mandarte
  • Home
  • Weblog
  • Publicaties
  • Over Mandarte
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.

Op Scherp fotorealisme in Utrecht

(Leestijd: 4 - 8 minuten)

(Fotorealisme in Centraal Museum Utrecht, 10 februari t/m 9 juni 2024)

Het Centraal Museum in Utrecht heeft een boeiende tentoonstelling gemaakt. Boeiend omdat het mooie grote schilderijen toont, die net doen alsof ze het leven van gewone mensen tonen. Boeiend als alle oude kunst, die figuratief is, en waarvan je meteen denkt dat je alles ziet wat er te zien is. Lekker mooi ook. Totdat de nasmaak komt. De nasmaak die verraadt dat je toch niet alles zag. Dat je nog eens moet gaan kijken wat er nu echt te zien is.

Want wat er echt te zien is, waarover het echt gaat, is zoals bijna altijd in de beeldende kunst, niet rechtstreeks in beeld gebracht.. Het is een chocolade truffelgebakje. Na de beet door de chocolade heen, moet je niet lang meer wachten. Een zoete geur komt los van kaneel, acacia-honing en vers hooi. Het delicate aroma vervliegt snel. Daarna rest alleen nog het besef hoe verfijnd het smaakte en wat er onder de toplaag verborgen lag. Er zit niets anders op: nog maar een hap. Misschien is er wel meer te ontdekken.

Want wat er echt te zien is, waarover het echt gaat, is zoals bijna altijd in de beeldende kunst, niet rechtstreeks in beeld gebracht.. Het is een chocolade truffelgebakje. Na de beet door de chocolade heen, moet je niet lang meer wachten. Een zoete geur komt los van kaneel, acacia-honing en vers hooi. Het delicate aroma vervliegt snel. Daarna rest alleen nog het besef hoe verfijnd het smaakte en wat er onder de toplaag verborgen lag. Er zit niets anders op: nog maar een hap. Misschien is er wel meer te ontdekken.

Gegevens
Geschreven: 04 maart 2024

Lees meer: Op Scherp fotorealisme in Utrecht

Iris van Herpen SCULPTING THE SENSES

(Leestijd: 5 - 10 minuten)

Parijs, januari 2024, Musée des Arts Décoratifs, t/m 28-04-2024.

Het Museum voor Decoratieve Kunsten (Musée des Arts Décoratifs of MAD) in Parijs toont een terugblik op de mode van Iris van Herpen (1984 Wamel, Nederland).
Haar solotentoonstelling kreeg als titel SCULPTING THE SENSES.

‘SCULPTING THE SENSES’ betekent letterlijk ‘de zintuigen vormen’.
De ontwerpen van Iris vormen de zintuigen waarmee wij visueel vormen waarnemen, materiaal horen, stoffen voelen, ruimte ervaren en de ander uitnodigen.

Om de zintuigen te vormen, te prikkelen of te ontwikkelen kun je meerdere termen gebruiken. Wanneer je daarvoor het woord ‘sculpting’ gebruikt, verwijs je naar het woord sculptuur.
Je kunt de ontwerpen van Iris van Herpen zeker ook opvatten als sculptuur, als ‘gebeeldhouwde dracht’.

Gegevens
Geschreven: 16 januari 2024

Lees meer: Iris van Herpen SCULPTING THE SENSES

Ted Noten & co. in Museum Jan

(Leestijd: 4 - 8 minuten)

Ted Noten & co. - over waarde

Museum Jan (van der Togt) Amstelveen, nog t/m 4 februari 2024

De tentoonstelling opent met dit werkstuk:

Gegevens
Geschreven: 12 november 2023

Lees meer: Ted Noten & co. in Museum Jan

Ai Weiwei 8 Voorlopige afronding

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Met dit 8e artikel rond ik mijn mini-essay over Ai Weiwei en zijn kunst voorlopig af.

Voorlopig, omdat het oeuvre zo uitgebreid en actueel is, dat ik natuurlijk lang niet alle facetten heb kunnen bespreken, die zich er in voordoen.
In de tentoonstelling in de Kunsthal zijn ook een aantal essentiële werken van Ai Weiwei niet te zien. Daarvoor hebben we literatuur en internet.

Gegevens
Geschreven: 03 november 2023

Lees meer: Ai Weiwei 8 Voorlopige afronding

Ai Weiwei 7 Terug naar het beeld

(Leestijd: 4 - 8 minuten)

Is het mogelijk om de kracht, waar Christoph Menke zo naar verlangt, in de werken van Ai Weiwei terug te vinden?

Er is maar één plek waar je het antwoord op die vraag terug kunt vinden: in de werken zelf.

