mandarte
  • Home
  • Weblog
  • MZMK Video's
  • Publicaties
  • Over Mandarte
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.

Gé-Karel van der Sterren en de Jeanne Oosting Prijs

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

sterrenjozonder titel 2004
Gé-Karel van der Sterren
olieverf/acryl op doek 120 x 100 cm
privécollectie

Gisterenavond, aan het begin van de zevende bijeenkomst in de serie Verrassend Jong, ontspon zich de volgende discussie: is de kunst in deze serie zo verschillend van kwaliteit of ligt dat aan ons? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord ligt niet zo voor het oprapen.

Gegevens
Geschreven: 06 maart 2012

Lees meer: Gé-Karel van der Sterren en de Jeanne Oosting Prijs

Eduardo Chillida in Münster 3

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

munsterhuisvddichterMaar dat (zie gisteren blog 04-03-12) was nu juist het probleem in Münster: de sculpturen waren langs de wand gezet, zodat het bij de meeste niet mogelijk was om ze van alle kanten goed te bekijken. En dat ontneemt hen toch veel van hun kracht.

Wel was er iets anders dat veel goed maakte: een vitrine met de originelen van Martin Heideggers Die Kunst und der Raum, met zeven  bijbehorende originele Litho’s door Chillida.

 

 

Gegevens
Geschreven: 05 maart 2012

Lees meer: Eduardo Chillida in Münster 3

Eduardo Chillida in Münster 2

(Leestijd: 1 - 2 minuten)

chillidamunster2Ook in de tentoonstelling in St. Paul de Vence, die we afgelopen zomer bezochten, was er belangstelling voor de geschiedenis achter de Windkammen. Wat daar opviel was hoe de windkammen, die nu drie grote sculpturen zijn, door Chillida werden opgevat als één sculptuur op één rotsblok of sokkel. Zowel zijn ruimtelijk uitgevoerde Estudio peine del viento III, V en VII zijn nog allemaal solitair. De solitaire plaatsing op een sokkel maakte het natuurlijk beter mogelijk om de werking van de sculpturen als zelfstandige eenheden te bestuderen. Het moet ook iets te maken hebben gehad met het nog ontbreken van de plaats waar uiteindelijk de winkammen zouden worden aangebracht, de baai bij San Sebastian.

Gegevens
Geschreven: 04 maart 2012

Lees meer: Eduardo Chillida in Münster 2

Eduardo Chillida in Münster

(Leestijd: 1 - 2 minuten)

chillidamunsterDe curator van deze tentoonstelling in Münster  is de oudste zoon van de kunstenaar, Ignacio Chillida. Er worden meer dan 100 tekeningen en grafiekwerken getoond, maar ook keramieksculpturen en werken van staal en albast, zo belooft het museum. De tentoonstelling biedt een overzicht van meer dan vijftig jaar van het oeuvre, van 1948 toto 1990.

Gegevens
Geschreven: 03 maart 2012

Lees meer: Eduardo Chillida in Münster

Gé-Karel van der Sterren

(Leestijd: 1 - 2 minuten)

sterrenwerkVolgende week beginnen we aan de zevende, voorlaatste aflevering in de serie 'Verrassend Jong'. We bespreken dan het werk van Gé-Karel van der Sterren.

Hiernaast staat zijn melkmeisje. Het verwierf bij de Prix de Rome in 1999 de basisprijs schilderkunst.

Gegevens
Geschreven: 02 maart 2012

Lees meer: Gé-Karel van der Sterren

Lorenzetti en het goede bestuur

(Leestijd: 1 - 2 minuten)
siena goed bestuurHet goede bestuur
1338-1340
Ambrogio Lorenzetti
Fresco 340 x 1440 cm
Siena, Palazzo Pubblico
  Deze keer behandelen we in de serie Giro dell’Arte de stad Siena. Waarschijnlijk het aller-beroemdst zijn de allegorieën van het goede en het slechte bestuur en hun gevolgen, in de raadszaal van het oude stadhuis. Ze werden geschilderd door een van de twee broertjes Lorenzetti rond 1340 en lijken nog weinig aan actualiteit ingeboet te hebben. Fascinerend is wat volgens deze fresco’s nodig is voor een goed bestuur: het gaat vooral om deugden en niet om geld. De vraag is of dat wel zo naïef is als het lijkt.
Gegevens
Geschreven: 01 maart 2012

