exposure12 08 2010

Havendam bij Lelystad: Gormley's Exposure

 

 

 

 

 

 

ships at sea 2008 210cmweb

Een wirwar van blauw geschilderde stukken  betonijzer, in verschillende lengtes geknipt en vervolgens aan elkaar gelast.

 

 

Henk Visch,
Ships at Sea, 2008
(gelast blauw geschilderd betonijzer h=210cm)
Collectie kunstenaar.

synthetic twin

Het is lang geleden dat we zo'n wervelende, energierijke, maar tegelijk beheerste en esthetische dansgroep aan het werk zagen. 

aaf 31 10 2010 001

De westergasfabriek in A'dam barstte bijna uit zijn voegen, toen wij zondagmiddag een bezoek brachten aan de Affordabel Art Fair. Niet alleen de kunst was op elkaar gestouwd, maar ook de mensen.

kdkwebtrap

Een binnenhuis van Krijn de Koning in de Nieuwe Kerk.

 

 

 

 

 

 

 

gids032

Blauwe lucht verdringt de donkere wolken als we over de brug met de gouden wielen Kampen binnenlopen. Het water van de IJssel, opgezweept door de harde wind, schittert in de doorbrekende zon.
De markt verwelkomt ons met geuren van noten en kaas maar we beheersen ons en stappen het prachtige Stedelijke Museum, het oude stadhuis dat in 1350 werd gebouwd, binnen.
Onze cursisten zijn er al, genietend van de koffie met de Kampense slof, het beroemde plaatselijke, ambachtelijke gebak.

gwdossier web

Verenig kunst en politiek: kunstliefhebber pas op uw zaak! Jonas Staal en grote woorden. Mijn reactie op zijn artikel in de NRC van 24 september 2010.

Kunstmarkt0Afgelopen weekend was Hoorn in de ban van het jaarlijkse Cultuurweekend en de Kunstmarkt. Het prachtige weer zorgde voor een feestelijke stemming: Noordholland Cultureel op zijn 'gezelligst'.

"Vooraf was al duidelijk dat Goldstein op Taking Place in ieder geval aan een traditie ging vasthouden: directeuren van het Stedelijk koesteren schaamteloos hun eigen voorkeur. Zoals De Wilde’s directoraat werd gedomineerd door een Grande Parade van schilders, en dat van Fuchs nog het meest leek op het te lang uitgelopen feestje van de herenclub, zo maakt Goldstein – wier bekendste exposities titels droegen als A Minimal Future? en Reconsidering the Object of Art – duidelijk dat ze niet van plan is haar liefde voor hardcore conceptualisme in te tomen' schrijft Hans den Hartog Jager op de voorpagina van de NRC van 27-08-2010 onder de veelzeggende titel:Vernieuwd Stedelijk lost verwachtingen niet in. Het Stedelijk vol lege zalen.

MH1

Directe aanleiding om af te reizen naar Antwerpen was de beeldententoonstelling die nu in het park Middelheim is ingericht: 'Nieuwe Monumenten'. De bezorgdheid over het bestaansrecht van het monument - Stalin en Hussein zijn al op veel plaatsen omver getrokken - en de vraag of het gebeeldhouwde monument nog wel van deze tijd is, zijn we dit jaar al vaker tegengekomen. In Lucca, op de papierbiënnale, en in Carrara, op de 14de Biënnale di Scultura (van Carrara) onder de veelzeggende titel 'POSTMONUMENT'.

IH1

Niets gemerkt van dat het vrijdag de dertiende was. Integendeel zelfs, op één buitje na een heerlijke dag, niet te warm, aangename temperatuur om actief te zijn, heerlijk geurend parkbos rond 'minimal' paviljoens met fascinerende kunstwerken. Sinds onze eerste trip in 2004 alweer het zesde jaar op rij, dat we een dag volledig beschouwend genieten van kunst, natuur en samenzijn.

Dings1

'Spookrijders is gebaseerd op het fenomeen Wunderkammer, of te wel curiositeitenkabinet, dat ontstond in het midden van de 16e eeuw. Het is opgebouwd uit een serie keramische, bronzen en damasten taferelen die je meenemen op een wilde rit door de vaderlandse geschiedenis', schrijft het Museum op zijn website.

