
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.
In de winter van 2010-2011 is Mandarte in het kwartaalblad 'Hier in Westfriesland' een serie begonnen met als titel: Kunsthistoricus Jeroen Damen voert een goed gesprek over Moderne Kunst.
De bedoeling is om elke keer iemand te bezoeken die hart heeft voor de kunst en (al dan niet met opzet) invloed uitoefent op het kunstklimaat van West-Friesland.
De spits werd afgebeten door galerie Wegert en Sadocco in Winkel. Het gesprek vond plaats met Wilma Wegert en Serge Sadocco van de galerie, en met de kunstenaar die zij toen exposeerden: Quinten Trentelman.
- Gegevens
In het schilderij ‘De verbazing van het masker Wouse’ lezen sommige auteurs een femme fatale met aan haar voeten groteske karakters als slachtoffers van haar verleiding. Misschien de man, de musicus en de kunstenaar. Voor de irrationele koppen aan de zijkant heeft eigenlijk niemand een verklaring. (zie bijv. http://www.moma.org/explore/multimedia/audios/159/1742 en http://jamesensor.vlaamsekunstcollectie.be/nl/collectie/verbazing-van-het-masker-wouse)
- Gegevens
![]() |
Vrijdag 25 februari hield ik op verzoek een voordracht in het Cultureel Café in Hoorn, dat was georganiseerd door een samenwerking van Gemeente en Parkschouwburg. |
|
Boxie 2011 Niet iedereen kan alles hebben |
|
Hieronder volgt de tekst van mijn voordracht.
- Gegevens
De museumcursus met incidentele medebezoekers is alweer in volle gang. Afgelopen woensdag (16-02-2011) waren we in het Stedelijk Museum van Schiedam.
- Gegevens
Best Kringlid,
Onze collega en Kringlid Henny van der Meer ontdekte bij toeval dat de komende BTW-verhoging voor ons, beeldend kunstenaars, niet wordt uitgesteld, maar met ingang van 1 januari 2011 toch nog wordt doorgevoerd.
De berichten klonken anders en hoopgevend, maar op slinkse wijze zijn theaterkunsten gescheiden van de beeldende kunsten. Theaterkunsten krijgen uitstel, de beeldende kunsten (en antiekhandel) moeten meteen gaan bloeden en onmiddellijk het hoge tarief gaan afdragen. Wij vinden dat ronduit schandalig en een typisch voorbeeld van onbehoorlijk bestuur.
- Gegevens
Fantasie en werkelijkheid:
Avercamp, Breughel
en zuid-limburg 23-12-2010
- Gegevens
Het kindeke Jezus in Toscane
Dit tafereel toont Maria in aanbidding voor de pasgeboren Christus, die op haar mantel ligt.
Vijf engelen zingen ter ere van Zijn geboorte, twee van hen spelen op een luit.
Het is geschilderd door Piero della Francesca, rond 1470-75, met olieverf op een paneel van 124 x 123 cm.
- Gegevens
Ook aan Mandarte's deur ging de Sint niet voorbij!
- Gegevens
Het was ruim in het nieuws, nederland schreeuwde en fluisterde tegen de bezuinigingen en btw-verhoging op de cultuur. Een van de meest pakkende analyses leest u hier:
- Gegevens
Op vrijdag 19 november gaf Mandarte haar vierde workshop Focusing en Kunst.
Dit keer in midden in het kloppend hart van Amsterdam.
De ruimte in het zestiende-eeuwse woonhuis tegenover de Oude Kerk droeg bij aan de sfeer van de dag. In de ochtend was een schilderij onderwerp en ’s middags een beeldje.
- Gegevens
Verenig kunst en politiek: kunstliefhebber pas op uw zaak! Jonas Staal en grote woorden. Mijn reactie op zijn artikel in de NRC van 24 september 2010.
