(Leestijd: 1 - 2 minuten)

ina van zyl

Reticent 2010
Ina van Zyl
Olieverf op doek 50 x 50 cm
Particuliere collectie

Hier krijg je eerbied voor vruchtbaarheid en zaad. De stengel is al opengebarsten.

 

ina van zyl3   Zaadbollen persten zich met geweld een weg naar boven en duwden met kracht de bladeren in kransvorm opzij. Dit gebeurde tegen een diep donkergroene achtergrond waar de gelige binnenkant van de bladeren fel tegen afsteekt. De stengel, in blauwgroen, vangt nog licht onder deze uitbotting. De zaadbollen, lichtoranje binnen zwarte en groen kransen, richten zich verheugd naar het van boven vallende licht: weldra zullen hun pluizen het luchtruim kiezen.
     
ina van zyl2   Het zachte en intieme licht is dat van Vermeer, op en achter de bloemvorm, de streek is die van Van Gogh, op de zaden.
De gedachte aan van Gogh is niet gek, één van zijn beroemde zonnebloemen lijkt precies op de compositie die Ina van Zyl schilderde. Maar waar bij Van Gogh alles scherp en getand, agressief het felle licht inschiet is bij Ina van Zyl alles rond en gelobd, terughoudend als de achtergrond. Vet ook en stevig, wel doorvoed, daar gaat nog iets moois van komen. Maar nu nog even niet, nu slurpen de vruchten nog even aan het licht om hun uiterste krachten te laten wassen. Want die zullen ze nodig hebben, weten ze, straks, tijdens het hoogste genot.

1000 Resterende tekens