Inversion 2011
Derk Thijs
Acryl en olieverf op multiplex 72 x 92 cm
Courtesy Galerie Onrust, Amsterdam
De kruisiging op een fors en kleurrijk schilderij. Er is veel te zien, maar niets is zoals we het gewend zijn. Het kruis staat in groene en rode vlakken in een ruitvorm. Aan weerszijden van het kruis staan twee bomen, omgeven door tal van geometrische vlakken. Er is een mensfiguur links, en nog eentje tegen de rand van het schilderij en rechts staat een ezel en een poes met een vogel op haar rug. De takken van de bomen dragen manden met eieren in plaats van nesten, er is een schild met een kruis erop en een kristallijnen constructie en misschien wel twee televisies. Alles zo plat als het alleen maar plat kan zijn op een schilderij. Alleen een kleine groene richtingaanwijzer linksonder, doet aan perspectief.
Inversie heet het schilderij en dat betekent volgens het woordenboek: omkering van de gewone volgorde. Het is waar dat op dit schilderij alles binnenste-buiten en achterste-voren lijkt gekeerd, maar het is toch vooral opgedeeld in fragmenten die elk hun eigen kleur meekregen. Zo slaan alle mogelijke tijdperken door elkaar heen in de opperste verwarring die slechts met moeite geordend wordt. De lange weg van onze cultuur, van de kruisiging langs Mondriaan tot en met het televisietijdperk is goed te zien, ook al is de normale volgorde die wij gewend zijn omgekeerd. Misschien doet de volgorde van de geschiedenis er niet toe: belangrijke gebeurtenissen blijven altijd aanwezig.