Wallpainting No 151 Œstrip 2005
Jan van der Ploeg
Acrylverf op wand 258 x 4771 cm
Den Haag, Gemeentemuseum
De vierde bijeenkomst houden we ons bezig met het oeuvre van Jan van der Ploeg. Hij is behoorlijk bekend, vooral door zijn muurschilderingen, waarvan deze in het Gemeentemuseum in Den Haag door een groot aantal bezoekers gezien wordt. Kunst of decoratie is een van de vragen die dit werk oproept en dus gaan we op zoek of er een meerwaarde te bespeuren valt.
Dat doen we vooral door vergelijkend te kijken en dat kan mooi hier in het museum, ze hebben immers ook een paar grote wandschilderingen van Sol LeWitt uit 2002. Wat dan direct opvalt is dat van der Ploeg de wand zo vlak mogelijk houdt, terwijl LeWitt een soort raam lijkt te maken, waardoorheen we een driedimensionaal voorwerp zien. Daardoor lijkt de LeWitt áchter de muur te zitten, terwijl de Van der Ploeg deel is van de ruimte, en de beleving van de ruimte zelf tot onderwerp heeft. Dat is ook zijn meerwaarde: de wandschildering verandert de ruimte totaal en daarmee ook onze beleving. Dat komt niet alleen door de vorm van de schildering - die bij Van der Ploeg alleen uit vlakke banen bestaat -, maar vooral ook door de kleur. Van der Ploegs banen zijn de wand, terwijl Lewitts kleuren zich afzetten van de wand vandaan.
Een andere opdracht die Van der Ploeg uitvoerde, voor de Mercedes-Benz Gallery in München, is veel decoratiever. Hier verandert de kleurschikking niet alleen de ruimte, ze onderwerpt zich ook aan de ronde wielen van de Mercedes. De nevenschikking uit Den Haag heeft plaats gemaakt voor de onderschikking aan de reclame. Dat is niet erg, omdat het overduidelijk de bedoeling was en daar nog goed in slaagt ook.