In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.
We gaan naar het Stedelijk Museum in Amsterdam
en bezoeken daar in de kelderruimte de installatie van
Sandra Mujinga met de titel SKIN TO SKIN.
- Gegevens
De vraag luidt nog steeds: Waarom zouden we ons nu nog bezighouden met Michelangelo?
Een antwoord werd ook geformuleerd door de kunstenaar Giambologna, tijdgenoot van Michelangelo.
Over Giambologna gaat het deze keer.
- Gegevens
Ik denk na over de vraag: Waarom zouden we ons nu nog bezighouden met Michelangelo? Er valt me iets vreemds op aan de beeldende kunst. We bewaren. Schilderijen, beeldhouwwerken, sieraden, potten en gebruiksvoorwerpen en noem maar op, op al die dingen zijn we zuinig. Ze bevestigen ons bestaan. Aan de echte vergelijking Michelangelo-Artus Quellinus kom ik nog steeds niet toe. Er zijn te veel wetenswaardigheden in de zijlijn die mijn aandacht afleiden.
- Gegevens
Waarom zouden we ons nu nog bezighouden met Michelangelo? De aanleiding voor deze vraag ligt in het artikeltje hiervoor, dat ik schreef over Artus Quellinus en zijn beeld van De Dag naar Michelangelo. Ik schreef: “Een van de dankbaarste objecten om de vergelijking tussen Quellinus en Michelangelo te maken, is een bozzetto (kleimodel) in de tentoonstelling van Artus Quellinus, De Dag (naar Michelangelo.)" En vervolgens werkte ik die vergelijking niet uit ! Dus dat moest ik nu maar eens gaan doen.
- Gegevens
Hoogrenaissance in Amsterdam
Wilt u weten waarom u nog deze week gebruik zou moeten maken van de laatste kans om het werk te bekijken van Artus Quellinus in het Paleis op de Dam in Amsterdam?
Omdat u hier de werkelijke grootmeester van de renaissance in de noordelijke Nederlanden aan het werk kunt zien.
Artus Quellinus nog tot 27 oktober 2025 in het Paleis op de Dam, Amsterdam.
- Gegevens
Een echte Brâncuşi of een co-auteurschap van twee kunstenaars?
Een van de grote kwaliteiten ven de tentoonstelling Brâncuşi, The Birth of Modern Sculpture, in H’ Art Amsterdam, is dat de nogal verwarrende collectie, zoals die normaal te zien is in het nagebouwde atelier bij het Centre Pompidou 1, nu is uiteengerafeld in een aantal thema’s. Brâncuşi was een groot stilist, zo groot, dat hij in staat was de werkelijkheid die hij stileerde, nagenoeg onherkenbaar te maken. De eerste beeldengroep in de tentoonstelling heeft als thema ‘het portret’. We zien) Mlle Pogány I (1912-1913), een muze (na 1917), Tete de femme (1922) en Mlle Pogány III (1933).
- Gegevens
Zaalimpressie H’Art vanaf de overloop, foto Mandarte
Elf jaar geleden speelde het oeuvre van Constantin Brancusi een belangrijke rol in de tentoonstelling Framing Sculpture, in museum Boymans van Beuningen. Het bijzondere aan de tentoonstelling was het onderwerp: de fotografie die in het begin van de 20e eeuw nadrukkelijk werd gebruikt door 3 grote beeldhouwers. Constantin Brancusi, Medardo Rosso en Man Ray waren de beeldhouwers van wie beelden te zien waren, maar vooral veel foto’s.
- Gegevens
Ongewoon gewoon
De tentoonstelling Something is happening
van Kunstenaar Stephan Balkenhol
in de Kunsthal Rotterdam, is bijna voorbij.
Het is een esthetische en evenwichtige tentoonstelling
met boeiende contrasten van groot en klein, lang geleden en nu,
de bakermat van onze beschaving en onze eigen regio,
thematisch met elkaar verbonden.
Balkenhols ambachtelijke vakmanschap staat buiten kijf.
Het is verleidelijk om er te snel aan voorbij te gaan, omdat
de figuren zo gewoon lijken en zo eigentijds,
alsof we ze al kennen van foto's en televisie.
Maar ze zijn echt ongewoon.
- Gegevens
De IJsselvallei is altijd mooi. Maar eens in de twee jaren is hij supermooi.
Dan is er de IJsselbiënnale, waar wij vandaag, zondag 31 augustus 2025, ook rondfietsen.
Onze minicamping ligt aan de westkant van de rivier, niet ver van Deventer.
Daar, in het park achter de langgerekte stadscamping ligt een kunstwerk van Rob Sweere: Worpscape.
De eerste keer dat ik het zag, in 2021, liep ik er aan voorbij.
Dat is toch geen kunst zeker, zo’n woekerende graspol in oud ijzer, ze mogen het wel eens onderhouden.
- Gegevens
Éric van Hove had in 2019 een prachtige overzichtstentoonstelling in het Fries Museum.
Nu staan er twee van zijn Glokale motorblokken te pronken naast de Hindeloper kamer.
Ze zijn er nog te zien t/m 31 december 2027.
Leeuwarden, Fries Museum.
- Gegevens