Man in the Long Black Coat (2009)
Claire Harvey
Olieverf op doek 18 x 24 cm
Courtesy Galerie Fons Welters
Harvey’s kleine intieme schilderijtje, dat nu in What’s Up in het Dordrechts Museum hangt, is zo bescheiden tussen alle grote werken, dat het om speciale aandacht vraagt.
- Gegevens
Scène uit een hotelkamer met mogelijkerwijze een boze echtgenoot (2011)
Aaron van Erp
Olieverf op doek 150 x 110 cm
Particuliere collectie, courtesy Henk Pijnenburg
Van Erps schilderij met de voor zich sprekende titel, dat nu in What’s Up in het Dordrechts Museum hangt, is net zo gruwelijk als de film Drive die ik onlangs in ons filmhuis zag.
- Gegevens
Untitled (2008)
Koen Delaere
Olieverf/spray paint op doek 120 x 190 cm
Particuliere collectie
Ontegenzeggelijk landschappelijk is dit schilderij in de tentoonstelling ‘What’s Up’ in het Dordrechts Museum. Het is gemaakt van golven verf, die op het doek zijn gekleefd, zoals wanneer je een roerhoutje muurverf afsmeert op een krant.
- Gegevens
Sink to the Bottom (2010)
Pim Blokker
Olieverf op doek 150 x 160 cm
Collectie kunstenaar
In de tentoonstelling ‘What’s Up’ in het Dordrechts Museum hangt dit schilderij met zijn enorme formaat. Enorm in verhouding tot wat er te zien is: een simpele tekenachtige interpretatie van de tovenaarsleerling, die zoveel schade heeft aangericht, maar wiens verhaal desondanks niet op de gebruikelijke olieverfmanier wordt verteld.
- Gegevens
The island of Dr Morgeau (2008)
Morgan Betz
Olieverf op doek 180 x 200 cm
particuliere collectie
Dit schilderij hangt ook in de tentoonstelling ‘What’s Up’ in het Dordrechts Museum. Misschien is de titel in de catalogus een verschrijving van de titel van het beroemde boek van H.G. Wells, dat meermalen verfilmd is onder de titel Het eiland van Dr. Moreau.*
- Gegevens
Palast (2005)
Tjebbe Beekman
Acryl, lakverf en zand op doek op paneel 119 x 210 cm
Wassenaar, Caldic collectie
Dit kunstwerk van Tjebbe Beekman komen we ook tegen tijdens onze excursie naar ‘What’s Up’ in het Dordrechts Museum.. Metropolis M schreef:
- Gegevens
Zwei prächtige Brüder (2008)
Marie Aly
Olieverf op doek 150 x 120 cm
Courtesy tegenboschvanvreden, Amsterdam
Dit schilderij van Marie Aly komen we tegen tijdens onze excursie naar ‘What’s Up’ in het Dordrechts Museum. Het zal zeker stof voor een gesprek oproepen.
- Gegevens
![]() |
Rondom de leegte nr 1, lijkt me een aanvaardbare Nederlandse vertaling voor de titel. Maar het woord Vacio heeft vooral veel ruimte in zich, in zijn verwantschap met vacuüm. Vacuüm wil zeggen luchtledig, iets zonder lucht er in. Iets is altijd een ruimte, zelfs als het een zwart gat betreft. |
|
Alrededor del Vacio I Eduardo Chillida IJzer 32 x 49 x40 cm |
- Gegevens
![]() |
Altijd nog staat ‘The Making Of’ van Erik Buijs naast mijn PC: het onderzoekende, zwervende scheppertje op de wereldbol. Natuurlijk ben ik geïnteresseerd in wat Buijs verder maakt: dit voorbije jaar elke dag een nieuw beeldje in zijn ‘timmerschuurtje’. Daarom hieronder enkele beelden die hij konterfeitte. |
|
The making off Erik Buijs 2007 Brons h = 26 c |
- Gegevens
|
Kunstwerk voor de bajes Zonder titelCoen Vernooij Staal 240 x 40 x 40 cm witte poedercoating
Coen Vernooij schenkt eigen sculptuur aan de 'Penitentiaire Inrichting' Vught (Hier volgt de rede die ik - ongeveer - uitsprak toen Coen Vernooij zijn sculptuur aanbood aan de Penitentiaire Inrichting Vught) Dames en Heren, |
|
- Gegevens
![]() |
Katrien Vogel maakte dit jaar de jaarpenning van het Beeldhouwerscollectief ABK. Eigengereid als ze is, perste ze haar eigen vorm niet in een traditionele (leg-)penning, maar paste het begrip penning toe volgens de definitie: een herinnerings- of kunstobject vervaardigd om bepaalde diensten te belonen. Hij werd mij aangeboden door de voorzitter van het ABK als dank voor mijn inzet bij de tentoonstelling in Leiden van de Nieuwe Leden van het ABK. |
|
ABK Jaarpenning Katrien Vogel 2011 Polyester en grafiet Ca. 15 x 7,5 x 7,5 cm |
- Gegevens
Table-Piece Z-94 1982 |
Een ronde metalen schijf van enige dikte doet voltooid, maar mist de inscripties van een munt en het gat voor een touwtje. Op het punt van omvallen wordt hij behoed door een aangelaste gebogen staaf, die een dubbelgevouwen ijzeren flap vastgrijpt, vlak bij een hoek. De flap hangt vast aan een dakconstructie die wordt opgehouden door een twee platte staven aan de ene kant en een uitgehamerd hoekprofiel aan de andere zijde. |
- Gegevens
|
Deze mini-excursie naar het begrip ‘ruimte’ ontstond tijdens de ontmoeting in het Wilhelm Lehmbruck Museum in Duisburg met twee beelden: Chillida’s Modulatie van de ruimte II en Caro’s Tafelstuk Z-94. Het lezen van het boek Sculptors talking, Anthony Caro x Edurado Chillida bracht niet veel helderheid. Heideggers tekst was buitengewoon inspirerend, vooral in het licht van diens totale oeuvre, maar tegelijk heel erg voorzichtig. Er zit tenslotte niets anders op dan terug te keren tot de beelden. De ontmoeting van die twee zegt nog het meest, als je er van uit gaat dat niet het woord het beeld vult, maar het beeld het woord. Mekân biçimlendirme II |
- Gegevens
Ruimte, Chillida en Caro 14
Het huis van de dichter is open. Het laat aan alle kanten de ruimte tot zich toe. Het schermt ruimte af en omvat de ruimte die het binnensluit. Dit huis van de dichter is van ijzer.
