The Brilliant, 2019
Ugo Rondinone (1964 Brunnen, Zwitserland)
bluestone, stainless steel, and concrete
44 cm × 150 cm × 23 cm (sculpture), 65 cm × 33 cm × 65 cm (pedestal)
The Brilliant van Ugo Rondinone beschrijf ik na opnieuw lezen van Susan Sontags "Tegen interpretatie".
De sculptuur zal zeker standhouden, ondanks 'het intellectuele geweld' dat hem wordt aangedaan.
Het beeld is te vinden in de catalogus My World van Singer in Laren.
1 Beleving(*)ER-ZIJN
Het zal gemakkelijk zijn de stapel uit elkaar te nemen. Dan zal hij ergens anders opgebouwd kunnen worden. Misschien heeft hij ook wel ergens anders gestaan. Maar nu is hij hier, net als ik. Ook ik kan makkelijk ergens anders heen, en ook ik ben ergens anders geweest. In zoverre is onze ontmoeting toevallig. Helemaal niet toevallig zelfs, want ik ben met opzet naar deze tentoonstelling gegaan. Maar ik had niet op hem gerekend. Hij zal hier wel net zo lang blijven als de tentoonstelling duurt. Zoveel tijd heb ik niet. Hij gaat hier veel meer mensen zien dan ik, dan mij. En veel meer mensen zullen hem zien, en bekijken. Hier en nu zijn wij allebei aanwezig. Het liefst zou ik hem aanspreken, even met hem praten. Iets vragen: “waar kom jij vandaan? Wie heeft jou gemaakt? En waarom? Ik weet niet waarom je me wel bevalt, maar het is zo. Het is net alsof ik iets van mijzelf zie. Op een of andere manier doet jouw lijf mij denken aan het mijne, ook al zie je er totaal niet menselijk uit. Je lijkt me niet vijandig. Maar ook niet gemakkelijk. Je hebt het vast wel eens zwaar gehad, of koud. Je zegt niets terug. Dat is jammer. Ik blijf nog even, misschien ontgaat me nog iets. Wees alsjeblieft niet verlegen, oh nee, dan stond je hier niet. Maar ja, jij bent niet hiernaartoe gelopen, zoals ik, jij bent hier neergezet.” Er lopen mensen tussen ons door. Eentje kijkt er om naar mij, een beetje verbaasd en ook geïrriteerd. Ik snap het wel. Jij bent niet van mij, Jij bent van iedereen hier en ik sta in de weg. Ik sta veel te nadrukkelijk met jou te zijn. Ik maak nog een foto van je en dan ga ik weg. De foto is als herinnering. Voor thuis, als ik ga zitten schrijven wat jij zou kunnen betekenen. Heel voorzichtig, met Susan Sontag in gedachten. Paragraaf 4 van haar essay Tegen inspiratie spreekt boekdelen. Ze is boos en vlijmscherp. “Interpretatie [is] de wraak van het intellect op de kunst. Meer nog. Het is de wraak van het intellect op de wereld."* Zo heb ik het nooit gezien. Ik geniet altijd van interpretaties. Misschien ben ik naïef. Het is intussen wel duidelijk: dit ding is een sculptuur, een beeld. |
||
Kijk hem daar staanWat er in de beschouwer gebeurt (Verlangen naar deelname). Kijk is de aansporing om de afstand te overbruggen tussen het beeld en mijzelf. De afstand overbruggen is de afstand te niet doen: mijzelf openen en het beeld opnemen in mijzelf. Nu gebeuren er gewaarwordingen gelijktijdig: ik zie het beeld en ik zie mijzelf kijken en ik zie mijzelf bekeken door het beeld. Ook is er een vloedgolf van woorden in mij waarvan er geen een beklijft. De ontmoeting raakt woordeloos, wij beiden spreken niet, niet in taal, alleen in vorm en materie. Zijn vorm is de mijne niet, zijn lichaam is niet zoals het mijne, zijn lichaam is, recht tegenover het mijne, een ander, hoewel van steen toch even geldig, evenzeer lichaam. Dat is voorlopig de enige overeenkomst: ik ervaar twee lichamen, het een wat onduidelijker dan het ander. Hem is de eerste opwelling. Het is niet duidelijk welk geslacht het ding heeft, zelfs niet of het wel een geslacht heeft. Omdat hij van steen is en ik een man ben met een geschiedenis met steen, denk ik het beeld als ‘hem’. Misschien is het beeld een zij, er zijn redenen om dat aan te nemen. Zoals dat ik meteen zie dat hij mijn geslachtsorgaan niet heeft en een vrouw hem misschien meteen ontmoet als ‘haar’, kan het ook nog altijd onzijdig zijn, een ‘het’ als in ‘het beeld’. Daar is op een rechthoekig blok beton, op maat gegoten. Een sokkel waardoor het beeld zich opstelt in mijn ruimte. Als het zonder beton gelijkvloers met mij had gestaan was de afstand om te overbruggen minder geweest. Staan