mandarte
  • Home
  • Weblog
  • MZMK Video's
  • Publicaties
  • Over Mandarte
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.

Pawel Althamer op de Biënnale

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
althamer1 150   Is dit een biddende figuur? Weggelopen van een Italiaans renaissance schilderij? Deze mensachtige is er een in een complete installatie vol vreemde wezens. Ze zijn gemaakt van in plastic afgegoten gezichten, handen en voeten, die op constructies van betonijzer zijn gemonteerd. Over de constructies zijn plastic repen als geplette fietsbanden gedrapeerd. Het zijn geen lichamen, want de constructies zijn geen skeletten, en de plastic repen bedekken geen inwendige organen en spieren. Als laatste bewerking werd het geheel in één loodgrijze verfkleur gespoten.
Venetians 2013
Pawel Althamer
IJzer/plastic
detail
  ‘Aliens’ noemt de beeldhouwer ze in een interview, en ‘wij zijn een bemanning van een ruimteschip’ zegt hij in dezelfde ademtocht. Kortom: wij zijn die vreemdelingen, die buitenaardse wezens.
Gegevens
Geschreven: 21 oktober 2013

Lees meer: Pawel Althamer op de Biënnale

Hephaistos (Ἥφαιστος) op de Biënnale

(Leestijd: 3 - 5 minuten)
matthew monahan1   Waarom is deze sculptuur op de Biënnale dan wel kunst?  Daarover gaat het in dit artikel.
Had ik maar beter gekeken, denk ik nu. Drie keer ben ik bij het beeld geweest en de details doemen vluchtig op en verdwijnen dan weer snel uit mijn herinnering. Ik kan ze niet vasthouden en alleen mijn gevoel van daar nog herinneren.
Ooit antwoordde een cursiste me, toen ik zei dat ik zo hebberig was dat ik die beelden wilde bezitten: ‘maar als je ze eenmaal gezien hebt, zijn ze toch al van jou?’ Dat is dus niet zo, blijkt nu. Sculptuur is belangrijk door zijn aanwezigheid. Een beeldhouwwerk is gemaakt om bij je te zijn. Foto’s en herinneringen zijn niet voldoende.
Matthew Monahan
Hephaestus 2013
Staal en gepatineerd brons
H= ca. 450cm
 
Gegevens
Geschreven: 08 oktober 2013

Lees meer: Hephaistos (Ἥφαιστος) op de Biënnale

Hoog Spel in Venetië

(Leestijd: 3 - 6 minuten)
crowley the sun   Terug uit een zonovergoten Venetië, na een opmerkelijk overvolle Biënnale, is de vraag: wat was daar nu écht belangrijk? Wat voegt deze Biënnale toe aan de beeldende kunst van onze tijd en aan onze visie daarop?
Er zijn in het centrale paviljoen en in de Arsenale  nogal wat beeldende uitingen te zien die echt geen kunst zijn.  En dus wordt er een hoogst gevaarlijk spel gespeeld rond de vraag: ‘wat is kunst’? 
Aleister Crowley
Tarotkaart De Zon
(detail)
 
Gegevens
Geschreven: 02 oktober 2013

Lees meer: Hoog Spel in Venetië

Radersma en Zijlmans

(Leestijd: 8 - 16 minuten)

zijlmans germination2 150w

 radersma oever 2013 w600

 

 

Hieronder staat de inleiding die ik uitsprak
op zondag 8 september 2013 bij de opening van
Jan Radersma en Wijnand Zijlmans
bij de Villa Stille Wille

 

De Villa Stille Wille
Beeldenbos en Kunstpaviljoen
Beekersberg 5
5066 CT Moergestel

Openingstijden: zaterdag en zondag 13.00-18.00 uur,
door de week op telefonische afspraak 013-5132945

 

 

 

 

 

