logo mandarte750"Een esthetische beschouwing van kunst schiet tekort, omdat ze het zwaartepunt bij de beleving van de beschouwer of schepper legt en niet bij de waarheid,
die haar onderkomen in het werk zoekt." - Gerard Visser, Heideggers vraag naar de techniek, p.152

  • Home
  • Excursies
  • MZMK
  • Sculptuurblog
  • Weblog
  • Video's
  • Publicaties
  • Over Mandarte
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.

De Culturele Pagina

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Patrouille Uruzgan 4Grunberg en de culturele pagina van de NRC.
Wanneer je als krant een dagboekfragment uit Afghanistan van Arnon Grunberg plaatst op de voorpagina van het cultureel supplement, met zijn visie over onze bijdrage aan de oorlog daar, formuleer je als krant een mening.  Die mening luidt dat er op dit moment in de culturele sector niets belangrijker is, dan deze visie van een kunstenaar op dát politieke gebeuren van dit moment. Kennelijk volstaat de normale buitenlandpagina niet en is er ook niet genoeg plaats in het katern opinie en debat. In een eigen column hoeft het ook al niet. Nee, het moet en het zal op de ‘culturele’ pagina. Natuurlijk horen kunstenaars op de culturele pagina. Maar de vraag is hier, of hun politieke overtuigingen op de culturele pagina moeten.

Gegevens
Geschreven: 17 november 2007

Lees meer: De Culturele Pagina

Documenta XII vervolg (6)

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

uilDe agenda van de Biënnale in Venetië is wel duidelijk: “think with the senses, feel with the mind” ofwel denk met je zintuigen en voel met je verstand. Robert Storr, de curator van deze editie, verduidelijkt in een begeleidend schrijven wat hij met de titel precies bedoelt:

Gegevens
Geschreven: 28 september 2007

Lees meer: Documenta XII vervolg (6)

Documenta XII vervolg (5)

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

kermis

Mijn woonplaats Hoorn heeft een van de grootste kermissen van Nederland. Elk jaar om deze tijd staat er meer dan en week lang een bonte stoet van goktenten, schietpaleizen, carrousels, nougat en suikerwarenwagens, en veel onduidelijks dat om aandacht schreeuwt. Een aparte categorie vormen de hypermoderne, elektronisch gestuurde ontwrichtingswerktuigen, die de mens in een stoeltje geklemd over de kop jagen, in razend tempo door de lucht laten suizen, of al draaiend kennis laten maken met super G-krachten. Dat is nog eens wat anders dan de Documenta XII in Kassel en Skulptur-Projekte in Münster.

Gegevens
Geschreven: 20 augustus 2007

Lees meer: Documenta XII vervolg (5)

Nachtschade verslag

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

In Alkmaar staat een art-deco pand aan de Zilverstraat nummer 3. De begane grond heet galerie 'Het Alkmaars Kasteeltje'. (www.alkmaarskasteeltje.nl) Als opening voor de tentoonstelling "Nachtschade" vond hier afgelopen zaterdag een performance plaats van Belleman, Mors en Wegman. "Wilt u deelnemen aan de Aardappel Art Contest?", stond er uitdagend op de uitnodiging, "surf dan naar www.aardappelart.nl ". Wij besloten naar de opening en performance toe te gaan.

AK-opening

Gegevens
Geschreven: 29 juli 2007

Lees meer: Nachtschade verslag

Belleman en Mors performance

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

Mors en Belleman aardappelsorteermachineBelleman en Mors 'aardappelsorteermachine'Zaterdag 28 juli a.s. is er weer een spetterende performance van het kunstenaarsduo Belleman en Mors. Plaats van handeling: "Het Alkmaars Kasteeltje", Zilverstraat 3 in Alkmaar.  Aanvang 15:00uu. Dit keer wordt het publiek op aangename wijze bij het project betrokken en u krijgt de kans deel te nemen aan een tentoonstelling die enkele weken later wordt geopend in de Kunstuitleen Alkmaar.

