mandarte
  • Home
  • Weblog
  • MZMK Video's
  • Publicaties
  • Over Mandarte
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.

Suns and Stars in Nederhorst

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

 

Gegevens
Geschreven: 26 september 2016

Lees meer: Suns and Stars in Nederhorst

Yumiko Yoneda in Kampen

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
Gegevens
Geschreven: 21 september 2016

Lees meer: Yumiko Yoneda in Kampen

Aanwezigheid 2: 'Wat is het'?

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

De vraag ‘Wat is het’ wordt bij elke sculptuur telkens opnieuw gesteld. De titel van André Voltens beeld H-Balken benoemt precies wat het is: een verzameling stalen balken met een H-vorm. De titel doet geen enkele voorstel of er ook nog sprake is van een andere inhoud, een ander onderwerp, een boodschap of verborgen betekenissen.

 

Gegevens
Geschreven: 30 juli 2016

Lees meer: Aanwezigheid 2: 'Wat is het'?

Joost van den Toorn en De Appel

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
Gegevens
Geschreven: 19 juli 2016

Lees meer: Joost van den Toorn en De Appel

Claudy Jongstra (5)

(Leestijd: 3 - 5 minuten)
Gegevens
Geschreven: 19 juli 2016

Lees meer: Claudy Jongstra (5)

Claudy Jongstra (4)

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

 

Gegevens
Geschreven: 19 juli 2016

Lees meer: Claudy Jongstra (4)

Claudy Jongstra (3)

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

 

Gegevens
Geschreven: 19 juli 2016

Lees meer: Claudy Jongstra (3)

Dingen en Woorden 3

(Leestijd: 1 - 2 minuten)

Techniek

De vraag naar de invloed van techniek is al zo oud als de mens. Zonder techniek geen verzamelen, geen jagen, geen bouwen, geen cultuur. Altijd is er angst voor techniek: dat techniek ‘iets gaat doen met ons’. Maar de mens is altijd zelf de bestuurder van de techniek.
Giettechniek bracht zowel het zwaard als de ploegschaar voort. Techniek ontwikkelde het schrift, de computer, de geheimtaal en de ontcijfermachines. De drone voor oorlogsmissies en de quadcopter voor gewascontrole.

Gegevens
Geschreven: 08 juli 2016

Lees meer: Dingen en Woorden 3

Claudy Jongstra (2)

(Leestijd: 3 - 5 minuten)
Gegevens
Geschreven: 07 juli 2016

Lees meer: Claudy Jongstra (2)

Claudy Jongstra in Leeuwarden

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

 

Gegevens
Geschreven: 04 juli 2016

Lees meer: Claudy Jongstra in Leeuwarden

Eamonn Harnett in de Ateliers: Altruism

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

 

Gegevens
Geschreven: 24 mei 2016

Lees meer: Eamonn Harnett in de Ateliers: Altruism

Olga Balema bij Fons Welters

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

 

Gegevens
Geschreven: 16 mei 2016

Lees meer: Olga Balema bij Fons Welters

Dingen en Woorden 2

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

Met alle respect leen ik nu een deel van een tekst die ik vond op internet en die me intrigreert als het om waarnemen gaat:

Gegevens
Geschreven: 05 mei 2016

Lees meer: Dingen en Woorden 2

Tomás Saraceno in K21

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

 

Gegevens
Geschreven: 03 mei 2016

Lees meer: Tomás Saraceno in K21

Dingen en Woorden

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

1)    Er zijn dingen
2)    Er zijn woorden voor, of niet.

Hoe komen de dingen aan hun woorden? Wij gebruiken titels, omschrijvingen en rubrieken. Of: waarom heet een paal een paal en een knaak een knaak? En is ‘paal’ een titel of een rubriek? Ik weet het niet want ik ben geen taalkundige.

Neem het beeldhouwwerk van André  Volten op het Frederiksplein in Amsterdam, voor de Nederlandse Bank: Deze  sculptuur heet:
“Monument voor A. Winkler Prins”
Op een bordje er bij staat: ‘door André Volten, 1970
Ter herinnering aan Anthony Winkler Prins 1817 / 1908, grondlegger van de Nederlandse encyclopedie. Aangeboden aan de stad Amsterdam door uitgeverij Elsevier op 9 oktober 1970 ter gelegenheid van honderd jaar Winkler Prins encyclopedieën’.

