Visitatie ca. 1390
Giotto
fresco
Assisi, San Franceso
Deze warme begroeting is één van de ‘Giotto’s’, die we tijdens ons virtuele bezoek aan Assisi bekijken. Giotto plaatst de scène in een landschap, onder een olijfboom, net buiten de loggia van een villa, onder toeziend oog van vijf andere dames. Het is ook niet niks, deze oude zwangere dame, die een jonge zwangere ontmoet. Giotto zette de trend en zijn beeldopbouw werd nog vaak nagevolgd.
- Gegevens
Zonnebloem zaden 2010
Ai Wei Wei
‘Twee bedjes’ daaruit in De Pont
Bij de tentoonstelling die De pont nu in huis heeft, over de Chinese kunstenaar Ai Wei Wei, is een zogenaamde e-catalogus beschikbaar. Dat is een catalogus in PDF formaat, die je gratis kunt downloaden van Internet. Deze link is geldig voor de PC en Mac: (http://www.depont.nl/fileadmin/bestanden/tentoonstellingen/ePDF_aiweiwei_V3_ny.pdf)
- Gegevens
Abdelkader Benali
Sidi el Karchi
De laatste bijeenkomst van dit seizoen hebben we het over Sidi el Karchi. Hij is geboren in Sittard en heeft zich daar nu, zo het zich laat aanzien, voorgoed gevestigd Over hem heeft Abdelkader Benali een prachtige tekst geschreven. Twee Marokkanen (althans van Marokkaanse ouders) ontmoeten elkaar, twee kunstenaars, de een schildert de ander met verf, de ander schildert de een met woorden.
Te mooi om voorbij te laten gaan.
- Gegevens
![]() |
lurrak - 1980-81 Eduardo Chillida Een plattegrond. Daar doet de tekening nog het meest aan denken. Omdat de lijn overal even dik is. Dat maakt de tekening bouwkundig. Bouwtekeningen hebben altijd lijnen voor muren met een bepaalde, vaste dikte. Ook is er geen perspectief. Bouwtekeningen hebben een vooraanzicht, een zijaanzicht en een bovenaanzicht. Het bovenaanzicht biedt het overzicht van de plattegrond. |
- Gegevens
Lees meer: Berlage en de beeldhouwersplattegrond (Chillida 20)
Thinker 2008
Charlotte Schleiffert
Gemengde techniek op papier 255 x 140 cm
Galerie Akinci
Deze indiaan komt me erg bekend voor. De laatste keer dat ik hem tegenkwam was in de Metro in Parijs, net zo poedelnaakt maar zonder veren. Het was flink koud toen en we vormden een vreemd stel, hij in zijn blootje en ik met mijn warme winterjas en hoed. We zwegen, verzonken als we allebei waren in gedachten. Nooit geweten dat er een evenbeeld op de wereld rondliep, in Siouxland.
Charlotte Schleiffert wist dat wel. Ze is erg bereisd en heeft meer dan de halve aardbol bezocht. Zodoende kon ze een nauwkeurig portret maken van de denkende indiaan, die als een echte Rodin met zijn ene elleboog ‘overkruist’ op zijn tegenoverliggende knie steunt.
- Gegevens
zonder titel 2004
Gé-Karel van der Sterren
olieverf/acryl op doek 120 x 100 cm
privécollectie
Gisterenavond, aan het begin van de zevende bijeenkomst in de serie Verrassend Jong, ontspon zich de volgende discussie: is de kunst in deze serie zo verschillend van kwaliteit of ligt dat aan ons? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord ligt niet zo voor het oprapen.
- Gegevens
Lees meer: Gé-Karel van der Sterren en de Jeanne Oosting Prijs
Maar dat (zie gisteren blog 04-03-12) was nu juist het probleem in Münster: de sculpturen waren langs de wand gezet, zodat het bij de meeste niet mogelijk was om ze van alle kanten goed te bekijken. En dat ontneemt hen toch veel van hun kracht.
Wel was er iets anders dat veel goed maakte: een vitrine met de originelen van Martin Heideggers Die Kunst und der Raum, met zeven bijbehorende originele Litho’s door Chillida.
- Gegevens
Ook in de tentoonstelling in St. Paul de Vence, die we afgelopen zomer bezochten, was er belangstelling voor de geschiedenis achter de Windkammen. Wat daar opviel was hoe de windkammen, die nu drie grote sculpturen zijn, door Chillida werden opgevat als één sculptuur op één rotsblok of sokkel. Zowel zijn ruimtelijk uitgevoerde Estudio peine del viento III, V en VII zijn nog allemaal solitair. De solitaire plaatsing op een sokkel maakte het natuurlijk beter mogelijk om de werking van de sculpturen als zelfstandige eenheden te bestuderen. Het moet ook iets te maken hebben gehad met het nog ontbreken van de plaats waar uiteindelijk de winkammen zouden worden aangebracht, de baai bij San Sebastian.
- Gegevens
De curator van deze tentoonstelling in Münster is de oudste zoon van de kunstenaar, Ignacio Chillida. Er worden meer dan 100 tekeningen en grafiekwerken getoond, maar ook keramieksculpturen en werken van staal en albast, zo belooft het museum. De tentoonstelling biedt een overzicht van meer dan vijftig jaar van het oeuvre, van 1948 toto 1990.
- Gegevens
Volgende week beginnen we aan de zevende, voorlaatste aflevering in de serie 'Verrassend Jong'. We bespreken dan het werk van Gé-Karel van der Sterren.
Hiernaast staat zijn melkmeisje. Het verwierf bij de Prix de Rome in 1999 de basisprijs schilderkunst.