Gegevens
Geschreven: 07 juli 2007

Lees meer: Belleman en Mors performance

Documenta XII vervolg (4)

(Leestijd: 5 - 10 minuten)

Picasso demoiselles Pablo Picasso 'les desmoiselles d'Avignon'

Zijn de Modernen onze Klassieken?

Wanneer je zinvol met deze vraag om wilt gaan, zul je eerst moeten onderzoeken wat ‘de modernen’ eigenlijk betekent. De geschiedenis van de moderne kunst, die begint met het franse impressionisme, wordt gezien als een vernieuwing die zich richt tegen de toenmalige officieel erkende, door de staat gesteunde kunst. De vernieuwing, zo wordt meestal aangenomen, is vooral een succes geworden omdat de mensen ná de omwenteling meer begrip hadden voor de revolutie dan de tijdgenoten.

Gegevens
Geschreven: 06 juli 2007

Lees meer: Documenta XII vervolg (4)

Documenta XII vervolg (3)

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

Crystal PalaceCrystal Palace Kassel

het 3e thema, of de derde vraag, zo je wilt, geldt de 'vorming': "Wat te doen?" Kunstenaars en kunstenaressen vormen zichzelf, doordat ze vorm en inhoud doorwerken; het publiek wordt gevormd, doordat het dingen esthetisch ervaart.

Gegevens
Geschreven: 05 juli 2007

Lees meer: Documenta XII vervolg (3)

Documenta XII vervolg (2)

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Crystal Palace 2 Crystal Palace Kassel

Intussen is als antwoord op de eerste vraag een "Documenta magazine" uitgekomen. Het is nummer 1 en draagt als titel Modernity? Volgens het persbericht van 26 februari wordt in dit nummer de vraag toegespitst naar wat Georg Schöllhammer, Leiter der documenta 12 magazines, im Editorial zu der ersten Ausgabe der Zeitschrift documenta 12 Magazine schreibt: Welche Moderne und wessen Antike? In dit eerste themanummer staan talrijke bijdragen van diverse auteurs rond dit thema 'Modern'. Omdat het nummer net gepresenteerd is in Wenen, en pas begin maart in de boekhandel ligt of besteld kan worden bij de Documenta, gaan wij er later op in.

Gegevens
Geschreven: 04 juli 2007

Lees meer: Documenta XII vervolg (2)

Documenta XII (1)

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

Crystal Palace Documenta terrein 2007
In Metropolis M, nr. 5 van oktober/november 2006 schrijft Els Fiers alvast een korte beschouwing over de persconferentie die de huidige leider van De Documenta, Roger M. Buergel gaf. In deze persconferentie vertelt Burguel dat de Documenta georganiseerd wordt rond drie thema's. Kritisch zegt Fiers hierover: 'Hoe dat vertaald zal worden naar een echte tentoonstelling is niet echt duidelijk, maar het historische aspect lichtte Buergel alvast toe:' "ik wil hedendaagse kunst niet alleen op een synchroon niveau tonen, maar ook in een genealogische diepte. We moeten terug naar de geschiedenis om de kunst van nu te begrijpen."

Gegevens
Geschreven: 03 juli 2007

Lees meer: Documenta XII (1)

Internationale Tentoonstellingen (IT1)

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

2007 is een jaar met grote tentoonstellingen in West-Europa. Eerst bezoeken we de Documenta in Kassel (Duitsland). Daarna de beeldhouwtentoonstelling Skulptur-Projekte in Münster (ook al in Duitsland). En tot slot de Biënnale van Venetië (Italië).

Het is misschien toeval, dat alledrie deze tentoonstellingen precies in dit jaar vallen. Omdat ze met regelmatige intervallen worden gepland, staat hun datum al lang van te voren vast. Het zijn grootschalige evenementen, die lange voorbereidingen vragen. Maar je vraagt je af of de organiserende comités niet wat beter naar elkaars data hadden moeten kijken. Want nu lijkt het een beetje op een wedstrijdje tentoonstellingen organiseren.

