|
Anselm Kiefer (1945) Die Krähen (de kraaien) 2019 Emulsie, olieverf, acrylverf, bladgoud en stro op doek 280 x 760 cm Coll kunstenaar, courtesy White Cube. © Foto: Mandarte
|
|
|
Vanaf de eerste seconde de grote benedenzaal in het Van Gogh museum binnen, op afstand gezet. Lijfsbehoud. De dood vermomd als landschap springt je van alle wanden tegemoet. Te gelikt om waar te zijn, zo verraadt de dood zichzelf. Onbegrensd leeg, het eeuwig vacuüm dat iedereen wacht. Eindeloze schoonheid zonder inhoud. Vincent draait zich daar ergens, onder de voren, rusteloos om en om. Hij heeft de oorlogen van Anselm nooit gekend. Wij lopen in dronevlucht voor de traditionele composities langs, voorgrond, horizon en lucht. Herhaling na herhaling.
- Overweldigend groot.
Doeken van acht meter lang en drie meter hoog
- Overal goud.
behaagziek
- Reliëfs. Emulsielagen gemengd met olieverf en gele acryl, centimeters dik. Stro daarin vastgedrukt.
De toetsjes van Van Gogh nagebootst in aardse materie: strohalmen.
- Altijd weer hetzelfde, een berm tussen karresporen in het midden.
Aan weerszijden van de weg in het midden, strobossen gericht naar elkaar of juist van elkaar af.
- Overal dekkende plekken van bladgoud, hier en daar een rood accent.
- Horizonnen zonder zon, of omfloerst
- Dodenakkers zonder grafstenen
|
|
|
In de catalogus van de dubbeltentoonstelling Anselm Kiefer, sag mir wo die Blumen sind staat een ingekorte tekst van Anselm Kiefer zelf, uit een lezing die hij hield in de Tate, over zijn verhouding met Van Gogh. Dat hij - net als Van Gogh – het moet hebben van hard werken, omdat Van Gogh en hijzelf geen talent hebben. Hij zich afvraagt: “Kun je meesterwerken maken zonder over een speciale gave of talent te beschikken?”
Deze tentoonstelling in Amsterdam geeft het antwoord: nee, dat kan niet. Fenomenen bestaan, zoals Andy Warhol, Ai Weiwei, YoYoi Kusama, Anselm Kiefer, Vincent van Gogh. Harde werkers, getuigen, afbeeldingen makers van wereldgebeuren, indrukwekkend als de krant. Maar meesterwerken, nee. Absoluut geen Michelangelo’s of Picasso’s. Soms vergissingen op superformaat. Meestal citaten uit het verleden.
Maar ontroeren, openbreken, tranen teweegbrengen, harten doen opspringen, gelukzaligheid opwekken, onverwachte blijdschap oproepen, overrompelen en inpakken, dat doen ze niet. Een erotische relatie aangaan kunnen ze niet, ze zijn niet doorvoeld, maar uitgedacht. Nog voordat onze emoties ons kunnen ontregelen hebben ze al boeken vol woorden veroorzaakt. Woorden die het werk doodslaan in een poging het tot leven te wekken.
|
|
|
Alhoewel, soms een detail…
Detail Die Krähen.
Kiefers kraaien zijn nauwelijks geïnspireerd door de kraaien van Van Gogh. Het werk raakt nog net oppervlakkig aan de Van Gogh. Kiefer vergelijkt Van Goghs kraaien in de catalogus treffend met een novelle van Georges Bataille, met een film van Lars von Trier, met een gedicht van Paul Celan.
|
|
|
Kiefer:
"Het is geen echt golvend korenveld dat we hier zien [...] wat hier wordt afgebeeld kennen we niet.[…] Het meest verontrustend is de merkwaardige omkering van het perspectief […] het universum is op zijn kop gezet.” (Einde citaat)
Exact. Hier spreekt niet de kunstenaar Kiefer maar de kunsthistoricus Kiefer. Hij heeft de bekende “schoenen van Van Gogh, van Heidegger gelezen. Hij heeft Van Goghs schilderijen, “die van de laatste drie jaar van zijn leven” uitmuntend bekeken en geanalyseerd. Daar spreekt de kunstenaar-intellectueel. Het is goede discussiestof. Maar het levert geen meesterwerken op.
Deze late werken ‘zetten de wereld niet op zijn kop’. De jaren 80, waarin Anna Tilroe Kiefers werken omschreef als mokerslagen, en waarin wij sprakeloos langs de loden werken door het Stedelijk Museum dwaalden, zijn voorbij. Wat hier nu rest is geen kunst, maar decoratie. Het past in geen enkele gewone-mensen-huiskamer. Het is supermooi voor in de ontvangsthal van een bankverzekeraar. En zeer geschikt als lesmateriaal in een museum.
Heel nostalgisch en heel verdrietig. Was Kiefer maar Kiefer gebleven.
|
|
Abonneren
Rapporteer
Mijn reacties