venezia carnivalfreedom

Carnival Freedom  2007
Venetië

De eerste bijeenkomst van de cursus Giro dell’Arte heeft als onderwerp Venetië. Het ongeluk met het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia in januari van dit jaar voor de Italiaanse kust, bracht de Carnival Freedom in herinnering, die in 2007 langs het Biënnaleterrein koerste.

Schepen en kunst horen in Venetië net zo bij elkaar, als Titiaan bij kerken en de Venus van Urbino of Vivaldi bij het meisjesweeshuis Pio Ospedale della Pietà. Al deze onderwerpen kwamen aan bod, maar ook een echt Venetiaans huwelijk, compleet met goud opgetuigde gondel als het ultieme huwelijksbootje. Tegenstellingen in dit zeezilte klimaat die de stad altijd weer uitermate boeiend maken en een feest om te bezoeken.
venezia ca foscariWe bekeken een aantal van de fraaiste stadspallazzi langs het Canal Grande en ervoeren opnieuw de meest onthutstende busboottrip die we daar ooit meemaakten, toen in een plotseling opkomende hoosbui alle schepen als op commando hun motoren stil legden en we met honderden boten om ons heen op het water dobberend, niets anders hoorden dan het striemen van de regen op het wateroppervlak. Op dat moment wilde je niet in een gondel zitten.
Verder spraken we over de paarden van de S. Marco, over Casanova en over Marco Polo. We luisterden naar een meerstemmig madrigaal van Claudio Monteverdi. We zagen de vaste karakters van de Commedia dell’arte, de 16e en 17e eeuwse tegenhanger van de Commedia-erudita.

venezia italiaanspaviljoenNatuurlijk wijdden we ook aandacht aan de Biënnale, waar dit jaar de curatoren van het Italiaanse paviljoen, welhaast zonder selectie, rijp en groen van de Italiaanse kunst door elkaar heen presenteerden. Alsof ze de Venetiaanse tegenstellingen nog eens extra wilden benadrukken. We zijn nu veertien keer in deze stad geweest en hij zal ons wel nooit gaan vervelen.

1000 Resterende tekens