- Gegevens
![]() 1338-1340 Ambrogio Lorenzetti Fresco 340 x 1440 cm Siena, Palazzo Pubblico |
Deze keer behandelen we in de serie Giro dell’Arte de stad Siena. Waarschijnlijk het aller-beroemdst zijn de allegorieën van het goede en het slechte bestuur en hun gevolgen, in de raadszaal van het oude stadhuis. Ze werden geschilderd door een van de twee broertjes Lorenzetti rond 1340 en lijken nog weinig aan actualiteit ingeboet te hebben. Fascinerend is wat volgens deze fresco’s nodig is voor een goed bestuur: het gaat vooral om deugden en niet om geld. De vraag is of dat wel zo naïef is als het lijkt. |
- Gegevens
![]() |
lurrak 1980-81 |
|
|
Het beeldt niet uit en het bootst niet na. Het bestaat uit segmenten. Die segmenten zijn halfrond, recht, hoek. Ondanks hun bedachtzame samenvoeging zijn ze herkenbaar. Ze gaan niet op in het geheel, maar stellen samen het geheel vast. Ze blijven nadrukkelijk aanwezig voor het oog, dat het geheel wil zien, maar ontdekt hoe het geheel aan tweestrijd is overgeleverd: is het een rij segmenten of is het een geheel? |
- Gegevens
De grafische vorm wordt ontleed door het mes te zetten in aanhechtingen van verschillende lijnstukken. Hun basisvormen zijn herkenbaar, overeenkomstig van uiterlijk maar nooit geheel identiek. Ze zijn ooit door Chillida tot deze vorm samengevoegd. Die samenvoeging ademt de geest van bedachtzaamheid. Bedachtzaam is de ruimte waar tijd niet telt.
- Gegevens
lurrak - terres de grand feu 1980-81
Eduardo Chillida
Dit stelt een ruimte voor, of liever drie, zoals Chillida in elkaar heeft geschoven in zijn terracotta Huis van de Dichter. Dat huis klopt niet met deze grafiekvoorstelling als plattegrond gedacht. Maar het heeft wel dat gevoel. Met ruimtes die zich openen naar elkaar en ruimtes die zich afwenden van buiten. Met ruimtes om te schuilen voor het licht of te baden in de zon. Met ruimtes voor samen zijn en ruimtes om alleen te zijn. Het is open en toegankelijk en tegelijk besloten en intiem.
- Gegevens
![]() |
Al sinds ons bezoek aan de Fondation Maeght vorig jaar, hangt deze poster te pronken in onze achterkamer, die we regelmatig gebruiken als leslokaal. Helemaal bovenaan staat: daaronder is een grafische vorm zichtbaar en helemaal onderaan de poster staat: chillida Hoofdletters komen niet voor.
|
- Gegevens
De volgende trits studiekringen, die maandag alweer begint, gaat over de Tangdynastie in China. Aanleiding is natuurlijk de huidige tentoonstelling in het Drents Museum in Assen. Die belooft veel maar is wel een behoorlijk eindje weg. Dus vragen we ons af: wat moeten we eigenlijk weten voordat we erheen gaan, om er zo optimaal mogelijk te kunnen genieten? Wat weten we eigenlijk van China en van de Tangdynastie?
- Gegevens
Dageraad (detail)
Michelangelo Buonarroti
marmer, 203 cm lang
Florence, Sagrestia Nuova
Aan dit detail kun je ook al duidelijk zien dat de Dageraad bezig is te ontwaken, of liever, zich op te richten is. Haar plastiek komt goed uit tegen de achterwand van de sacristie, omdat ze tegelijk bezig is zich naar ons toe te wenden en ons een blik gunt op haar androgyne godenlijf.
- Gegevens
Gisterenavond in ons thuislokaal alweer de vijfde bijeenkomst in de serie Giro dell’Arte. Dit keer ging het over Milaan, de tweede stad van Italië, die je bezoekt voor de eigen tijd. En hoe wordt de eigen tijd het best gekrakteriseerd? Door de mode. Vandaar dat we een filmpje draaiden over de najaarscollectie van Prada in 2011. Een collectie die nog echt niet verouderd is.
- Gegevens
Psalter met commentaar ca. 1450
Anoniem
Handschrift op perkament 28,8 x 18,5 x 5 cm
Berlijn
We hebben nu met alle studiekringen de tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam over het Jodendom bezocht. Elke keer dook weer dezelfde vraag op: ‘Maar de joden mogen toch geen afbeeldingen maken, hoe komt het dan dat er hier zoveel zijn?’
Het tweede van de Tien Geboden zegt volgens de catalogus van deze tentoonstelling:
‘Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hierboven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde’. (Exodus 20:4 en Deuteronomium 5:8)*
- Gegevens
Tombe van Lorenzo de’ Medici
Michelangelo Buonarroti
Florence, Sagrestia Nuova
Misschien komt het idee voor de vier tijden van de dag, die Michelangelo hakte voor de tombes van Giuliano en Lorenzo, uit Dante’s Convivio. Daarin beschrijft Dante het leven als een boog die oprijst en neerdaalt en verdeeld is in vier segmenten: de vier tijden van de mens, de vier jaargetijden en de vier tijden van de dag.
- Gegevens
Klein Vanitas 1996
Kees Goudzwaard
Olieverf op doek 100 x 75 cm
Antwerpen, Zeno X Gallery
Dit werk lijkt zelf een metafoor wanneer je op de titel afgaat. Die doet me denken aan een zin uit Nelson Goodmans beroemde boek Languages of Art: ‘Denotation is the core of representation and is independent of resemblance’.
Dat zou hier op kunnen gaan: Kees Goudzwaard noemt het schilderij ‘klein vanitas’, maar dat wil niet zeggen dat er vanitas op te zien moet zijn. Nabootsing is geen vereiste om te duiden.
- Gegevens