of sculptuur, is altijd een ding. Het is altijd iets dat gemaakt is van materiaal. Iets dat bestaat omwille van zichzelf. Iets dat op de eerste plaats zichzelf is. Zoals ons lichaam op de eerste plaats ons lijf is, en niet de drager van ons hoofd.

 

Lees meer: Sculptuur: aanwezig zijn

Marino Marini in de Fundatie, Zwolle

Gegevens
Geschreven: 08 december 2013
(Leestijd: 4 - 8 minuten)
schilderijenwand540
Wat te denken van deze wand in het museum De Fundatie in Zwolle?
Vijf werken van Marino Marini, allemaal even indrukwekkend.
Verwijzingen naar Federico Fellini en Pablo Picasso in krachtige, besliste lijnen en uitgewoekerde vlakken: de beeldhouwer waagt zich ook op het platte vlak.

Lees meer: Marino Marini in de Fundatie, Zwolle

Aanwezig zijn 10: Weerloos Dwaal Huis

Gegevens
Geschreven: 28 oktober 2013
(Leestijd: 2 - 3 minuten)

snelheid

  Het narcoticum van onze tijd heet ‘snelheid’ staat er in keurige letters geschreven op een deur, die met schoolbordverf is behandeld. Daaronder schuivend tergend langzaam krasdia’s uit de 70er jaren langs, terwijl Hans trompet speelt als echo op muziek die ergens anders vanuit de ruimte klinkt. Een filmloop uit de beginjaren van de automobiel, herhaalt in het huisje eindeloos een racewagen, die in de strobalen langs het circuit terechtkomt. Intussen omwikkelen Jan en Silvia het houten Dwaal Huis met folie. Een performance van trage acties, die, integraal gefilmd door Bert, dadelijk op de Facebook pagina ‘Dwaal Huis’ zal verschijnen. (https://www.facebook.com/dwaal.huis)
     

 

Lees meer: Aanwezig zijn 10: Weerloos Dwaal Huis

Pawel Althamer op de Biënnale

Gegevens
Geschreven: 21 oktober 2013
(Leestijd: 2 - 3 minuten)
althamer1 150   Is dit een biddende figuur? Weggelopen van een Italiaans renaissance schilderij? Deze mensachtige is er een in een complete installatie vol vreemde wezens. Ze zijn gemaakt van in plastic afgegoten gezichten, handen en voeten, die op constructies van betonijzer zijn gemonteerd. Over de constructies zijn plastic repen als geplette fietsbanden gedrapeerd. Het zijn geen lichamen, want de constructies zijn geen skeletten, en de plastic repen bedekken geen inwendige organen en spieren. Als laatste bewerking werd het geheel in één loodgrijze verfkleur gespoten.
Venetians 2013
Pawel Althamer
IJzer/plastic
detail
  ‘Aliens’ noemt de beeldhouwer ze in een interview, en ‘wij zijn een bemanning van een ruimteschip’ zegt hij in dezelfde ademtocht. Kortom: wij zijn die vreemdelingen, die buitenaardse wezens.

Lees meer: Pawel Althamer op de Biënnale

Hephaistos (Ἥφαιστος) op de Biënnale

Gegevens
Geschreven: 08 oktober 2013
(Leestijd: 3 - 5 minuten)
matthew monahan1   Waarom is deze sculptuur op de Biënnale dan wel kunst?  Daarover gaat het in dit artikel.
Had ik maar beter gekeken, denk ik nu. Drie keer ben ik bij het beeld geweest en de details doemen vluchtig op en verdwijnen dan weer snel uit mijn herinnering. Ik kan ze niet vasthouden en alleen mijn gevoel van daar nog herinneren.
Ooit antwoordde een cursiste me, toen ik zei dat ik zo hebberig was dat ik die beelden wilde bezitten: ‘maar als je ze eenmaal gezien hebt, zijn ze toch al van jou?’ Dat is dus niet zo, blijkt nu. Sculptuur is belangrijk door zijn aanwezigheid. Een beeldhouwwerk is gemaakt om bij je te zijn. Foto’s en herinneringen zijn niet voldoende.
Matthew Monahan
Hephaestus 2013
Staal en gepatineerd brons
H= ca. 450cm
 

