Beafort04-1-AttardBoundaries of Infinity 2012
Norbert Francis Attard
Gemeentehuis De Panne
Deze impressie uit de wandelgids Beaufort04 geeft de bedoelingen van de kunstenaar goed weer. We zien een groen grasveld met een monument. Achter het monument ligt een vijver. Op enkele banken die doorlopen langs het gras en de vijver zitten mensen. Over het gras wandelen twee figuren naar het monument. Op de plint aan de achterzijde van de vijver loopt nog een figuur met een tas.
- Gegevens
Monument voor het Woord is aan het Beeld
Performance tijdens de promotiereceptie
Hans Belleman en Jan Mors
De spullen voor de performance lagen in de auto, vierhonderd meter verderop. De stad was ondanks dit uur in de namiddag al stil en verlaten, door de zware regenval en de koude wind. Terwijl ze zwijgend naast de stationwagen hun witte overalls aantrokken begon het lichtjes te hagelen. Het Rapenburg kleurde asgrauw. Onder de achterklep haalden ze de kruiwagen tevoorschijn om alle panelen in te vervoeren. Jan begon met het laden en Hans monteerde intussen het mondstuk op zijn bugel, en blies hard in het koude instrument om het enigszins te verwarmen.
‘En toen kwam het cadeautje’, vertelde Hans later. ‘Jan zette de kruiwagen in beweging en een deel van het wiel bleek aan te lopen met een hoog en schril geluid. Ieeu,Ieeu, ieeu… Opeens kwam de hele kade tot leven en ik zocht naar de juiste tonen om het geluid van de kruiwagen mee te omgeven. Zo kwamen we in het gedruis van de hagel, onder de tonen van wiel en bugel, de straat binnenlopen. Mooier kon het niet.'
- Gegevens
De laatste dagen en de afgelopen nacht doorlopend besteed aan het formuleren van vragen waarop geen antwoord voorhanden is en het formuleren van antwoorden op vragen die niet gesteld worden. Leemtes opzoeken in de literatuur en citaten die half uit het geheugen zijn verdwenen. Vanochtend gaat zo’n beetje halverwege pagina 167 de bel. Snel de trap afstommelen zo luid dat degene bij de voordeur kan horen dat er iemand aankomt. “Goedemorgen” en een enorme doos: “wilt u hier even tekenen?”
- Gegevens
- Gegevens
Het woord is aan het beeld
Datum: donderdagmiddag 19 april
Tijd: 15:00 uur
(Stipt! Houdt u rekening met parkeer- en aanlooptijd)
Locatie: R. U. Leiden, Groot Auditorium
Rapenburg 73 Leiden
- Gegevens
Michelangelo, De Nacht, Florence San Lorenzo ca. 1530
XVIII
L’IDÉAL
Ce ne seront jamais ces beautés de vignettes,
Produits avariés, nés d’un siècle vaurien,
Ces pieds à brodequins, ces doigts à castagnettes,
Qui sauront satisfaire un cœur comme le mien.
- Gegevens
The BBC vertelt in zijn serie History of the World, bij monde van de Leeds Museums and Galleries, over een van de eerste achterover-leunende figuren van Henry Moore, het beeld Reclining Figure uit 1929. (H:54 cm W:82 cm D:37 cm)
‘Het is gehakt uit bruine ‘Hornton’ steen, afkomstig uit de groeven in Noord-West Oxfordshire. De vereenvoudigde vormen tonen de invloed van niet-westerse beeldhakken, die Moore vond in het British Museum, en van het vroege werk van Pablo Picasso’. Een prachtig voorbeeld van een achterover-leundende bronnimf is nu te zien in de grote Picasso-tentoonstelling in de Tate.
