mandarte
  • Home
  • Excursies
  • Sculptuur
    • Hoornse Kust
    • Voor de Eeuwigheid
  • MZMK
  • Weblog
  • Publicaties
  • Nieuwsbrief/Contact
  • Uw steun
  • Over Mandarte

Giro dell'Arte II: Assisi

visitatiegiottoVisitatie ca. 1390
Giotto
fresco
Assisi, San Franceso
Deze warme begroeting is één van de ‘Giotto’s’, die we tijdens ons virtuele bezoek aan Assisi bekijken. Giotto plaatst de scène in een landschap, onder een olijfboom, net buiten de loggia van een villa, onder toeziend oog van vijf andere dames. Het is ook niet niks, deze oude zwangere dame, die een jonge zwangere ontmoet. Giotto zette de trend en zijn beeldopbouw werd nog vaak nagevolgd.

Gegevens
Geschreven: 17 maart 2012

Lees meer: Giro dell'Arte II: Assisi

Ai Wei Wei in De Pont (Tilburg)

aiweiwei 1Zonnebloem zaden 2010
Ai Wei Wei
‘Twee bedjes’ daaruit in De Pont

Bij de tentoonstelling die De pont nu in huis heeft, over de Chinese kunstenaar Ai Wei Wei, is een zogenaamde e-catalogus beschikbaar. Dat is een catalogus in PDF formaat, die je gratis kunt downloaden van Internet. Deze link is geldig voor de PC en Mac: (http://www.depont.nl/fileadmin/bestanden/tentoonstellingen/ePDF_aiweiwei_V3_ny.pdf)

 

Gegevens
Geschreven: 15 maart 2012

Lees meer: Ai Wei Wei in De Pont (Tilburg)

Sidi al Karchi door Abdelkader Benali

sidiabdelAbdelkader Benali
Sidi el Karchi

De laatste bijeenkomst van dit seizoen hebben we het over Sidi el Karchi. Hij is geboren in Sittard en heeft zich daar nu, zo het zich laat aanzien, voorgoed gevestigd Over hem heeft Abdelkader Benali een prachtige tekst geschreven. Twee Marokkanen (althans van Marokkaanse ouders) ontmoeten elkaar, twee kunstenaars, de een schildert de ander met verf, de ander schildert de een met woorden.
Te mooi om voorbij te laten gaan.

 

 

 

 

 

Gegevens
Geschreven: 09 maart 2012

Lees meer: Sidi al Karchi door Abdelkader Benali

Berlage en de beeldhouwersplattegrond (Chillida 20)

chillida lurrakgw150   lurrak - 1980-81
Eduardo Chillida
Een plattegrond. Daar doet de tekening nog het meest aan denken. Omdat de lijn overal even dik is. Dat maakt de tekening bouwkundig. Bouwtekeningen hebben altijd lijnen voor muren met een bepaalde, vaste dikte. Ook is er geen perspectief. Bouwtekeningen hebben een vooraanzicht, een zijaanzicht en een bovenaanzicht. Het bovenaanzicht biedt het overzicht van de plattegrond.
Gegevens
Geschreven: 08 maart 2012

Lees meer: Berlage en de beeldhouwersplattegrond (Chillida 20)

Charlotte Schleifferts Denker

schleiffertdenker150Thinker  2008
Charlotte Schleiffert
Gemengde techniek op papier   255 x 140 cm
Galerie Akinci

Deze indiaan komt me erg bekend voor. De laatste keer dat ik hem tegenkwam was in de Metro in Parijs, net zo poedelnaakt maar zonder veren. Het was flink koud toen en we vormden een vreemd stel, hij in zijn blootje en ik met mijn warme winterjas en hoed. We zwegen, verzonken als we allebei waren in gedachten. Nooit geweten dat er een evenbeeld op de wereld rondliep, in Siouxland.

rodindenkermetroCharlotte Schleiffert wist dat wel. Ze is erg bereisd en heeft meer dan de halve aardbol bezocht. Zodoende kon ze een nauwkeurig portret maken van de denkende indiaan, die als een echte Rodin met zijn ene elleboog ‘overkruist’ op zijn tegenoverliggende knie steunt.

