Nieuwe Beelden van Nieuwe Klei,
Onderste Boven.
Gamen en projectie krijgen de eerste prijs!
De tweede Biënnale van de actieve Nederlandse Vakgroep Keramisten is opnieuw te zien in Paviljoen de Verbeelding in Zeewolde. De jury (Annemie Boissevain van Galerie De Witte Voet, Ranti Tjan, directeur Sundaymorning@ekwc Den Bosch en Frank Steyaert, keramiekverzamelaar en galeriehouder in België) selceteerde een aantal kunstenaars voor de tentoonstelling ‘Ondersteboven’ ofwel Topsy-turvy. Opmerkelijk genoeg was daar één werk in dat als enige niet op zijn kop stond, en van diezelfe jury de eerste prijs kreeg: Het werk Ik schiet ze gewoon allemaal ondersteboven van Yves Malfliet.
- Gegevens
Yorkshire Soul I, 2010
Jaume Plensa
IJzer (?), meer dan levensgroot (h = ca.2 m.)
Een van de plekken die wij nooit overslaan tijdens ons bezoek aan Beaufort, ook al ligt het iets verder van de kust, is de kloosterruïne van Abdijmuseum Ten Duinen in Koksijde. Kunnen deze namen nog Vlaamser? We zijn nog steeds in de 'Westhoek' waar beeldhouwer/zanger Willem Vermandere het lied Blanche en zijn peird componeerde en zong. In dat lied wordt de Westhoekse tijd voelbaar. Blijf vooral even hangen op http://willem-vermandere.be/ en luister naar zijn liederen en zie de foto's van zijn werken: dit is de geest die we hier gaan ontmoeten.
- Gegevens
Erratique 2012
Gebroeders Chapuisat
Betonijzer, kippengaas, spuitbeton
Nieuwpoort
Aan het eind van de lange geul die vanuit Nieuwpoort naar zee loopt, ligt het strand. Over het bovenste deel is een pad aangelegd van steltonplaten. Aan het eind daarvan ligt een grijze, reusachtige kiezel, niet ver van de vloedlijn.
- Gegevens
Van Arne Quinze waren de beelden 'Rock strangers' nog niet klaar toen we ons eerste bezoek brachten aan Oostende. Maar deze impressie uit de wandgids is veelbelovend en het filmpje op youtube ook!
Reken maar dat deze gekreukelde kunstwerken iets hebben aan te merken op de 'muur' van flats langs de kust en de enige torenflat van oostende, die je al van verre ziet.
- Gegevens
Een fragment uit de lezing die een uur duurde, waarin ik de 10 stellingen van mijn proefschrift toelichtte aan de hand van dit fantastische beeld.
U vindt het filmpje van 5 minuten op Youtube: http://youtu.be/uqRufD28v-0
- Gegevens
En nu maar eens een serieus filmpje gemaakt over een beeldje van Erik Buijs.
Ben benieuwd wat je er van vindt.
Je vindt het natuurlijk op YouTube: http://youtu.be/t3p8IcBkd6Q
(Klik op het plaatje of op de link.)
- Gegevens
The Wanderer 2012
Melita Couta
Duinen/zeedijk Sint André (Oostduinkerke)
Ongenaakbaar hoog, buitengewoon standvastig, in wind en weer, staat een man met opengesperde mond boven de duinen. Hij heeft een gouden hoorn op zijn voorhoofd en twee gouden vissen in zijn hand.
- Gegevens
Tripods 2012
Zilvinas Kempinas
Natuurreservaat De Hoge Bleeker, Koksijde
Een bos ijle driepoten van aluminium. Vermoedelijk allemaal even hoog, drie maal de lengte van een mens.
- Gegevens
![]() |
Villa Le Chalutier |
- Gegevens
Players 2000-2010
Michal Gabriel
Aliens op het strand bij De Panne. Op mensen lijkende figuren, maar dan met eindeloze armen. Stelten waarop de figuren kunnen hangen, zitten en lopen. Onthand.
- Gegevens
Beafort04-1-AttardBoundaries of Infinity 2012
Norbert Francis Attard
Gemeentehuis De Panne
Deze impressie uit de wandelgids Beaufort04 geeft de bedoelingen van de kunstenaar goed weer. We zien een groen grasveld met een monument. Achter het monument ligt een vijver. Op enkele banken die doorlopen langs het gras en de vijver zitten mensen. Over het gras wandelen twee figuren naar het monument. Op de plint aan de achterzijde van de vijver loopt nog een figuur met een tas.
- Gegevens
Monument voor het Woord is aan het Beeld
Performance tijdens de promotiereceptie
Hans Belleman en Jan Mors
De spullen voor de performance lagen in de auto, vierhonderd meter verderop. De stad was ondanks dit uur in de namiddag al stil en verlaten, door de zware regenval en de koude wind. Terwijl ze zwijgend naast de stationwagen hun witte overalls aantrokken begon het lichtjes te hagelen. Het Rapenburg kleurde asgrauw. Onder de achterklep haalden ze de kruiwagen tevoorschijn om alle panelen in te vervoeren. Jan begon met het laden en Hans monteerde intussen het mondstuk op zijn bugel, en blies hard in het koude instrument om het enigszins te verwarmen.