- Gegevens
Reclining Figure in het LudwigDraped Reclining Figure 1952-53 (LH 336)
Henry Moore
Brons L= 157,5 cm
Keulen, Sammlung Ludwig
Zo ga je niet om met een dame. Zo kwetsbaar stel je haar niet op. Zelfs niet als ze ‘maar’ een beeld is. Iedereen die het museum binnengaat passeert haar omhoog-gestoken knieën die half schuil gaan onder haar neerhangende rok. Ze richt zich net op, uit een vlak, klein stukje grond, een uitsnede uit een grasmat, op een ongewoon brute tafel van roestend ijzer en grove I-balken. Alert en zich niet bewust van ons gluren kijkt ze door de voorhal van het museum in de richting van de ingang naast de boekwinkel. Dit is zeker: hier hoort ze niet. Ze hoort ergens anders, op een heuvel of in een park. Niet hier in de chaos van witte muren, opgeplakte posters en glazen deuren waar het publiek lawaaierig rondscharrelt tussen garderobekastjes en toiletten. Hier is ze geen sculptuur meer in een museale ruimte, hier is ze gedegradeerd tot een anekdote.
- Gegevens
Wie is deze Cosima von Bonin, die nu de hele projectzaal van het Ludwig Museum met haar werken heeft gevuld? Zij is - onder anderen volgens The Tate en Witte de With - een van de meest invloedrijke en eigenzinnige kunstenaars in het huidige Duitsland. Ze schildert, ze maakt sculpturen, installaties, textiele werken, ze treedt op als performer en maakt films, kortom haar oeuvre is niet beperkt tot een enkel medium of genre. Ze werkt vaak samen met andere kunstenaars en heeft meermalen gezamenlijke optredens georganiseerd met musici, collega kunstenaars en theoretici, waarmee ze haar rol als kunstenaar uitbreidde tot die van curator, criticus, Dj en producent.
- Gegevens
Al die afbeeldingen van de pas geboren Maria, Jezus of Johannes geven ons een inkijkje in de intieme kraamkamers uit de late middeleeuwen en vroege renaissance. Dat is nog niets vergeleken bij de bevalling die plaats vond in een galerie in New York, op 26 oktober 2011 om 10:17 uur. (The Microscope Gallery in Brooklyn)
Moeder in dit geval is een kunstenares, een ‘performer’. De term ‘performing artist’ wil zeggen dat zij regelmatig performances deed, vrij vertaald: voorstellingen gaf. Dit was dan wel een heel speciale. Het jongetje dat geboren werd in de galerie heet Ajax en woog bij zijn geboorte 9 pond en nog wat.
- Gegevens
Geboorte van Maria 1304-06
Giotto di Bondone
Fresco 200 x 185 cm
Padua, Scrovegni kapel
Die geboortetaferelen in de beeldende kunst zijn toch echt vrouwen-aangelegenheden. Je hebt al gauw minimaal vijf aanwezigen: de zojuist bevallen moeder, het kind, een min, iemand voor de bewassing en iemand die de moeder verzorgt. Aan die moeders kun je zien dat bevallen geen sinecure is. Ze kunnen al die hulp best wel gebruiken, want zelf liggen ze onmachtig uitgeteld.
- Gegevens
Visitatie ca. 1390
Giotto
fresco
Assisi, San Franceso
Deze warme begroeting is één van de ‘Giotto’s’, die we tijdens ons virtuele bezoek aan Assisi bekijken. Giotto plaatst de scène in een landschap, onder een olijfboom, net buiten de loggia van een villa, onder toeziend oog van vijf andere dames. Het is ook niet niks, deze oude zwangere dame, die een jonge zwangere ontmoet. Giotto zette de trend en zijn beeldopbouw werd nog vaak nagevolgd.
- Gegevens
Zonnebloem zaden 2010
Ai Wei Wei
‘Twee bedjes’ daaruit in De Pont
Bij de tentoonstelling die De pont nu in huis heeft, over de Chinese kunstenaar Ai Wei Wei, is een zogenaamde e-catalogus beschikbaar. Dat is een catalogus in PDF formaat, die je gratis kunt downloaden van Internet. Deze link is geldig voor de PC en Mac: (http://www.depont.nl/fileadmin/bestanden/tentoonstellingen/ePDF_aiweiwei_V3_ny.pdf)
- Gegevens
Abdelkader Benali
Sidi el Karchi
De laatste bijeenkomst van dit seizoen hebben we het over Sidi el Karchi. Hij is geboren in Sittard en heeft zich daar nu, zo het zich laat aanzien, voorgoed gevestigd Over hem heeft Abdelkader Benali een prachtige tekst geschreven. Twee Marokkanen (althans van Marokkaanse ouders) ontmoeten elkaar, twee kunstenaars, de een schildert de ander met verf, de ander schildert de een met woorden.
