
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.
Navel of Darkness van beeldhouwer Toshitaka Nishizawa
Hortus Oculus,
Land Art Delft
Rotterdamseweg 205, 2629 HD Delft
Telefoon: 015 256 55 89
Email: info@landartdelft.nl
‘Dit is een enorm vormexperiment’
sprak Vincent Bijlo toen hij de beeldentuin Hortus Oculus in Delft-zuid opende in 2018,
over de sculptuur Navel of Darkness,
nadat hij de vorm geduldig en nauwkeurig met beide handen geïnspecteerd had.
- Gegevens

Je zult een sculptuur van Emo Verkerk niet gauw aantreffen op Artzuid. Toch is hij in mijn opinie een echte beeldhouwer: iemand die zijn gedachten en gevoelens uitwerkt naar een echt ding, niet een tweedimensionale suggestie, maar naar een echte aanwezigheid, driedimensionaal, in de ruimte waarin wij leven. Bij Emo Verkerk is die ruimte vaak een interieur waarin wij ons verhouden als toeschouwer met een fragiel beeld, meestal een enigszins humoristisch doordenkertje. Waarbij het doordenken wordt opgeroepen door een vaag gevoel, dat het werkstuk eerst bij ons opwekt.
- Gegevens

Marcel van Zijp - ERSTARRUNG
Zondag 30 maart 2025. We zijn in het landschapspark rond het Art Centre Delft,
waar de Stichting Land Art Delft
veel prachtige, vrijstaande sculpturen beheert.
Een gratis toegankelijk wandelgebied in het Groene Hart, aan de Rotterdamse weg,
iets ten zuiden van de TU van Delft, aan de weg van Delft naar Rotterdam.
(https://www.landartdelft.nl/beeldenpark)
- Gegevens

MarliesJVos THE MASTERPIECE (2025)
Gescheurd papier (tijdschriftfoto's) op ondervel 297 x 210 mm
Marlies is lid van de kunstenaarsvereniging Hoorn en Omstreken ‘de Boterhal’ in Hoorn.
De hele maand juni is haar werk te zien in de Boterhal tijdens de tentoonstelling
‘Hoornse Nieuwe’, waar ze exposeert met de nieuwe leden.
- Gegevens

Originele Japanse Match-thee kom (2023)
Anoniem
- Gegevens

1 van de 3 Prijswinnaars
Lieve Hakkers
Undressing of fictional wings 2023<>inkt, oliepastels en tempera op doek, 140 x 150 cm.
(Foto Mandarte)
Niek Hendrix van ‘Lost Painters’, altijd een betrouwbare aangever als het om schilderkunst gaat schrijft:
De prijs van deze editie gaat naar Taqwa Ali, Eniwaye Oluwaseyi en Lieve Hakkers.
Hoewel de lijst van 15 genomineerden op Jesse Fischer, Marilyn Sonneveld en Thijs Seegers na nieuw is, lijken de voorkeuren van de vorige editie voortgezet te zijn. Er is een nadruk voor het persoonlijke. Of dat nu in de expressionistische penseelstreken zit of de biografische onderwerpen en situaties maakt niet zo heel veel uit. Het zijn stuk voor stuk vertaalslagen van strikt persoonlijke motieven, anekdotes, gevoelens, ingevingen en fantasieën, vertaald naar iets dat je een schilderij zou kunnen noemen. Want ook daarvan is het lang niet altijd vanzelfsprekend dat het verf op doek moet zijn.
En gewoontegetrouw levert Niek bij zijn commentaar een beeldverslag.
- Gegevens