Lees meer: Hephaistos (Ἥφαιστος) op de Biënnale

Radersma en Zijlmans

Gegevens
Geschreven: 02 september 2013
(Leestijd: 8 - 16 minuten)

zijlmans germination2 150w

 radersma oever 2013 w600

 

 

Hieronder staat de inleiding die ik uitsprak
op zondag 8 september 2013 bij de opening van
Jan Radersma en Wijnand Zijlmans
bij de Villa Stille Wille

 

De Villa Stille Wille
Beeldenbos en Kunstpaviljoen
Beekersberg 5
5066 CT Moergestel

Openingstijden: zaterdag en zondag 13.00-18.00 uur,
door de week op telefonische afspraak 013-5132945

 

 

 

 

 

Lees meer: Radersma en Zijlmans

Aanwezig zijn 9: Onmetelijke Ruimte in New York

Gegevens
Geschreven: 12 juni 2013
(Leestijd: 1 - 2 minuten)
Jfkairport W150   Soms blijkt dat een kunstwerk al jaren in je ligt te sluimeren. Het kan worden gewekt door een onverwachte ontmoeting. Dan verschuift het van zijn onbestemde innerlijke plek naar een verzameling die je onbedoeld, maar uitermate zorgvuldig, in je binnenste opbouwt. Als het kunstwerk zich daar voegt komt die verzameling heel even vol in je bewustzijn en raak je stil van ontroering. De verzameling die jij bent, is rijker geworden.

Lees meer: Aanwezig zijn 9: Onmetelijke Ruimte in New York

NKvB Natuurlijk

Gegevens
Geschreven: 13 mei 2013
(Leestijd: 2 - 3 minuten)
nkvb natuurlijksym   Zondag 12 mei 2013. Moederdag. Bosgebouw ‘Het Genie’ naast de geitenboerderij in het Amsterdamse Bos. De aftrap van de openluchttentoonstelling in het Amsterdamse Bos, wordt gedaan door Sya van ’t Vlie. Zij spreekt als eerste tijdens het symposium met als onderwerp 'Wat is Natuurkunst?' Na haar volgen nog drie sprekers: Henk van Bennekum, Adri de Fluiter en Johan Sietzema, alle drie beeldhouwers. De sfeer is goed, het publiek - 50 man, waarvan de helft beeldhouwers, luistert en discussieert geïnteresseerd.

Lees meer: NKvB Natuurlijk

Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium

Gegevens
Geschreven: 07 mei 2013
(Leestijd: 2 - 4 minuten)
baumgartner   Bijna wulps. Maar toch star. Een raadsel. Een voorwerp zonder functie. Het houdt de aandacht vast, omdat elk onderdeel zichzelf is, maar in een onnatuurlijke samenhang. Het zou om moeten vallen.
Jammer genoeg maakt de foto het plat. Op de afbeelding kun je niet goed zien dat het onderste deel van de tak schuin naar voren komt. Door een soort halve knoop in de tak verandert hij van richting. Maar het is geen knoop, de tak raakt zichzelf nergens. Het is een respectvol ‘pardon meneer, mag ik u even passeren’ van de tak tegen zichzelf. Hij had zich niet door zichzelf heen kunnen werken, als het bovenste of onderste bolletje er al op had gezeten.
Zonder titel, 2013
Klaus Baumgärtner
hout beschilderd
hoogte = 29 cm
  Zo vertellen de ronde bolletjes ons dat er eens een takje was, dat met zichzelf in de knoop was geraakt. Het had zichzelf niet meer in de hand. Dat moest nu echt eens afgelopen zijn Dus werd het verankerd en afgetopt.

Lees meer: Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium

Aanwezig zijn 7: Ex-Voto’s in de Oude kerk

Gegevens
Geschreven: 10 april 2013
(Leestijd: 2 - 3 minuten)
KVogelPilaar   Wit (Ex-voto’s)
Katrien Vogel
Papier maché (?)
h = ca. 260 cm

Dit is de eerste sculptuur die je ziet wanneer je de Oude Kerk in Amsterdam binnen loopt. Het is meer dan twee meter hoog, hangt tegen een witgepleisterde muur, midden onder een gotisch raam, niet ver van een kolom. Het doet denken aan knekels en een druiventros. Het is gemaakt door Katrien Vogel. Ik schreef al eerder over werk van haar op dit weblog, in 2008, en daarna elk jaar weer.