 

 

 

 

Gegevens
Geschreven: 07 maart 2012

Lees meer: Charlotte Schleifferts Denker

Gé-Karel van der Sterren en de Jeanne Oosting Prijs

sterrenjozonder titel 2004
Gé-Karel van der Sterren
olieverf/acryl op doek 120 x 100 cm
privécollectie

Gisterenavond, aan het begin van de zevende bijeenkomst in de serie Verrassend Jong, ontspon zich de volgende discussie: is de kunst in deze serie zo verschillend van kwaliteit of ligt dat aan ons? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord ligt niet zo voor het oprapen.

Gegevens
Geschreven: 06 maart 2012

Lees meer: Gé-Karel van der Sterren en de Jeanne Oosting Prijs

Eduardo Chillida in Münster 3

munsterhuisvddichterMaar dat (zie gisteren blog 04-03-12) was nu juist het probleem in Münster: de sculpturen waren langs de wand gezet, zodat het bij de meeste niet mogelijk was om ze van alle kanten goed te bekijken. En dat ontneemt hen toch veel van hun kracht.

Wel was er iets anders dat veel goed maakte: een vitrine met de originelen van Martin Heideggers Die Kunst und der Raum, met zeven  bijbehorende originele Litho’s door Chillida.

 

 

Gegevens
Geschreven: 05 maart 2012

Lees meer: Eduardo Chillida in Münster 3

Eduardo Chillida in Münster 2

chillidamunster2Ook in de tentoonstelling in St. Paul de Vence, die we afgelopen zomer bezochten, was er belangstelling voor de geschiedenis achter de Windkammen. Wat daar opviel was hoe de windkammen, die nu drie grote sculpturen zijn, door Chillida werden opgevat als één sculptuur op één rotsblok of sokkel. Zowel zijn ruimtelijk uitgevoerde Estudio peine del viento III, V en VII zijn nog allemaal solitair. De solitaire plaatsing op een sokkel maakte het natuurlijk beter mogelijk om de werking van de sculpturen als zelfstandige eenheden te bestuderen. Het moet ook iets te maken hebben gehad met het nog ontbreken van de plaats waar uiteindelijk de winkammen zouden worden aangebracht, de baai bij San Sebastian.

Gegevens
Geschreven: 04 maart 2012

Lees meer: Eduardo Chillida in Münster 2

Eduardo Chillida in Münster

chillidamunsterDe curator van deze tentoonstelling in Münster  is de oudste zoon van de kunstenaar, Ignacio Chillida. Er worden meer dan 100 tekeningen en grafiekwerken getoond, maar ook keramieksculpturen en werken van staal en albast, zo belooft het museum. De tentoonstelling biedt een overzicht van meer dan vijftig jaar van het oeuvre, van 1948 toto 1990.

Gegevens
Geschreven: 03 maart 2012

Lees meer: Eduardo Chillida in Münster

Gé-Karel van der Sterren

sterrenwerkVolgende week beginnen we aan de zevende, voorlaatste aflevering in de serie 'Verrassend Jong'. We bespreken dan het werk van Gé-Karel van der Sterren.

Hiernaast staat zijn melkmeisje. Het verwierf bij de Prix de Rome in 1999 de basisprijs schilderkunst.

Gegevens
Geschreven: 02 maart 2012

Lees meer: Gé-Karel van der Sterren

Lorenzetti en het goede bestuur

siena goed bestuurHet goede bestuur
1338-1340
Ambrogio Lorenzetti
Fresco 340 x 1440 cm
Siena, Palazzo Pubblico
  Deze keer behandelen we in de serie Giro dell’Arte de stad Siena. Waarschijnlijk het aller-beroemdst zijn de allegorieën van het goede en het slechte bestuur en hun gevolgen, in de raadszaal van het oude stadhuis. Ze werden geschilderd door een van de twee broertjes Lorenzetti rond 1340 en lijken nog weinig aan actualiteit ingeboet te hebben. Fascinerend is wat volgens deze fresco’s nodig is voor een goed bestuur: het gaat vooral om deugden en niet om geld. De vraag is of dat wel zo naïef is als het lijkt.
Gegevens
Geschreven: 01 maart 2012

Lees meer: Lorenzetti en het goede bestuur

Het geheel uit segmenten (Chillida 19)

chillida lurrakgw150  

lurrak 1980-81
Eduardo Chillida

 