Het Westfries Museum in Hoorn toont drie eigentijdse kunstenaars, die hun fascinatie delen voor nieuwe mode, in de wondermooie tentoonstelling TIME. De oude panden van het museum zijn gestript en leeggemaakt voor de komende renovatie en tonen nu hun leeftijd: gescheurde muren, scheefgezakte vloeren en losgeraakte 17e -eeuwse tegels.
In deze oude huid verblijven nu prachtig aangeklede etalagepoppen, in eigentijdse kostuums, die in deze atmosfeer mode uit het verleden verbinden met nieuwe creaties.
Kostuumontwerper Rien Bekkers ontwerpt sprankelende kleding uit de eeuw van Rembrandt. Dit is de derde aflevering:
Macbeth & Lady Macbeth
Rien Bekkers
Westfries Museum Hoorn
- Gegevens

Het Westfries Museum in Hoorn toont drie eigentijdse kunstenaars, die hun fascinatie delen voor nieuwe mode, in de wondermooie tentoonstelling TIME. De oude panden van het museum zijn gestript en leeggemaakt voor de komende renovatie en tonen nu hun leeftijd: gescheurde muren, scheefgezakte vloeren en losgeraakte 17e -eeuwse tegels.
In deze oude huid verblijven nu prachtig aangeklede etalagepoppen, in eigentijdse kostuums, die in deze atmosfeer mode uit het verleden verbinden met nieuwe creaties.
Asya Kozina maakt uitbundige papieren pruiken naar de Barok en kostuumontwerper Rien Bekkers ontwerpt sprankelende kleding uit de eeuw van Rembrandt. Dit is de tweede aflevering:
Mozart Trio
ASYA KOZINA
Westfries Museum Hoorn,
Begane grond, in de gang van receptie naar Sepehr.
- Gegevens

Het Westfries Museum in Hoorn toont drie eigentijdse kunstenaars, die hun fascinatie delen voor nieuwe mode, in de wondermooie tentoonstelling TIME. De oude panden van het museum zijn gestript en leeggemaakt voor de komende renovatie en tonen nu hun leeftijd: gescheurde muren, scheefgezakte vloeren en losgeraakte 17e -eeuwse tegels.
In deze oude huid verblijven nu prachtig aangeklede etalagepoppen, in eigentijdse kostuums, die in deze atmosfeer mode uit het verleden verbinden met nieuwe creaties. Sepehr Maghsoudi herinnert aan de sjah van Perzië en diens voorgangers, Asya Kozina maakt uitbundige papieren pruiken naar de Barok en kostuumontwerper Rien Bekkers ontwerpt sprankelende kleding uit de eeuw van Rembrandt. Dit is de eerste aflevering:
TIME
Sepehr Maghsoudi
Westfries Museum Hoorn,
Begane grond, naast het ijdelijke atelier van Sepehr.
- Gegevens

Lisa del Giocondo
Leonardo da Vinci
c. 1503–1506, misschien doorgewerkt tot c. 1517
Olieverf op populieren paneel
77 cm × 53 cm
Parijs, Louvre
Heel de wereld is blij dat het schilderij weer op zijn plek hangt.
Het was immers gestolen, door de minions, tijdens de openingsceremonie van de Olympische spelen in 2024 in Parijs!
- Gegevens

Uit de serie Implicit Surfaces
Metabowl #6, 2019
Audrey Large (1994)
Fused Deposition Modeling (FDM)
3D Print in iriserend polyactide (PLA)
35 x 45 x h 66 cm
Coll. Stedelijk Museum Amsterdam
Nilufar Gallery (Milaan) limited edition of 7 pieces + 2 AP
- Gegevens

Nama Stap 2023
Igshaan Adams (Kaapstad 1982)
Textiel, metaal, kunststof, glas, schelpen, verf.
400 x 690 cm
(Stedelijk Museum Amsterdam, oudbouw
1e verdieping westzijde, zaal 1.4)
Een heel goede reden om naar eigentijdse kunst te kijken, is haar streven om door unieke werken onze tijdgeest te vangen.
Hoogst genoteerd is onze zorg om het behoud van de aarde, met daarin verweven het besef van de noodzaak van biodiversiteit.
Is iets daarvan in dit werk te zien?
- Gegevens

