“Silke Riis - Speculative evolution.”
Een aquarium met een kreeft er in.
Op de KunstRai 2025 gezien en meteen gebiologeerd,
door het glas, de blauwe bodem, de blauw met crème kreeft,
de Indisch aandoende versieringen op het deksel en op de voorkant van het plastic krat.
![]() |
||
Het aquarium stond achteloos opgesteld, op de rauwe betonnen ondergrond van het Rai-gebouw, in een terzijde afdeling voor jonge kunstenaars. |
||
Ik vroeg haar ‘bent u soms de kunstenares?’ en zij antwoorde in het Nederlands met een behoorlijk Deens accent. |
||
![]() |
||
Silke mailde mij na ons gesprek haar portfolio 2025. Dit is de eerste foto daaruit. Vivaria is de titel van de twee opstellingen die zij toonde in de Rotterdam Art week van 2025. Een weelde aan materiaal in een suggestie alsof het daadwerkelijk zo gegroeid is, zoals wij vol verwondering kijken naar de natuur om ons heen, in al zijn variëteiten. En het is net echt, zo net echt dat Marlies vroeg of ze even aan de parels mocht voelen. |
||
Het zijn opmerkelijke werken, die van Silke. Omdat ze nu eens geen doempreken uitbeelden van hoe wij onze aarde vernietigen. Er is een aanstekelijk geloof in, dat de aarde en de natuur hun eigen evolutie zullen vinden om te kunnen voortbestaan. En hoe onverwacht die evolutie zal plaatsvinden via allerlei mengvormen. Niet weer een nieuwe kreeft, maar een kreeft die zich weet te mengen met onderwatergroeisels, die misschien ook al geëvolueerd zijn. Het zijn beelden van verandering, maar de evolutie is nog zo zeldzaam, dat ze moet worden opgeslagen en behoed in beschermende aquaria.
Ik zie iets van ‘De Kracht van Kunst’, het fenomeen waar de Duitse filosoof Christoph Menke het over heeft en die Christiaan Weijts vermeldt in zijn boekje Aanraken a.u.b. De ‘speculatieve evolutie’ van Silke Riis lijkt een intellectuele theorie, maar is zo te zien aan deze werken, vooral een toelaten van de intuïtie, een geloof in het gevoel, en het afwijzen van intellectuele bezwaren. En niet te veronachtzamen: het plezier dat Silke heeft bij het maken en ontdekken, spat er van af. |
||
In de mail schrijft ze (mijn vertaling uit het engels:) Weatherworks ( het project waar ze nu aan werkt) is ontstaan uit een idee om elementen uit zowel traditionele land art als stedelijke sculpturale monumenten te combineren met mijn - niet lang durende - 'speculatieve evolutie'-praktijk, als een manier om de utopische toekomst te weerspiegelen waarin ik geloof: een stedelijke omgeving die menselijke uitvindingen en de natuur uitnodigt om naast elkaar te bestaan en elkaar te beïnvloeden (in tegenstelling tot onze huidige antropocentrische maatschappij). Einde citaat. |
||
‘Niet realistisch’ denkt u misschien, maar ik vind het wel optimistisch. En let op mijn woorden: we gaan nog meer horen van deze Silke Riis uit Denemarken. |
||
Heeft u nog tijd? Lees dan het onderstaande fragment uit een interview met Silke Riss in 2024: | ||
Fern Ling Chettle, Anna Lina Litz; In Wenen stonden de sterren precies goed. Ik volgde twee fantastische cursussen tegelijk. Eén ging over het maken van mallen voor gietstukken, met een echt toffe latexkunstenares. Ze vertelde me dat latex ook wel 'de tranen van de bomen' wordt genoemd, waar ik zo dol op ben, en liet me alle mogelijkheden zien van het werken met natuurlijk latex. […] Tijdens deze cursus maakte ik kennis met het boek 'After Man: A Zoology of the Future' van Dougal Dixon. Het is een fantastisch boek uit de jaren 80. De auteur is een evolutionair wetenschapper die zich op basis van zijn onderzoek voorstelde hoe alle soorten op aarde er vijftig miljoen jaar na het uitsterven van de mens uit zouden kunnen zien. Dus ik had de latex, en toen volgde ik deze cursus. En toen deden we een oefening waarbij we een soort moesten bedenken, die moesten opschrijven en maken. Er lag klei op tafel, en ik wilde die glazuren, maar ik wist dat ik daar geen tijd voor had. Daarnaast had ik de latex, en ik wist dat ik de latex kon kleuren. Dus toen maakte ik een kleimodelletje, bedekte het met latex, en dat was nu de eerste versie van mijn artistieke praktijk! Bron: Fern Ling Chettle, Anna Lina Litz; |
||
Als u op de plaatjes hieronder klikt, ziet u een vergroting |
||
Eindnoten en fotoverwijzing (1) Christoph Menke Die Kraft der Kunst. Sieben Thesen. Stelling 2: Begrijp je kunst of het esthetische als inzicht, als politiek of als kritiek dan draagt dit er alleen maar aan bij ze tot slechts een deel van de maatschappelijke communicatie te maken. De Kracht van kunst ligt er niet in inzicht, politiek of kritiek te zijn. Alle foto's ©Mandarte. |
Abonneren
Rapporteer
Mijn reacties