mandarte
  • Home
  • Weblog
  • MZMK Video's
  • Publicaties
  • Over Mandarte
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.

Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
baumgartner   Bijna wulps. Maar toch star. Een raadsel. Een voorwerp zonder functie. Het houdt de aandacht vast, omdat elk onderdeel zichzelf is, maar in een onnatuurlijke samenhang. Het zou om moeten vallen.
Jammer genoeg maakt de foto het plat. Op de afbeelding kun je niet goed zien dat het onderste deel van de tak schuin naar voren komt. Door een soort halve knoop in de tak verandert hij van richting. Maar het is geen knoop, de tak raakt zichzelf nergens. Het is een respectvol ‘pardon meneer, mag ik u even passeren’ van de tak tegen zichzelf. Hij had zich niet door zichzelf heen kunnen werken, als het bovenste of onderste bolletje er al op had gezeten.
Zonder titel, 2013
Klaus Baumgärtner
hout beschilderd
hoogte = 29 cm
  Zo vertellen de ronde bolletjes ons dat er eens een takje was, dat met zichzelf in de knoop was geraakt. Het had zichzelf niet meer in de hand. Dat moest nu echt eens afgelopen zijn Dus werd het verankerd en afgetopt.
Gegevens
Geschreven: 07 mei 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium

Aanwezig zijn 7: Ex-Voto’s in de Oude kerk

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
KVogelPilaar   Wit (Ex-voto’s)
Katrien Vogel
Papier maché (?)
h = ca. 260 cm

Dit is de eerste sculptuur die je ziet wanneer je de Oude Kerk in Amsterdam binnen loopt. Het is meer dan twee meter hoog, hangt tegen een witgepleisterde muur, midden onder een gotisch raam, niet ver van een kolom. Het doet denken aan knekels en een druiventros. Het is gemaakt door Katrien Vogel. Ik schreef al eerder over werk van haar op dit weblog, in 2008, en daarna elk jaar weer.

 

Gegevens
Geschreven: 10 april 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 7: Ex-Voto’s in de Oude kerk

Aanwezig zijn 6: ABK in de Oude Kerk

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
Overzicht1   Hoe pak je dat aan, meer dan veertig moderne kunstwerken in één oude kerk? En wat voor een kerk: Nederlands meest roemruchte, dé Oude kerk, in het hart van Amsterdams ‘red light district’. Het wemelt er van toeristen die netjes hun entree betalen om het godshuis in deze liederlijke stad te zien, en de - heerlijk verwarmde - toiletten te bezoeken. Dit godshuis is nu een tempel voor de kunst, de kunst van het Beeldhouwerscollectief ABK, nog tot en met zondag 14 april.
Gegevens
Geschreven: 05 april 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 6: ABK in de Oude Kerk

Aanwezig zijn 5: Unintentionally Keloid

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
Keloid150  

Unintentionally Keloid
2011
Berlinde De Bruyckere

Mensen deinzen terug voor het beeld. Wat hangt daar nou? Oh wat gruwelijk, is het  vlees? Nee joh, het is toch geen vleeshaak. En dat bloed is niet echt. Goddank. Maar het lijkt wel echt op vlees, alleen zit er iets anders tussen. Is dat van een paardenzadel? Dichterbij, kijken, ruiken, afblijven. Het is afstotelijk en meeslepend tegelijk. Als je het eenmaal hebt zien hangen laat het je niet meer los.

Gegevens
Geschreven: 23 maart 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 5: Unintentionally Keloid

Aanwezig zijn 4 Alva Noë

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
Keloid150   ‘Ik begin met een alledaagse ervaring’ schrijft Alva Noë in zijn boek Varietes of Presence. ‘Je gaat naar een kunstgalerie en je kijkt naar een kunstwerk in een onbekende stijl van een kunstenaar die je niet kent. Het gebeurt, soms, in een situatie als deze, dat je het kunstwerk vlak vindt, of  ondoorzichtig. Je snapt het niet. Het is ondoorgrondelijk.’
‘Maar je geeft het niet op. Je kijkt nog intenser; misschien heb je in je herinnering een beeld dat er enigszins op lijkt. Je leest de titel en dat geeft je al een idee. Je hoort toevallig hoe iemand in de galerie commentaar levert over het kunstwerk - bijvoorbeeld over hoe het gemaakt is. Of misschien ben je met een vriend en praat je er over wat er in het kunstwerk zit’.
Unintentionally Keloid
(Onopzettelijk
littekenweefsel)
Berlinde De Bruyckere
was/epoxy/hout/ijzer/
leer/touw/stro
115 x 55 x 65 cm
Museum Beelden aan Zee
  ‘Nu kan er iets heel opmerkelijks optreden. Het werk gaat voor je open; het ontsluit zijn gezicht voor je; je kunt er nu naar binnen kijken en zijn samenstelling waarderen. Het kunstwerk is nu aanwezig voor jou als betekenisvol’.
Gegevens
Geschreven: 10 maart 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 4 Alva Noë

Aanwezig zijn 3 Van alle tijden

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
regeneration   Zouden ze het in Beelden aan Zee vermoed hebben? Van dit onwaarschijnlijke tijdvak in Italië, waarin de paus per helikopter naar zijn pensioen vliegt, terwijl Berlusconi per stembus op aarde terugkeert? Zouden ze daar in Beelden aan Zee gedacht hebben: dát moeten we NU hebben, niet één, nee, twéé Italiaanse kunstenaars? De kerk en de staat, die elkaar NOOIT loslaten?
En heet daarom die tentoonstelling ‘Timeless’, letterlijk ‘tijdloos’ maar misschien beter te vertalen met ‘van alle tijden’?