 

rondleiders

Ook dit jaar is er weer een indrukwekkende tentoonstelling op het Lange Voorhout in Den Haag: Den Haag Sculptuur 2010. Wij bezochten de tentoonstelling al op 15 juni jl. en maakten toen deze foto's terwijl we de werken en beide kunstenaars uitvoerig bespraken. Laat u er eens rondleiden door een van de professionele 'Meninas' van de kunst: of 06-42109757

bade 003

Is er wel te zien wat ik denk te zien ? Een kaal geschilde boomstronk die op zijn kop staat, de splitsing van stam naar takken beneden, in wankel evenwicht gehouden door een smalle tak die ook weer gesplitst rust tegen de vloer. Of zijn het drie boom/wortelstronken in elkaar gemonteerd met gladgestreken, donkere lijm? De bovenste v-vormig uitlopende wortelstok draagt een snoer van aan elkaar geregen harde, puntige zaden. Dit snoer hangt neer over de bodem van een omgekeerde fles, die met zijn hals op een flessenhals onder hem staat, van een fles die met zijn bodem op de bodem van een omgekeerde fles rust, die op zijn beurt op een flessenhals rust van een fles die op de grond staat. De stronk lijkt een swingend dansje op te voeren voor de stijve flessentoren, terwijl ze de ketting wulps over de flessen laat zakken. Twee flessen, en nog eens twee flessen, en een ketting en een boomstronk en een wortelstok met twee uiteinden en nog een stok met twee uiteinden. Alles even wankel.

8 micronesie groot staand

9 melanesie groot staand

24 polynesie groot staand

Oceänie in het wereldmuseum in Rotterdam

 

atelier0310

17 april: Jan Mors en Salon # 18 van Galerie Wegert & Sadocco

Jan Mors wil graag met u het thema ‘De Verzoening’ bespreken, tijdens een envoudige maaltijd in zijn atelier in Oude Niedorp. U bent van harte welkom te midden van zijn werk over zijn werk na te denken en daarop te reageren.Het gesprek met Jan wordt in goede banen geleid door Wilma Wegert.

Deze 18e Salon van Wegert & Sadocco vindt dit keer - bij wijze van uitzondering - plaats in Jans atelier.

uitnodigingJan Mors: Monument van de Verzoening (4)

Goede vrijdag 2 april: feestelijke opening in galerie Wegert & Sadocco in Winkel, om 20:00 uur van de tentoonstelling: Jan Mors - Monument van de Verzoening. Vanaf zaterdag 3 april a.s. loopt parallel hieraan een tentoonstelling in het atelier van deze beeldend kunstenaar aan de Zuiderweg 8 in Oude Niedorp. Jeroen Damen houdt een inleiding.

Jan Mors schildert al sinds zijn jeugd, maar ging pas op latere leeftijd studeren aan de Rietveld Academie. Het bouwbedrijf, waarvan hij de oprichter was, eiste jarenlang zijn tijd op. Voor hem waren dit echter geen twee gescheiden werelden: het opbouwen van een bedrijf van de grond af aan zag hij ook als een vorm van kunst. Sinds 1994 is Jan Mors full-time kunstenaar.
De afgelopen twee jaar heeft hij zich uitvoerig in het thema ‘verzoening’ verdiept. Twee bronnen zijn daarbij voor hem van belang: het leven van hemzelf, de kunstenaar en de geschiedenis van de kunst.

Vijlen stillWEB

21 maart 2010
Een speciaal door Jan voor de tentoonstelling ontworpen stellage bestaat uit een combinatie van een zwart stalen frame met daarin een aantal glasplaten. Op die glasplaten liggen voorwerpen, die dankzij de transparantie van het glas een relatie met elkaar aangaan. Zo worden dingen en momenten niet van elkaar gescheiden, maar juist met elkaar verbonden.
Dat zwart stalen frame is opgebouwd uit losse elementen, allemaal identiek, die in elkaar geschoven het frame vormen. Om ze identiek te krijgen en in elkaar passend, moest Jan de gleuven in de elementen zelf vijlen.

voici paris

Na ons bezoek aan de tentoonstelling Kandinsky en Der Blaue Reiter, slenterden we door het overige, overvolle aanbod in het Haags Gemeentemuseum. Per toeval kwamen we zo terecht in de tentoonstelling 'Voici-Paris' over haute-couture, mode waarin het museum altijd al goed was. De aankleding van de tentoonstelling is groots en stylish, met een flinke humoristische knipoog. Zoals hiernaast is te zien aan dit model dat zichzelf uitgebreid bewondert in de hoekspiegels, geflankeerd door een prachtig bloemstuk op 19e eeuwse zuil en omkranst door een cirkel hagelwitte slakken, die vloer en muren bekruipen.