 

Lees meer: Aanwezig zijn 7: Ex-Voto’s in de Oude kerk

Aanwezig zijn 6: ABK in de Oude Kerk

Gegevens
Geschreven: 05 april 2013
(Leestijd: 2 - 3 minuten)
Overzicht1   Hoe pak je dat aan, meer dan veertig moderne kunstwerken in één oude kerk? En wat voor een kerk: Nederlands meest roemruchte, dé Oude kerk, in het hart van Amsterdams ‘red light district’. Het wemelt er van toeristen die netjes hun entree betalen om het godshuis in deze liederlijke stad te zien, en de - heerlijk verwarmde - toiletten te bezoeken. Dit godshuis is nu een tempel voor de kunst, de kunst van het Beeldhouwerscollectief ABK, nog tot en met zondag 14 april.

Lees meer: Aanwezig zijn 6: ABK in de Oude Kerk

Aanwezig zijn 5: Unintentionally Keloid

Gegevens
Geschreven: 23 maart 2013
(Leestijd: 2 - 4 minuten)
Keloid150  

Unintentionally Keloid
2011
Berlinde De Bruyckere

Mensen deinzen terug voor het beeld. Wat hangt daar nou? Oh wat gruwelijk, is het  vlees? Nee joh, het is toch geen vleeshaak. En dat bloed is niet echt. Goddank. Maar het lijkt wel echt op vlees, alleen zit er iets anders tussen. Is dat van een paardenzadel? Dichterbij, kijken, ruiken, afblijven. Het is afstotelijk en meeslepend tegelijk. Als je het eenmaal hebt zien hangen laat het je niet meer los.

Lees meer: Aanwezig zijn 5: Unintentionally Keloid

Aanwezig zijn 4 Alva Noë

Gegevens
Geschreven: 10 maart 2013
(Leestijd: 2 - 3 minuten)
Keloid150   ‘Ik begin met een alledaagse ervaring’ schrijft Alva Noë in zijn boek Varietes of Presence. ‘Je gaat naar een kunstgalerie en je kijkt naar een kunstwerk in een onbekende stijl van een kunstenaar die je niet kent. Het gebeurt, soms, in een situatie als deze, dat je het kunstwerk vlak vindt, of  ondoorzichtig. Je snapt het niet. Het is ondoorgrondelijk.’
‘Maar je geeft het niet op. Je kijkt nog intenser; misschien heb je in je herinnering een beeld dat er enigszins op lijkt. Je leest de titel en dat geeft je al een idee. Je hoort toevallig hoe iemand in de galerie commentaar levert over het kunstwerk - bijvoorbeeld over hoe het gemaakt is. Of misschien ben je met een vriend en praat je er over wat er in het kunstwerk zit’.
Unintentionally Keloid
(Onopzettelijk
littekenweefsel)
Berlinde De Bruyckere
was/epoxy/hout/ijzer/
leer/touw/stro
115 x 55 x 65 cm
Museum Beelden aan Zee
  ‘Nu kan er iets heel opmerkelijks optreden. Het werk gaat voor je open; het ontsluit zijn gezicht voor je; je kunt er nu naar binnen kijken en zijn samenstelling waarderen. Het kunstwerk is nu aanwezig voor jou als betekenisvol’.

Lees meer: Aanwezig zijn 4 Alva Noë

Aanwezig zijn 3 Van alle tijden

Gegevens
Geschreven: 04 maart 2013
(Leestijd: 2 - 4 minuten)
regeneration   Zouden ze het in Beelden aan Zee vermoed hebben? Van dit onwaarschijnlijke tijdvak in Italië, waarin de paus per helikopter naar zijn pensioen vliegt, terwijl Berlusconi per stembus op aarde terugkeert? Zouden ze daar in Beelden aan Zee gedacht hebben: dát moeten we NU hebben, niet één, nee, twéé Italiaanse kunstenaars? De kerk en de staat, die elkaar NOOIT loslaten?
En heet daarom die tentoonstelling ‘Timeless’, letterlijk ‘tijdloos’ maar misschien beter te vertalen met ‘van alle tijden’?