op een sokkel vergroot het zelfbewustzijn van het beeld: er moet tegenop – omhoog – gekeken worden. Staan op dezelfde grond betekent gelijkwaardigheid en maakt een ontmoeting gemakkelijker. Nu ben ik kleiner. Staan is een bewuste pose, een nadrukkelijk ‘er zijn’. Elke mogelijke beweging is stilgezet. Als beschouwer houd ik vanzelf respectvolle afstand. Mijn persoonlijke ‘er zijn’ meet zich met die van de roerloze sculptuur. Er is adembeweging in mij die van mijn broze vergankelijkheid getuigt. Mijn benen komen tot rust, onwillekeurig, in een lichte spreidstand. Ik hoef niet, zoals hij, mijn borstkas te dragen, noch mijn hoofd. Mijn bovenlijf zweeft zelfstandig. Wat ik beleef zijn niet de onweerlegbare feiten van de stenen stapel, maar de mogelijkheden die de stapel mij biedt om met inzet van alle woorden die ik in mij heb, een of meer betekenissen te zoeken in dit beeld. Dat proces stel ik uit zolang ik hier ben. Hier en nu laat ik mij vollopen met alles wat het beeld is, wat het beeld mij zegt en wat het mij meegeeft als een eigen taal waar mijn woorden tekort schieten. Ik kan dus spreken over een linkerbeen, terwijl er geen been is, om het te preciseren en om te onderzoeken of er nog meer mogelijkheden zijn in dat deel van de stapel. Ook al kan ik het nauwelijks beschrijven – hoe geef je de loop van de contour aan? – het is wel degelijk het linkerbeen- zonder been te zijn. Het is het linkerbeen van deze stapel die verwijst naar een mens maar absoluut geen mens is. Wat er in het kunstwerk gebeurt (Toestaan dat de beschouwer samenvloeit met het beeld). Het beeld, de stenen stapel, de sculptuur, hoe je het ook noemt, is genereus. Het staat mij toe hem in mij op te nemen, zoals elk kunstwerk bedoeld is, om er deel aan te hebben, er deel van uit te maken, er mee te versmelten. Dat is de reden van zijn bestaan. Het heeft de handen van zijn maker losgelaten en diens beperkingen opgeheven. Het beeld beschouwt mij als een mens met honger, nieuwsgierig of ik iets nieuws vind in hem. Het weet dat als het in mij komt, dat het dan zal groeien. Het ziet uit naar die plek in mij, waar het de rest van mijn leven zal blijven wonen. Tot het zover is houdt het zich stil, doodstil zelfs, omdat het weet dat het zonder mij niet tot leven kan komen, dat het pas gaat ademen als het in mij is. Dan zal het mij iets gaan zeggen over mij, en over zichzelf, en misschien over andere mensen die hem ook hebben zien staan en hem in zich opnemen. En vanaf dat moment zullen het beeld en ik met elkaar spreken, zal hij er zijn, in de werkelijkheid op zijn betonblok, en tegelijkertijd in mij, ergens tussen mijn hersenen en mijn hart. Dat is het moment waarop de beleving ervaring wordt. |
||
2 VormMateriaalSteen1, roestvrij staal en beton, zegt de catalogus2. De natuursteen dringt zich onmiddellijk op aan de beschouwing. Het beton komt na wat langer kijken. Ergens verbergt zich roestvrij staal, ik kan het niet ontdekken. Het zouden pennen kunnen zijn, zoals de doken in historische gebouwen en beelden, die in het inwendige van de stapel de onderdelen op hun plaats houden. Natuursteen heeft zijn eigen karakter. Voor ons staat de grondstof van de aarde, de bodem waarop wij leven, die al bestond voor het ontstaan van de mensheid. Natuursteen staat voor eeuwigheid. Er zijn plekken in dit beeld waar de kleur en textuur aangeeft dat de steen de aardoppervlakte raakte en aardkorst was, en delen waar de steen vastzat onder het oppervlak, als deel van een grotere rots. Je herkent de kracht die nodig was om de steen te delven en nog voel je de breekbaarheid waar hij werd gekloofd. Natuursteen is een mengeling van oergrond en stof in korrelstructuur samengeperst, vast als massa, sterk onder hoge druk, bros onder gerichte hamer en beitel. Hoe massief ook, altijd kwetsbaar. Tijdens de beeldenstorm sneuvelden talloze stenen ledematen. Deze natuursteen is opvallend niet gemodelleerd naar gelijkenis met het menselijk lichaam. Het beeld is daardoor allegorisch. Het allerbelangrijkste kenmerk van een allegorie is dat zij meerdere betekenissen kan dragen. Een allegorie houdt een heel netwerk aan betekenissen vast en staat daarom open voor meerdere interpretaties. In dit beeld doet zich de allegorie voor als beeldspraak. De titel noemt dit beeld “De Briljante” en meteen gaan we op zoek naar iets wat die titel rechtvaardigt in de ruige stenen en hun oppervlak. Deze figuur zonder glitter en glinsters, zonder goddelijke proporties en zonder ideale uiterlijkheden lijkt immers niet écht ‘briljant’. |