Gegevens
Geschreven: 01 november 2023

Lees meer: Ai Weiwei 7 Terug naar het beeld

Ai Weiwei 6 Mijmeren

(Leestijd: 3 - 6 minuten)

Mijmeren is voor mij een vaste gewoonte geworden,  tijdens en direct na de ontmoeting met een kunstwerk en vóórdat ik mij verdiep in recensies en literatuur.

Gegevens
Geschreven: 30 oktober 2023

Lees meer: Ai Weiwei 6 Mijmeren

Ai Weiwei 5 Filosofie: Kunst en Maatschappij

(Leestijd: 3 - 6 minuten)

De tentoonstelling over Ai Weiwei is te zien in een kunstmuseum. Een vorige tentoonstelling, ook in een museum, was in Tilburg, in 2012 in De Pont. Dat Weiwei’s tentoonstellingen plaatsvinden in musea is opmerkelijk omdat de thema’s die hij aansnijdt in veel van zijn werken, vooral politiek en maatschappelijk van aard zijn.

Gegevens
Geschreven: 29 oktober 2023

Lees meer: Ai Weiwei 5 Filosofie: Kunst en Maatschappij

Ai Weiwei 4 Een zaal vol beroemde werken

(Leestijd: 7 - 13 minuten)

In deze zaal zijn feitelijk drie kunstwerken te zien:
1 Boom (Tree)
2 Cirkel van dieren
3 Dierenriem van Lego

Gegevens
Geschreven: 28 oktober 2023

Lees meer: Ai Weiwei 4 Een zaal vol beroemde werken

Ai Weiwei 3 Politiek van jongs af aan

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

De werken van Ai Wei Wei zijn veelal ingegeven door het denken over macht en onderdrukking. Met name de macht over en onderdrukking van de massa, het volk. Zijn Chinese afkomst speelt daarbij een grote rol.

Gegevens
Geschreven: 27 oktober 2023

Lees meer: Ai Weiwei 3 Politiek van jongs af aan

Ai Weiwei 2 Spektakel

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

De tentoonstelling van Ai Weiwei in de Kunsthal in Rotterdam is een spektakel. Een spektakeltentoonstelling in alle mogelijke betekenissen. De tentoonstelling zelf is groot. Alle getoonde werken zijn groot. De maatschappijkritiek die de werken toont is groot. De getoonde gevolgen van de kritiek zijn groot. De indruk die de tentoonstelling achterlaat is groot. En vooral: het is een demonstratie van wat de filosoof Guy Debord beschreef, toen hij in 1967 de term ‘spektakelmaatschappij’ muntte en in 1988 opnieuw toelichtte.*1

Gegevens
Geschreven: 23 oktober 2023

Lees meer: Ai Weiwei 2 Spektakel

Ai Weiwei 1 Inleiding

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Er is zo veel te zien in de tentoonstelling van Ai Weiwei in de Kunsthal, dat enige voorbereiding geen kwaad kan.

De draagtas op de foto draagt waarschijnlijk de belangrijkste boodschap: de werken van Ai Weiwei hebben zonder uitzondering een politieke achtergrond.

Het hele oeuvre van Ai Weiwei staat in het teken van kritiek, kritiek op onderdrukking van hemzelf, mensen en volkeren.

De Kunsthal Rotterdam, die nu de grootschalige tentoonstelling “Ai Weiwei. In Search of Humanity” presenteert, - tot 3 maart 2024 - ,  noemt hem “een van de meest toonaangevende kunstenaars van het moment, mensenrechtenactivist en criticus van autoritaire machtssystemen”.

 

Gegevens
Geschreven: 22 oktober 2023

Lees meer: Ai Weiwei 1 Inleiding

Janine Melai - Het grote gebaar

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

Het grote gebaar Janine Melai

Hand gehakt diverse soorten Franse kalksteen
Lengte: 400cm, breedte: 35cm, hoogte: 80cm

Het lijkt wel de rug van een vis. Net even boven het water. Maar hij ligt in het gras, half verscholen. Misschien is het de rug van een dinosaurus. Of het is een veeg van het schuim uit de zee. Maar nee, natuurlijk niet, het is een golf, dat zie je zo, een golf zoals die daar rolt aan de voet van de dijk, een golf op het land gespoeld

Gegevens
Geschreven: 14 juli 2023

Lees meer: Janine Melai - Het grote gebaar

Beeldrijm Herman Lamers – Henk van Bennekum

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

Ongemerkt is er een mooi beeldrijm ontstaan op de Westerdijk, door de plaatsing van het beeld van Herman Lamers. Het rijm doet zich onverwacht voor wanneer je langs de sculptuur van Henk van Bennekum loopt, richting Visserseiland.

