In het weblog staan de artikelen van 'Meer Zien in Moderne Kunst'. Beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.
Zwei prächtige Brüder (2008)
Marie Aly
Olieverf op doek 150 x 120 cm
Courtesy tegenboschvanvreden, Amsterdam
Dit schilderij van Marie Aly komen we tegen tijdens onze excursie naar ‘What’s Up’ in het Dordrechts Museum. Het zal zeker stof voor een gesprek oproepen.
- Gegevens
Table-Piece Z-94 1982 |
Een ronde metalen schijf van enige dikte doet voltooid, maar mist de inscripties van een munt en het gat voor een touwtje. Op het punt van omvallen wordt hij behoed door een aangelaste gebogen staaf, die een dubbelgevouwen ijzeren flap vastgrijpt, vlak bij een hoek. De flap hangt vast aan een dakconstructie die wordt opgehouden door een twee platte staven aan de ene kant en een uitgehamerd hoekprofiel aan de andere zijde. |
- Gegevens
Vandaag op de kunst- en cultuurmarkt Hoorn het nodige gedaan aan marketing voor Mandarte, met als belangrijkste onderwerp de prijsvraag 'win een excurise voor twee personen'.
- Gegevens
Wanneer je de Mariakapel aan de Achterstraat in Hoorn betreedt, kom je in een verlaten en verstilde gebedsruimte in onbruik, waar enkel nog een witte houten vloer, een witgeschilderd tongewelf, en muurhoge spitsboogramen herinneren aan de vroegere functie. De kapel behoort tot het Weeshuiscomplex dat in 1408 oorspronkelijk is ontstaan als katholiek Mariaklooster, inclusief kapel. In 1573 werd de kapel in gebruik genomen als artilleriehuis en de overige delen van het klooster als Burgerweeshuis. Meer dan twee eeuwen heeft het zo dienst gedaan. In 1795 werden hier het Burgerweeshuis en het Huiszittende Armenweeshuis samengevoegd tot het Protestants Weeshuis. Tot 1958 is het complex in gebruik geweest als Weeshuis.
- Gegevens
Deze reclame voor 'sculpture' zo maar ergens in een winkelstraat in Nederland.
Het culturele ondernemerschap zet nu echt goed door!
- Gegevens
In de winter van 2010-2011 is Mandarte in het kwartaalblad 'Hier in Westfriesland' een serie begonnen met als titel: Kunsthistoricus Jeroen Damen voert een goed gesprek over Moderne Kunst.
De bedoeling is om elke keer iemand te bezoeken die hart heeft voor de kunst en (al dan niet met opzet) invloed uitoefent op het kunstklimaat van West-Friesland.
De spits werd afgebeten door galerie Wegert en Sadocco in Winkel. Het gesprek vond plaats met Wilma Wegert en Serge Sadocco van de galerie, en met de kunstenaar die zij toen exposeerden: Quinten Trentelman.
- Gegevens
In het schilderij ‘De verbazing van het masker Wouse’ lezen sommige auteurs een femme fatale met aan haar voeten groteske karakters als slachtoffers van haar verleiding. Misschien de man, de musicus en de kunstenaar. Voor de irrationele koppen aan de zijkant heeft eigenlijk niemand een verklaring. (zie bijv. http://www.moma.org/explore/multimedia/audios/159/1742 en http://jamesensor.vlaamsekunstcollectie.be/nl/collectie/verbazing-van-het-masker-wouse)
- Gegevens
Vrijdag 25 februari hield ik op verzoek een voordracht in het Cultureel Café in Hoorn, dat was georganiseerd door een samenwerking van Gemeente en Parkschouwburg. |
||
Boxie 2011 Niet iedereen kan alles hebben |
|
Hieronder volgt de tekst van mijn voordracht.
- Gegevens
De museumcursus met incidentele medebezoekers is alweer in volle gang. Afgelopen woensdag (16-02-2011) waren we in het Stedelijk Museum van Schiedam.
