Volgende week beginnen we aan de zevende, voorlaatste aflevering in de serie 'Verrassend Jong'. We bespreken dan het werk van Gé-Karel van der Sterren.
Hiernaast staat zijn melkmeisje. Het verwierf bij de Prix de Rome in 1999 de basisprijs schilderkunst.
In een interview met Rentsje de Gruyter zei hij zelf het volgende:
,,Die rode hoek in mijn schilderij blijft materie. Zelfs als je hem uitkadert. In dat geval ga je waarschijnlijk denken dat het een ondefinieerbare vlek is. Als tegenstelling heb ik de afbeelding van het melkmeisje gemaakt. Zij is en blijft statisch. Zoals zo vaak, drijf ik ook in dit werk de materialiteit en de afbeelding op de spits. Dan krijg je een zoektocht. Of liever nog, een beweging tussen de abstracte en de figuratieve kunst.
Dat is niet gemakkelijk, werk dat uitsluitend abstract is, is vaak acceptabeler. Je kunt als kunstenaar natuurlijk op safe spelen, maar je kan een thema ook overdrijven, zoals ik met het melkmeisje doe. Dan wordt het problematisch èn interessant. In mijn werk zitten vaak kitscherige elementen, waarmee ik de spanning opvoer. Maar als je een zigeunermeisje schildert, moet je er iets nieuws mee doen, haar aan het cliché onttrekken.
De juryleden van de Prix de Rome waren niet erg van mijn werk gecharmeerd; een aantal van hen vond het ronduit vreselijk en viel me er op aan. Mensen zijn óf helemaal voor óf helemaal tegen. Mijn doeken zijn niet onaf en dat gaat in tegen de mode van de Nederlandse schilderkunst. Bij mij krijg je iets voorgeschoteld. Klaar, daar moet je het mee doen.''
(Bron: NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) OKTOBER 1999)