Lees meer: Lorenzetti en het goede bestuur

Het geheel uit segmenten (Chillida 19)

(Leestijd: 1 - 2 minuten)
chillida lurrakgw150  

lurrak 1980-81
Eduardo Chillida

 

  Het beeldt niet uit en het bootst niet na. Het bestaat uit segmenten.
Die segmenten zijn halfrond, recht, hoek. Ondanks hun bedachtzame samenvoeging zijn ze herkenbaar. Ze gaan niet op in het geheel, maar stellen samen het geheel vast. Ze blijven nadrukkelijk aanwezig voor het oog, dat het geheel wil zien, maar ontdekt hoe het geheel aan tweestrijd is overgeleverd: is het een rij segmenten of is het een geheel? 
Gegevens
Geschreven: 29 februari 2012

Lees meer: Het geheel uit segmenten (Chillida 19)

De bedachtzame vorm (Chillida 18)

(Leestijd: 1 - 2 minuten)

chillida lurrakzww150De grafische vorm wordt ontleed door het mes te zetten in aanhechtingen van verschillende lijnstukken. Hun basisvormen zijn herkenbaar, overeenkomstig van uiterlijk maar nooit geheel identiek. Ze zijn ooit door Chillida tot deze vorm samengevoegd. Die samenvoeging ademt de geest van bedachtzaamheid. Bedachtzaam is de ruimte waar tijd niet telt.

 

 

Gegevens
Geschreven: 28 februari 2012

Lees meer: De bedachtzame vorm (Chillida 18)

De ruimte verkennen (Chillida 17)

(Leestijd: 1 - 2 minuten)

chillida lurrakgw150

lurrak - terres de grand feu 1980-81
Eduardo Chillida

Dit stelt een ruimte voor, of liever drie, zoals Chillida in elkaar heeft geschoven in zijn terracotta Huis van de Dichter. Dat huis klopt niet met deze grafiekvoorstelling als plattegrond gedacht. Maar het heeft wel dat gevoel. Met ruimtes die zich openen naar elkaar en ruimtes die zich afwenden van buiten. Met ruimtes om te schuilen voor het licht of te baden in de zon. Met ruimtes voor samen zijn en ruimtes om alleen te zijn. Het is open en toegankelijk en tegelijk besloten en intiem.
 

Gegevens
Geschreven: 27 februari 2012

Lees meer: De ruimte verkennen (Chillida 17)

De ruimte verkennen (Chillida 16)

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
chillida lurrakw150  

Al sinds ons bezoek aan de Fondation Maeght vorig jaar, hangt deze poster te pronken in onze achterkamer, die we regelmatig gebruiken als leslokaal. Helemaal bovenaan staat:

galerie maeght,

13 rue de téhéran, paris 8e

daaronder is een grafische vorm zichtbaar en helemaal onderaan de poster staat:

chillida
lurrak - terres de grand feu    27 november 1980-15 januari 1981

Hoofdletters komen niet voor.

 

 

 

Gegevens
Geschreven: 26 februari 2012

Lees meer: De ruimte verkennen (Chillida 16)

Pagina 22 van 40

  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26

Weblog recent (klik)

  • Sandra Mujinga: Skin to skin
  • Michelangelo’s Dag door Giambologna (M4)
  • Michelangelo's wonder: De Dag (M3)
  • Michelangelo: De Dag (M2 )
  • Artus Quellinus in het paleis (M1)
  • Brancusi in H’Art 2025 (2) Mlle Pogány
  • Brancusi in H’Art 2025
  • Stephan Balkenhol en de klassieke kunst
  • Rob Sweere -Worpscape
  • Éric van Hove in het Fries Museum
  • Erika Koehler : RELICS OF THE FOSSIL ECONOMY II
  • Tschabalala Self – Pioneer (2023), Artzuid.
  • Yoshitomo Nara - Long tall peace sister
  • Isamu Noguchi in de rijksmuseumtuinen 2
  • Silke Riis - Speculative Evolution
  • Anaïs López - De schildpad en de monnik
  • Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind 2
  • Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind 1
  • Eugène Dodeigne – Cathédrale
  • Toshitaka Nishizawa - NAVEL OF DARKNESS