Nous sommes les deux plus grands 2011
Gijs Frieling
caseïneverf op doek 370 x 720 cm
collectie kunstenaar
Dit is het einde van de serie over de tentoonstelling What’s Up in Dordrecht. Het schilderij vormt het sluitstuk, de samenvatting en het commentaar van binnen uit, op het geheel. Het is immers geschilderd door een van de werkgroepleden die de samenstelling van de tentoonstelling bepaalden.
Alle 30 hiervoor besproken kunstwerken en kunstenaars hebben een plek gekregen op dit enorme doek. Ze zijn terecht gekomen in een landschap dat verwijst naar Breugel. Rechts beneden staan Pablo Picasso en Henri Rousseau. Banieren vermelden bij ‘de twee grootsten’ in het Frans: ‘ik (ben de grootste) in het Egyptische genre’ en ‘ik (ben de grootste) in het Moderne genre’. Wie dat heeft vastgesteld weet ik niet, het is vermoedelijk de aanname van Gijs Frieling zelf, die daarmee tevens genres aanbrengt als ‘Modern’ en ‘Egyptisch’. Alle overige kunstenaars doen er het zwijgen toe en lummelen wat rond bij hun tentoongestelde koopwaar. Verder zijn er nog wat aanwijzingen uit de geschiedenis van de kunst, zoals (onder meer) de wederopstanding van Matthias Grünewald, een zelfportret van Frida Kahlo en een blauwe gevel van een schilderij van René Daniëls. Voor de leek is een ‘legenda’ aangebracht, die met cijfertjes de figuren in dit landschap identificeert.
Dit is het domein van de beeldende kunst. Klanten zijn er nauwelijks te bekennen - of het moet het luxe jacht zijn, waar kunstwerken van Evi Vingerling worden ingeladen - en toeschouwers ook niet, op een paar onduidelijk figuren na, helemaal links. Omdat de museumwereld rechtsboven in brand staat hebben de kunstenaars buiten hun heil gezocht en aanvaarden in lankmoedigheid hun lot. Het is nog afwachten wie hun kunstparadijs zal binnen gaan. Tot het zover is onderhouden zij zich met elkaar, of met diegenen uit de geschiedenis die zij bewonderen. Dat verklaart de serene rust die er in het landschap heerst, ondanks de brand en de Dulle Griet met het lange zwaard. Het is tenslotte - ondanks alles - aangenaam en comfortabel om in goed gezelschap te verkeren.