De grafische vorm wordt ontleed door het mes te zetten in aanhechtingen van verschillende lijnstukken. Hun basisvormen zijn herkenbaar, overeenkomstig van uiterlijk maar nooit geheel identiek. Ze zijn ooit door Chillida tot deze vorm samengevoegd. Die samenvoeging ademt de geest van bedachtzaamheid. Bedachtzaam is de ruimte waar tijd niet telt.
- Gegevens
lurrak - terres de grand feu 1980-81
Eduardo Chillida
Dit stelt een ruimte voor, of liever drie, zoals Chillida in elkaar heeft geschoven in zijn terracotta Huis van de Dichter. Dat huis klopt niet met deze grafiekvoorstelling als plattegrond gedacht. Maar het heeft wel dat gevoel. Met ruimtes die zich openen naar elkaar en ruimtes die zich afwenden van buiten. Met ruimtes om te schuilen voor het licht of te baden in de zon. Met ruimtes voor samen zijn en ruimtes om alleen te zijn. Het is open en toegankelijk en tegelijk besloten en intiem.
- Gegevens
![]() |
Al sinds ons bezoek aan de Fondation Maeght vorig jaar, hangt deze poster te pronken in onze achterkamer, die we regelmatig gebruiken als leslokaal. Helemaal bovenaan staat: daaronder is een grafische vorm zichtbaar en helemaal onderaan de poster staat: chillida Hoofdletters komen niet voor.
|
- Gegevens
De volgende trits studiekringen, die maandag alweer begint, gaat over de Tangdynastie in China. Aanleiding is natuurlijk de huidige tentoonstelling in het Drents Museum in Assen. Die belooft veel maar is wel een behoorlijk eindje weg. Dus vragen we ons af: wat moeten we eigenlijk weten voordat we erheen gaan, om er zo optimaal mogelijk te kunnen genieten? Wat weten we eigenlijk van China en van de Tangdynastie?
- Gegevens
Dageraad (detail)
Michelangelo Buonarroti
marmer, 203 cm lang
Florence, Sagrestia Nuova
Aan dit detail kun je ook al duidelijk zien dat de Dageraad bezig is te ontwaken, of liever, zich op te richten is. Haar plastiek komt goed uit tegen de achterwand van de sacristie, omdat ze tegelijk bezig is zich naar ons toe te wenden en ons een blik gunt op haar androgyne godenlijf.
- Gegevens
Gisterenavond in ons thuislokaal alweer de vijfde bijeenkomst in de serie Giro dell’Arte. Dit keer ging het over Milaan, de tweede stad van Italië, die je bezoekt voor de eigen tijd. En hoe wordt de eigen tijd het best gekrakteriseerd? Door de mode. Vandaar dat we een filmpje draaiden over de najaarscollectie van Prada in 2011. Een collectie die nog echt niet verouderd is.
- Gegevens
Psalter met commentaar ca. 1450
Anoniem
Handschrift op perkament 28,8 x 18,5 x 5 cm
Berlijn
We hebben nu met alle studiekringen de tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam over het Jodendom bezocht. Elke keer dook weer dezelfde vraag op: ‘Maar de joden mogen toch geen afbeeldingen maken, hoe komt het dan dat er hier zoveel zijn?’
Het tweede van de Tien Geboden zegt volgens de catalogus van deze tentoonstelling:
‘Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hierboven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde’. (Exodus 20:4 en Deuteronomium 5:8)*
- Gegevens
Tombe van Lorenzo de’ Medici
Michelangelo Buonarroti
Florence, Sagrestia Nuova
Misschien komt het idee voor de vier tijden van de dag, die Michelangelo hakte voor de tombes van Giuliano en Lorenzo, uit Dante’s Convivio. Daarin beschrijft Dante het leven als een boog die oprijst en neerdaalt en verdeeld is in vier segmenten: de vier tijden van de mens, de vier jaargetijden en de vier tijden van de dag.
- Gegevens
Klein Vanitas 1996
Kees Goudzwaard
Olieverf op doek 100 x 75 cm
Antwerpen, Zeno X Gallery
Dit werk lijkt zelf een metafoor wanneer je op de titel afgaat. Die doet me denken aan een zin uit Nelson Goodmans beroemde boek Languages of Art: ‘Denotation is the core of representation and is independent of resemblance’.
Dat zou hier op kunnen gaan: Kees Goudzwaard noemt het schilderij ‘klein vanitas’, maar dat wil niet zeggen dat er vanitas op te zien moet zijn. Nabootsing is geen vereiste om te duiden.
- Gegevens
Man Dressed as a Wolf 2007/8
Armen Eloyan
Londen Timothy Tailor Gallery
Inmiddels zijn we met de cursus ‘verrassend jong’ aangeland bij Armen Eloyan.