Het bestaat uit twee of meer delen, die in elkaar gessmolten zijn en over elkaar heen. Ondanks alle openingen, het ronde gat aan de zijkant en het halfrond aan de voorzijde, is het huis gesloten. Zelfs de gebogen luifel, die beneden niet aansluit op de vloer, maakt dat duidelijk: dit huis is maakt voor de intimiteit binnen.
- Gegevens
Om tot een juist ruimtebegrip voor de kunst te komen, vraagt Heidegger zich eerst af wat kunst is, en wat ruimte in de kunst kan betekenen. Is er sprake van verschillende ruimtes: de natuurlijke (fysieke) ruimte, de kunstzinnige ruimte, de ruimte van het alledaagse handelen en het verkeer, en zo ja, hoe spelen die verschillende ruimtes dan op elkaar in? Bestaat ‘ruimte’ onafhankelijk van de ruimte-ervaring, en onafhankelijk van de ruimte-ervaring in andere tijden? Kortom, is ‘ruimte’ wel in woorden te vatten?
- Gegevens
In een deel van de tuin van de Fondation Maeght in St. Paul de Vence, is door Miró een aantal immens grote sculpturen geplaatst. Het heet het Labyrint. Eén van de beelden daar heet ‘vrouw’, en is een gesloten, beschilderde banaanvorm. Het is niet een figuur waar je aan zou denken als je zijn tekeningen bekijkt, en het staat in sterk contrast tot de grote, geopende werken van Chillida.
- Gegevens
In een interview met Sandra Wagner [http://www.sculpture.org/documents/scmag97/childa/sm-chlda.shtml] gebruikt Chillida meerder malen het woord ruimte. Ik vertaal:
[…]
Chillida: (naar aanleiding van de ‘Windkammen’ en ‘Lofrede op de horizon’) De sculpturen zijn erg groot en mijn werk rebelleert tegen de zwaartekracht. Er is een dialectiek tussen de lege en de volle ruimte en het is bijna onmogelijk voor deze dialoog om te bestaan als de positieve en materiële ruimte niet gevuld is, omdat ik het gevoel heb dat de relatie tussen de volle en de lege ruimte wordt geproduceerd door de communicatie tussen de twee ruimtes. Je kunt volume niet simuleren.
Eugène, Jan, Chillida, Caro, Lisanne, Simon, Katrien, Richter, André Volten, Carel Visser. Geen van allen uit op schoonheid, ieder op zoek naar eigenheid. Want in het eigen ik zit de totale mensheid besloten.
Dat is wat zij weten en daarom gaan zij door, elke dag opnieuw, bouwend aan een consistent oeuvre. Weten dat je de dingen doet, op de manier waarop ze gedaan moeten worden, geeft hun steun en de zekerheid dat ze op de goede weg zijn, ongeacht of de markt, of het publiek, hen oppikt.
- Gegevens
De waarheid woont in het werk
(St. Martin de Castillion, augustus 2011)
“Je n’ai jamais cherché la beauté, mais quand on fait les choses comme il faut les faire, la beauté peut leur arriver”. (Eduardo Chillida)
"Schoonheid", zei Jan, "is een cadeautje. Je weet van tevoren niet of het ontstaat en je kunt je er niet oprichten. Iets moois willen maken is zelfmoord."
Daarin zit het ‘peut arriver’, het mogelijk erbij komen van Chillida. Zo voelt het ook, schoonheid is er op de tweede plaats. Schoonheid komt pas als de dingen zo gemaakt worden, als ze gemaakt moeten worden. Het belangeloos welbehagen van Immanuel Kant is in de kunst een andere dan in de natuur.
- Gegevens
Zondagmiddag 11 september 2011, terwijl een groot deel van de wereld 9/11 herdacht, en een groot deel van Nederland 'Open Monumentendag' vierde, sprak ik een inleiding op de tentoonstelling in Bloemendaal, in galerie Achter de Zuilen.
Er is werk van drie kunstenaars: Wicher Meursing, Dominique Ampe en Danielle van Hilten.
De tentoonstelling is nog te bezichtigen tot en met 2 oktober 2011.
Hieronder staat de tekst die ik uitsprak tijdens de opening.
- Gegevens
Tekenen is denken (St. Martin de Castillion, augustus 2011)
Een vroege tekening van Eduardo Chillida, die de Fondation Maeght in St. Paul de Vence toont in de zomer van 2011, laat aarzelende lijntjes zien, die samen de contouren vormen van een torso. Een Michelangeleske figuur van honderden lijnstukjes, nu en dan aangedikt, soms overtrokken door nieuwe. Chillida is duidelijk niet opgeleid tijdens de renaissance en hij is geen tekenaar: illusie ligt hem niet.
- Gegevens