In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.
Exchange 2022
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
aluminium, glas, plexiglas, hout, bankbiljetten.
Exchange exterieur in Watou tijdens het kunstenfestival 2022
- Gegevens
The Exchange 2016
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
16 x 8 x 7 meter, aluminium, glas, plexiglas, hout, bankbiljetten.
- Gegevens
A Permeable Body of Solitude 2012 Interieur
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
Karton, Hout, Glas, Plexiglas, autofragment, epoxyhars. 3,5 x 3 x 4 m1
Museum Kurhaus Kleve (Duitsland), 26 maart t/m 19 juni 2022.
- Gegevens
Lees meer: Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 2
A Permeable Body of Solitude 2012
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
Karton, Hout, Glas, Plexiglas, autofragment, epoxyhars. 3,5 x 3 x 4 m1
Foto's van de opstelling in het Museum Kurhaus Kleve (Duitsland) tijdens de 14e salon van kunstenaars en kunstenaressen, 26 maart t/m 19 juni 2022.
- Gegevens
Lees meer: Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 1
Thistle (distel) 2011
Rob Voerman (1966)
zeefdruk aquarel en potlood op papier, 198 x 220 cm
Rob Voerman realiseert (juni 2022) een nieuw werk in Watou. Op verzoek van de Kunstenzomer 2022, in Watou, in zuid-west België (curatoren James Putnam en Koen Vanmechelen.
1 reacties- Gegevens
Lisanne Sloots keert met de tentoonstelling Is getekend: Houtskool na 18jaar terug in Hoorn. Zij heeft zich inmiddels tot een toonaangevend houtskool-kunstenares ontwikkeld. In 2019 publiceerde zij het boek Houtskool , dat een bestseller werd, ook op de kunstacademies..
Het boek opent met een citaat van Maxime Lalanne (1827-1886):
De houtskooltekening is de meester van alle soorten tekeningen; door de kracht, de transparantie en de zachtheid van toonwaarden en door de helderheid en de diepte die het werken met dit materiaal geeft.
- Gegevens
- Gegevens
- Gegevens
Welkom bij Mandarte. Dit is de derde aflevering van onze beschouwing van het Ganymedes-kapiteel.
- Gegevens
Deze week gaan we op zoek naar de betekenis. Is het een verhaal, zo ja voor wie is het bedoeld?
- Gegevens
Welkom bij Mandarte. We zien een onbegrijpelijke sculptuur in een kerk. Is het een uiting van de klerikale elite, met een verborgen boodschap voor de eigen broeders? Of kenden de pelgrims en de ‘beminde gelovigen in die tijd het afgebeelde verhaal en snapten zij de betekenis?
- Gegevens
Van Freud’s schilderijen zou je allemaal close-ups moeten maken want er is zo’n weelde aan kleurige gebiedjes per vierkante centimeter en verder lijkt het net alsof hij met een hele harde kwast schildert, zodat je bijna niet wilt geloven dat het op doek is maar dat het op paneel geschilderd lijkt.
- Gegevens
Terwijl ik mijn video maakte over dit schilderij, (zie ook MZMK), popten er steeds meer vragen bij me op over de leesbaarheid van het landschap. Waaraan is die te danken?
- Gegevens
Terwijl ik mijn video maakte over deze prent (zie ook MZMK) begon ik mij steeds meer te verbazen over de populariteit van deze prent. Waaraan is die te danken?
- Gegevens
Als er ooit een briljante lezing over beeldhouwkunst is gehouden, dan is het wel die, welke Rainer Maria Rilke uitsprak over Rodin in Parijs in 1907. Hij schrijft er een voorwoord bij waaruit blijkt dat Rodin op dat moment nog helemaal niet de roem had die hij nu heeft. Er waren nog niet zoveel mensen die zijn werk kenden.
Rilke begint met een fantastische vondst: hij vertelt zijn publiek dat hij voorlopig niet gaat verklappen over wie de lezing gaat. Hij vraagt de luisteraars om zich hun jeugd te herinneren, en niet alleen hun eigen jeugd maar vooral alle dingen die bij de jeugd horen. Dat is belangrijk zegt hij omdat hij zich realiseert dat hij eigenlijk niet over mensen moet praten, maar over dingen.
- Gegevens
Dinsdag 25 februari 2020 vertoont Cinema Oostereiland de film
RODIN
Over het leven van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin; de weg naar het succes als beeldhouwer en zijn relatie met zijn leerling, maîtresse en muze Camille Claudel.
Rodin is dé grondlegger van de moderne beeldhouwkunst. Hij werd één van de grootste kunstenaars van de eeuw, maar tijdens zijn leven vocht hij voor erkenning.
Rainer Maria Rilke schrijft in zijn boekje "Auguste Rodin" (1905)
"Rodin was eenzaam voor zijn roem. En de bekendheid die kwam, heeft hem misschien nog eenzamer gemaakt. Want roem is tenslotte niets meer dan de belichaming van alle misverstanden die zich rond een nieuwe naam verzamelen."
(mijn vertaling)
De filmvertoning is voorbij. Ik voegde een video toe aan mijn youtubekanaal.
- Gegevens
Danig onder de indruk van de tentoonstelling in het Sieboldhuis in Leiden, kan ik de etser en de etsen van Tanaka Ryōhei niet loslaten. Alsof het verklaren van het werk en de figuur er achter – volgens de biografische foto’s is hij hyper traditioneel – het nauwgezet waarnemen rechtvaardigt. En vooral mijn ontzetting over zoveel ‘dwangmatig’ vakmanschap.
- Gegevens