Regeneration 2012
Bertozzi & Casoni
polychroom keramiek
160 x 213 x 190 cm
Coll. kunstenaars

  Zit daarom deze Berlusconi-boeddha pontificaal in de entree van de tentoonstelling, met op zijn schoot het hert van Hubertus? Of verbeeld ik het me, omdat ik nu eenmaal behept ben met mijn eigen TIJDPERK…

Lees meer: Aanwezig zijn 3 Van alle tijden

Pagina 6 van 13

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Sculptuur

  • Ugo Rondinone The Brilliant in My World in het Singermuseum Laren
  • YaYoi Kusama in My World in Singermuseum Laren
  • William Kentridge in My World in het Singermuseum Laren
  • Carel Visser opnieuw bezocht
  • Lee Ufan in de tuinen van het RMA (3) Dialoog
  • Lee Ufan in de tuinen van het RMA (2) Samen 'zijn'
  • Lee Ufan in de tuinen van het RMA 1
  • Tenant of Culture - Slub
  • Porseleinkoorts in Leeuwarden
  • Iris van Herpen SCULPTING THE SENSES
  • Ted Noten & co. in Museum Jan
  • Ai Weiwei 8 Voorlopige afronding
  • Ai Weiwei 7 Terug naar het beeld
  • Ai Weiwei 6 Mijmeren
  • Ai Weiwei 5 Filosofie: Kunst en Maatschappij
  • Ai Weiwei 4 Een zaal vol beroemde werken
  • Ai Weiwei 3 Politiek van jongs af aan
  • Ai Weiwei 2 Spektakel
  • Ai Weiwei 1 Inleiding
  • Janine Melai - Het grote gebaar
  • Beeldrijm Herman Lamers – Henk van Bennekum
  • Carla Rump – Omarming met elfenbankjes
  • Yke Prins – Stillevend Licht
  • Rob Schreefel - Doorkijk
  • Beelden aan de kust van Hoorn (introductie)
  • Yto Barrada en Sol LeWitt in het Stedelijk Museum van Amsterdam
  • Anne Imhof in het Stedelijk Museum Amsterdam
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 4
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 3
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 2
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 1
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl.1
  • RUUD KUIJER in Atelier Volten
  • ANDRE VOLTEN Museum
  • ROBERT MORRIS Observatorium
  • Sol LeWitt: Six sided tower
  • DAN FLAVIN untitled (to Barnett Newman)
  • CARL ANDRE Equivalent VIII
  • DONALD JUDD, Six steel boxes
  • Ellsworth Kelly in de tuinen van het Rijksmuseum
  • Een actueel kapiteel in Vezelay 3
  • Een actueel kapiteel in Vezelay 2
  • Een actueel kapiteel in Vezelay 1
  • Rilke over Rodin
  • Matthew Monahan bij Galerie Fons Welters
  • Louise Bourgeois in Amsterdam
  • Aanwezigheid 3
  • Anthony Caro in Bourbourg
  • NKvB100 geopend
  • Danstheater Scapino met Scala
  • Eduardo Chillida en Bach (3)
  • Eduardo Chillida en Bach (2)
  • De Nederlandse Kring van Beeldhouwers 100 jaar
  • Eduardo Chillida in San Sebastian
  • Maria Roosen in KAdE - Amersfoort
  • Geslaagde première
  • Oliver Laric in de Kunsthal
  • Video trailer MZMK Atelier Volten
  • Cy Twombly in het Centre Pompidou
  • Jean Tinguely in Amsterdam
  • Suns and Stars in Nederhorst
  • Yumiko Yoneda in Kampen
  • Aanwezigheid 2: 'Wat is het'?
  • Joost van den Toorn en De Appel
  • Claudy Jongstra (5)
