
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.

Een echte Brâncuşi of een co-auteurschap van twee kunstenaars?
Een van de grote kwaliteiten ven de tentoonstelling Brâncuşi, The Birth of Modern Sculpture, in H’ Art Amsterdam, is dat de nogal verwarrende collectie, zoals die normaal te zien is in het nagebouwde atelier bij het Centre Pompidou 1, nu is uiteengerafeld in een aantal thema’s. Brâncuşi was een groot stilist, zo groot, dat hij in staat was de werkelijkheid die hij stileerde, nagenoeg onherkenbaar te maken. De eerste beeldengroep in de tentoonstelling heeft als thema ‘het portret’. We zien) Mlle Pogány I (1912-1913), een muze (na 1917), Tete de femme (1922) en Mlle Pogány III (1933).
- Gegevens

Zaalimpressie H’Art vanaf de overloop, foto Mandarte
Elf jaar geleden speelde het oeuvre van Constantin Brancusi een belangrijke rol in de tentoonstelling Framing Sculpture, in museum Boymans van Beuningen. Het bijzondere aan de tentoonstelling was het onderwerp: de fotografie die in het begin van de 20e eeuw nadrukkelijk werd gebruikt door 3 grote beeldhouwers. Constantin Brancusi, Medardo Rosso en Man Ray waren de beeldhouwers van wie beelden te zien waren, maar vooral veel foto’s.
- Gegevens

Ongewoon gewoon
De tentoonstelling Something is happening
van Kunstenaar Stephan Balkenhol
in de Kunsthal Rotterdam, is bijna voorbij.
Het is een esthetische en evenwichtige tentoonstelling
met boeiende contrasten van groot en klein, lang geleden en nu,
de bakermat van onze beschaving en onze eigen regio,
thematisch met elkaar verbonden.
Balkenhols ambachtelijke vakmanschap staat buiten kijf.
Het is verleidelijk om er te snel aan voorbij te gaan, omdat
de figuren zo gewoon lijken en zo eigentijds,
alsof we ze al kennen van foto's en televisie.
Maar ze zijn echt ongewoon.
- Gegevens

De IJsselvallei is altijd mooi. Maar eens in de twee jaren is hij supermooi.
Dan is er de IJsselbiënnale, waar wij vandaag, zondag 31 augustus 2025, ook rondfietsen.
Onze minicamping ligt aan de westkant van de rivier, niet ver van Deventer.
Daar, in het park achter de langgerekte stadscamping ligt een kunstwerk van Rob Sweere: Worpscape.
De eerste keer dat ik het zag, in 2021, liep ik er aan voorbij.
Dat is toch geen kunst zeker, zo’n woekerende graspol in oud ijzer, ze mogen het wel eens onderhouden.
- Gegevens

Éric van Hove had in 2019 een prachtige overzichtstentoonstelling in het Fries Museum.
Nu staan er twee van zijn Glokale motorblokken te pronken naast de Hindeloper kamer.
Ze zijn er nog te zien t/m 31 december 2027.
Leeuwarden, Fries Museum.
- Gegevens

Gezien op de KunstRai 2025:
Erika Koehler (NL 1972):
RELICS OF THE FOSSIL ECONOMY II,
RATIO FUELING THE ECONOMY
(Sin: Avaritia1), 2019
Courtesy :Galerie Chiefs en Spirits
Foto Mandarte
- Gegevens

Om te beginnen is het even schrikken.
Kun je hier in het openbaar wel zo schaamteloos staan kijken naar een paard dat een bonk vrouwelijke erotiek draagt? Als man?
Even rekenen: de kunstenares is 40 jaar jonger dan ik. Ze choqueert vast niet voor niks.
Ongemakkelijk, dat wel. Maar dat gebeurt vaker met kunst.
- Gegevens

In de tuinen van het Rijksmuseum in Amsterdam staan deze zomer twaalf beelden opgesteld van Isamu Noguchi (1904-1988).
Uit zijn vroeg na-oorlogse periode gaat het dit keer over AVATAR.
- Gegevens

Voor de derde keer op Artzuid: de Japanse kunstenaar Yoshitomo Nara (Japan 1959).
Dit keer met een beeldengroep.
Een uitvergroting van een groepje beelden zoals je die in Japan overal ziet,
langs straten, in parken en op begraafplaatsen.
Geen letterlijke kopie maar naar de werkelijkheid als inspiratie.
- Gegevens

In de tuinen van het Rijksmuseum in Amsterdam staan deze zomer twaalf beelden opgesteld van Isamu Noguchi (1904-1988).
Zijn eerste optreden in Europa was op de Biënnale van Venetië in 1986.
Daar stelde hij voor het Amerikaanse paviljoen een wit marmeren, zuiver ronde spiraalglijbaan op, met de titel ‘Slide Mantra’.
- Gegevens

Een aquarium met een kreeft er in.
Op de KunstRai 2025 gezien en meteen gebiologeerd,
door het glas, de blauwe bodem, de blauw met crème kreeft,
de Indisch aandoende versieringen op het deksel en op de voorkant van het plastic krat.
- Gegevens

