mandarte
  • Home
  • Weblog
  • MZMK Video's
  • Publicaties
  • Over Mandarte
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.

Kay Schuttel in DordtYart

(Leestijd: 3 - 6 minuten)

Kay Schuttel detailDe illusie van de werkelijkheid

DordtYart 2014, Artist in Residence: Kay Schuttel                    

Het is zaterdag 27 september 2014. In de hal van DordtYart beklimmen we de ijzeren trap en komen op de eerste verdieping, in een ruimte van ca. 20x 20 meter. De ruimte ligt aan de voor- en zijkant aan de straat met ramen die uitkijken op de Merwede.In de ruimte hebben drie kunstenaars hun architecturale werk opgesteld. Een van hen is Kay Schuttel (1985).

 

In de hoek bij de ramen heeft ze op ooghoogte een IPad opgehangen, die life verbonden is met de buitenwereld, om precies te zijn met zicht op een pad dat vanaf DortYart naar de Merwede loopt, circa honderd meter vanaf dit gebouw.
In het echt zien we hetzelfde, alleen op ware grootte. Het wandelpad, dat vanaf de weg voor het pand langs loopt, eindigt bij het water. Er staan wat houten keten op de kade en er lopen wat mensen. Datzelfde zien we dus ook op de monitor van de IPad. Het maakt ons nieuwsgierig, wat is er zo boeiend aan het uitzicht, dat het ook nog eens te volgen is op een schermpje? Dan zien we onder de Pad drie koptelefoons hangen. Als we ze opzetten, verschijnt uit het niets een jonge vrouw met woest opgestoken haren die iets pakt en daarmee in hoog tempo wegloopt.

Gegevens
Geschreven: 04 oktober 2014

Lees meer: Kay Schuttel in DordtYart

Hoe gaat het nu verder met het weblog?

(Leestijd: 1 minuut)

Chillida boekHomenaje a Bach 1996
Terracotta, H = ca. 40 cm
Eduardo Chillida
S.Sebastian, Chillida Leku

Het Mandarte-weblog "Meer Zien In Moderne Kunst"  heeft bestaan van juli 2007 tot en met september 2014.

In die periode zijn er tal van korte artikelen verschenen over veel verschillende onderwerpen, zolang het maar iets te maken had met beeldende kunst.

Het waren vooral achtergrondartikelen bij de cursussen, lezingen en excursies van Mandarte.

Ik ging me naarmate mijn proefschrift vorderde, steeds meer toeleggen op beeldhouwkunst.

In 2014 startte ik daarom een nieuw weblog: sculptuur

Daar stel ik telkens één sculptuur centraal.

Dat is toch wel het minste dat ik kan doen tegenover alle energie en concentratie, die het maken van een sculptuur kost.

Daarnaast blijft er het denken óver sculptuur en beeldende kunst in bredere zin.

Zoals over begrippen als dingen, woorden en aanwezigheid.

Die artikelen blijven voorlopig hier.

Ik hoop dat u ze blijft lezen.

En dat u af en toe reageert.

 

 

 

Gegevens
Geschreven: 23 september 2014

Tom Claassen in Stedelijk Museum Kampen

(Leestijd: 5 - 10 minuten)

Tom-Claassen-OlifantDames en Heren,
Ik denk wel dat iedereen hier aanwezig, het werk van Tom Claassen kent. Bijvoorbeeld de beroemde olifanten bij Almere, of het paard in Utrecht. Natuurlijk kennen we ook allemaal de liggende houten mannen in het Kröller-Müller en de hangende houten mannen in de Anningahof. Dan is er nog de kwijlende hond in Tilburg en niet te vergeten de twee ongelooflijk zittende zwarte sneeuwmannen op Schiphol. U hoort het al: wat al die beelden gemeen hebben is een naam, en die naam zegt iets over wat je ziet. Het is niet alleen een naam, het benoemt tegelijkertijd het onderwerp. Daar komt nog iets bij: al deze beelden kennen wij omdat ze gewoon buiten, niet in een museum  staan. Zomaar ergens langs de snelweg, op een plein, of in een beeldentuin, in een stadspark of op een luchthaven. Zelfs kennen we een nijlpaard van Tom Claassen in een sluis in Amsterdam. Gewoon buiten, in wat wij, kunsthistorici noemen: de openbare ruimte.

