In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.
zonder titel 2004
Gé-Karel van der Sterren
olieverf/acryl op doek 120 x 100 cm
privécollectie
Gisterenavond, aan het begin van de zevende bijeenkomst in de serie Verrassend Jong, ontspon zich de volgende discussie: is de kunst in deze serie zo verschillend van kwaliteit of ligt dat aan ons? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord ligt niet zo voor het oprapen.
- Gegevens
Lees meer: Gé-Karel van der Sterren en de Jeanne Oosting Prijs
Maar dat (zie gisteren blog 04-03-12) was nu juist het probleem in Münster: de sculpturen waren langs de wand gezet, zodat het bij de meeste niet mogelijk was om ze van alle kanten goed te bekijken. En dat ontneemt hen toch veel van hun kracht.
Wel was er iets anders dat veel goed maakte: een vitrine met de originelen van Martin Heideggers Die Kunst und der Raum, met zeven bijbehorende originele Litho’s door Chillida.
- Gegevens
Ook in de tentoonstelling in St. Paul de Vence, die we afgelopen zomer bezochten, was er belangstelling voor de geschiedenis achter de Windkammen. Wat daar opviel was hoe de windkammen, die nu drie grote sculpturen zijn, door Chillida werden opgevat als één sculptuur op één rotsblok of sokkel. Zowel zijn ruimtelijk uitgevoerde Estudio peine del viento III, V en VII zijn nog allemaal solitair. De solitaire plaatsing op een sokkel maakte het natuurlijk beter mogelijk om de werking van de sculpturen als zelfstandige eenheden te bestuderen. Het moet ook iets te maken hebben gehad met het nog ontbreken van de plaats waar uiteindelijk de winkammen zouden worden aangebracht, de baai bij San Sebastian.
- Gegevens
De curator van deze tentoonstelling in Münster is de oudste zoon van de kunstenaar, Ignacio Chillida. Er worden meer dan 100 tekeningen en grafiekwerken getoond, maar ook keramieksculpturen en werken van staal en albast, zo belooft het museum. De tentoonstelling biedt een overzicht van meer dan vijftig jaar van het oeuvre, van 1948 toto 1990.
- Gegevens
Volgende week beginnen we aan de zevende, voorlaatste aflevering in de serie 'Verrassend Jong'. We bespreken dan het werk van Gé-Karel van der Sterren.
Hiernaast staat zijn melkmeisje. Het verwierf bij de Prix de Rome in 1999 de basisprijs schilderkunst.
- Gegevens
Het goede bestuur1338-1340 Ambrogio Lorenzetti Fresco 340 x 1440 cm Siena, Palazzo Pubblico |
Deze keer behandelen we in de serie Giro dell’Arte de stad Siena. Waarschijnlijk het aller-beroemdst zijn de allegorieën van het goede en het slechte bestuur en hun gevolgen, in de raadszaal van het oude stadhuis. Ze werden geschilderd door een van de twee broertjes Lorenzetti rond 1340 en lijken nog weinig aan actualiteit ingeboet te hebben. Fascinerend is wat volgens deze fresco’s nodig is voor een goed bestuur: het gaat vooral om deugden en niet om geld. De vraag is of dat wel zo naïef is als het lijkt. |
- Gegevens
![]() |
lurrak 1980-81 |
|
|
|
Het beeldt niet uit en het bootst niet na. Het bestaat uit segmenten. Die segmenten zijn halfrond, recht, hoek. Ondanks hun bedachtzame samenvoeging zijn ze herkenbaar. Ze gaan niet op in het geheel, maar stellen samen het geheel vast. Ze blijven nadrukkelijk aanwezig voor het oog, dat het geheel wil zien, maar ontdekt hoe het geheel aan tweestrijd is overgeleverd: is het een rij segmenten of is het een geheel? |
- Gegevens
De grafische vorm wordt ontleed door het mes te zetten in aanhechtingen van verschillende lijnstukken. Hun basisvormen zijn herkenbaar, overeenkomstig van uiterlijk maar nooit geheel identiek. Ze zijn ooit door Chillida tot deze vorm samengevoegd. Die samenvoeging ademt de geest van bedachtzaamheid. Bedachtzaam is de ruimte waar tijd niet telt.
- Gegevens

lurrak - terres de grand feu 1980-81
Eduardo Chillida
Dit stelt een ruimte voor, of liever drie, zoals Chillida in elkaar heeft geschoven in zijn terracotta Huis van de Dichter. Dat huis klopt niet met deze grafiekvoorstelling als plattegrond gedacht. Maar het heeft wel dat gevoel. Met ruimtes die zich openen naar elkaar en ruimtes die zich afwenden van buiten. Met ruimtes om te schuilen voor het licht of te baden in de zon. Met ruimtes voor samen zijn en ruimtes om alleen te zijn. Het is open en toegankelijk en tegelijk besloten en intiem.
- Gegevens
![]() |
Al sinds ons bezoek aan de Fondation Maeght vorig jaar, hangt deze poster te pronken in onze achterkamer, die we regelmatig gebruiken als leslokaal. Helemaal bovenaan staat: daaronder is een grafische vorm zichtbaar en helemaal onderaan de poster staat: chillida Hoofdletters komen niet voor.
|
- Gegevens
Het goede bestuur