mandarte
  • Home
  • Excursies
  • Sculptuur
    • Hoornse Kust
    • Voor de Eeuwigheid
  • MZMK
  • Weblog
  • Publicaties
  • Nieuwsbrief/Contact
  • Uw steun
  • Over Mandarte

NKvB Natuurlijk

nkvb natuurlijksym   Zondag 12 mei 2013. Moederdag. Bosgebouw ‘Het Genie’ naast de geitenboerderij in het Amsterdamse Bos. De aftrap van de openluchttentoonstelling in het Amsterdamse Bos, wordt gedaan door Sya van ’t Vlie. Zij spreekt als eerste tijdens het symposium met als onderwerp 'Wat is Natuurkunst?' Na haar volgen nog drie sprekers: Henk van Bennekum, Adri de Fluiter en Johan Sietzema, alle drie beeldhouwers. De sfeer is goed, het publiek - 50 man, waarvan de helft beeldhouwers, luistert en discussieert geïnteresseerd.
Gegevens
Geschreven: 13 mei 2013

Lees meer: NKvB Natuurlijk

Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium

baumgartner   Bijna wulps. Maar toch star. Een raadsel. Een voorwerp zonder functie. Het houdt de aandacht vast, omdat elk onderdeel zichzelf is, maar in een onnatuurlijke samenhang. Het zou om moeten vallen.
Jammer genoeg maakt de foto het plat. Op de afbeelding kun je niet goed zien dat het onderste deel van de tak schuin naar voren komt. Door een soort halve knoop in de tak verandert hij van richting. Maar het is geen knoop, de tak raakt zichzelf nergens. Het is een respectvol ‘pardon meneer, mag ik u even passeren’ van de tak tegen zichzelf. Hij had zich niet door zichzelf heen kunnen werken, als het bovenste of onderste bolletje er al op had gezeten.
Zonder titel, 2013
Klaus Baumgärtner
hout beschilderd
hoogte = 29 cm
  Zo vertellen de ronde bolletjes ons dat er eens een takje was, dat met zichzelf in de knoop was geraakt. Het had zichzelf niet meer in de hand. Dat moest nu echt eens afgelopen zijn Dus werd het verankerd en afgetopt.
Gegevens
Geschreven: 07 mei 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium

Aanwezig zijn 7: Ex-Voto’s in de Oude kerk

KVogelPilaar   Wit (Ex-voto’s)
Katrien Vogel
Papier maché (?)
h = ca. 260 cm

Dit is de eerste sculptuur die je ziet wanneer je de Oude Kerk in Amsterdam binnen loopt. Het is meer dan twee meter hoog, hangt tegen een witgepleisterde muur, midden onder een gotisch raam, niet ver van een kolom. Het doet denken aan knekels en een druiventros. Het is gemaakt door Katrien Vogel. Ik schreef al eerder over werk van haar op dit weblog, in 2008, en daarna elk jaar weer.

 

Gegevens
Geschreven: 10 april 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 7: Ex-Voto’s in de Oude kerk

Aanwezig zijn 6: ABK in de Oude Kerk

Overzicht1   Hoe pak je dat aan, meer dan veertig moderne kunstwerken in één oude kerk? En wat voor een kerk: Nederlands meest roemruchte, dé Oude kerk, in het hart van Amsterdams ‘red light district’. Het wemelt er van toeristen die netjes hun entree betalen om het godshuis in deze liederlijke stad te zien, en de - heerlijk verwarmde - toiletten te bezoeken. Dit godshuis is nu een tempel voor de kunst, de kunst van het Beeldhouwerscollectief ABK, nog tot en met zondag 14 april.
Gegevens
Geschreven: 05 april 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 6: ABK in de Oude Kerk

Aanwezig zijn 5: Unintentionally Keloid

Keloid150  

Unintentionally Keloid
2011
Berlinde De Bruyckere

Mensen deinzen terug voor het beeld. Wat hangt daar nou? Oh wat gruwelijk, is het  vlees? Nee joh, het is toch geen vleeshaak. En dat bloed is niet echt. Goddank. Maar het lijkt wel echt op vlees, alleen zit er iets anders tussen. Is dat van een paardenzadel? Dichterbij, kijken, ruiken, afblijven. Het is afstotelijk en meeslepend tegelijk. Als je het eenmaal hebt zien hangen laat het je niet meer los.

