(Leestijd: 1 - 2 minuten)

evi vingerling

Zonder Titel 2011

Evi Vingerling
Olieverf op doek 140 x 115 cm
Collectie kunstenaar


Zen verfstreken. Kalligrafie. Neergedwarrelde blaadjes op een vijver.

 

evi vingerling2   Kijk nog langer en ontwar de eerste indrukken. Er zijn zes, nee zeven groepen penseelstreken. Het begint rechtsboven met twee. Dan daaronder een dichte groep verfstreken, te veel om te tellen. Leeuwenkop?  Naar onder toe rechts minder dan links, om een open ruimte, het dwarrelen komt tot stilstand. Ketting met amuletten? Naar links onder: groep. Daarboven open cirkel met inbreuk, daar weer boven quintet. Tenslotte twee, en nog eens twee. Zo ongeveer.
     
evi vingerling3   Maar dat is slechts de eerste optie die zich voordoet en het is misschien mogelijk opnieuw te beginnen en een andere visie te ontwikkelen. Dus opnieuw ongeveer volgens de rode lijnen. Het is vreemd, maar er valt niet aan ontkomen om toch weer groepen te zien. Of moet het zoals ons van jongs af aan al is bijgebracht, hoe je een figuur kunt invullen, door van punt naar punt een lijn te trekken. Dat zou hier wel mooi zijn, want dan wordt het kijken nog nauwkeuriger en misschien ontstaat er een ander beeld.
     
evi vingerling4   Als daarna de onderliggende laag wordt weggehaald (dus het schilderij wordt verwijderd onder de doorgetrokken lijn) blijft er niets over waar iets anders in kan worden gezien. Wel een leuke tekening hoor, van een boom of zo, iets om verder te fantaseren, maar echt niet zo interessant als het originele schilderij. De kalligrafische zen-verfstreken zijn immers weg. Maar waarom al dit zoeken? Wat moet er herkend worden? Er valt niets in te vullen: er is al genoeg. De losse samenhang der dingen!

1000 Resterende tekens