Gegevens
Geschreven: 19 april 2016

Lees meer Dingen en Woorden

MZMK Siens blog 3

(Leestijd: 1 minuut)

De eerste filmdag: het atelier van André Volten

In Amsterdam-Noord tussen de nieuwe, hippe gebouwen ligt het atelier van André Volten.
Van het atelier wordt binnenkort een prachtig museum gemaakt waar zijn werk te zien is.

Gegevens
Geschreven: 17 april 2016

Lees meer: MZMK Siens blog 3

Saskia van Noor Imhoff 3

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

Tekst en Uitleg

De opstellingen getuigen van een groot gevoel voor ruimte en monumentaliteit. In het Stedelijk Museum zijn de ruimtes benauwend door hun afgesloten ligging binnen het gebouw, hun grote hoogte en kleine oppervlak. In De Appel zijn de ruimtes verruimend, door hun aaneenschakeling, de menselijke verhoudingen tussen de hoogte en diepte, en het overal toetredende buitenlicht. Beide instellingen vragen dus om een andere behandeling en daarin slaagt Saskia wonderwel. Waarbij De Appel vooral openheid voorop staat, tegenover geslotenheid in het museum. Letterlijk: presentatieruimte tegenover depot.

Gegevens
Geschreven: 26 februari 2016

Lees meer: Saskia van Noor Imhoff 3

Saskia van Noor Imhoff 2

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

Voorwerpen (dingen)

Als gezegd bevinden zich in dit barokke interieur van De Appel, dat door Saskia Noor van Imhoff is teruggebracht tot de stijlkenmerken eenheid, licht en maat, voorwerpen van verschillende klassen.
Soms toont Saskia iets dat een kunstwerk zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld het portret van een man, wiens naam of een rol niet vermeld wordt.

Gegevens
Geschreven: 19 februari 2016

Lees meer: Saskia van Noor Imhoff 2

Saskia Noor van Imhoff 1

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

Ruimte

Het werk van Saskia Noor van-Imhoff (1982) in het Stedelijk Museum van Amsterdam en in presentatie-Centrum De Appel gaat over ruimte. Alle gepubliceerde teksten noemen haar werk archeologie, de archeologie van het museum als bewaarplaats, maar dat is niet te zien. Dat is afgeluisterd van de kunstenares. Kritiekloos opgepend.

Gegevens
Geschreven: 12 februari 2016

Lees meer: Saskia Noor van Imhoff 1

Isa Genzken in het Stedelijk Museum Amsterdam

(Leestijd: 3 - 6 minuten)

Too Much

Het eerste wat opvalt, is het materiaal. Karton, MDF, Zink, autolak, verf, kitsch, glanspapier, aluminiumfolie. We zijn op de eerste verdieping van het Stedelijk Museum in Amsterdam, in de voormalige ‘erezaal’ van de oudbouw. Hier begint volgens de aanwijzingen de overzichtstentoonstelling van Isa Genzken.
Het materiaal doet terugdenken aan de bloeitijd van de assemblages, in de jaren zestig van de vorige eeuw. Goedkope wegwerpartikelen, glimmend en kleurig verpakt, dingen uit de massa-consumptiefabrieken. Maar opvallend genoeg is dat niet waarmee haar oeuvre begint, maar waar het 50 jaar later mee eindigt. Ze begint als serieuze beeldhouwstudent met klei, steen en hout, met vormexperimenten en begrippen als schaal, gewicht, evenwicht, ruimte. In deze tentoonstelling is de chronologie verlaten, belangrijke veranderingen in haar oeuvre zijn door elkaar geplaatst, alsof het nieuwste al in het oudste aanwezig was, en het oudste in het nieuwste terugkeert. Typische samenstellersblik van kenners, verwarrend voor nieuwelingen.

Gegevens
Geschreven: 24 december 2015

Lees meer: Isa Genzken in het Stedelijk Museum Amsterdam

Pagina 6 van 20

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10