Te mooi om voorbij te laten gaan.
- Gegevens
lurrak - 1980-81 Eduardo Chillida Een plattegrond. Daar doet de tekening nog het meest aan denken. Omdat de lijn overal even dik is. Dat maakt de tekening bouwkundig. Bouwtekeningen hebben altijd lijnen voor muren met een bepaalde, vaste dikte. Ook is er geen perspectief. Bouwtekeningen hebben een vooraanzicht, een zijaanzicht en een bovenaanzicht. Het bovenaanzicht biedt het overzicht van de plattegrond. |
- Gegevens
Lees meer: Berlage en de beeldhouwersplattegrond (Chillida 20)
Thinker 2008
Charlotte Schleiffert
Gemengde techniek op papier 255 x 140 cm
Galerie Akinci
Deze indiaan komt me erg bekend voor. De laatste keer dat ik hem tegenkwam was in de Metro in Parijs, net zo poedelnaakt maar zonder veren. Het was flink koud toen en we vormden een vreemd stel, hij in zijn blootje en ik met mijn warme winterjas en hoed. We zwegen, verzonken als we allebei waren in gedachten. Nooit geweten dat er een evenbeeld op de wereld rondliep, in Siouxland.
Charlotte Schleiffert wist dat wel. Ze is erg bereisd en heeft meer dan de halve aardbol bezocht. Zodoende kon ze een nauwkeurig portret maken van de denkende indiaan, die als een echte Rodin met zijn ene elleboog ‘overkruist’ op zijn tegenoverliggende knie steunt.
- Gegevens
zonder titel 2004
Gé-Karel van der Sterren
olieverf/acryl op doek 120 x 100 cm
privécollectie
Gisterenavond, aan het begin van de zevende bijeenkomst in de serie Verrassend Jong, ontspon zich de volgende discussie: is de kunst in deze serie zo verschillend van kwaliteit of ligt dat aan ons? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord ligt niet zo voor het oprapen.
- Gegevens
Lees meer: Gé-Karel van der Sterren en de Jeanne Oosting Prijs
Maar dat (zie gisteren blog 04-03-12) was nu juist het probleem in Münster: de sculpturen waren langs de wand gezet, zodat het bij de meeste niet mogelijk was om ze van alle kanten goed te bekijken. En dat ontneemt hen toch veel van hun kracht.
Wel was er iets anders dat veel goed maakte: een vitrine met de originelen van Martin Heideggers Die Kunst und der Raum, met zeven bijbehorende originele Litho’s door Chillida.
- Gegevens
Ook in de tentoonstelling in St. Paul de Vence, die we afgelopen zomer bezochten, was er belangstelling voor de geschiedenis achter de Windkammen. Wat daar opviel was hoe de windkammen, die nu drie grote sculpturen zijn, door Chillida werden opgevat als één sculptuur op één rotsblok of sokkel. Zowel zijn ruimtelijk uitgevoerde Estudio peine del viento III, V en VII zijn nog allemaal solitair. De solitaire plaatsing op een sokkel maakte het natuurlijk beter mogelijk om de werking van de sculpturen als zelfstandige eenheden te bestuderen. Het moet ook iets te maken hebben gehad met het nog ontbreken van de plaats waar uiteindelijk de winkammen zouden worden aangebracht, de baai bij San Sebastian.
- Gegevens
De curator van deze tentoonstelling in Münster is de oudste zoon van de kunstenaar, Ignacio Chillida. Er worden meer dan 100 tekeningen en grafiekwerken getoond, maar ook keramieksculpturen en werken van staal en albast, zo belooft het museum. De tentoonstelling biedt een overzicht van meer dan vijftig jaar van het oeuvre, van 1948 toto 1990.
- Gegevens