||
Gezocht, gevonden en passend gemaaktTerugdenken van het maakproces. Vijf stukken natuursteen. Schijnbaar los gestapeld. Twee sterk verschillende staanders als benen. Een platte plaat als bekken, die ze bij elkaar houdt. Daarboven op een onregelmatige kei als borstpartij. De kop een afgerond brok, een stuk is er uitgebroken. Alle stukken steen hebben een overeenkomstig oppervlak, er zijn overal schollen afgeslagen of op natuurlijke wijze losgeraakt. Er zijn niet direct sporen van gereedschap zichtbaar. De oppervlaktes van de verschillende delen onderstrepen de tweeheid van het beeld: het onderlijf heeft een andere textuur dan het bovenlijf. Benen. Het linker in vooraanzicht draagt het meeste gewicht. Het rechter behoedt de bovenbouw tegen scheefzakken, kantelen en neerstorten. Terwijl de linker zuilvormig is, heeft de rechter een subtiel hakje op de grond, waarop een volume rust dat tegen de menselijke anatomie in, van beneden naar boven steeds meer afneemt. Alsof het been ondersteboven staat. De verticale opening tussen linker- en rechterstut is nagenoeg overal even breed. Dat maakt de benen tot zuilen, die niet zoals bij de mens, bij het naderen van het bekken dichter naar elkaar toe groeien. Het zijn zuilen die een plaat dragen, stutten van een bouwwerk, niet eens symbool voor benen, nauwelijks verwant aan ons lichaam. De onderste helft van het beeld is een altaartafel van lang geleden. De twee benen kunnen los op de sokkel gezet worden. Daarna wordt de platte plaat erboven opgelegd. Bekkenplaat Borstkei Kopbrok Sokkel Dat legt een belangrijke functie van de sokkel bloot: een sokkel zegt feitelijk: “eerst was hier niets. Nu is er iets dat de moeite waard is om een sokkel voor op te richten” en “als je dit iets weghaalt, verdwijn ik ook weer”. Een sokkel draagt altijd een tijdelijke kwaliteit. 3 Inhoud (onderwerp)
Onmiskenbaar mensIn al het voorgaande heb ik gesproken over ‘stapel’, over ‘hem’, over ‘het’ en over ‘mens’. De stapel is zichzelf. Hij kan zonder kijker. Hij staat op zichzelf. Een stapel is mannelijk, een ‘hij’, volgens van Dale’s woordenboek.. Dat geeft geen uitsluitsel. Deze stapel is een opeenstapeling. Een opeenstapeling is vrouwelijk, zegt van Dale, een ‘zij’. Evenzeer als zichzelf zijn is het beeld een verwijzing. Een oproeping van een gelijkenis die niet aanwezig is. Een verwijzing naar iets. Naar een mens. Een aanwezigheid die verwijst naar een mens zonder voorkeur voor ‘hij’ of ‘zij’ of gender. Volgens de titel die de kunstenaar geeft, betreft de verwijzing een andere voorkeur: geen gender maar een gender-onafhankelijke kwaliteit. Een ‘briljante’. Je ziet de kunstenaar al aan het werk: ergens op een berg heeft hij een aantal stenen bij elkaar gesjouwd. Hij zet het langste, meest regelmatige stuk overeind op een vlak stukje bodem. Voor daarnaast heeft hij een dunner en langer stuk uitgekozen. Het moet even lang zijn als de eerste, anders kan hij er niks mee. Hij pakt een kleine moker die hij altijd bij zich heeft, en slaat een stuk van de lengte af. Het past nog niet. Hij legt de steen plat, meet de andere op en tekent op deze de lengte af met een potloodstreep. Hij zet de scherpe kant van zijn jop - een speciale beitel om grotere stukken weg te hakken - op de lijn en slaat met zijn moker op de kop van de jop. Precies op de lijn springt een stuk steen weg en ontstaat een vlakke kant. Aan de andere kant (de top) van de steen herhaalt hij de procedure. Nu is het rechterdeel even lang als het linker. Hij zet hem ernaast, op de kleine platte, begroeide rots. De bewerking van het ‘joppen’ zal hij vermoedelijk herhaald hebben rondom de bekkenplaat en aan de achterzijde van de grote kei en de onderkant van het kopbrok. Misschien nog op wel meer