Het anker is een fors houten bolletje met een gaatje, waar het takje in past. Het is donkerbruin geschilderd. Het aftoppen gebeurt met een kleiner wit bolletje. Het is duidelijk dat alle mogelijke groei hier stopt. Het takje is van zijn groei ontdaan. Het moest maar eens afgelopen zijn. Daarom is het geschild en zijn alle zijtakjes verwijderd. Je kijkt naar een stam met een kronkel.
Het anker staat op een ronde, platte houten schijf. Alles aan dit beeld is rond, de omtrek van het takje, de omtrek van de schijf, de omtrek van de bolletjes. De schijf, dat zie je aan de hellende wand, is een plak, gesneden uit een grote bol. Misschien verhouden de drie omtrekken van schijf, bruine bol en witte bol zich als de gulden snede of de rij van Fibonacci: wit bolletje 1, plus bruin bolletje 2 = 3 platte schijf uit totaalbol. Misschien beeld ik me het in. Maar de verhoudingen tussen de drie lijken niet toevallig, er zit te veel harmonie in, om niet opzettelijk te zijn. Alles aan dit beeld is van hout. Beschilderd hout. Wit, wit en bruin en bruin. De onderste schijf heeft de meeste massa en staat voor de aarde. Die aarde draagt een globe. Uit die globe schicht een lichtstraal op en daarop rust de maan. De schijf is een massa, de bol is een volume, de tak is een lijn. Alleen de schijf is open en toegankelijk, de andere drie zijn gesloten. Ik zou er nog wel duizend woorden aan willen wijden. |
||
Klaus Baumgärtner Galerie Ramakers |
||
Zonder titel 2012 Klaus Baumgärtner hout beschilderd hoogte = 12 cm sokkel kunststof |
Galerietekst: De poëtische kracht van de installaties, objecten en foto’s van Klaus Baumgärtner zit hem niet in de titels (op een enkele uitzondering na is zijn werk ongetiteld) of in het grootse gebaar. De kracht van het tijdloze oeuvre van Baumgärtner schuilt in het verbijzonderen van fragmenten uit zowel de natuur als van gebruiksvoorwerpen tot subtiele installaties. Hij koestert de kleine, intieme details van takken, stukken hout of metaal. Hij kneedt verschillende fragmenten op nauwgezette en liefdevolle wijze samen tot een poëtisch geheel. Liefhebbers van zijn werk herkennen zijn fijnzinnige sculpturen en collages op honderd meter afstand. Al jaren langt maakt hij installaties van natuurlijke objecten. De bestanddelen kunnen takjes zijn, draadjes, maar ook gevonden voorwerpen als stukken hout en metaal. Hij koestert elk materiaal dat hij onder handen krijgt. Hij verbuigt het, monteert, last en knipt, schuurt en zaagt. |
Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium
- Gegevens
(Leestijd:
2 - 4 minuten)
Abonneren
Rapporteer
Mijn reacties