“Goudlakenkamp”
Het tweede artikel over de dubbeltentoonstelling van Anselm Kiefer
Sag mir wo die Blumen sind.
Dit keer een werk in het Stedelijk Musem Amsterdam.
Nog t/m 9 juni 2025: kaartverkoop en start bezoek: Rijksmuseum Vincent van Gogh, Amserdam.
- Gegevens

“In de voetsporen van Van Gogh”
Voor de eerste keer een gezamenlijke tentoonstelling van
het Rijksmuseum Vincent van Gogh
en het Stedelijk Museum Amsterdam.
Het van Gogh grijpt terug naar het begin van Kiefers carrière, Het Stedelijk toont de latere ontwikkeling.
De catalogus noemt het een tweeluik, zo bespreek ik ze ook.
Eerst deze week een werk uit het Van Gogh, volgende week een werk uit het Stedelijk.
Ik ben kritisch en ik hoop dat u zelf gaat kijken en uw eigen oordeel velt.
Laat u door mij vooral niet weerhouden, maar zie het als een uitdaging aan uzelf.
- Gegevens

What’s in a name?
In Scheveningen, op een van de buitenterassen van Museum Beelden aan Zee, staat dit borstbeeld.
Het tekstbord op de sokkel vermeldt:
Eugène Dodeigne (1923-2015)
Cathédrale, 1978.
Inventarisnummer 245, aankoop 1980.
Waarom heet dit borstbeeld 'kathedraal'?
- Gegevens
Navel of Darkness van beeldhouwer Toshitaka Nishizawa
Hortus Oculus,
Land Art Delft
Rotterdamseweg 205, 2629 HD Delft
Telefoon: 015 256 55 89
Email: info@landartdelft.nl
‘Dit is een enorm vormexperiment’
sprak Vincent Bijlo toen hij de beeldentuin Hortus Oculus in Delft-zuid opende in 2018,
over de sculptuur Navel of Darkness,
nadat hij de vorm geduldig en nauwkeurig met beide handen geïnspecteerd had.
- Gegevens

Je zult een sculptuur van Emo Verkerk niet gauw aantreffen op Artzuid. Toch is hij in mijn opinie een echte beeldhouwer: iemand die zijn gedachten en gevoelens uitwerkt naar een echt ding, niet een tweedimensionale suggestie, maar naar een echte aanwezigheid, driedimensionaal, in de ruimte waarin wij leven. Bij Emo Verkerk is die ruimte vaak een interieur waarin wij ons verhouden als toeschouwer met een fragiel beeld, meestal een enigszins humoristisch doordenkertje. Waarbij het doordenken wordt opgeroepen door een vaag gevoel, dat het werkstuk eerst bij ons opwekt.
- Gegevens

Marcel van Zijp - ERSTARRUNG
Zondag 30 maart 2025. We zijn in het landschapspark rond het Art Centre Delft,
waar de Stichting Land Art Delft
veel prachtige, vrijstaande sculpturen beheert.
Een gratis toegankelijk wandelgebied in het Groene Hart, aan de Rotterdamse weg,
iets ten zuiden van de TU van Delft, aan de weg van Delft naar Rotterdam.
(https://www.landartdelft.nl/beeldenpark)
- Gegevens

MarliesJVos THE MASTERPIECE (2025)
Gescheurd papier (tijdschriftfoto's) op ondervel 297 x 210 mm
Marlies is lid van de kunstenaarsvereniging Hoorn en Omstreken ‘de Boterhal’ in Hoorn.
De hele maand juni is haar werk te zien in de Boterhal tijdens de tentoonstelling
‘Hoornse Nieuwe’, waar ze exposeert met de nieuwe leden.
- Gegevens

Originele Japanse Match-thee kom (2023)
Anoniem
- Gegevens

1 van de 3 Prijswinnaars
Lieve Hakkers
Undressing of fictional wings 2023<>inkt, oliepastels en tempera op doek, 140 x 150 cm.
(Foto Mandarte)
Niek Hendrix van ‘Lost Painters’, altijd een betrouwbare aangever als het om schilderkunst gaat schrijft:
De prijs van deze editie gaat naar Taqwa Ali, Eniwaye Oluwaseyi en Lieve Hakkers.
Hoewel de lijst van 15 genomineerden op Jesse Fischer, Marilyn Sonneveld en Thijs Seegers na nieuw is, lijken de voorkeuren van de vorige editie voortgezet te zijn. Er is een nadruk voor het persoonlijke. Of dat nu in de expressionistische penseelstreken zit of de biografische onderwerpen en situaties maakt niet zo heel veel uit. Het zijn stuk voor stuk vertaalslagen van strikt persoonlijke motieven, anekdotes, gevoelens, ingevingen en fantasieën, vertaald naar iets dat je een schilderij zou kunnen noemen. Want ook daarvan is het lang niet altijd vanzelfsprekend dat het verf op doek moet zijn.
En gewoontegetrouw levert Niek bij zijn commentaar een beeldverslag.
- Gegevens