Munganyende Hélène Christelle 2021
Iris Kensmil
Olieverf op doek 190 x 145 cm
Stedelijk Museum Amsterdam
Het portret maakte me nieuwsgierig naar wie Munganyende is.
Ze startte het vak Beyoncéologie.
Iris Kensmil schildert haar als zelfbewuste, zwarte vrouw.
Een buitengewoon portret.
- Gegevens

Miriam Cahn in het Stedelijk Museum Amsterdam.
Ik zag er tegenop na alle berichten maar ging er toch heen.
Het is geen feest, deze tentoonstelling, maar Cahn zegt zelf: wie zegt dat kunst aangenaam moet zijn?
Dat is een uitnodiging om zelf te gaan kijken.
U kunt er nog heen t/m 26 januari 2025.
- Gegevens

Aan het eind van mijn artikel over de sculptuur van William Kentridge[1] beloofde ik terug te komen op de foto's van Zanele Muholi.
Dat doe ik dus vandaag. De foto is te zien in de tentoonstelling My World in het Singer Museum in Laren.
De tentoonstelling My World in het Singer Museum in Laren is over een week voorbij. U kunt er nog heen t/m 12 januari 2025.
[1] Zie ook: William Kentridge in My World
- Gegevens

The Brilliant, 2019
Ugo Rondinone (1964 Brunnen, Zwitserland)
bluestone, stainless steel, and concrete
44 cm × 150 cm × 23 cm (sculpture), 65 cm × 33 cm × 65 cm (pedestal)
- Gegevens
Lees meer: Ugo Rondinone The Brilliant in My World in het Singermuseum Laren

In het lintdorp hier vlakbij liggen gekleurde pompoenen op de grond, aan de binnenkant tegen het hek voor een grote boerderij. Als versiering. Op het kunsteneiland in Japan, Naoshima, zag ik een enorme gele pompoen met zwarte stippen, vlakbij de haven. En nu, in de tentoonstelling My World in het Singermuseum, ligt er een prachtige, sprankelende pompoen van hoogglanzend roestvrij staal. De binnenzijde die zichtbaar is door veel zuiver ronde gaten, toont een oppervlak van dieprood, als de beroemde Japanse rode lak. In de steel bovenop wisselen de kleuren om in een rode buitenkant en een zilverglanzende binnenzijde.
- Gegevens

De tentoonstelling My World in het Singer Museum in Laren bevestigt mijn verwarring. Er is ongelooflijk veel moois te zien, maar weinig ervan voelt vertrouwd. Geen wonder, er zijn zo’n honderd en zeventig kustwerken uit de hele wereld. En terwijl wij in het tijdperk leven van ‘het verhaal’ herken ik bij veel exotische kunstwerken het verhaal niet. Dus besluit ik in ieder geval de catalogus te kopen, zodat ik straks, rustig thuis, de werken nog eens kan zien en achtergrondinformatie kan proberen te vinden die de werken dichterbij brengen.
- Gegevens
Lees meer: William Kentridge in My World in het Singermuseum Laren

Hoe kan ik weten wat ik denk, totdat ik zie wat ik zeg?
How can I tell what I think till I see what I say?
- Gegevens

Signaal 1 en 2 van Carel Visser zijn op een vreemde plek terecht gekomen, en wel in de oostelijke tuin van het Rijksmuseum in Amsterdam. Een schrille tegenstelling met de plaats waarvoor ze ooit zijn ontworpen.
"Net als de vormen van het weten construeren politiek en kunst ‘ficties’, dat wil zeggen materiële herschikkingen van tekens en beelden, van de verbanden tussen wat we zien en wat we zeggen, tussen wat we doen en wat we kunnen doen."
(Rancière, Jacques; (2000) Het delen van het zintuiglijk waarneembare in: Het esthetische denken Amsterdam, Valiz 2007,
p. 62 (Oorspronkelijk : Le partage du sensible, Esthetique et politique (2000) Parijs, ©Éditions La fabrique.)
- Gegevens