In het weblog staan de artikelen van 'Meer Zien in Moderne Kunst'. Beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.
Deze reclame voor 'sculpture' zo maar ergens in een winkelstraat in Nederland.
Het culturele ondernemerschap zet nu echt goed door!
- Gegevens
In de winter van 2010-2011 is Mandarte in het kwartaalblad 'Hier in Westfriesland' een serie begonnen met als titel: Kunsthistoricus Jeroen Damen voert een goed gesprek over Moderne Kunst.
De bedoeling is om elke keer iemand te bezoeken die hart heeft voor de kunst en (al dan niet met opzet) invloed uitoefent op het kunstklimaat van West-Friesland.
De spits werd afgebeten door galerie Wegert en Sadocco in Winkel. Het gesprek vond plaats met Wilma Wegert en Serge Sadocco van de galerie, en met de kunstenaar die zij toen exposeerden: Quinten Trentelman.
- Gegevens
In het schilderij ‘De verbazing van het masker Wouse’ lezen sommige auteurs een femme fatale met aan haar voeten groteske karakters als slachtoffers van haar verleiding. Misschien de man, de musicus en de kunstenaar. Voor de irrationele koppen aan de zijkant heeft eigenlijk niemand een verklaring. (zie bijv. http://www.moma.org/explore/multimedia/audios/159/1742 en http://jamesensor.vlaamsekunstcollectie.be/nl/collectie/verbazing-van-het-masker-wouse)
- Gegevens
Vrijdag 25 februari hield ik op verzoek een voordracht in het Cultureel Café in Hoorn, dat was georganiseerd door een samenwerking van Gemeente en Parkschouwburg. |
||
Boxie 2011 Niet iedereen kan alles hebben |
|
Hieronder volgt de tekst van mijn voordracht.
- Gegevens
De museumcursus met incidentele medebezoekers is alweer in volle gang. Afgelopen woensdag (16-02-2011) waren we in het Stedelijk Museum van Schiedam.
- Gegevens
Best Kringlid,
Onze collega en Kringlid Henny van der Meer ontdekte bij toeval dat de komende BTW-verhoging voor ons, beeldend kunstenaars, niet wordt uitgesteld, maar met ingang van 1 januari 2011 toch nog wordt doorgevoerd.
De berichten klonken anders en hoopgevend, maar op slinkse wijze zijn theaterkunsten gescheiden van de beeldende kunsten. Theaterkunsten krijgen uitstel, de beeldende kunsten (en antiekhandel) moeten meteen gaan bloeden en onmiddellijk het hoge tarief gaan afdragen. Wij vinden dat ronduit schandalig en een typisch voorbeeld van onbehoorlijk bestuur.
- Gegevens
Fantasie en werkelijkheid:
Avercamp, Breughel
en zuid-limburg 23-12-2010
- Gegevens
Het kindeke Jezus in Toscane
Dit tafereel toont Maria in aanbidding voor de pasgeboren Christus, die op haar mantel ligt.
Vijf engelen zingen ter ere van Zijn geboorte, twee van hen spelen op een luit.
Het is geschilderd door Piero della Francesca, rond 1470-75, met olieverf op een paneel van 124 x 123 cm.
- Gegevens
Ook aan Mandarte's deur ging de Sint niet voorbij!
- Gegevens
Het was ruim in het nieuws, nederland schreeuwde en fluisterde tegen de bezuinigingen en btw-verhoging op de cultuur. Een van de meest pakkende analyses leest u hier:
- Gegevens
Op vrijdag 19 november gaf Mandarte haar vierde workshop Focusing en Kunst.
Dit keer in midden in het kloppend hart van Amsterdam.
De ruimte in het zestiende-eeuwse woonhuis tegenover de Oude Kerk droeg bij aan de sfeer van de dag. In de ochtend was een schilderij onderwerp en ’s middags een beeldje.
- Gegevens
Verenig kunst en politiek: kunstliefhebber pas op uw zaak! Jonas Staal en grote woorden. Mijn reactie op zijn artikel in de NRC van 24 september 2010.