‘En toen kwam het cadeautje’, vertelde Hans later. ‘Jan zette de kruiwagen in beweging en een deel van het wiel bleek aan te lopen met een hoog en schril geluid. Ieeu,Ieeu, ieeu… Opeens kwam de hele kade tot leven en ik zocht naar de juiste tonen om het geluid van de kruiwagen mee te omgeven. Zo kwamen we in het gedruis van de hagel, onder de tonen van wiel en bugel, de straat binnenlopen. Mooier kon het niet.'
- Gegevens
De laatste dagen en de afgelopen nacht doorlopend besteed aan het formuleren van vragen waarop geen antwoord voorhanden is en het formuleren van antwoorden op vragen die niet gesteld worden. Leemtes opzoeken in de literatuur en citaten die half uit het geheugen zijn verdwenen. Vanochtend gaat zo’n beetje halverwege pagina 167 de bel. Snel de trap afstommelen zo luid dat degene bij de voordeur kan horen dat er iemand aankomt. “Goedemorgen” en een enorme doos: “wilt u hier even tekenen?”
- Gegevens
Het woord is aan het beeld
Datum: donderdagmiddag 19 april
Tijd: 15:00 uur
(Stipt! Houdt u rekening met parkeer- en aanlooptijd)
Locatie: R. U. Leiden, Groot Auditorium
Rapenburg 73 Leiden
- Gegevens
Michelangelo, De Nacht, Florence San Lorenzo ca. 1530
XVIII
L’IDÉAL
Ce ne seront jamais ces beautés de vignettes,
Produits avariés, nés d’un siècle vaurien,
Ces pieds à brodequins, ces doigts à castagnettes,
Qui sauront satisfaire un cœur comme le mien.
- Gegevens
The BBC vertelt in zijn serie History of the World, bij monde van de Leeds Museums and Galleries, over een van de eerste achterover-leunende figuren van Henry Moore, het beeld Reclining Figure uit 1929. (H:54 cm W:82 cm D:37 cm)
‘Het is gehakt uit bruine ‘Hornton’ steen, afkomstig uit de groeven in Noord-West Oxfordshire. De vereenvoudigde vormen tonen de invloed van niet-westerse beeldhakken, die Moore vond in het British Museum, en van het vroege werk van Pablo Picasso’. Een prachtig voorbeeld van een achterover-leundende bronnimf is nu te zien in de grote Picasso-tentoonstelling in de Tate.
- Gegevens
Reclining Figure in het LudwigDraped Reclining Figure 1952-53 (LH 336)
Henry Moore
Brons L= 157,5 cm
Keulen, Sammlung Ludwig
Zo ga je niet om met een dame. Zo kwetsbaar stel je haar niet op. Zelfs niet als ze ‘maar’ een beeld is. Iedereen die het museum binnengaat passeert haar omhoog-gestoken knieën die half schuil gaan onder haar neerhangende rok. Ze richt zich net op, uit een vlak, klein stukje grond, een uitsnede uit een grasmat, op een ongewoon brute tafel van roestend ijzer en grove I-balken. Alert en zich niet bewust van ons gluren kijkt ze door de voorhal van het museum in de richting van de ingang naast de boekwinkel. Dit is zeker: hier hoort ze niet. Ze hoort ergens anders, op een heuvel of in een park. Niet hier in de chaos van witte muren, opgeplakte posters en glazen deuren waar het publiek lawaaierig rondscharrelt tussen garderobekastjes en toiletten. Hier is ze geen sculptuur meer in een museale ruimte, hier is ze gedegradeerd tot een anekdote.
- Gegevens
Wie is deze Cosima von Bonin, die nu de hele projectzaal van het Ludwig Museum met haar werken heeft gevuld? Zij is - onder anderen volgens The Tate en Witte de With - een van de meest invloedrijke en eigenzinnige kunstenaars in het huidige Duitsland. Ze schildert, ze maakt sculpturen, installaties, textiele werken, ze treedt op als performer en maakt films, kortom haar oeuvre is niet beperkt tot een enkel medium of genre. Ze werkt vaak samen met andere kunstenaars en heeft meermalen gezamenlijke optredens georganiseerd met musici, collega kunstenaars en theoretici, waarmee ze haar rol als kunstenaar uitbreidde tot die van curator, criticus, Dj en producent.
- Gegevens
Al die afbeeldingen van de pas geboren Maria, Jezus of Johannes geven ons een inkijkje in de intieme kraamkamers uit de late middeleeuwen en vroege renaissance. Dat is nog niets vergeleken bij de bevalling die plaats vond in een galerie in New York, op 26 oktober 2011 om 10:17 uur. (The Microscope Gallery in Brooklyn)
Moeder in dit geval is een kunstenares, een ‘performer’. De term ‘performing artist’ wil zeggen dat zij regelmatig performances deed, vrij vertaald: voorstellingen gaf. Dit was dan wel een heel speciale. Het jongetje dat geboren werd in de galerie heet Ajax en woog bij zijn geboorte 9 pond en nog wat.
- Gegevens
Geboorte van Maria 1304-06
Giotto di Bondone
Fresco 200 x 185 cm
Padua, Scrovegni kapel
Die geboortetaferelen in de beeldende kunst zijn toch echt vrouwen-aangelegenheden. Je hebt al gauw minimaal vijf aanwezigen: de zojuist bevallen moeder, het kind, een min, iemand voor de bewassing en iemand die de moeder verzorgt. Aan die moeders kun je zien dat bevallen geen sinecure is. Ze kunnen al die hulp best wel gebruiken, want zelf liggen ze onmachtig uitgeteld.
- Gegevens