In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.
Neem nu dat beeld van de vorige foto.
Er stond op die mooie zonnige dag een grote groep mensen voor het beeld. Ze zagen het beeld, de nieuwe witte huizen en de alles ontsierende parkeerplaatsen op de achtergrond.
- Gegevens
Langs de kust van Hoorn staan meer dan veertig beelden. Figuratieve, abstracte, grote en kleine. Stenen, bronzen, ijzeren, houten, keramische en kunststof beelden. Sterke, indringende, verbazingwekkende en verontrustende beelden. En ook wel vriendelijke, rustgevende beelden.
- Gegevens
In de bovenzalen van de nieuwbouw in het Stedelijk Museum Amsterdam is een solotentoonstelling ingericht van Yto Barrada. Je komt er via de lange roltrap uit de kelder of vanuit de bovenste zalen van de oudbouw door over te steken naar de nieuwe vleugel. De tentoonstelling is in de zogenaamde badkuip, waar net als in de kelder geen daglicht doordringt.
In de kelder is op dit moment Anne Imhoff. Twee kunstenaressen gelijktijdig in dezelfde nieuwbouw. De een uit Duitsland, de ander uit Marokko. Het kan geen toeval zijn.
- Gegevens
Lees meer: Yto Barrada en Sol LeWitt in het Stedelijk Museum van Amsterdam
Galerie Fons Welters maakte naam door zijn kwaliteit om jonge, getalenteerde kunstenaars te tonen terwijl ze nog relatief onbekend zijn.
Ahn Trần is een jonge kunstenares, dit jaar nog resident aan de Rietveld Academie in Amsterdam.
Het werk van Anh Trần treft me. Er is iets wat me doet blijven staan. Ik weet nooit precies wat, dat blijkt pas als ik er langere tijd naar kijk. Liefst alleen, in stilte, zodat de woorden langzaam kunnen komen. Vroeger noemde ik het schoonheid, in de overtuiging dat het vooral iets moois moet zijn, wat je bij een kunstwerk doet stilstaan. Colleges esthetica verder, weet ik dat ‘schoonheid’ en ‘mooi’ erg vage begrippen zijn. Er is bij mij ook altijd herinnering in het spel, hoe onbewust ook. En eigenheid van de kunstenaar die ruimte laat voor mijn eigen gevoel. Het werk van Anh Trần is voor mij vaag verbonden met dat van Cy Twombly. Anh is niet zo figuratief als Cy, maar haar handschrift is net als bij hem, nadrukkelijk eigen. Beiden schilderen landschappen waar ik naar binnen kan.
- Gegevens
“Anne Imhof krijgt dit najaar de volledige vrijheid om de 1100 vierkante meter grote kelderzaal van het Stedelijk naar haar hand te zetten”, jubelt het Stedelijk Museum.
“Youth”, de installatie in de kelder van het SMA, van boven bekeken, oktober 2022.
(Alle foto’s van de installatie in dit artikel: Mandarte.)
- Gegevens
(Zie ook het filmpje aan het eind van dit artikel.)
Het museum schrijft: “De tentoonstelling 31553580 obsessie voor nummers en schema’s toont een verlangen naar structuur en logica in de chaotische wereld van ieder mens.”
- Gegevens
Exchange 2022
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
aluminium, glas, plexiglas, hout, bankbiljetten.
Exchange exterieur in Watou tijdens het kunstenfestival 2022
- Gegevens
The Exchange 2016
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
16 x 8 x 7 meter, aluminium, glas, plexiglas, hout, bankbiljetten.
- Gegevens
A Permeable Body of Solitude 2012 Interieur
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
Karton, Hout, Glas, Plexiglas, autofragment, epoxyhars. 3,5 x 3 x 4 m1
Museum Kurhaus Kleve (Duitsland), 26 maart t/m 19 juni 2022.
- Gegevens
Lees meer: Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 2
A Permeable Body of Solitude 2012
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
Karton, Hout, Glas, Plexiglas, autofragment, epoxyhars. 3,5 x 3 x 4 m1
Foto's van de opstelling in het Museum Kurhaus Kleve (Duitsland) tijdens de 14e salon van kunstenaars en kunstenaressen, 26 maart t/m 19 juni 2022.
- Gegevens
Lees meer: Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 1