Dit schilderij maakte hij toen hij 41 jaar was. Het laat het voorbeeld zien van de bekendste metafoor: “de mens is een wolf’.
Die kennen wij allemaal uit het sprookje van Roodkapje, waarin de wolf zich verkleedt als oma.
- Gegevens
Dageraad (detail)
Michelangelo Buonarroti
marmer, 203 cm lang
Florence, Sagrestia Nuova
Een ander leuk weetje - maar ook niet meer dan dat - over deze Dageraad , is dat dit een van de slechts twee naakte vrouwen is, die Michelangelo in zijn hele leven heeft gebeeldhouwd.
- Gegevens
'Dageraad'
Michelangelo Buonarroti
marmer, 203 cm lang
Florence, Sagrestia Nuova
Tijdens onze bijeenkomst in de serie Giro dell' Arte besteedden we ook enige aandacht aan Florence. Veel te snel - maar ja, wat is nu twee uurtjes per avond- sjeesden we door de San Lorenzo. Daarom nu nog even terug erheen: Michelangelo verdient die aandacht wel.
- Gegevens
Anita op weg naar de razende bol 1997
Emo Verkerk
Olieverf op doek, kunstof en metaal, hout en textiel 70 x 71 x 49 cm
Rabobank kunstcollectie
Dit is een typisch voorbeeld van een kunstwerk waarbij de titel behoorlijk behulpzaam is. Volgens Marlene Dumas geeft een titel aan wat de kunstenaar vooronderstelt dat jij als toeschouwer weet. Dus als jij als toeschouwer weet wat de razende bol betekent, ben je al een mooi eind op weg.
- Gegevens
Sidoer ca. 1300
Handschrift op perkament
27 x 20,5 cm
Hamburg, Staats und Universitätsbibliothek
Deze dagen bezoeken we met de verschillende studiekringen de tentoonstelling Jodendom in de Nieuwe kerk in Amsterdam. Die is tamelijk verfrissend omdat het nu eens niet gaat om de Jodenvervolgingen, maar om de cultuur van dit oude volk. Cultuur betekent bij hen: eten, bidden, vieren, vluchten, Jeruzalem en herdenken.
- Gegevens
Ik ben even boodschappen doen 1998
Lily van der Stokker
Acrylverf op doek 27 x 36 cm
Galerie van Gelder
In dit mooie schilderijtje is het beeld een bericht geworden: de ‘ik’ is niet aanwezig maar we kennen haar natuurlijk wel. Het moet wel de kunstenaar Lily van der Stokker zijn. Haar kleur is blauw en ze is van het ‘doen’. Want dat is ook blauw. En wat ze aan het doen is, hoort bij haar vrouw zijn: boodschappen.
- Gegevens
La Trahison des Images 1929
(Woordbreuk der beelden 1929)
René Magritte
Olieverf op doek, 60x81cm
Los Angeles, County Museum of Art
Het meest beroemde voorbeeld van tekst in een schilderij is natuurlijk Magritte’s Ceci nest pas une pipe. Over dit werk is in 1973 een lastige tekst verscheen van de Franse filosoof Michel Foucault.
- Gegevens
Briefkaart aan I.K. Bonset 1921
Raoul Haussmann
Waarom schrijft een kunstenaar woorden in het beeld? We komen het al tegen in het werk van Raoul Haussmann als hij een briefkaart stuurt aan Theo van Doesburg ((pseudoniem I.K. Bonset = ik ben sot).
We zagen het ook bij Lily van der Stokker. We kennen het uit het werk van David Bade. En in What’s Up werden de tekstschilderijen van Kim van Norren bekroond.
- Gegevens
Niet zo mooi, best wel lelijk 2009
Lily van der Stokker
Kleurpotlood op papier 21 x 29 cm
Leo Koening INC
- Gegevens
Gezicht op Bologna
Gisterenavond alweer de vierde bijeenkomst van de cursus Giro dell’Arte. Dit keer was Bologna aan de beurt. De stad van Umberto Eco en van Morandi. De stad van de oudste universiteit van Europa, waar nog niet lang geleden de overeenkomst is gesloten voor het bachelor-master systeem dat nu bijna overal geldt. We zwalkten weer door de stad en alles wat we zagen riep weer nieuwe vragen op.
- Gegevens
Winterlandschap met schaatsers 1608
Hendrick Avercamp
Olieverf op paneel 87,5 x 132 cm
Amsterdam, Rijksmuseum
Je moet er aan geloven in dit land. Gisterenavond in Amsterdam werd er volop geschaatst op het ijs van de Prinsengracht. Heel romantisch. Het deed me denken aan het prachtige schilderij van Hendrick Avercamp in het Rijksmuseum, dat ze daar beschouwen als een van hun topstukken, waar ik al met heel wat cursisten voor heb gestaan.
- Gegevens