plaatsen. Met elke klap en elke plaatsing komt een gestalte dichterbij. Een gestalte die hij zoekt. Een gestalte, specifieker: een menselijke gedaante. De vorm van een rechtopstaande mens. Een uitwendige verschijning. Geen herkenbare mens maar een rudimentaire vorm, geen archaïsch Grieks godenbeeld maar een menhir-achtige wezen. Na vier duizend jaar beschaving, steenhouw-ambacht en beeldhouwkunst, komt een jonge beeldhouwer van 55 jaar- het beeld is van 2019 - met een nauwelijks figuratieve verwijzing naar een menselijk lichaam. En hij noemt het ‘de briljante’. (Het zou natuurlijk ook een marsmannetje kunnen zijn) 4 FunctieAanwezigheid
Citaten:
De kracht van de stapel van Ugo Rondinone (het beeld) schuilt in zijn aanwezig-zijn en in de mogelijke interpretaties van zijn verwijzing. De aanwezigheid van de sculptuur als driedimensionaal lichaam beperkt de mogelijkheid van ongebreidelde en onjuiste lezingen. De kracht van het beeld toetst meerdere interpretaties aan het beeld: mens, marsmannetje, sjamaan, idool, maar niet: droevig, blij of onzeker. Droevig, blij of onzeker zijn gevoelens die de toeschouwer zelf meebrengt en die niet feitelijk aan de sculptuur te zien zijn. De kracht van het ding roept bij mijzelf mijn eigen aanwezigheid op en daarmee het bewustzijn van mijn persoonlijke, misschien niet relevante interpretatie. De belangrijkste functie van elk driedimensionaal beeld is de aanwezigheid.
|
|
Foto’s van boven naar beneden: (klik op de foto's voor een vergroting)
1 The Brilliant, 2019, Ugo Rondinone (1964 Brunnen, Zwitserland), foto Mandarte 2024
2 Stenen romp van The Brilliant, idem.
3 Houten idool foto Rijksmuseum van Oudheden, https://www.rmo.nl/wp-content/uploads/topstuk/015526.jpg"
4 Oeuvre foto Ugo Rondinone website Ugo Rondinone, Stone figures https://ugorondinone.com/media/stone-figure/
5 The Thoughtful in in de Lustwarande in Tilburg, website Ugo Rondinone https://ugorondinone.com/exhibition/the-thoughtful/
6 the good + the mild, 2019 website Ugo Rondinone : https://ugorondinone.com/artwork/ugo_44337/
Voetnoten
(*) Als je iets bijzonders meemaakt (een belevenis) en daaraan betekenis geeft, noem je het eerder een ervaring. (https://www.schrijfwijzer.nl/taalvragen/verwarwoordenboek/verwarwoord/678/beleving-belevenis-ervaring)
1 [ Ugo Rondinone noemt het zelf Bluestone, hardsteen met een blauw/grijze kleur. De Nederlandse benaming voor Bluestone is blauwsteen, arduin, kolenkalksteen of petit granit. Bluestone is een kalksteen met een meer of minder uitgesproken blauwgrijze kleur. De Bluestone steensoort wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van zeer veel resten van diertjes met een kalkskelet (crinoïden), die veelal op de zeebodem leven. De Bluestone steensoort ontstaat doordat bij het afsterven van de crinoïden hun kalkskelet op de bodem van de zee achterblijft samen met een calciet afzetting die het geheel aan elkaar smeedt. Op deze manier vormt zich in de loop van miljoenen jaren de blauwe hardsteenlaag waar Bluestone uit gewonnen wordt. Het Bluestone is dus een aaneenkitting van crinoïden in een cement van microkristallijn calciet. De kleur van het Bluestone wordt bepaald door de hoeveelheid in het gesteente aanwezige koolstof van de zeer fijn verspreide plantaardige resten. Bluestone bevat +/- 96% calciumcarbonaat (CaCO3 ook wel calciet). Bluestone bevat een hoog aandeel aan versteende fauna. Deze resten zijn soms aan het oppervlak zichtbaar. Meestal verhogen zij door hun aanblik de waarde van het materiaal.]
2 [ Enigszins afwijkend van Ugo’s website:”bluestone, stainless steel, and concrete”; https://ugorondinone.com/artwork/ugo_44330/]
*[ Sontag, S. Ibid; p. 22]
3 [ Sontag, S. Ibid; p .32]
4 [ Damen, JJCM,(2014) Het woord is aan het beeld, Vijf Nederlandse beelden na 1960, Leiden, proefschrift]
5 [ Martin, F. D. (1981) Sculpture and enlivened space : aesthetics and history Lexington Kentucky, University Press of Kentucky. P.67]
6 [ De complete tekst van Daphne Richter vindt u op: https://www.theaterkrant.nl/tm-artikel/i-see-beter-from-here-gedachten-sontag-en-erotische-kritiek/]
Abonneren
Rapporteer
Mijn reacties