  • Claudy Jongstra (4)
  • Claudy Jongstra (3)
  • Dingen en Woorden 3
  • Claudy Jongstra (2)
  • Claudy Jongstra in Leeuwarden
  • Eamonn Harnett in de Ateliers: Altruism
  • Olga Balema bij Fons Welters
  • Dingen en Woorden 2
  • Tomás Saraceno in K21
  • Dingen en Woorden
  • Saskia van Noor Imhoff 3
  • Saskia van Noor Imhoff 2
  • Saskia Noor van Imhoff 1
  • Isa Genzken in het Stedelijk Museum Amsterdam
  • Sjoerd Buisman in Kranenburgh
  • Tino Seghal in het Stedelijk
  • Hector op ARTZUID 2015
  • Dionga en Manenga bij Fons Welters
  • Lotte Geeven in The Mirror and the Lamp Show
  • Berlinde de Bruyckere in het Haags Gemeentemuseum
  • Katrien Vogel: Tak met Elfenbanken
  • In Memoriam Carel Visser
  • Thierry de Cordier in Haarlem
  • Bram de Jonghe bij P/////AKT
  • Nina Canell bij Witte de With (Rotterdam)
  • Nicolaas Dings, een wankele toren
  • Michael Dean in De Appel
  • Joep Struyk Lacrima#14
  • Jeff Koons in het Centre Pompidou
  • Laura Lima in het Bonnefanten, Maastricht
  • David Jablonowski in Galerie Fons Welters
  • Rijksacademie (2014) is now
  • Jan Radersma Zand en Aarde
  • Semna van Ooy bij RAM in Rotterdam
  • sCULpTUUR bij RAM Rotterdam
  • Kay Schuttel in DordtYart
  • Tom Claassen in Stedelijk Museum Kampen
  • Maartje Korstanje Culturele prijs Goes
  • Beeldhouwkunst en Scapino Ballet: Rodin
  • Sculptuur ervaren
  • Sculptuur als bevestiging
  • Sculptuur: aanwezig zijn
  • Marino Marini in de Fundatie, Zwolle
  • Aanwezig zijn 10: Weerloos Dwaal Huis
  • Pawel Althamer op de Biënnale
  • Hephaistos (Ἥφαιστος) op de Biënnale
  • Radersma en Zijlmans
  • Aanwezig zijn 9: Onmetelijke Ruimte in New York
  • NKvB Natuurlijk
  • Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium
  • Aanwezig zijn 7: Ex-Voto’s in de Oude kerk
  • Aanwezig zijn 6: ABK in de Oude Kerk
  • Aanwezig zijn 5: Unintentionally Keloid
  • Aanwezig zijn 4 Alva Noë
  • Aanwezig zijn 3 Van alle tijden
  • Aanwezig zijn 2
  • Aanwezig zijn
  • Stel je voor: een kerststal zonder beesten
  • De intieme beelden van Paul de Reus
  • Het beeld en het woord
  • Neptunus op het droge
  • Nieuwe beelden in het oude Leiden (4)
  • Nieuwe beelden in het oude Leiden (3)
  • Nieuwe beelden in het oude Leiden (2)
  • Nieuwe beelden in het oude Leiden
  • Nieuwe Klei
  • Beaufort04-8 Plensa
  • Beaufort04-7 Chapuisat
  • Beaufort04-6 A.Quinze
  • The Making Off
  • H-Balken Sloterplas
  • Beaufort04-5 M Couta
  • Beaufort04-4 Z kempinas
  • Beaufort04 3 I Cordal
  • Beaufort04-2 M Gabriel
  • Beaufort04-1 NF Attard
  • Mijn proefschrift
  • Beaudelaire en Michel-Ange
  • Meer achterover leunen van Moore
  • Achterover leunen in het Ludwig
  • Cosima in Keulen
  • Giro dell'Arte II: Assisi
  • Ai Wei Wei in De Pont (Tilburg)
  • Sidi al Karchi door Abdelkader Benali
  • Berlage en de beeldhouwersplattegrond (Chillida 20)
  • Charlotte Schleifferts Denker
  • Eduardo Chillida in Münster 3