Gegevens
Geschreven: 23 maart 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 5: Unintentionally Keloid

Aanwezig zijn 4 Alva Noë

Keloid150   ‘Ik begin met een alledaagse ervaring’ schrijft Alva Noë in zijn boek Varietes of Presence. ‘Je gaat naar een kunstgalerie en je kijkt naar een kunstwerk in een onbekende stijl van een kunstenaar die je niet kent. Het gebeurt, soms, in een situatie als deze, dat je het kunstwerk vlak vindt, of  ondoorzichtig. Je snapt het niet. Het is ondoorgrondelijk.’
‘Maar je geeft het niet op. Je kijkt nog intenser; misschien heb je in je herinnering een beeld dat er enigszins op lijkt. Je leest de titel en dat geeft je al een idee. Je hoort toevallig hoe iemand in de galerie commentaar levert over het kunstwerk - bijvoorbeeld over hoe het gemaakt is. Of misschien ben je met een vriend en praat je er over wat er in het kunstwerk zit’.
Unintentionally Keloid
(Onopzettelijk
littekenweefsel)
Berlinde De Bruyckere
was/epoxy/hout/ijzer/
leer/touw/stro
115 x 55 x 65 cm
Museum Beelden aan Zee
  ‘Nu kan er iets heel opmerkelijks optreden. Het werk gaat voor je open; het ontsluit zijn gezicht voor je; je kunt er nu naar binnen kijken en zijn samenstelling waarderen. Het kunstwerk is nu aanwezig voor jou als betekenisvol’.
Gegevens
Geschreven: 10 maart 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 4 Alva Noë

Aanwezig zijn 3 Van alle tijden

regeneration   Zouden ze het in Beelden aan Zee vermoed hebben? Van dit onwaarschijnlijke tijdvak in Italië, waarin de paus per helikopter naar zijn pensioen vliegt, terwijl Berlusconi per stembus op aarde terugkeert? Zouden ze daar in Beelden aan Zee gedacht hebben: dát moeten we NU hebben, niet één, nee, twéé Italiaanse kunstenaars? De kerk en de staat, die elkaar NOOIT loslaten?
En heet daarom die tentoonstelling ‘Timeless’, letterlijk ‘tijdloos’ maar misschien beter te vertalen met ‘van alle tijden’?

Regeneration 2012
Bertozzi & Casoni
polychroom keramiek
160 x 213 x 190 cm
Coll. kunstenaars

  Zit daarom deze Berlusconi-boeddha pontificaal in de entree van de tentoonstelling, met op zijn schoot het hert van Hubertus? Of verbeeld ik het me, omdat ik nu eenmaal behept ben met mijn eigen TIJDPERK…
Gegevens
Geschreven: 04 maart 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 3 Van alle tijden

Aanwezig zijn 2

kano rechts achter   De rijkdom van Arte Povera,  heet de tentoonstelling in Museum Kröller-Müller, die nog duurt nog tot en met zondag 7 april 2013.
Vanaf de eerste zaal is die rijkdom pure beeldende schoonheid in spierwitte, van alle smetten gezuiverde ruimten. ‘Povera’ in de meest eigenlijke zin van het woord: zonder opsmuk en zonder verhullende symboliek. Elk beeld richt zich rechtstreeks tot de toeschouwer. Die ondergaat hoe het voelt om de vloer te delen met een beeld, hoe het beeld energie opwekt in zijn lichaam en de zaal een podium wordt waar hij  rond doolt, gedreven door het beeld.
Canoa di Otterlo
1986
Gilberto Zorio
triplex, hout, staal, verf,
lak, rubbers,
verkoperd staal, kopersulfaat,
glas
  Nooit eerder ontmoette ons lichaam zó treffend het materiële beeld als tijdens deze periode in de jaren 70 van de twintigste eeuw.De tijd waarin energie het toverwoord was voor de bezieling van ons lichaam als huis van de geest. Energie als synoniem voor geestkracht.
Gegevens
Geschreven: 25 februari 2013

Lees meer: Aanwezig zijn 2

Aanwezig zijn

LeodeVriesfotoBaZ   De tentoonstelling in Museum Beelden aan Zee, van het werk van Leo de Vries, duurt nog tot 20 januari 2013. Over de beeldhouwer is een monografie beschikbaar. Daarin schreef ik op verzoek een artikel over het beeld De Zwarte Weduwe.

In feite werk ik in het eerste stuk een begrip uit dat de Franse filosoof Merleau-Ponty betitelt als être-au-monde: in de wereld zijn. De jonge Canadese filosoof Alva Noë spreekt over presence: aanwezigheid.

Dat begint zo:

Zwarte Weduwe

Foto: Beelden aan Zee
   
Gegevens
Geschreven: 08 januari 2013

Lees meer: Aanwezig zijn

Stel je voor: een kerststal zonder beesten

 3ejezusboekpausw150Er was geen os en ook geen ezel in het stalletje van Betlehem, schrijft de huidige paus, Benedictus XVI, in het derde deel van zijn trilogie over het leven van Jezus. Dit laatste deel, dat aanstaande maandag in Nederland uitkomt, gaat over Jezus’ geboorte en kinderjaren. De paus is onfeilbaar, zoals we weten, en over het ontbreken van de dieren in het stalletje moeten wij hem wel geloven.