  Het beeldt niet uit en het bootst niet na. Het bestaat uit segmenten.
Die segmenten zijn halfrond, recht, hoek. Ondanks hun bedachtzame samenvoeging zijn ze herkenbaar. Ze gaan niet op in het geheel, maar stellen samen het geheel vast. Ze blijven nadrukkelijk aanwezig voor het oog, dat het geheel wil zien, maar ontdekt hoe het geheel aan tweestrijd is overgeleverd: is het een rij segmenten of is het een geheel? 
Gegevens
Geschreven: 29 februari 2012

Lees meer: Het geheel uit segmenten (Chillida 19)

De bedachtzame vorm (Chillida 18)

chillida lurrakzww150De grafische vorm wordt ontleed door het mes te zetten in aanhechtingen van verschillende lijnstukken. Hun basisvormen zijn herkenbaar, overeenkomstig van uiterlijk maar nooit geheel identiek. Ze zijn ooit door Chillida tot deze vorm samengevoegd. Die samenvoeging ademt de geest van bedachtzaamheid. Bedachtzaam is de ruimte waar tijd niet telt.

 

 

Gegevens
Geschreven: 28 februari 2012

Lees meer: De bedachtzame vorm (Chillida 18)

De ruimte verkennen (Chillida 17)

chillida lurrakgw150

lurrak - terres de grand feu 1980-81
Eduardo Chillida

Dit stelt een ruimte voor, of liever drie, zoals Chillida in elkaar heeft geschoven in zijn terracotta Huis van de Dichter. Dat huis klopt niet met deze grafiekvoorstelling als plattegrond gedacht. Maar het heeft wel dat gevoel. Met ruimtes die zich openen naar elkaar en ruimtes die zich afwenden van buiten. Met ruimtes om te schuilen voor het licht of te baden in de zon. Met ruimtes voor samen zijn en ruimtes om alleen te zijn. Het is open en toegankelijk en tegelijk besloten en intiem.
 

Gegevens
Geschreven: 27 februari 2012

Lees meer: De ruimte verkennen (Chillida 17)

De ruimte verkennen (Chillida 16)

chillida lurrakw150  

Al sinds ons bezoek aan de Fondation Maeght vorig jaar, hangt deze poster te pronken in onze achterkamer, die we regelmatig gebruiken als leslokaal. Helemaal bovenaan staat:

galerie maeght,

13 rue de téhéran, paris 8e

daaronder is een grafische vorm zichtbaar en helemaal onderaan de poster staat:

chillida
lurrak - terres de grand feu    27 november 1980-15 januari 1981

Hoofdletters komen niet voor.

 

 

 

Gegevens
Geschreven: 26 februari 2012

Lees meer: De ruimte verkennen (Chillida 16)

China's Tangdynastie

tang1De volgende trits studiekringen, die maandag alweer begint, gaat over de Tangdynastie in China. Aanleiding is natuurlijk de huidige tentoonstelling in het Drents Museum in Assen. Die belooft veel maar is wel een behoorlijk eindje weg. Dus vragen we ons af: wat moeten we eigenlijk weten voordat we erheen gaan, om er zo optimaal mogelijk te kunnen genieten? Wat weten we eigenlijk van China en van de Tangdynastie?

 

 

Gegevens
Geschreven: 25 februari 2012

Lees meer: China's Tangdynastie

Terug naar De Dageraad

dageraaddetail 0001

Dageraad (detail)
Michelangelo Buonarroti
marmer, 203 cm lang
Florence, Sagrestia Nuova

Aan dit detail kun je ook al duidelijk zien dat de Dageraad bezig is te ontwaken, of liever, zich op te richten is. Haar plastiek komt goed uit  tegen de achterwand van de sacristie, omdat ze tegelijk bezig is zich naar ons toe te wenden en ons een blik gunt op haar androgyne godenlijf.

 

 

 

Gegevens
Geschreven: 24 februari 2012

Lees meer: Terug naar De Dageraad

Giro dell'Arte Milaan

thuislokaalw150Gisterenavond in ons thuislokaal alweer de vijfde bijeenkomst in de serie Giro dell’Arte. Dit keer ging het over Milaan, de tweede stad van Italië, die je bezoekt voor de eigen tijd. En hoe wordt de eigen tijd het best gekrakteriseerd? Door de mode. Vandaar dat we een filmpje draaiden over de najaarscollectie van Prada in 2011. Een collectie die nog echt niet verouderd is.

