- Gegevens
|
Hommage aan Donald Judd 2012
De reeks van Fibonacci: 0,1,1,2,3,5, etc. |
- Gegevens
Staande ring 1998
Frans de Wit (1942-2004)
IJzer h = 196 cm
Zes en twintig ijzeren broodjes. Niet helemaal gelijk van vorm en niet helemaal gelijk van grootte. Zodanig aan elkaar gelast dat de lasnaad twee korte zijden met elkaar verbindt die in een kleine hoek ten opzichte van elkaar staan.
- Gegevens
Praesidium Libertatis 2012 Yassar Ballemans |
Wat betekent het als je de titel Praesidium Libertatis kent, Bolwerk van de Vrijheid? Kun je het beeld zelf dan nog wel beleven? Is het dan nog wel een beeld of alleen maar een houten ding met gebrek aan woorden? Titels werken achteraf. De kunstenaar geeft de titel en duwt jouw daarmee in een bepaalde richting. Hij zet jouw denken op een spoor dat zich eerst losmaakt van het beeld. Een rangeerterrein waarop hij jou heen en weer stuurt van wissel tot wissel, van gedachte tot betrekking. Terwijl jij terug probeert te komen bij het beeld, om de gedachten, de woorden, de aansluitingen die je gevonden hebt op dat rangeerterrein, tenslotte over het beeld te leggen. Verdwijnt het dan? Wordt het er beter van? |
- Gegevens
Maandag 18 juni 2012. De buien zijn het land uit. Er staat weinig wind en in de hoge luchtvochtigheid voelt het lauwwarm aan. Het is niet onaangenaam. In tien minuten tijd wandel je vanaf het Centraal Station naar De Burcht. Dat is een indrukwekkende ringmuur boven op een kunstmatige, groene heuvel. De geschiedenis gaat hier terug tot de middeleeuwen. Je kunt de heuvel beklimmen over een gerestaureerde trap en dan binnen in de donjon na een ijzeren wenteltrap langs de kantelen schuifelen. Het uitzicht over Leiden is typisch eigentijds: onder je en vlakbij de oude 17e eeuwse stad, daarbuiten omkranst door de hoogbouw van de laatste vijftig jaar. Binnen in de burcht biedt een groepje jongeren tegen elkaar op, rokend en met blikjes breezer in de hand: ‘ja, maarrr ik ben nog geen vijftien en van mijn vaderrr mag ik zekerrr niet vannacht bij jou thuis blijven!’ Gegiechel.
- Gegevens
Nieuwe Beelden van Nieuwe Klei,
Onderste Boven.
Gamen en projectie krijgen de eerste prijs!
De tweede Biënnale van de actieve Nederlandse Vakgroep Keramisten is opnieuw te zien in Paviljoen de Verbeelding in Zeewolde. De jury (Annemie Boissevain van Galerie De Witte Voet, Ranti Tjan, directeur Sundaymorning@ekwc Den Bosch en Frank Steyaert, keramiekverzamelaar en galeriehouder in België) selceteerde een aantal kunstenaars voor de tentoonstelling ‘Ondersteboven’ ofwel Topsy-turvy. Opmerkelijk genoeg was daar één werk in dat als enige niet op zijn kop stond, en van diezelfe jury de eerste prijs kreeg: Het werk Ik schiet ze gewoon allemaal ondersteboven van Yves Malfliet.
- Gegevens
Yorkshire Soul I, 2010
Jaume Plensa
IJzer (?), meer dan levensgroot (h = ca.2 m.)
Een van de plekken die wij nooit overslaan tijdens ons bezoek aan Beaufort, ook al ligt het iets verder van de kust, is de kloosterruïne van Abdijmuseum Ten Duinen in Koksijde. Kunnen deze namen nog Vlaamser? We zijn nog steeds in de 'Westhoek' waar beeldhouwer/zanger Willem Vermandere het lied Blanche en zijn peird componeerde en zong. In dat lied wordt de Westhoekse tijd voelbaar. Blijf vooral even hangen op http://willem-vermandere.be/ en luister naar zijn liederen en zie de foto's van zijn werken: dit is de geest die we hier gaan ontmoeten.
- Gegevens
Erratique 2012
Gebroeders Chapuisat
Betonijzer, kippengaas, spuitbeton
Nieuwpoort
Aan het eind van de lange geul die vanuit Nieuwpoort naar zee loopt, ligt het strand. Over het bovenste deel is een pad aangelegd van steltonplaten. Aan het eind daarvan ligt een grijze, reusachtige kiezel, niet ver van de vloedlijn.
- Gegevens
Van Arne Quinze waren de beelden 'Rock strangers' nog niet klaar toen we ons eerste bezoek brachten aan Oostende. Maar deze impressie uit de wandgids is veelbelovend en het filmpje op youtube ook!
Reken maar dat deze gekreukelde kunstwerken iets hebben aan te merken op de 'muur' van flats langs de kust en de enige torenflat van oostende, die je al van verre ziet.
- Gegevens
En nu maar eens een serieus filmpje gemaakt over een beeldje van Erik Buijs.