Gegevens
Geschreven: 02 september 2013

Lees meer: Radersma en Zijlmans

Aanwezig zijn 9: Onmetelijke Ruimte in New York

(Leestijd: 1 - 2 minuten)
Jfkairport W150   Soms blijkt dat een kunstwerk al jaren in je ligt te sluimeren. Het kan worden gewekt door een onverwachte ontmoeting. Dan verschuift het van zijn onbestemde innerlijke plek naar een verzameling die je onbedoeld, maar uitermate zorgvuldig, in je binnenste opbouwt. Als het kunstwerk zich daar voegt komt die verzameling heel even vol in je bewustzijn en raak je stil van ontroering. De verzameling die jij bent, is rijker geworden.
Gegevens
Geschreven: 12 juni 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 9: Onmetelijke Ruimte in New York

NKvB Natuurlijk

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
nkvb natuurlijksym   Zondag 12 mei 2013. Moederdag. Bosgebouw ‘Het Genie’ naast de geitenboerderij in het Amsterdamse Bos. De aftrap van de openluchttentoonstelling in het Amsterdamse Bos, wordt gedaan door Sya van ’t Vlie. Zij spreekt als eerste tijdens het symposium met als onderwerp 'Wat is Natuurkunst?' Na haar volgen nog drie sprekers: Henk van Bennekum, Adri de Fluiter en Johan Sietzema, alle drie beeldhouwers. De sfeer is goed, het publiek - 50 man, waarvan de helft beeldhouwers, luistert en discussieert geïnteresseerd.
Gegevens
Geschreven: 13 mei 2013

Lees meer: NKvB Natuurlijk

Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
baumgartner   Bijna wulps. Maar toch star. Een raadsel. Een voorwerp zonder functie. Het houdt de aandacht vast, omdat elk onderdeel zichzelf is, maar in een onnatuurlijke samenhang. Het zou om moeten vallen.
Jammer genoeg maakt de foto het plat. Op de afbeelding kun je niet goed zien dat het onderste deel van de tak schuin naar voren komt. Door een soort halve knoop in de tak verandert hij van richting. Maar het is geen knoop, de tak raakt zichzelf nergens. Het is een respectvol ‘pardon meneer, mag ik u even passeren’ van de tak tegen zichzelf. Hij had zich niet door zichzelf heen kunnen werken, als het bovenste of onderste bolletje er al op had gezeten.
Zonder titel, 2013
Klaus Baumgärtner
hout beschilderd
hoogte = 29 cm
  Zo vertellen de ronde bolletjes ons dat er eens een takje was, dat met zichzelf in de knoop was geraakt. Het had zichzelf niet meer in de hand. Dat moest nu echt eens afgelopen zijn Dus werd het verankerd en afgetopt.
Gegevens
Geschreven: 07 mei 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium

Aanwezig zijn 7: Ex-Voto’s in de Oude kerk

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
KVogelPilaar   Wit (Ex-voto’s)
Katrien Vogel
Papier maché (?)
h = ca. 260 cm

Dit is de eerste sculptuur die je ziet wanneer je de Oude Kerk in Amsterdam binnen loopt. Het is meer dan twee meter hoog, hangt tegen een witgepleisterde muur, midden onder een gotisch raam, niet ver van een kolom. Het doet denken aan knekels en een druiventros. Het is gemaakt door Katrien Vogel. Ik schreef al eerder over werk van haar op dit weblog, in 2008, en daarna elk jaar weer.

 

Gegevens
Geschreven: 10 april 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 7: Ex-Voto’s in de Oude kerk

Aanwezig zijn 6: ABK in de Oude Kerk

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
Overzicht1   Hoe pak je dat aan, meer dan veertig moderne kunstwerken in één oude kerk? En wat voor een kerk: Nederlands meest roemruchte, dé Oude kerk, in het hart van Amsterdams ‘red light district’. Het wemelt er van toeristen die netjes hun entree betalen om het godshuis in deze liederlijke stad te zien, en de - heerlijk verwarmde - toiletten te bezoeken. Dit godshuis is nu een tempel voor de kunst, de kunst van het Beeldhouwerscollectief ABK, nog tot en met zondag 14 april.
Gegevens
Geschreven: 05 april 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 6: ABK in de Oude Kerk

Aanwezig zijn 5: Unintentionally Keloid

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
Keloid150  

Unintentionally Keloid
2011
Berlinde De Bruyckere

Mensen deinzen terug voor het beeld. Wat hangt daar nou? Oh wat gruwelijk, is het  vlees? Nee joh, het is toch geen vleeshaak. En dat bloed is niet echt. Goddank. Maar het lijkt wel echt op vlees, alleen zit er iets anders tussen. Is dat van een paardenzadel? Dichterbij, kijken, ruiken, afblijven. Het is afstotelijk en meeslepend tegelijk. Als je het eenmaal hebt zien hangen laat het je niet meer los.