Gegevens
Geschreven: 22 september 2014

Lees meer: Tom Claassen in Stedelijk Museum Kampen

Maartje Korstanje Culturele prijs Goes

(Leestijd: 5 - 9 minuten)

MK CP Goes

Dames en heren, Geachte familie, Vrienden en vriendinnen,
Beste Maartje,

“Maartje Korstanje ontvangt de culturele prijs van de stad Goes”.
Even in laten werken: de culturele prijs. Niet: de kunstprijs, ook niet: de prijs voor de beeldhouwkunst, nee de prijs voor de cultuur. Iets voor iedereen dus, voor alle mensen, want alle mensen samen zijn de cultuur. En de prijs is bedoeld voor iets wat alle mensen raakt, niet alleen de kunstliefhebbers of beeldhouwfans.

Gegevens
Geschreven: 08 september 2014

Lees meer: Maartje Korstanje Culturele prijs Goes

Beeldhouwkunst en Scapino Ballet: Rodin

(Leestijd: 3 - 6 minuten)

Nijinski 150

 

Van ballet ben ik gaan houden door Rodin. Hij wees op het belang ervan, de schoonheid en de betekenis voor sculptuur. Hoewel die betekenis pas later door mij begrepen werd, het ging eerst vooral om de schoonheid. Misschien was het de fameuze studie naar Nijinsky, misschien waren het de tere, snelle aquarellen, zoals zijn serie Cambodjaanse dansers, die hij tekende in Marseille.
(De toeschrijving dateert van Rilke, Rodins ‘secretaris’ en wordt sinds 1980 door kenners betwist: de gebeeldhouwde houding zou niet behoren tot Nijinski’s repertoire).

De danser Nijinsky (?) 1912
Rodin
Gips  h x b x d = 18 x 9 x 7 cm
Parijs, Musée Rodin

Gegevens
Geschreven: 26 april 2014

Lees meer: Beeldhouwkunst en Scapino Ballet: Rodin

Sculptuur ervaren

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
Karin-Arink-Petrified-Nike-150

Petrified Nike  2011-2012
Karin Arink
Gekleurd en blank porselein, gebakken klei
en textiel

70 x 70 x 45 cm
Collectie kunstenaar

Soms brengt een kunstwerk je van je stuk. Nog voor je het goed bekeken hebt roept het al een emotie in je op. Wetenschappers maken onderscheid tussen emotie en gevoel: emotie is je lichamelijke reactie: je hart klopt sneller, je bloost, je raakt opgewonden. Gevoel komt daarna, het is het bewust worden van je emotie, dat het tot je doordringt dat je opgewonden bent, of verlegen.
Hoe dan ook gaat het om ervaren, in de betekenis van gewaar worden. Dat heeft te maken met leren-door-ondervinding. Iets opnieuw tot je toelaten dat ooit eerder heeft plaatsgevonden en je dat (opnieuw) bewust worden. Beeldhouwkunst maakt daar bij uitstek gebruik van. En Karin Arink ook.

Gegevens
Geschreven: 25 maart 2014

Lees meer: Sculptuur ervaren

Sculptuur als bevestiging

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
CP-lucky-detail-150   Nou is een beeldhouwwerk of sculptuur natuurlijk niet zomaar een ‘ding’. Het is geen trein, geen schilderij en geen foto. Het is geen gebruiksvoorwerp. Je kunt er niet in rondrijden, of een sinaasappel mee uitpersen. Je kunt het niet gebruiken. Een sculptuur heeft – vaak – een speciale bedoeling.
Gegevens
Geschreven: 22 maart 2014

Lees meer: Sculptuur als bevestiging

Sculptuur: aanwezig zijn

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

David3Een beeldhouwwerk, of sculptuur, is altijd een ding. Het is altijd iets dat gemaakt is van materiaal. Iets dat bestaat omwille van zichzelf. Iets dat op de eerste plaats zichzelf is. Zoals ons lichaam op de eerste plaats ons lijf is, en niet de drager van ons hoofd.