 

 

 

Gegevens
Geschreven: 23 februari 2012

Lees meer: Giro dell'Arte Milaan

Het tweede gebod

2egebod1

Psalter met commentaar ca. 1450
Anoniem
Handschrift op perkament 28,8 x 18,5 x 5 cm
Berlijn

We hebben nu met alle studiekringen de tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam over het Jodendom bezocht. Elke keer dook weer dezelfde vraag op: ‘Maar de joden mogen toch geen afbeeldingen maken, hoe komt het dan dat er hier zoveel zijn?’
Het tweede van de Tien Geboden zegt volgens de catalogus van deze tentoonstelling:
‘Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hierboven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde’. (Exodus 20:4 en Deuteronomium 5:8)*

 

Gegevens
Geschreven: 22 februari 2012

Lees meer: Het tweede gebod

Boog van het leven

tombelorenzoboog

Tombe van Lorenzo de’ Medici
Michelangelo Buonarroti
Florence, Sagrestia Nuova

Misschien komt het idee voor de vier tijden van de dag, die Michelangelo hakte voor de tombes van Giuliano en Lorenzo, uit Dante’s Convivio. Daarin beschrijft Dante het leven als een boog die oprijst en neerdaalt en verdeeld is in vier segmenten: de vier tijden van de mens, de vier jaargetijden en de vier tijden van de dag.

Gegevens
Geschreven: 21 februari 2012

Lees meer: Boog van het leven

Goudzwaards Vanitas

goudzwvanitasw150

Klein Vanitas  1996
Kees Goudzwaard
Olieverf op doek 100 x 75 cm
Antwerpen, Zeno X Gallery

Dit werk lijkt zelf een metafoor wanneer je op de titel afgaat. Die doet me denken aan een zin uit Nelson Goodmans beroemde boek Languages of Art: ‘Denotation is the core of representation and is independent of resemblance’.
Dat zou hier op kunnen gaan: Kees Goudzwaard noemt het schilderij ‘klein vanitas’, maar dat wil niet zeggen dat er vanitas op te zien moet zijn. Nabootsing is geen vereiste om te duiden.

 

 