Gegevens
Geschreven: 23 maart 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 5: Unintentionally Keloid

Aanwezig zijn 4 Alva Noë

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
Keloid150   ‘Ik begin met een alledaagse ervaring’ schrijft Alva Noë in zijn boek Varietes of Presence. ‘Je gaat naar een kunstgalerie en je kijkt naar een kunstwerk in een onbekende stijl van een kunstenaar die je niet kent. Het gebeurt, soms, in een situatie als deze, dat je het kunstwerk vlak vindt, of  ondoorzichtig. Je snapt het niet. Het is ondoorgrondelijk.’
‘Maar je geeft het niet op. Je kijkt nog intenser; misschien heb je in je herinnering een beeld dat er enigszins op lijkt. Je leest de titel en dat geeft je al een idee. Je hoort toevallig hoe iemand in de galerie commentaar levert over het kunstwerk - bijvoorbeeld over hoe het gemaakt is. Of misschien ben je met een vriend en praat je er over wat er in het kunstwerk zit’.
Unintentionally Keloid
(Onopzettelijk
littekenweefsel)
Berlinde De Bruyckere
was/epoxy/hout/ijzer/
leer/touw/stro
115 x 55 x 65 cm
Museum Beelden aan Zee
  ‘Nu kan er iets heel opmerkelijks optreden. Het werk gaat voor je open; het ontsluit zijn gezicht voor je; je kunt er nu naar binnen kijken en zijn samenstelling waarderen. Het kunstwerk is nu aanwezig voor jou als betekenisvol’.
Gegevens
Geschreven: 10 maart 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 4 Alva Noë

Aanwezig zijn 3 Van alle tijden

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
regeneration   Zouden ze het in Beelden aan Zee vermoed hebben? Van dit onwaarschijnlijke tijdvak in Italië, waarin de paus per helikopter naar zijn pensioen vliegt, terwijl Berlusconi per stembus op aarde terugkeert? Zouden ze daar in Beelden aan Zee gedacht hebben: dát moeten we NU hebben, niet één, nee, twéé Italiaanse kunstenaars? De kerk en de staat, die elkaar NOOIT loslaten?
En heet daarom die tentoonstelling ‘Timeless’, letterlijk ‘tijdloos’ maar misschien beter te vertalen met ‘van alle tijden’?

Regeneration 2012
Bertozzi & Casoni
polychroom keramiek
160 x 213 x 190 cm
Coll. kunstenaars

  Zit daarom deze Berlusconi-boeddha pontificaal in de entree van de tentoonstelling, met op zijn schoot het hert van Hubertus? Of verbeeld ik het me, omdat ik nu eenmaal behept ben met mijn eigen TIJDPERK…
Gegevens
Geschreven: 04 maart 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 3 Van alle tijden

Pagina 14 van 33

  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Weblog recent (klik)

  • Mark Manders, de esthetische mythe
  • De kleuren van Hedy Tjin
  • Sandra Mujinga: Skin to skin
  • Michelangelo’s Dag door Giambologna (M4)
  • Michelangelo's wonder: De Dag (M3)
  • Michelangelo: De Dag (M2 )
  • Artus Quellinus in het paleis (M1)
  • Brancusi in H’Art 2025 (2) Mlle Pogány
  • Brancusi in H’Art 2025
  • Stephan Balkenhol en de klassieke kunst
  • Rob Sweere -Worpscape
  • Éric van Hove in het Fries Museum
  • Erika Koehler : RELICS OF THE FOSSIL ECONOMY II
  • Tschabalala Self – Pioneer (2023), Artzuid.
  • Yoshitomo Nara - Long tall peace sister
  • Isamu Noguchi in de rijksmuseumtuinen 2
  • Silke Riis - Speculative Evolution
  • Anaïs López - De schildpad en de monnik
  • Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind 2
  • Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind 1