Gegevens
Geschreven: 18 april 2023

Lees meer: Beeldrijm Herman Lamers – Henk van Bennekum

Carla Rump – Omarming met elfenbankjes

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

Omarming met elfenbankjes van Carla Rump  (Nu te zien op Artzuid 2023)  is een figuratief beeld. Dit is het derde beeld langs de kust van Hoorn dat we bekijken. Het eerste van Rob Schreefel was duidelijk niet-figuratief. Het tweede van Yke Prins was misschien wel een beetje figuratief, laten we het half-figuratief noemen. Omarming is bijna helemaal figuratief.

Gegevens
Geschreven: 12 april 2023

Lees meer: Carla Rump – Omarming met elfenbankjes

Yke Prins – Stillevend Licht

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

 Een klein stukje verder in de richting van de schouwburg kom je dit beeld tegen.

1 reacties
Gegevens
Geschreven: 08 april 2023

Lees meer: Yke Prins – Stillevend Licht

Rob Schreefel - Doorkijk

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

Neem nu dat beeld van de vorige foto.

Er stond op die mooie zonnige dag een grote groep mensen voor het beeld. Ze zagen het beeld, de nieuwe witte huizen en de alles ontsierende parkeerplaatsen op de achtergrond. 

Gegevens
Geschreven: 25 maart 2023

Lees meer: Rob Schreefel - Doorkijk

Beelden aan de kust van Hoorn (introductie)

(Leestijd: 1 - 2 minuten)

Langs de kust van Hoorn staan meer dan veertig  beelden. Figuratieve, abstracte, grote en kleine. Stenen, bronzen, ijzeren, houten, keramische en kunststof beelden. Sterke, indringende, verbazingwekkende en verontrustende beelden. En ook wel vriendelijke, rustgevende beelden.

Gegevens
Geschreven: 24 maart 2023

Lees meer: Beelden aan de kust van Hoorn (introductie)

Yto Barrada en Sol LeWitt in het Stedelijk Museum van Amsterdam

(Leestijd: 5 - 9 minuten)

In de bovenzalen van de nieuwbouw in het Stedelijk Museum Amsterdam is een solotentoonstelling ingericht van Yto Barrada. Je komt er via de lange roltrap uit de kelder of vanuit de bovenste zalen van de oudbouw door over te steken naar de nieuwe vleugel. De tentoonstelling is in de zogenaamde badkuip, waar net als in de kelder geen daglicht doordringt.

In de kelder is op dit moment Anne Imhoff. Twee kunstenaressen gelijktijdig in dezelfde nieuwbouw. De een uit Duitsland, de ander uit Marokko. Het kan geen toeval zijn.

Gegevens
Geschreven: 17 november 2022

Lees meer: Yto Barrada en Sol LeWitt in het Stedelijk Museum van Amsterdam

Anh Trần in Galerie Fons Welters

(Leestijd: 5 - 9 minuten)

Galerie Fons Welters maakte naam door zijn kwaliteit om jonge, getalenteerde kunstenaars te tonen terwijl ze nog relatief onbekend zijn.
Ahn Trần is een jonge kunstenares, dit jaar nog resident aan de Rietveld Academie in Amsterdam.

Het werk van Anh Trần treft me. Er is iets wat me doet blijven staan. Ik weet nooit precies wat, dat blijkt pas als ik er langere tijd naar kijk. Liefst alleen, in stilte, zodat de woorden langzaam kunnen komen. Vroeger noemde ik het schoonheid, in de overtuiging dat het vooral iets moois moet zijn, wat je bij een kunstwerk doet stilstaan. Colleges esthetica verder, weet ik dat ‘schoonheid’ en ‘mooi’ erg vage begrippen zijn. Er is bij mij ook altijd herinnering in het spel, hoe onbewust ook. En eigenheid van de kunstenaar die ruimte laat voor mijn eigen gevoel. Het werk van Anh Trần is voor mij vaag verbonden met dat van Cy Twombly. Anh is niet zo figuratief als Cy, maar haar handschrift is net als bij hem, nadrukkelijk eigen. Beiden schilderen landschappen waar ik naar binnen kan.

Gegevens
Geschreven: 04 november 2022

Lees meer: Anh Trần in Galerie Fons Welters

Anne Imhof in het Stedelijk Museum Amsterdam

(Leestijd: 3 - 6 minuten)

“Anne Imhof krijgt dit najaar de volledige vrijheid om de 1100 vierkante meter grote kelderzaal van het Stedelijk naar haar hand te zetten”, jubelt het Stedelijk Museum.

“Youth”, de installatie in de kelder van het SMA, van boven bekeken, oktober 2022.
(Alle foto’s van de installatie in dit artikel: Mandarte.)

Gegevens
Geschreven: 28 oktober 2022

Lees meer: Anne Imhof in het Stedelijk Museum Amsterdam

Pagina 3 van 9

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9