- Gegevens
Best Kringlid,
Onze collega en Kringlid Henny van der Meer ontdekte bij toeval dat de komende BTW-verhoging voor ons, beeldend kunstenaars, niet wordt uitgesteld, maar met ingang van 1 januari 2011 toch nog wordt doorgevoerd.
De berichten klonken anders en hoopgevend, maar op slinkse wijze zijn theaterkunsten gescheiden van de beeldende kunsten. Theaterkunsten krijgen uitstel, de beeldende kunsten (en antiekhandel) moeten meteen gaan bloeden en onmiddellijk het hoge tarief gaan afdragen. Wij vinden dat ronduit schandalig en een typisch voorbeeld van onbehoorlijk bestuur.
- Gegevens
Fantasie en werkelijkheid:
Avercamp, Breughel
en zuid-limburg 23-12-2010
- Gegevens
Het kindeke Jezus in Toscane
Dit tafereel toont Maria in aanbidding voor de pasgeboren Christus, die op haar mantel ligt.
Vijf engelen zingen ter ere van Zijn geboorte, twee van hen spelen op een luit.
Het is geschilderd door Piero della Francesca, rond 1470-75, met olieverf op een paneel van 124 x 123 cm.
- Gegevens
Ook aan Mandarte's deur ging de Sint niet voorbij!
- Gegevens
Het was ruim in het nieuws, nederland schreeuwde en fluisterde tegen de bezuinigingen en btw-verhoging op de cultuur. Een van de meest pakkende analyses leest u hier:
- Gegevens
Op vrijdag 19 november gaf Mandarte haar vierde workshop Focusing en Kunst.
Dit keer in midden in het kloppend hart van Amsterdam.
De ruimte in het zestiende-eeuwse woonhuis tegenover de Oude Kerk droeg bij aan de sfeer van de dag. In de ochtend was een schilderij onderwerp en ’s middags een beeldje.
- Gegevens
Verenig kunst en politiek: kunstliefhebber pas op uw zaak! Jonas Staal en grote woorden. Mijn reactie op zijn artikel in de NRC van 24 september 2010.
- Gegevens
17 april: Jan Mors en Salon # 18 van Galerie Wegert & Sadocco
Jan Mors wil graag met u het thema ‘De Verzoening’ bespreken, tijdens een envoudige maaltijd in zijn atelier in Oude Niedorp. U bent van harte welkom te midden van zijn werk over zijn werk na te denken en daarop te reageren.Het gesprek met Jan wordt in goede banen geleid door Wilma Wegert.
Deze 18e Salon van Wegert & Sadocco vindt dit keer - bij wijze van uitzondering - plaats in Jans atelier.
- Gegevens
Jan Mors: Monument van de Verzoening (4)
Goede vrijdag 2 april: feestelijke opening in galerie Wegert & Sadocco in Winkel, om 20:00 uur van de tentoonstelling: Jan Mors - Monument van de Verzoening. Vanaf zaterdag 3 april a.s. loopt parallel hieraan een tentoonstelling in het atelier van deze beeldend kunstenaar aan de Zuiderweg 8 in Oude Niedorp. Jeroen Damen houdt een inleiding.
Jan Mors schildert al sinds zijn jeugd, maar ging pas op latere leeftijd studeren aan de Rietveld Academie. Het bouwbedrijf, waarvan hij de oprichter was, eiste jarenlang zijn tijd op. Voor hem waren dit echter geen twee gescheiden werelden: het opbouwen van een bedrijf van de grond af aan zag hij ook als een vorm van kunst. Sinds 1994 is Jan Mors full-time kunstenaar.
De afgelopen twee jaar heeft hij zich uitvoerig in het thema ‘verzoening’ verdiept. Twee bronnen zijn daarbij voor hem van belang: het leven van hemzelf, de kunstenaar en de geschiedenis van de kunst.
- Gegevens
21 maart 2010 |
- Gegevens