Ben benieuwd wat je er van vindt.
Je vindt het natuurlijk op YouTube: http://youtu.be/t3p8IcBkd6Q
(Klik op het plaatje of op de link.)
- Gegevens
Een fragment uit de lezing die een uur duurde, waarin ik de 10 stellingen van mijn proefschrift toelichtte aan de hand van dit fantastische beeld.
U vindt het filmpje van 5 minuten op Youtube: http://youtu.be/uqRufD28v-0
- Gegevens
The Wanderer 2012
Melita Couta
Duinen/zeedijk Sint André (Oostduinkerke)
Ongenaakbaar hoog, buitengewoon standvastig, in wind en weer, staat een man met opengesperde mond boven de duinen. Hij heeft een gouden hoorn op zijn voorhoofd en twee gouden vissen in zijn hand.
- Gegevens
Tripods 2012
Zilvinas Kempinas
Natuurreservaat De Hoge Bleeker, Koksijde
Een bos ijle driepoten van aluminium. Vermoedelijk allemaal even hoog, drie maal de lengte van een mens.
- Gegevens
Villa Le Chalutier |
- Gegevens
Players 2000-2010
Michal Gabriel
Aliens op het strand bij De Panne. Op mensen lijkende figuren, maar dan met eindeloze armen. Stelten waarop de figuren kunnen hangen, zitten en lopen. Onthand.
- Gegevens
Beafort04-1-AttardBoundaries of Infinity 2012
Norbert Francis Attard
Gemeentehuis De Panne
Deze impressie uit de wandelgids Beaufort04 geeft de bedoelingen van de kunstenaar goed weer. We zien een groen grasveld met een monument. Achter het monument ligt een vijver. Op enkele banken die doorlopen langs het gras en de vijver zitten mensen. Over het gras wandelen twee figuren naar het monument. Op de plint aan de achterzijde van de vijver loopt nog een figuur met een tas.
- Gegevens
Het woord is aan het beeld
Datum: donderdagmiddag 19 april
Tijd: 15:00 uur
(Stipt! Houdt u rekening met parkeer- en aanlooptijd)
Locatie: R. U. Leiden, Groot Auditorium
Rapenburg 73 Leiden
- Gegevens
Michelangelo, De Nacht, Florence San Lorenzo ca. 1530
XVIII
L’IDÉAL
Ce ne seront jamais ces beautés de vignettes,
Produits avariés, nés d’un siècle vaurien,
Ces pieds à brodequins, ces doigts à castagnettes,
Qui sauront satisfaire un cœur comme le mien.
- Gegevens
The BBC vertelt in zijn serie History of the World, bij monde van de Leeds Museums and Galleries, over een van de eerste achterover-leunende figuren van Henry Moore, het beeld Reclining Figure uit 1929. (H:54 cm W:82 cm D:37 cm)
‘Het is gehakt uit bruine ‘Hornton’ steen, afkomstig uit de groeven in Noord-West Oxfordshire. De vereenvoudigde vormen tonen de invloed van niet-westerse beeldhakken, die Moore vond in het British Museum, en van het vroege werk van Pablo Picasso’. Een prachtig voorbeeld van een achterover-leundende bronnimf is nu te zien in de grote Picasso-tentoonstelling in de Tate.
- Gegevens
Reclining Figure in het LudwigDraped Reclining Figure 1952-53 (LH 336)
Henry Moore
Brons L= 157,5 cm
Keulen, Sammlung Ludwig
Zo ga je niet om met een dame. Zo kwetsbaar stel je haar niet op. Zelfs niet als ze ‘maar’ een beeld is. Iedereen die het museum binnengaat passeert haar omhoog-gestoken knieën die half schuil gaan onder haar neerhangende rok. Ze richt zich net op, uit een vlak, klein stukje grond, een uitsnede uit een grasmat, op een ongewoon brute tafel van roestend ijzer en grove I-balken. Alert en zich niet bewust van ons gluren kijkt ze door de voorhal van het museum in de richting van de ingang naast de boekwinkel. Dit is zeker: hier hoort ze niet. Ze hoort ergens anders, op een heuvel of in een park. Niet hier in de chaos van witte muren, opgeplakte posters en glazen deuren waar het publiek lawaaierig rondscharrelt tussen garderobekastjes en toiletten. Hier is ze geen sculptuur meer in een museale ruimte, hier is ze gedegradeerd tot een anekdote.
- Gegevens
Wie is deze Cosima von Bonin, die nu de hele projectzaal van het Ludwig Museum met haar werken heeft gevuld? Zij is - onder anderen volgens The Tate en Witte de With - een van de meest invloedrijke en eigenzinnige kunstenaars in het huidige Duitsland. Ze schildert, ze maakt sculpturen, installaties, textiele werken, ze treedt op als performer en maakt films, kortom haar oeuvre is niet beperkt tot een enkel medium of genre. Ze werkt vaak samen met andere kunstenaars en heeft meermalen gezamenlijke optredens georganiseerd met musici, collega kunstenaars en theoretici, waarmee ze haar rol als kunstenaar uitbreidde tot die van curator, criticus, Dj en producent.