
In Meer Zien in Moderne Kunst staan korte beschouwingen over eigentijdse kunstwerken.

- Gegevens
MarliesJVos THE MASTERPIECE (2025)
Gescheurd papier (tijdschriftfoto's) op ondervel 297 x 210 mm
Marlies is lid van de kunstenaarsvereniging Hoorn en Omstreken ‘de Boterhal’ in Hoorn.
De hele maand juni is haar werk te zien in de Boterhal tijdens de tentoonstelling
‘Hoornse Nieuwe’, waar ze exposeert met de nieuwe leden.

- Gegevens
Originele Japanse Match-thee kom (2023)
Anoniem

- Gegevens
1 van de 3 Prijswinnaars
Lieve Hakkers
Undressing of fictional wings 2023<>inkt, oliepastels en tempera op doek, 140 x 150 cm.
(Foto Mandarte)
Niek Hendrix van ‘Lost Painters’, altijd een betrouwbare aangever als het om schilderkunst gaat schrijft:
De prijs van deze editie gaat naar Taqwa Ali, Eniwaye Oluwaseyi en Lieve Hakkers.
Hoewel de lijst van 15 genomineerden op Jesse Fischer, Marilyn Sonneveld en Thijs Seegers na nieuw is, lijken de voorkeuren van de vorige editie voortgezet te zijn. Er is een nadruk voor het persoonlijke. Of dat nu in de expressionistische penseelstreken zit of de biografische onderwerpen en situaties maakt niet zo heel veel uit. Het zijn stuk voor stuk vertaalslagen van strikt persoonlijke motieven, anekdotes, gevoelens, ingevingen en fantasieën, vertaald naar iets dat je een schilderij zou kunnen noemen. Want ook daarvan is het lang niet altijd vanzelfsprekend dat het verf op doek moet zijn.
En gewoontegetrouw levert Niek bij zijn commentaar een beeldverslag.

- Gegevens
Het Westfries Museum in Hoorn toont drie eigentijdse kunstenaars, die hun fascinatie delen voor nieuwe mode, in de wondermooie tentoonstelling TIME. De oude panden van het museum zijn gestript en leeggemaakt voor de komende renovatie en tonen nu hun leeftijd: gescheurde muren, scheefgezakte vloeren en losgeraakte 17e -eeuwse tegels.
In deze oude huid verblijven nu prachtig aangeklede etalagepoppen, in eigentijdse kostuums, die in deze atmosfeer mode uit het verleden verbinden met nieuwe creaties.
Kostuumontwerper Rien Bekkers ontwerpt sprankelende kleding uit de eeuw van Rembrandt. Dit is de derde aflevering:
Macbeth & Lady Macbeth
Rien Bekkers
Westfries Museum Hoorn

- Gegevens
Het Westfries Museum in Hoorn toont drie eigentijdse kunstenaars, die hun fascinatie delen voor nieuwe mode, in de wondermooie tentoonstelling TIME. De oude panden van het museum zijn gestript en leeggemaakt voor de komende renovatie en tonen nu hun leeftijd: gescheurde muren, scheefgezakte vloeren en losgeraakte 17e -eeuwse tegels.
In deze oude huid verblijven nu prachtig aangeklede etalagepoppen, in eigentijdse kostuums, die in deze atmosfeer mode uit het verleden verbinden met nieuwe creaties.
Asya Kozina maakt uitbundige papieren pruiken naar de Barok en kostuumontwerper Rien Bekkers ontwerpt sprankelende kleding uit de eeuw van Rembrandt. Dit is de tweede aflevering:
Mozart Trio
ASYA KOZINA
Westfries Museum Hoorn,
Begane grond, in de gang van receptie naar Sepehr.

- Gegevens
Het Westfries Museum in Hoorn toont drie eigentijdse kunstenaars, die hun fascinatie delen voor nieuwe mode, in de wondermooie tentoonstelling TIME. De oude panden van het museum zijn gestript en leeggemaakt voor de komende renovatie en tonen nu hun leeftijd: gescheurde muren, scheefgezakte vloeren en losgeraakte 17e -eeuwse tegels.
In deze oude huid verblijven nu prachtig aangeklede etalagepoppen, in eigentijdse kostuums, die in deze atmosfeer mode uit het verleden verbinden met nieuwe creaties. Sepehr Maghsoudi herinnert aan de sjah van Perzië en diens voorgangers, Asya Kozina maakt uitbundige papieren pruiken naar de Barok en kostuumontwerper Rien Bekkers ontwerpt sprankelende kleding uit de eeuw van Rembrandt. Dit is de eerste aflevering:
TIME
Sepehr Maghsoudi
Westfries Museum Hoorn,
Begane grond, naast het ijdelijke atelier van Sepehr.

- Gegevens
Lisa del Giocondo
Leonardo da Vinci
c. 1503–1506, misschien doorgewerkt tot c. 1517
Olieverf op populieren paneel
77 cm × 53 cm
Parijs, Louvre
Heel de wereld is blij dat het schilderij weer op zijn plek hangt.
Het was immers gestolen, door de minions, tijdens de openingsceremonie van de Olympische spelen in 2024 in Parijs!

- Gegevens
Uit de serie Implicit Surfaces
Metabowl #6, 2019
Audrey Large (1994)
Fused Deposition Modeling (FDM)
3D Print in iriserend polyactide (PLA)
35 x 45 x h 66 cm
Coll. Stedelijk Museum Amsterdam
Nilufar Gallery (Milaan) limited edition of 7 pieces + 2 AP

- Gegevens
Nama Stap 2023
Igshaan Adams (Kaapstad 1982)
Textiel, metaal, kunststof, glas, schelpen, verf.
400 x 690 cm
(Stedelijk Museum Amsterdam, oudbouw
1e verdieping westzijde, zaal 1.4)
Een heel goede reden om naar eigentijdse kunst te kijken, is haar streven om door unieke werken onze tijdgeest te vangen.
Hoogst genoteerd is onze zorg om het behoud van de aarde, met daarin verweven het besef van de noodzaak van biodiversiteit.
Is iets daarvan in dit werk te zien?

- Gegevens
Munganyende Hélène Christelle 2021
Iris Kensmil
Olieverf op doek 190 x 145 cm
Stedelijk Museum Amsterdam
Het portret maakte me nieuwsgierig naar wie Munganyende is.
Ze startte het vak Beyoncéologie.
Iris Kensmil schildert haar als zelfbewuste, zwarte vrouw.
Een buitengewoon portret.

- Gegevens
Miriam Cahn in het Stedelijk Museum Amsterdam.
Ik zag er tegenop na alle berichten maar ging er toch heen.
Het is geen feest, deze tentoonstelling, maar Cahn zegt zelf: wie zegt dat kunst aangenaam moet zijn?
Dat is een uitnodiging om zelf te gaan kijken.
U kunt er nog heen t/m 26 januari 2025.
Lees meer: 2 Miriam Cahn - in die Zukunft – fuck abstraction

- Gegevens
Aan het eind van mijn artikel over de sculptuur van William Kentridge[1] beloofde ik terug te komen op de foto's van Zanele Muholi.
Dat doe ik dus vandaag. De foto is te zien in de tentoonstelling My World in het Singer Museum in Laren.
De tentoonstelling My World in het Singer Museum in Laren is over een week voorbij. U kunt er nog heen t/m 12 januari 2025.
[1] Zie ook: William Kentridge in My World