- Gegevens
|
Ook zo verward teruggekomen van de Artfair? Zo veel kunstwerken, zo veel namen, zo veel galerieën, zo weinig stromingen,zo veel onduidelijk, zo weinig tijd, zo geen sculptuur? Behalve dan Maartje Korstanje met een paar overtuigende dinosauruskoppen aan de wand van galerie Upstream, die ook iets te maken schijnt te hebben met Rob Voerman die nu een indrukwekkende tentoonstelling heeft in het Cobramuseum in Amstelveen. Of moet ik show zeggen in plaats van tentoonstelling? Want dat is wel een van de opvallendste kenmerken van deze Artfair: the show must go on en er is weinig ruimte om even 'intiem' te zijn met het kunstwerk. Hoe moet je in die kakafonie eigenlijk tot een keuze komen? |
- Gegevens
|
Op de valreep naar Beaufort kijk ik nog even achterom naar een prachtig voorjaar. De komende dagen wordt het goed in België, net als drie jaar geleden, toen we er om dezelfde tijd waren. Ook toen wisselvallig weer, veel wind, zand in ons haar, af en toe een bui en prachtige kunst, natuurlijk afgewisseld met een lekkere wafel, een groot glas thee en aan het eind van de dag een goed glas wijn. Kunst is geen luxe maar af en toe voelen we ons op vakantie en maken er een klein feestje van. En we zijn niet de enigen zoals de vaak overvolle restaurantjes ons duidelijk maken. Beaufort03 heeft 30 nieuwe kunstwerken aan de zeereep voor ons in petto, en we verheugen ons er danig op. |
- Gegevens
Jeroen Damen licht kunstwerken toe in het Gemini-ziekenhuis in 2008Gemini Ziekenhuis
Huisduinerweg 3
1782 GZ Den Helder
PERSBERICHT Den Helder, 9 januari 2008
Kunstexpositie in het Gemini Ziekenhuis
- Gegevens
Grunberg en de culturele pagina van de NRC.
Wanneer je als krant een dagboekfragment uit Afghanistan van Arnon Grunberg plaatst op de voorpagina van het cultureel supplement, met zijn visie over onze bijdrage aan de oorlog daar, formuleer je als krant een mening. Die mening luidt dat er op dit moment in de culturele sector niets belangrijker is, dan deze visie van een kunstenaar op dát politieke gebeuren van dit moment. Kennelijk volstaat de normale buitenlandpagina niet en is er ook niet genoeg plaats in het katern opinie en debat. In een eigen column hoeft het ook al niet. Nee, het moet en het zal op de ‘culturele’ pagina. Natuurlijk horen kunstenaars op de culturele pagina. Maar de vraag is hier, of hun politieke overtuigingen op de culturele pagina moeten.
- Gegevens
De agenda van de Biënnale in Venetië is wel duidelijk: “think with the senses, feel with the mind” ofwel denk met je zintuigen en voel met je verstand. Robert Storr, de curator van deze editie, verduidelijkt in een begeleidend schrijven wat hij met de titel precies bedoelt:
- Gegevens
Mijn woonplaats Hoorn heeft een van de grootste kermissen van Nederland. Elk jaar om deze tijd staat er meer dan en week lang een bonte stoet van goktenten, schietpaleizen, carrousels, nougat en suikerwarenwagens, en veel onduidelijks dat om aandacht schreeuwt. Een aparte categorie vormen de hypermoderne, elektronisch gestuurde ontwrichtingswerktuigen, die de mens in een stoeltje geklemd over de kop jagen, in razend tempo door de lucht laten suizen, of al draaiend kennis laten maken met super G-krachten. Dat is nog eens wat anders dan de Documenta XII in Kassel en Skulptur-Projekte in Münster.
- Gegevens
Pablo Picasso 'les desmoiselles d'Avignon'
Zijn de Modernen onze Klassieken?
Wanneer je zinvol met deze vraag om wilt gaan, zul je eerst moeten onderzoeken wat ‘de modernen’ eigenlijk betekent. De geschiedenis van de moderne kunst, die begint met het franse impressionisme, wordt gezien als een vernieuwing die zich richt tegen de toenmalige officieel erkende, door de staat gesteunde kunst. De vernieuwing, zo wordt meestal aangenomen, is vooral een succes geworden omdat de mensen ná de omwenteling meer begrip hadden voor de revolutie dan de tijdgenoten.
- Gegevens
Crystal Palace Kassel
het 3e thema, of de derde vraag, zo je wilt, geldt de 'vorming': "Wat te doen?" Kunstenaars en kunstenaressen vormen zichzelf, doordat ze vorm en inhoud doorwerken; het publiek wordt gevormd, doordat het dingen esthetisch ervaart.
- Gegevens