Regeneration 2012
Bertozzi & Casoni
polychroom keramiek
160 x 213 x 190 cm
Coll. kunstenaars

  Zit daarom deze Berlusconi-boeddha pontificaal in de entree van de tentoonstelling, met op zijn schoot het hert van Hubertus? Of verbeeld ik het me, omdat ik nu eenmaal behept ben met mijn eigen TIJDPERK…
Gegevens
Geschreven: 04 maart 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 3 Van alle tijden

Aanwezig zijn 2

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
kano rechts achter   De rijkdom van Arte Povera,  heet de tentoonstelling in Museum Kröller-Müller, die nog duurt nog tot en met zondag 7 april 2013.
Vanaf de eerste zaal is die rijkdom pure beeldende schoonheid in spierwitte, van alle smetten gezuiverde ruimten. ‘Povera’ in de meest eigenlijke zin van het woord: zonder opsmuk en zonder verhullende symboliek. Elk beeld richt zich rechtstreeks tot de toeschouwer. Die ondergaat hoe het voelt om de vloer te delen met een beeld, hoe het beeld energie opwekt in zijn lichaam en de zaal een podium wordt waar hij  rond doolt, gedreven door het beeld.
Canoa di Otterlo
1986
Gilberto Zorio
triplex, hout, staal, verf,
lak, rubbers,
verkoperd staal, kopersulfaat,
glas
  Nooit eerder ontmoette ons lichaam zó treffend het materiële beeld als tijdens deze periode in de jaren 70 van de twintigste eeuw.De tijd waarin energie het toverwoord was voor de bezieling van ons lichaam als huis van de geest. Energie als synoniem voor geestkracht.
Gegevens
Geschreven: 25 februari 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 2

Aanwezig zijn

(Leestijd: 1 - 2 minuten)
LeodeVriesfotoBaZ   De tentoonstelling in Museum Beelden aan Zee, van het werk van Leo de Vries, duurt nog tot 20 januari 2013. Over de beeldhouwer is een monografie beschikbaar. Daarin schreef ik op verzoek een artikel over het beeld De Zwarte Weduwe.

In feite werk ik in het eerste stuk een begrip uit dat de Franse filosoof Merleau-Ponty betitelt als être-au-monde: in de wereld zijn. De jonge Canadese filosoof Alva Noë spreekt over presence: aanwezigheid.

Dat begint zo:

Zwarte Weduwe

Foto: Beelden aan Zee
   
Gegevens
Geschreven: 08 januari 2013

Lees meer: Aanwezig zijn

Stel je voor: een kerststal zonder beesten

(Leestijd: 1 - 2 minuten)

 3ejezusboekpausw150Er was geen os en ook geen ezel in het stalletje van Betlehem, schrijft de huidige paus, Benedictus XVI, in het derde deel van zijn trilogie over het leven van Jezus. Dit laatste deel, dat aanstaande maandag in Nederland uitkomt, gaat over Jezus’ geboorte en kinderjaren. De paus is onfeilbaar, zoals we weten, en over het ontbreken van de dieren in het stalletje moeten wij hem wel geloven.

 

 

 

 

 

 

 

Gegevens
Geschreven: 13 december 2012

Lees meer: Stel je voor: een kerststal zonder beesten

Pagina 19 van 44

  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

Weblog recent (klik)

  • Michelangelo’s Dag door Artus Quellinus (M5)
  • Farida Sedoc - Social Capital
  • Mark Manders, de esthetische mythe
  • De kleuren van Hedy Tjin
  • Sandra Mujinga: Skin to skin
  • Michelangelo’s Dag door Giambologna (M4)
  • Michelangelo's wonder: De Dag (M3)
  • Michelangelo: De Dag (M2 )
  • Artus Quellinus in het paleis (M1)
  • Brancusi in H’Art 2025 (2) Mlle Pogány
  • Brancusi in H’Art 2025
  • Stephan Balkenhol en de klassieke kunst
  • Rob Sweere -Worpscape
  • Éric van Hove in het Fries Museum
  • Erika Koehler : RELICS OF THE FOSSIL ECONOMY II
  • Tschabalala Self – Pioneer (2023), Artzuid.
  • Yoshitomo Nara - Long tall peace sister
  • Isamu Noguchi in de rijksmuseumtuinen 2
  • Silke Riis - Speculative Evolution
  • Anaïs López - De schildpad en de monnik