Nama Stap 2023
Igshaan Adams (Kaapstad 1982)
Textiel, metaal, kunststof, glas, schelpen, verf.
400 x 690 cm
(Stedelijk Museum Amsterdam, oudbouw
1e verdieping westzijde, zaal 1.4)
Een heel goede reden om naar eigentijdse kunst te kijken, is haar streven om door unieke werken onze tijdgeest te vangen.
Hoogst genoteerd is onze zorg om het behoud van de aarde, met daarin verweven het besef van de noodzaak van biodiversiteit.
Is iets daarvan in dit werk te zien?
(Stedelijk Museum Amsterdam, oudbouw 1e verdieping westzijde, zaal 1.4) |
||
Over de hele breedte van de zaal hangt een immens wandkleed. Het is bijna 7 m lang en 4 m hoog. De bovenrand is in 15 golftoppen tegen de muur gemonteerd. De zijkanten hangen loodrecht naar beneden en de onderrand, strak als de plint van de vloer, laat de scheringlijnen vrij naar beneden hangen. Binnen het kleed zweven patronen in rozerode kleuren. Iets rechts van het midden groeit een groene partij omhoog uit de onderrand. Daarboven liggen diepblauwe en donkerbruine velden. De golvende bovenrand, het opstijgende zeegroen en blauw, en de zwevende patronen tonen een landschap dat we zien vanuit vogelvluchtperspectief. Het landschap is bijna symmetrisch in tweeën gedeeld, links en rechts van een denkbeeldige verticale as door het midden, te opvallend om niet waar te nemen. Beide helften lopen omhoog, en ontmoeten elkaar in de bovenste helft, als boven een bergtop. Van dichtbij zie je chaos en rijkdom. Van een afstand echter ordening en schraalte. Het weefwerk is opgevat als sculpturaal schilderij in kleur. Kettingen, kralen, lapjes, stukjes doek, draden en pluizen op en in het draagdoek bevestigd als olieverftoetsen op een schilderdoek, als materie van een reliëf. Wat ontbreekt is de zo voor wandkleden kenmerkende figuratieve afbeelding of het geometrisch patroon. Dit is een wildernis zoals alleen de natuur die schept. |
||
|
||
|
||
De zaaltekst helpt iets. De inspiratiebron is een drone-opname was van Namaqua-land, “een extreem droge streek die eens per jaar tot bloei komt.” Verder is de tekst verwarrend over dat “wenslijnen” die “sluipweggetjes” blijken te zijn, ontstaan tijdens “de bloeiperiode van de madeliefjes”. |
||
Igshaan Adams is 43 jaar. Er zijn nogal wat teksten te vinden op internet waarin hij uitlegt hoe belangrijk het voor hem is dat hij de mystieke tak van de islam aanhangt, het Soefisme, en kenner is van de koran. De zaaltekst zegt: “hier herstelt hij het contact met zijn voorouders door zijn Nama erfgoed te verweven in een tapijt”. |
||
Maar wat als je niets weet van Soefisme en Koran en niet gelooft in contact met voorouders? En hoe moeilijk is het om de taal te begrijpen en wat de museumtekst bedoelt met: “voor Adams symboliseren deze sluipweggetjes een collectieve verzetsdaad van een gemeenschap die van oudsher door ruimtelijke ordening is gesegregeerd en gemarginaliseerd”. Is dat wat de toeschouwer ervaart? |
||
Na Ma Stap is buitengewoon indrukwekkend en getuigt van een weldoordachte geplande organisatie in een groot atelier met meerdere werknemers. Die hebben dankzij de heldere indeling van de dronefoto gelijktijdig aan diverse plekken van het kleed kunnen werken. Het werk ademt zeker iets van de meditatieve sfeer en de concentratie die nodig is om dit grote kleed tot stand te brengen. Maar de uitwerking is vooral de schoonheid en de rijkdom van de aarde die behouden moet blijven. Dat is niet de directe boodschap. De eigen kracht van het kunstwerk is het wandkleed te willen ervaren: deel te kunnen hebben aan het schitterende landschap. |
||
Noten: Alle foto's: Mandarte, januari 2025 Aangehaalde citaten uit de zaaltekst Nama Stap (2023) van het Stedelijk Museum Amsterdam zijn niet door het museum aan een auteur gekoppeld. Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=tgkJHfa5aSs https://www.youtube.com/watch?v=9nuNs4YQX_Y
|
Abonneren
Rapporteer
Mijn reacties