Gegevens
Geschreven: 20 februari 2012

Lees meer: Goudzwaards Vanitas

Pagina 5 van 13

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Weblog

  • Yto Barrada en Sol LeWitt in het Stedelijk Museum van Amsterdam
  • Anh Trần in Galerie Fons Welters
  • Anne Imhof in het Stedelijk Museum Amsterdam
  • Outsiders in de Hermitage
  • Anthony Gormley in Voorlinden en de nieuwe dwaling van musea
  • Art Rotterdam 2022
  • Lisanne Sloots: Houtskool
  • Het Naakt bij Lucian Freud
  • Karel Appel in galerie Slewe
  • Hokusai Golf van Kanagawa
  • Rilke over Rodin
  • Tanaka Ryōhei in het Sieboldhuis in Leiden
  • Matthew Monahan bij Galerie Fons Welters
  • Louise Bourgeois in Amsterdam
  • Homo Ludens
  • Hedendaags Stedelijk Amsterdam
  • Harmonie in Orsay
  • Aanwezigheid 3
  • NKvB100 geopend
  • Danstheater Scapino met Scala
  • De Nederlandse Kring van Beeldhouwers 100 jaar
  • Geslaagde première
  • Video trailer MZMK
  • Aanwezigheid 2: 'Wat is het'?
  • Dingen en Woorden 3
  • Dingen en Woorden 2
  • Dingen en Woorden
  • MZMK Siens blog 3
  • Hoe gaat het nu verder met het weblog?
  • Tom Claassen in Stedelijk Museum Kampen
  • Maartje Korstanje Culturele prijs Goes
  • Beeldhouwkunst en Scapino Ballet: Rodin
  • Sculptuur ervaren
  • Sculptuur als bevestiging
  • Sculptuur: aanwezig zijn
  • Marino Marini in de Fundatie, Zwolle
  • Aanwezig zijn 10: Weerloos Dwaal Huis
  • Pawel Althamer op de Biënnale
  • Hephaistos (Ἥφαιστος) op de Biënnale
  • Hoog Spel in Venetië
  • Radersma en Zijlmans
  • Aanwezig zijn 9: Onmetelijke Ruimte in New York
  • NKvB Natuurlijk
  • Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium
  • Aanwezig zijn 7: Ex-Voto’s in de Oude kerk
  • Aanwezig zijn 6: ABK in de Oude Kerk
  • Aanwezig zijn 5: Unintentionally Keloid
  • Aanwezig zijn 4 Alva Noë
  • Aanwezig zijn 3 Van alle tijden
  • Aanwezig zijn 2
  • Aanwezig zijn
  • Stel je voor: een kerststal zonder beesten
  • Het baptisterium van Jan Mors
  • Rafaël
  • De intieme beelden van Paul de Reus
  • High Tech Beleven
  • Het beeld en het woord
  • Neptunus op het droge
  • Documenta 13 (2012)
  • Nieuwe beelden in het oude Leiden (4)
  • Nieuwe beelden in het oude Leiden (3)
  • Nieuwe beelden in het oude Leiden (2)
  • Nieuwe beelden in het oude Leiden
  • Nieuwe Klei
  • Beaufort04-8 Plensa
  • Beaufort04-7 Chapuisat
  • Beaufort04-6 A.Quinze
  • H-Balken Sloterplas
  • The Making Off
  • Beaufort04-5 M Couta
  • Beaufort04-4 Z kempinas
  • Beaufort04 3 I Cordal
  • Beaufort04-2 M Gabriel
  • Beaufort04-1 NF Attard
  • promotiedag 2
  • De promotie beleven
  • de bul ontvangen
  • Mijn proefschrift
  • Beaudelaire en Michel-Ange
  • Meer achterover leunen van Moore
  • Achterover leunen in het Ludwig
  • Cosima in Keulen
  • Publiek geboren
  • Geboren !
  • Giro dell'Arte II: Assisi
  • Ai Wei Wei in De Pont (Tilburg)
  • Sidi al Karchi door Abdelkader Benali
  • Berlage en de beeldhouwersplattegrond (Chillida 20)
  • Charlotte Schleifferts Denker
  • Gé-Karel van der Sterren en de Jeanne Oosting Prijs
  • Eduardo Chillida in Münster 3
  • Eduardo Chillida in Münster 2
  • Eduardo Chillida in Münster
  • Gé-Karel van der Sterren
  • Lorenzetti en het goede bestuur
  • Het geheel uit segmenten (Chillida 19)
  • De bedachtzame vorm (Chillida 18)
  • De ruimte verkennen (Chillida 17)
  • De ruimte verkennen (Chillida 16)
  • China's Tangdynastie
  • Terug naar De Dageraad
  • Giro dell'Arte Milaan
  • Het tweede gebod
  • Boog van het leven
  • Goudzwaards Vanitas
  • Eloyans wolf
  • Meer Dageraad
  • Dageraad
  • Met Titel
  • Jodenwoord
  • Beeldbericht
  • Nog meer woord
  • Woorden in het beeld
  • Niet zo mooi
  • Bologna
  • Avercamps ijspret
  • Jan van der Ploeg
  • Florence
  • Kees Goudzwaard
  • Arezzo
  • Emo Verkerk
  • Venetië-Giro dell'Arte
  • Lily van der Stokker
  • Besluit: Gijs Frieling
  • Ina van Zyl
  • Willem Weismann
  • Evi Vingerling
  • Helen Verhoeven
  • Sarah Verbeek
  • Esther Tielemans
  • Derk Thijs
  • Maaike Schoorel
  • Sanne Rous
