What’s in a name?
In Scheveningen, op een van de buitenterassen van Museum Beelden aan Zee, staat dit borstbeeld.
Het tekstbord op de sokkel vermeldt:
Eugène Dodeigne (1923-2015)
Cathédrale, 1978.
Inventarisnummer 245, aankoop 1980.
Waarom heet dit borstbeeld 'kathedraal'?
![]() Scheveningen, Museum Beelden aan Zee Inventarisnummer 245, aankoop 1980 |
||
|
||
Op een postkaart van Art Unlimited uit Amsterdam staat hetzelfde beeld. Op de achterkant staat ©1994 Eugène Dodeigne (1923) Bras Levés. 1977 ( Levés met een s) h.118 cm / Coll Museum |Beelden aan Zee, Scheveningen. Foto Erik Hesmerg/reproduction prohibited. (Ook al heb ik de kaart gekocht, ik kan hem hier dus niet laten zien wegens reproductierecht). De postkaart geeft het beeld een verkeerde naam. |
||
Artnet , een kunstmarkt website, heeft ook een beeld met de titel La Cathédrale (1977), en vermeldt: Steen, 93 x 50 x47 cm. |
||
We hebben nu dus twee Cathédrales en één raadsel: Bras Levés. |
||
Bras Levé |
||
Het jaarverslag 2019 van Beelden aan Zee geeft onder Uitgaande Bruiklenen de titel: Eugène Dodeigne, Bras levé (zonder s), 1977, kalksteen (Blauwe Soignies), inv. nr. 258. Het jaarverslag toont jammer genoeg geen afbeelding daarbij. Maar in de catalogus van bovengenoemde tentoonstelling staat de afbeelding hierboven, van een beeld getiteld Bras Levé. Artnet en Art Unlimited lijken de titels door elkaar te halen, maar ook Beelden aan Zee blijft niet vrij van vergissingen: volgens de catalogus van bovenvermelde tentoonstelling dateert het eerste beeld Cathédrale uit 1997 en is het 76 cm hoog, dus is het volgens het tekstbord op de sokkel aangekocht vóórdat het gemaakt werd, of de datering in de catalogus klopt niet. Kortom: er zijn twee kathedralen met elkaar verwisseld en Bras Levé is door Art Unlimited aangezien voor Cathédrale. |
||
![]() Er is een interessant verschil in de titels: Cathédrale in Beelden aan Zee is een beeldspraak: kathedraal voor borstbeeld. Bras Levé is geen beeldspraak maar zegt wat er echt te zien is: één opgeheven arm. (Vandaar het weglaten van de s.) Of de titels door Eugène zelf zijn gegeven is natuurlijk wel waarschijnlijk. Wim Noordhoek schreef ooit in zijn Avondlog Eugène Dodeigne doet in gestalten. Wat is een gestalte? Er kleeft iets onvatbaars aan het woord. De gestalte lijkt verwant aan het dodenmasker, bezield zonder te leven, zich ophoudend tussen leven en dood. Zoals het verwante 'gedaante' komt van doen, zo komt 'gestalte' van stellen. In beide gevallen gaat het om iets dat eens werd neergezet of tot stand gebracht en er nog steeds is. Er heerst over gestalten onzekerheid, dat is hun aard. (Einde citaat.)*2 |
||
De titel Monster van Frankenstein is geen beeldspraak maar een mogelijke invulling. Wat wij zien – en denken- bij het monster is de titel al lang vooruitgesneld. Wat voor naam wij het beeld ook geven, het wezen blijft hetzelfde.
|
||
Zeg je Cathédrale, dan is Michelangelo niet ver weg. Dodeigne detailleert de kop niet als Michelangelo, hoewel het beeld van deze zijde sterk geïnspireerd lijkt op de beeldtaal van zijn beroemde voorganger. Vooral omdat Cathédrale een hoofddoek lijkt te dragen. |
||
|
||
![]() Misschien wel het enige beeldhouwwerk dat al tijdens Michelangelo’s leven Italië verliet is de beroemde Madonna van Brugge.*4 Je kunt je niet voorstellen dat Dodeigne, die een wit marmeren borstbeeld hakt, deze madonna niet zou kennen. De indruk die zij maakt zou hij niet kunnen vergeten. Haar gelaat zit al in zijn beitels. En dus kunnen we Boris Karloff als monster van Frankenstein gevoeglijk verlaten en kiezen voor deze Brugse madonna als inspiratiebron. |
||
|
||
Als het waar is dat de Pietain de Romeinse kathedraal de werkelijke inspiratiebron is, dan is Dodeignes Cathédrale geen geest uit een horrorfilm, maar de diepe emotie van een radeloze moeder over het lot van haar zoon.
|
||
Als u op de plaatjes hieronder klikt, ziet u een vergroting |
||
Eindnoten en fotoverwijzing *2 Wim Noordhoek: https://www.avondlog.nl/tags/eug%C3%A8ne-dodeigne *3 Promotional photo of Boris Karloff from The Bride of Frankenstein as Frankenstein's monster. Door Universal Studios, NBCUniversal - Dr. Macro, Publiek domein, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3558176 *4 Photo By Michelangelo - Rainer Halama, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=95178403 *5 Foto door Juan M Romero - Eigen werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=46153417 Alle overige foto's ©Mandarte. |
Abonneren
Rapporteer
Mijn reacties