 

Gegevens
Geschreven: 21 maart 2014

Lees meer: Sculptuur: aanwezig zijn

Marino Marini in de Fundatie, Zwolle

(Leestijd: 4 - 8 minuten)
schilderijenwand540
Wat te denken van deze wand in het museum De Fundatie in Zwolle?
Vijf werken van Marino Marini, allemaal even indrukwekkend.
Verwijzingen naar Federico Fellini en Pablo Picasso in krachtige, besliste lijnen en uitgewoekerde vlakken: de beeldhouwer waagt zich ook op het platte vlak.
Gegevens
Geschreven: 08 december 2013

Lees meer: Marino Marini in de Fundatie, Zwolle

Aanwezig zijn 10: Weerloos Dwaal Huis

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

snelheid

  Het narcoticum van onze tijd heet ‘snelheid’ staat er in keurige letters geschreven op een deur, die met schoolbordverf is behandeld. Daaronder schuivend tergend langzaam krasdia’s uit de 70er jaren langs, terwijl Hans trompet speelt als echo op muziek die ergens anders vanuit de ruimte klinkt. Een filmloop uit de beginjaren van de automobiel, herhaalt in het huisje eindeloos een racewagen, die in de strobalen langs het circuit terechtkomt. Intussen omwikkelen Jan en Silvia het houten Dwaal Huis met folie. Een performance van trage acties, die, integraal gefilmd door Bert, dadelijk op de Facebook pagina ‘Dwaal Huis’ zal verschijnen. (https://www.facebook.com/dwaal.huis)
     

 

Gegevens
Geschreven: 28 oktober 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 10: Weerloos Dwaal Huis

Pawel Althamer op de Biënnale

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
althamer1 150   Is dit een biddende figuur? Weggelopen van een Italiaans renaissance schilderij? Deze mensachtige is er een in een complete installatie vol vreemde wezens. Ze zijn gemaakt van in plastic afgegoten gezichten, handen en voeten, die op constructies van betonijzer zijn gemonteerd. Over de constructies zijn plastic repen als geplette fietsbanden gedrapeerd. Het zijn geen lichamen, want de constructies zijn geen skeletten, en de plastic repen bedekken geen inwendige organen en spieren. Als laatste bewerking werd het geheel in één loodgrijze verfkleur gespoten.
Venetians 2013
Pawel Althamer
IJzer/plastic
detail
  ‘Aliens’ noemt de beeldhouwer ze in een interview, en ‘wij zijn een bemanning van een ruimteschip’ zegt hij in dezelfde ademtocht. Kortom: wij zijn die vreemdelingen, die buitenaardse wezens.
Gegevens
Geschreven: 21 oktober 2013

Lees meer: Pawel Althamer op de Biënnale

Hephaistos (Ἥφαιστος) op de Biënnale

(Leestijd: 3 - 5 minuten)
matthew monahan1   Waarom is deze sculptuur op de Biënnale dan wel kunst?  Daarover gaat het in dit artikel.
Had ik maar beter gekeken, denk ik nu. Drie keer ben ik bij het beeld geweest en de details doemen vluchtig op en verdwijnen dan weer snel uit mijn herinnering. Ik kan ze niet vasthouden en alleen mijn gevoel van daar nog herinneren.
Ooit antwoordde een cursiste me, toen ik zei dat ik zo hebberig was dat ik die beelden wilde bezitten: ‘maar als je ze eenmaal gezien hebt, zijn ze toch al van jou?’ Dat is dus niet zo, blijkt nu. Sculptuur is belangrijk door zijn aanwezigheid. Een beeldhouwwerk is gemaakt om bij je te zijn. Foto’s en herinneringen zijn niet voldoende.
Matthew Monahan
Hephaestus 2013
Staal en gepatineerd brons
H= ca. 450cm
 