Gegevens
Geschreven: 11 juni 2007

Lees meer: Internationale Tentoonstellingen (IT1)

Pagina 6 van 6

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Weblog

  • Aforisme als leidraad: Hoe kan ik weten?
  • Biënnale Venetië 2024: Foreigners everywhere
  • Op Scherp fotorealisme in Utrecht
  • Anh Trần in Galerie Fons Welters
  • Outsiders in de Hermitage
  • Art Rotterdam 2022
  • Lisanne Sloots: Houtskool
  • Het Naakt bij Lucian Freud
  • Karel Appel in galerie Slewe
  • Hokusai Golf van Kanagawa
  • Tanaka Ryōhei in het Sieboldhuis in Leiden
  • Matthew Monahan bij Galerie Fons Welters
  • Homo Ludens
  • Hedendaags Stedelijk Amsterdam
  • Harmonie in Orsay
  • MZMK Siens blog 3
  • Hoe gaat het nu verder met het weblog?
  • Hoog Spel in Venetië
  • Het baptisterium van Jan Mors
  • Rafaël
  • High Tech Beleven
  • Documenta 13 (2012)
  • promotiedag 2
  • De promotie beleven
  • de bul ontvangen
  • Publiek geboren
  • Geboren !
  • Gé-Karel van der Sterren en de Jeanne Oosting Prijs
  • Gé-Karel van der Sterren
  • Lorenzetti en het goede bestuur
  • China's Tangdynastie
  • Terug naar De Dageraad
  • Giro dell'Arte Milaan
  • Het tweede gebod
  • Goudzwaards Vanitas
  • Eloyans wolf
  • Met Titel
  • Jodenwoord
  • Beeldbericht
  • Nog meer woord
  • Woorden in het beeld
  • Niet zo mooi
  • Bologna
  • Avercamps ijspret
  • Jan van der Ploeg
  • Florence
  • Kees Goudzwaard
  • Arezzo
  • Venetië-Giro dell'Arte
  • Lily van der Stokker
  • Besluit: Gijs Frieling
  • Ina van Zyl
  • Willem Weismann
  • Evi Vingerling
  • Helen Verhoeven
  • Sarah Verbeek
  • Esther Tielemans
  • Derk Thijs
  • Maaike Schoorel
  • Sanne Rous
  • Thomas Raat
  • Malin Persson
  • Micha Patiniott
  • Jacco Olivier
  • Kim van Norren
  • Pere Llobera
  • Axel Linderholm
  • Aukje Koks
  • Iris Kensmil
  • Bas van den Hurk
  • Lieven Hendriks
  • Carl Johan Högberg
  • Arjan van Helmond
  • Sara van der Heide
  • Claire Harvey
  • Aaron van Erp
  • Koen Delaere
  • Pim Blokker
  • Morgan Betz
  • Tjebbe Beekman
  • Zwei prächtige Brüder
  • Anthony Caro Table Piece Z-94
  • Kunstmarkt Hoorn
  • HMK Encapsulated Stories
  • Sculptuur in spijkerbroek
  • HIERinWest-Friesland
  • James Ensor in Den Haag
  • Voordracht Hoorn
  • Stedelijk Museum Schiedam
  • BTW 19% beeldende kunst
  • Winter 2010
  • Het kindeke Jezus in Toscane
  • Sinterklaas bij Mandarte
  • schreeuwen en fluisteren
  • Kijken met gevoel
  • Kunst en politiek
  • Hoorn Kunstmarkt 2010
  • Jan Mors Salon #18
  • Jan Mors: Monument van de Verzoening (4)
  • Jan Mors De Verzoening (3)
  • Jan Mors De Verzoening (2)
  • Art Rotterdam 2010
  • Jan Mors De Verzoening (1)
  • Het voorjaar achter ons
  • Persbericht Den Helder
  • De Culturele Pagina
  • Documenta XII vervolg (6)
  • Documenta XII vervolg (5)
  • Nachtschade verslag
  • Belleman en Mors performance
  • Documenta XII vervolg (4)
  • Documenta XII vervolg (3)
  • Documenta XII vervolg (2)
  • Documenta XII (1)
  • Internationale Tentoonstellingen (IT1)