Man in the Long Black Coat (2009)
Claire Harvey
Olieverf op doek 18 x 24 cm
Courtesy Galerie Fons Welters
Harvey’s kleine intieme schilderijtje, dat nu in What’s Up in het Dordrechts Museum hangt, is zo bescheiden tussen alle grote werken, dat het om speciale aandacht vraagt.
Het hangt voortreffelijk tegen een witte, kopse wand, zodat je het van heel dichtbij kunt bestuderen. Je boort met je voelsprieten de Dickens-achtige Londense straat binnen, waarbij voor even het hele Dordrechts Museum om je heen verdwijnt. Hoe heeft Harvey in hemelsnaam deze innige sfeer van vertrouwde eenzaamheid opgeroepen, die doet denken aan Edward Hopper? Vermoedelijk door de tegenstelling tussen zwarten en witten, waarbij de zwarten onder de witten liggen. Deze blauwige zwarten, maar ook grijzen, zijn dun aangebracht op het canvas, zodat de structuur van het doek er nog als reliëf doorheen tastbaar is, terwijl de witten eroverheen als dikke pasta zijn aangebracht. Zo wordt het wit tot sneeuw en ijzige kou die letterlijk de stille wandelaar doet afsteken binnen de winkelstraat met de grote etalageruiten. Terwijl hij opdoemt vervaagt hij weer en maakt ons opmerkzaam op dit eeuwige verschijnsel, dat alles slechts een vluchtig moment zichtbaar is.
Abonneren
Rapporteer
Mijn reacties