  • Thomas Raat
  • Malin Persson
  • Micha Patiniott
  • Jacco Olivier
  • Kim van Norren
  • Pere Llobera
  • Axel Linderholm
  • Aukje Koks
  • Iris Kensmil
  • Bas van den Hurk
  • Lieven Hendriks
  • Carl Johan Högberg
  • Arjan van Helmond
  • Sara van der Heide
  • Claire Harvey
  • Aaron van Erp
  • Koen Delaere
  • Pim Blokker
  • Morgan Betz
  • Tjebbe Beekman
  • Zwei prächtige Brüder
  • Rondom de leegte
  • Oudjaar met dagbeelden
  • Coen Vernooij schenkt sculptuur
  • Katrien Vogel ABK-penning 2011
  • Anthony Caro Table Piece Z-94
  • Ruimte, Chillida en Caro 15
  • Ruimte, Chillida en Caro 14
  • Ruimte, Chillida en Caro 13
  • Ruimte, Chillida en Caro 12
  • Ruimte, Chillida en Caro 11
  • Ruimte, Chillida en Caro 10
  • Ruimte, Chillida en Caro 9
  • Achter de Zuilen
  • Ruimte, Chillida en Caro 8
  • Kunstmarkt Hoorn
  • Ruimte, Chillida en Caro 7
  • Ruimte, Chillida en Caro 6
  • Chillida & Caro 5
  • Chillida & Caro 4
  • Chillida & Caro 3
  • ArtZuid groep 3
  • ABK Nieuwe-leden: Petra Groen
  • ABK Nieuwe-leden: Alinda Ottens
  • ArtZuid groep 2
  • Chillida & Caro 2
  • Chillida & Caro 1
  • ABK Nieuwe-leden: Martina Otto
  • ABK Nieuwe-leden: Hubert Zeeman
  • ABK Nieuwe-leden: Ank van Engelen
  • ABK Nieuwe-leden: Janine Schimkat
  • HMK Encapsulated Stories
  • ABK Nieuwe-leden: Jack Prins
  • ABK Nieuwe-leden: Claus-Pierre Leinenbach
  • Reesaissance
  • Sculptuur in spijkerbroek
  • HIERinWest-Friesland
  • abk-nieuwe-leden-fardou-keuning
  • ABK Nieuwe-leden tentoonstelling 2011 -1
  • Insel Hombroich op paaszaterdag
  • James Ensor in Den Haag
  • Jan Fabre in Kröller-Müller
  • Nieuwe Vide Haarlem
  • Robert Therrien in De pont
  • Voordracht Hoorn
  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Reactie 'Godbye Paradise'
  • Opening jubileum Yke Prins
  • Het belemmerde vermogen vv2
  • Het belemmerde vermogen vv1
  • Het belemmerde vermogen
  • Kunst van de Dag 21tm31
  • Kunst van de Dag 11tm20
  • Januari 2011 Kunst van de Dag 1tm10
  • BTW 19% beeldende kunst
  • Winter 2010
  • Het kindeke Jezus in Toscane
  • Salon Quinten Trentelman bij Wegert & Sadocco
  • Howard Hodgkin in de Pont
  • Maartje Korstanje, What if...
  • Sinterklaas bij Mandarte
  • Huiswerk Tom Claassen Amersfoort
  • schreeuwen en fluisteren
  • Kijken met gevoel
  • Ships at Sea en een hurkende man
  • Stedelijk Museum Kampen: Ships at Sea
  • Synthetic Twin - Dankzij Genereus Gebaar
  • Affordable Art Fair: Kunst zonder links en rechts.
  • Interieur in interieur
  • Beeldhalwerk, een woud van beelden
  • Henk Visch 'Lonely feelings on Landing' in Kampen
  • Kampen: Zwarte IJsman en Mobiel Piepschuimwezen
  • Kunst en politiek
  • Hoorn Kunstmarkt 2010
  • Het Stedelijk 'Temporary' open
  • Beeldentuin Middelheim Antwerpen
  • Genoten: Insel Hombroich
  • Nicolas Dings in Beelden aan Zee
  • Den Haag Sculptuur 2010
  • David Bade's Tuin der Lusten
  • Aanraders1
  • Jan Mors Salon #18
  • Jan Mors: Monument van de Verzoening (4)
  • Jan Mors De Verzoening (3)
  • Voici-Paris (GM Den Haag)
  • Een stoet van beelden
  • Jan Mors De Verzoening (2)
  • Mandarte Twittert
  • Art Rotterdam 2010
  • Jan Mors De Verzoening (1)
  • Hoe ontmoet je een engel?
  • Folkert de Jong in het Groninger Museum
  • Venetië Biënnale 2009
  • De ruïneuze schoonheid van nostalgie: Javier Marín op Den Haag Sculptuur
  • Beaufort03
  • Het voorjaar achter ons
  • De man die de wolken meet
  • De eerste Mandarte Salon
  • NKvB 90 jaar
  • André Volten 'de lus'
  • Sonsbeek 2008 'Grandeur'
  • 08.01 landschap
  • Sluiswerken
  • Persbericht Den Helder
  • Hoogste tijd voor Leeuwarden!
  • De Culturele Pagina
  • Documenta XII vervolg (6)
  • Pulchri Studio Den Haag
  • Documenta XII vervolg (5)
  • Krachtplastiek in het Kruithuis
  • Nachtschade verslag
  • Beelhouwerscollectief ABK in Sypestein
  • Belleman en Mors performance
  • Documenta XII vervolg (4)
  • Documenta XII vervolg (3)
  • Documenta XII vervolg (2)
  • Documenta XII (1)
  • Internationale Tentoonstellingen (IT1)