Gegevens
Geschreven: 08 oktober 2013

Lees meer: Hephaistos (Ἥφαιστος) op de Biënnale

Hoog Spel in Venetië

(Leestijd: 3 - 6 minuten)
crowley the sun   Terug uit een zonovergoten Venetië, na een opmerkelijk overvolle Biënnale, is de vraag: wat was daar nu écht belangrijk? Wat voegt deze Biënnale toe aan de beeldende kunst van onze tijd en aan onze visie daarop?
Er zijn in het centrale paviljoen en in de Arsenale  nogal wat beeldende uitingen te zien die echt geen kunst zijn.  En dus wordt er een hoogst gevaarlijk spel gespeeld rond de vraag: ‘wat is kunst’? 
Aleister Crowley
Tarotkaart De Zon
(detail)
 
Gegevens
Geschreven: 02 oktober 2013

Lees meer: Hoog Spel in Venetië

Radersma en Zijlmans

(Leestijd: 8 - 16 minuten)

zijlmans germination2 150w

 radersma oever 2013 w600

 

 

Hieronder staat de inleiding die ik uitsprak
op zondag 8 september 2013 bij de opening van
Jan Radersma en Wijnand Zijlmans
bij de Villa Stille Wille

 

De Villa Stille Wille
Beeldenbos en Kunstpaviljoen
Beekersberg 5
5066 CT Moergestel

Openingstijden: zaterdag en zondag 13.00-18.00 uur,
door de week op telefonische afspraak 013-5132945

 

 

 

 

 

Gegevens
Geschreven: 02 september 2013

Lees meer: Radersma en Zijlmans

Aanwezig zijn 9: Onmetelijke Ruimte in New York

(Leestijd: 1 - 2 minuten)
Jfkairport W150   Soms blijkt dat een kunstwerk al jaren in je ligt te sluimeren. Het kan worden gewekt door een onverwachte ontmoeting. Dan verschuift het van zijn onbestemde innerlijke plek naar een verzameling die je onbedoeld, maar uitermate zorgvuldig, in je binnenste opbouwt. Als het kunstwerk zich daar voegt komt die verzameling heel even vol in je bewustzijn en raak je stil van ontroering. De verzameling die jij bent, is rijker geworden.
Gegevens
Geschreven: 12 juni 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 9: Onmetelijke Ruimte in New York

NKvB Natuurlijk

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
nkvb natuurlijksym   Zondag 12 mei 2013. Moederdag. Bosgebouw ‘Het Genie’ naast de geitenboerderij in het Amsterdamse Bos. De aftrap van de openluchttentoonstelling in het Amsterdamse Bos, wordt gedaan door Sya van ’t Vlie. Zij spreekt als eerste tijdens het symposium met als onderwerp 'Wat is Natuurkunst?' Na haar volgen nog drie sprekers: Henk van Bennekum, Adri de Fluiter en Johan Sietzema, alle drie beeldhouwers. De sfeer is goed, het publiek - 50 man, waarvan de helft beeldhouwers, luistert en discussieert geïnteresseerd.
Gegevens
Geschreven: 13 mei 2013