- Gegevens
17 april: Jan Mors en Salon # 18 van Galerie Wegert & Sadocco
Jan Mors wil graag met u het thema ‘De Verzoening’ bespreken, tijdens een envoudige maaltijd in zijn atelier in Oude Niedorp. U bent van harte welkom te midden van zijn werk over zijn werk na te denken en daarop te reageren.Het gesprek met Jan wordt in goede banen geleid door Wilma Wegert.
Deze 18e Salon van Wegert & Sadocco vindt dit keer - bij wijze van uitzondering - plaats in Jans atelier.
- Gegevens
Jan Mors: Monument van de Verzoening (4)
Goede vrijdag 2 april: feestelijke opening in galerie Wegert & Sadocco in Winkel, om 20:00 uur van de tentoonstelling: Jan Mors - Monument van de Verzoening. Vanaf zaterdag 3 april a.s. loopt parallel hieraan een tentoonstelling in het atelier van deze beeldend kunstenaar aan de Zuiderweg 8 in Oude Niedorp. Jeroen Damen houdt een inleiding.
Jan Mors schildert al sinds zijn jeugd, maar ging pas op latere leeftijd studeren aan de Rietveld Academie. Het bouwbedrijf, waarvan hij de oprichter was, eiste jarenlang zijn tijd op. Voor hem waren dit echter geen twee gescheiden werelden: het opbouwen van een bedrijf van de grond af aan zag hij ook als een vorm van kunst. Sinds 1994 is Jan Mors full-time kunstenaar.
De afgelopen twee jaar heeft hij zich uitvoerig in het thema ‘verzoening’ verdiept. Twee bronnen zijn daarbij voor hem van belang: het leven van hemzelf, de kunstenaar en de geschiedenis van de kunst.
- Gegevens
21 maart 2010 |
- Gegevens
Of Jan vorig jaar (2009) toevallig iets heeft opgepikt van de maand van de filosofie weet ik niet, maar het thema was toen ‘verzoening’ en dat was iets waar niet veel filosofen ‘iets mee hadden’. ‘Saai’ was een veelgehoorde klacht en er waren spannender thema’s mogelijk geweest zoals bijvoorbeeld ‘verraad’. (Natuurlijk ingegeven omdat verraad en verzoening iets met elkaar te maken hebben.)
Wat is verzoening? vroeg de filosoof Ad Vennix zich af in een publiekslezing op 1 april (!) van dat jaar. En hij antwoordt zelf: ‘niet de overbrugging van willekeurig welke tegenstelling, maar het herstel van een oorspronkelijke eenheid, die ongelukkige wijze of ten onrechte gebroken of geschonden is.’
- Gegevens
Ook zo verward teruggekomen van de Artfair? Zo veel kunstwerken, zo veel namen, zo veel galerieën, zo weinig stromingen,zo veel onduidelijk, zo weinig tijd, zo geen sculptuur? Behalve dan Maartje Korstanje met een paar overtuigende dinosauruskoppen aan de wand van galerie Upstream, die ook iets te maken schijnt te hebben met Rob Voerman die nu een indrukwekkende tentoonstelling heeft in het Cobramuseum in Amstelveen. Of moet ik show zeggen in plaats van tentoonstelling? Want dat is wel een van de opvallendste kenmerken van deze Artfair: the show must go on en er is weinig ruimte om even 'intiem' te zijn met het kunstwerk. Hoe moet je in die kakafonie eigenlijk tot een keuze komen? |
- Gegevens
|
Het thema waarin Jan Mors zich nu alweer zo’n twee jaar verdiept is ‘verzoening’ en de tentoonstelling zal als titel dragen: Monument voor de verzoening. |
- Gegevens
|
Op de valreep naar Beaufort kijk ik nog even achterom naar een prachtig voorjaar. De komende dagen wordt het goed in België, net als drie jaar geleden, toen we er om dezelfde tijd waren. Ook toen wisselvallig weer, veel wind, zand in ons haar, af en toe een bui en prachtige kunst, natuurlijk afgewisseld met een lekkere wafel, een groot glas thee en aan het eind van de dag een goed glas wijn. Kunst is geen luxe maar af en toe voelen we ons op vakantie en maken er een klein feestje van. En we zijn niet de enigen zoals de vaak overvolle restaurantjes ons duidelijk maken. Beaufort03 heeft 30 nieuwe kunstwerken aan de zeereep voor ons in petto, en we verheugen ons er danig op. |
- Gegevens