Scène uit een hotelkamer met mogelijkerwijze een boze echtgenoot (2011)
Aaron van Erp
Olieverf op doek 150 x 110 cm
Particuliere collectie, courtesy Henk Pijnenburg
Van Erps schilderij met de voor zich sprekende titel, dat nu in What’s Up in het Dordrechts Museum hangt, is net zo gruwelijk als de film Drive die ik onlangs in ons filmhuis zag.
Het gaat over de onmacht - van drie zijden, echtgenoot en lover en echtgenote - om zich te onttrekken aan lichamelijk geweld en een ander antwoord op gerezen problemen te verzinnen dan een botte, instinctieve slachtpartij. De mens geregeerd door zijn dierlijke drift, in een zwart geschilderde wereld, waarin een televisie (de film Drive?), iconische posters aan de muur getaped en vijf mensachtigen oplichten, in blauw en rose. Er zijn dus twee getuigen die in de titel niet nader worden aangeduid. Het kan ook zijn dat de vrouw die naast het bed geknield zit, de kwetsbare figuur op het bed opzettelijk in de val heeft gelokt, op afspraak met de honkbalknuppelzwaaier. Hoe dan ook is afgrijselijk geweld ophanden, waarvoor we zelf de angst voelen, als we het verhaal proberen te verzinnen waarin deze scène voorkomt. En dan blijkt dat onze eigen gruwelijke fantasieën slechts een kleine vonk nodig hebben.
Abonneren
Rapporteer
Mijn reacties