Lees meer: NKvB Natuurlijk

Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
baumgartner   Bijna wulps. Maar toch star. Een raadsel. Een voorwerp zonder functie. Het houdt de aandacht vast, omdat elk onderdeel zichzelf is, maar in een onnatuurlijke samenhang. Het zou om moeten vallen.
Jammer genoeg maakt de foto het plat. Op de afbeelding kun je niet goed zien dat het onderste deel van de tak schuin naar voren komt. Door een soort halve knoop in de tak verandert hij van richting. Maar het is geen knoop, de tak raakt zichzelf nergens. Het is een respectvol ‘pardon meneer, mag ik u even passeren’ van de tak tegen zichzelf. Hij had zich niet door zichzelf heen kunnen werken, als het bovenste of onderste bolletje er al op had gezeten.
Zonder titel, 2013
Klaus Baumgärtner
hout beschilderd
hoogte = 29 cm
  Zo vertellen de ronde bolletjes ons dat er eens een takje was, dat met zichzelf in de knoop was geraakt. Het had zichzelf niet meer in de hand. Dat moest nu echt eens afgelopen zijn Dus werd het verankerd en afgetopt.
Gegevens
Geschreven: 07 mei 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium

Aanwezig zijn 7: Ex-Voto’s in de Oude kerk

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
KVogelPilaar   Wit (Ex-voto’s)
Katrien Vogel
Papier maché (?)
h = ca. 260 cm

Dit is de eerste sculptuur die je ziet wanneer je de Oude Kerk in Amsterdam binnen loopt. Het is meer dan twee meter hoog, hangt tegen een witgepleisterde muur, midden onder een gotisch raam, niet ver van een kolom. Het doet denken aan knekels en een druiventros. Het is gemaakt door Katrien Vogel. Ik schreef al eerder over werk van haar op dit weblog, in 2008, en daarna elk jaar weer.

 

Gegevens
Geschreven: 10 april 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 7: Ex-Voto’s in de Oude kerk

Aanwezig zijn 6: ABK in de Oude Kerk

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
Overzicht1   Hoe pak je dat aan, meer dan veertig moderne kunstwerken in één oude kerk? En wat voor een kerk: Nederlands meest roemruchte, dé Oude kerk, in het hart van Amsterdams ‘red light district’. Het wemelt er van toeristen die netjes hun entree betalen om het godshuis in deze liederlijke stad te zien, en de - heerlijk verwarmde - toiletten te bezoeken. Dit godshuis is nu een tempel voor de kunst, de kunst van het Beeldhouwerscollectief ABK, nog tot en met zondag 14 april.
Gegevens
Geschreven: 05 april 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 6: ABK in de Oude Kerk

Aanwezig zijn 5: Unintentionally Keloid

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
Keloid150  

Unintentionally Keloid
2011
Berlinde De Bruyckere

Mensen deinzen terug voor het beeld. Wat hangt daar nou? Oh wat gruwelijk, is het  vlees? Nee joh, het is toch geen vleeshaak. En dat bloed is niet echt. Goddank. Maar het lijkt wel echt op vlees, alleen zit er iets anders tussen. Is dat van een paardenzadel? Dichterbij, kijken, ruiken, afblijven. Het is afstotelijk en meeslepend tegelijk. Als je het eenmaal hebt zien hangen laat het je niet meer los.

Gegevens
Geschreven: 23 maart 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 5: Unintentionally Keloid

Pagina 8 van 20

  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Weblog recent (klik)

  • Michelangelo’s Dag door Giambologna (M4)
  • Michelangelo's wonder: De Dag (M3)
  • Michelangelo: De Dag (M2 )
  • Artus Quellinus in het paleis (M1)
  • Brancusi in H’Art 2025 (2) Mlle Pogány
  • Brancusi in H’Art 2025
  • Stephan Balkenhol en de klassieke kunst
  • Rob Sweere -Worpscape
  • Éric van Hove in het Fries Museum
  • Erika Koehler : RELICS OF THE FOSSIL ECONOMY II
  • Tschabalala Self – Pioneer (2023), Artzuid.
  • Yoshitomo Nara - Long tall peace sister
  • Isamu Noguchi in de rijksmuseumtuinen 2
  • Silke Riis - Speculative Evolution
  • Anaïs López - De schildpad en de monnik
  • Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind 2
  • Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind 1
  • Eugène Dodeigne – Cathédrale
  • Toshitaka Nishizawa - NAVEL OF DARKNESS
  • Emo Verkerk SCHOORSTEENMANTEL