  • Eduardo Chillida in Münster 2
  • Eduardo Chillida in Münster
  • Het geheel uit segmenten (Chillida 19)
  • De bedachtzame vorm (Chillida 18)
  • De ruimte verkennen (Chillida 17)
  • De ruimte verkennen (Chillida 16)
  • Boog van het leven
  • Meer Dageraad
  • Dageraad
  • Emo Verkerk
  • Rondom de leegte
  • Oudjaar met dagbeelden
  • Coen Vernooij schenkt sculptuur
  • Katrien Vogel ABK-penning 2011
  • Ruimte, Chillida en Caro 15
  • Ruimte, Chillida en Caro 14
  • Ruimte, Chillida en Caro 13
  • Ruimte, Chillida en Caro 12
  • Ruimte, Chillida en Caro 11
  • Ruimte, Chillida en Caro 10
  • Ruimte, Chillida en Caro 9
  • Achter de Zuilen
  • Ruimte, Chillida en Caro 8
  • Ruimte, Chillida en Caro 7
  • Ruimte, Chillida en Caro 6
  • Chillida & Caro 5
  • Chillida & Caro 4
  • Chillida & Caro 3
  • ArtZuid groep 3
  • ABK Nieuwe-leden: Petra Groen
  • ABK Nieuwe-leden: Alinda Ottens
  • ArtZuid groep 2
  • Chillida & Caro 2
  • Chillida & Caro 1
  • ABK Nieuwe-leden: Martina Otto
  • ABK Nieuwe-leden: Hubert Zeeman
  • ABK Nieuwe-leden: Ank van Engelen
  • ABK Nieuwe-leden: Janine Schimkat
  • ABK Nieuwe-leden: Jack Prins
  • ABK Nieuwe-leden: Claus-Pierre Leinenbach
  • Reesaissance
  • abk-nieuwe-leden-fardou-keuning
  • ABK Nieuwe-leden tentoonstelling 2011 -1
  • Insel Hombroich op paaszaterdag
  • Jan Fabre in Kröller-Müller
  • Nieuwe Vide Haarlem
  • Robert Therrien in De pont
  • Reactie 'Godbye Paradise'
  • Opening jubileum Yke Prins
  • Het belemmerde vermogen vv2
  • Het belemmerde vermogen vv1
  • Het belemmerde vermogen
  • Kunst van de Dag 21tm31
  • Kunst van de Dag 11tm20
  • Januari 2011 Kunst van de Dag 1tm10
  • Salon Quinten Trentelman bij Wegert & Sadocco
  • Howard Hodgkin in de Pont
  • Maartje Korstanje, What if...
  • Huiswerk Tom Claassen Amersfoort
  • Ships at Sea en een hurkende man
  • Stedelijk Museum Kampen: Ships at Sea
  • Synthetic Twin - Dankzij Genereus Gebaar
  • Affordable Art Fair: Kunst zonder links en rechts.
  • Interieur in interieur
  • Beeldhalwerk, een woud van beelden
  • Henk Visch 'Lonely feelings on Landing' in Kampen
  • Kampen: Zwarte IJsman en Mobiel Piepschuimwezen
  • Het Stedelijk 'Temporary' open
  • Beeldentuin Middelheim Antwerpen
  • Genoten: Insel Hombroich
  • Nicolas Dings in Beelden aan Zee
  • Den Haag Sculptuur 2010
  • David Bade's Tuin der Lusten
  • Aanraders1
  • Voici-Paris (GM Den Haag)
  • Een stoet van beelden
  • Mandarte Twittert
  • Hoe ontmoet je een engel?
  • Folkert de Jong in het Groninger Museum
  • Venetië Biënnale 2009
  • De ruïneuze schoonheid van nostalgie: Javier Marín op Den Haag Sculptuur
  • Beaufort03
  • De man die de wolken meet
  • De eerste Mandarte Salon
  • NKvB 90 jaar
  • André Volten 'de lus'
  • Sonsbeek 2008 'Grandeur'
  • 08.01 landschap
  • Sluiswerken
  • Hoogste tijd voor Leeuwarden!
  • Pulchri Studio Den Haag
  • Krachtplastiek in het Kruithuis
  • Beelhouwerscollectief ABK in Sypestein