(Leestijd: 2 - 3 minuten)

mariagebgiottoGeboorte van Maria 1304-06
Giotto di Bondone
Fresco 200 x 185 cm
Padua, Scrovegni kapel


Die geboortetaferelen in de beeldende kunst zijn toch echt vrouwen-aangelegenheden. Je hebt al gauw minimaal vijf aanwezigen: de zojuist  bevallen moeder, het kind, een min, iemand voor de bewassing en iemand die de moeder verzorgt.  Aan die moeders kun je zien dat bevallen geen sinecure is. Ze kunnen al die hulp best wel gebruiken, want zelf liggen ze onmachtig uitgeteld.

En dan gaat het in de kunst ook nog eens om gezonde moeders en gezonde baby’s, die samen een nieuw leven tegemoet gaan. Vooral als het om de geboorte van Maria gaat, die tenslotte later zelf zal bevallen van de belangrijkste zoon uit de kerkgeschiedenis. Tijden en milieuverschillen treden aan de dag bij het vergelijken van de diverse geboortescènes. Maar ook veel overeenkomsten, zoals het wassen, het afdragen van linnengoed door een geopende deur, het vullen van een bad. En natuurlijk de afwezigheid van de man…

mariagebgiodimi  

Geboorte van Maria 1365
Giovanni di Milano
Fresco
Florence, Santa Croce, Rinuccini-kapel

 

     
mariageborenghirlandaio   Geboorte van Maria 1486-90
Domenico Ghirlandaio
Fresco
Florence Santa Maria Novella Tornabuonikapel
     
ghirlandaio gebm2  

Vasari beschrijft dit tafereel als volgt:

‘Het tweede tafereel verbeeldt de geboorte van Onze-Lieve-Vrouw, met grote zorg gedaan; onder de verschillende opmerkelijke dingen die Domenico hier tot stand bracht is er, in het perspectivisch weergegeven gebouw, een raam waardoor er licht valt in het vertrek, hetgeen de toeschouwer misleidt. Bovendien bracht hij hier enkele vrouwen aan die - terwijl Anna in bed ligt en een aantal dames op bezoek heeft – heel voorzichtig de Madonna in bad doen: de een brengt water, een ander zorgt voor de windsels, de een doet dit en de ander weer iets ander iets anders, en terwijl elk zich aan haar taak wijdt, is er een vrouw die het kindje op haar arm draagt en het aan het lachen maakt door gezichten te trekken,  met een vrouwelijke gratie een dergelijke schildering werkelijk waardig, nog afgezien van de vele andere uitdrukkingen in alle verschillende figuren.’ 
(Giorgio Vasari, ‘De Levens van de grootste schilders, beeldhouwers en architecten Van Cimabue tot Giorgione’, Contact, Amsterdam, 1990 deel I blz. 251-252 (oorspronkelijke uitgave 1568).)

 

     
mariageborenpfullendorf  

Geboorte van Maria begin 15e eeuw
Altaarstuk in Pfullendorf (Baden-Württemberg
Stuttgart Staatsgalerie

     
   

En een van de mooiste:

mariageborenmauritshuis   De geboorte van Maria
Duitse school ca. 1520
olieverf op paneel 110 x 97 cm 
Den Haag, Mauritshuis

 

 

 

1000 Resterende tekens