stokker why

Why do it  2010
Lily van der Stokker
Muurschildering, hout en stoel
Rotterdam, Boijmans

Nadat we uitgebreid met alle cursisten de tentoonstelling What’s up in Dordrecht hadden bezocht, begonnen we aan de cursus ‘Verrassend Jong’. Deze cursus bestaat uit acht ‘monografieën’ van elk twee uur, over het oeuvre van telkens 1 kunstenaar. De eerste bijeenkomst behandelde het werk van Lily van der Stokker.

stokker why2 150   De bijgaande foto werd gemaakt tijdens de tentoonstelling die Lily had in Boijmans van Beuningen. Daar is ook een hilarisch filmpje aan gewijd: Boijmans TV episode 2 - Pretty ugly dat je kunt terugkijken bij Boijmans, maar ook op Youtube. Het is een ietwat ongelooflijk verhaal over een aantal sportschool body-builders die het museum bezoeken, en zich als gewillige snuffelhondjes langs de collectie laten leiden, afgewisseld met Engelse gedichten en een interview met Van der Stokker over de vraag: wat is schoonheid?
Why do it is een Olivier Bommel opstelling. Er is een comfortabele (?) fauteuil, op een warm geblokt kleedje, tegen een vrolijke gele muur. Die muurschildering is niet een saai geel vlak, maar heeft de vorm van een slak, met een torentje op zijn rug, en drie vrolijke disney-oren boven een kastje, dat recht boven de stoel hangt.
     
stokker why3 150   Ook boven in het torentje hangt een kastje. De contouren van de muurschildering zijn versierd met krullen in allerlei kleuren en links is de tekst te lezen ‘Why do it”. (Zie ook: http://www.boijmans.nl/nl/10/press/pressitem/142) Deze vraag lijkt gericht te zijn aan alle kunstenaars, die volgens Van der Stokker in het filmpje, rekenschap moeten  afleggen tegenover zichzelf, waarom ze kunst maken.
     
stokker why4 150   En dat betekent dat wij, als toeschouwers, de zin ook als zodanig lezen: het kunstwerk vraagt niet aan ons, waarom we iets doen, maar het kunstwerk laat de vraag zien, die wij als toeschouwers stellen aan de kunstenaars. Wachtend op antwoord, kun je plaats nemen in de stoel, met je rug naar de vrolijke muur en de open hangende kastjes, waarin geen diepzinnigheden verscholen liggen. Terwijl je nadenkt over de vraag ben je opgenomen in het kunstwerk. Misschien ziet het er daarom wel lekker luchtig uit allemaal, je moet de toeschouwer tenslotte ook versieren.

1000 Resterende tekens