 

 

 

 

 

 

 

Gegevens
Geschreven: 13 december 2012

Lees meer: Stel je voor: een kerststal zonder beesten

Het baptisterium van Jan Mors

entree   Verstomd stap ik, fototoestel in de aanslag, door het atelier in Oude Niedorp. Lomp en onhandig, omdat de enorme verandering nog niet wil doordringen. Allereerst is er de sfeerverlichting die tal van ‘hotspots’ aanlicht en een rustig overzicht verhindert. Waar te beginnen? Langs de mobiele wanden, die in een achthoek staan opgesteld of bij de bloemen, in het midden? Je kunt erheen lopen tussen de tafels door, die als een Griekse meander zijn opgesteld. Wat is hier gaande, waar is de vertrouwde chaos, welke krachten hebben hier ingegrepen?
Gegevens
Geschreven: 04 november 2012

Lees meer: Het baptisterium van Jan Mors

Rafaël

louvre zelfportret   In het Louvre is op dit moment de tentoonstelling te zien : Raphaël, les dernières années, ofwel “Rafaël in zijn laatste jaren”. Een prachtige schilderijententoonstelling in samenwerking met het Prado.

Afb. hiernaast:
Zelfportret met Giulio Romano (?), 1519-1520
Rafaël
Olieverf op doek 99 x 83 cm
Parijs, Louvre

 

In Teylers Museum in Haarlem heet de tentoonstelling gewoon “Rafaël

     
Gegevens
Geschreven: 19 oktober 2012

Lees meer: Rafaël

De intieme beelden van Paul de Reus

wolkendrager nw150   In het gezellige restaurant van Het Stedelijk Museum Kampen staat een groot beeld: een man die gebukt gaat onder de loodzware last van een wolk. De wolk is loodgrijs van kleur. De man schuifelt, stap voor stap, met lege handen die bijna de grond raken, voorwaarts. Hij is gekleed in een blauwe broek en een groene trui, zijn golvende haar onberispelijk op zijn schedel geplakt. Keurige zwarte herenschoenen. Als hij zich op zou richten, zou hij even groot zijn als wij. Onmiskenbaar een man van deze tijd.
Gegevens
Geschreven: 05 oktober 2012

Lees meer: De intieme beelden van Paul de Reus

High Tech Beleven

in plaats van afstandelijk kijken

De uitbreiding van Het Stedelijk Museum Amsterdam door Benthem/Crouwel architecten

entreehal 150w  

Wat een ruimte! Dat is het eerste wat opvalt. Buiten staat een ‘slang’ voor de entreehal, binnen staan vier rijen dik de mensen voor de kassa’s. De massa is gekomen om ‘het’ Stedelijk te ervaren. En dan, eindelijk, door de klappoortjes die de entreekaart scannen, naar binnen. Wat een hal, is dit een vliegveld of een museum?

     

 

Gegevens
Geschreven: 27 september 2012

Lees meer: High Tech Beleven

Het beeld en het woord

monvd80ersw150Wat me verontrust is hoe woorden woorden oproepen. Een woord zonder ander woord is niet zo veel. Dit in tegenstelling tot beelden. Een beeld zonder ander beeld is veel, heel veel, soms zelfs compleet.

De woorden die door beelden worden opgeroepen vermengen zich met woorden die al liggen te wachten in mij. Ze zien hun kans schoon en brengen de hele boel in de war. Daarom is het belangrijk me te houden aan een scherp zien, en me bij alle woorden af te vragen: is dit echt wat het beeld oproept?

Gegevens
Geschreven: 10 september 2012

Lees meer: Het beeld en het woord

Neptunus op het droge

1066w150   Daar staat ie dan, negentig kilometer verwijderd van het dichtstbijzijnde strand, Neptunus, gebieder van de zee. Midden in Bologna, boven op een fontein, dat wel. Er komt zelfs water uit tijdens de hittegolf deze zomer. De fontein staat op de Piazza Nettuno, midden in de oude stad en is ontmoetingsplek voor jong en oud, bewoner en toerist. Al eeuwen. Van brons staat Neptunus op marmer, in de stralende zon, in hoog contrast tegen de felblauwe lucht. Met een arm vooruit, de hand gestrekt, de vingers uitgespreid, zelfbewust en onaantastbaar, de golven tot kalmte te manen.
Gegevens
Geschreven: 05 september 2012

Lees meer: Neptunus op het droge

Documenta 13 (2012)

fridericianum   Overweldigend.
Dat is het woord waarmee je deze Documenta(13) het best kunt omschrijven. Het aantal kunstenaars (188) is overstelpend, het aantal locaties ( 8 tentoonstellingsgebouwen, 19 ‘terzijdes’ en 51 parklocaties), het aantal pagina’s in de ‘Gids’ (Begleitbuch 537 pp.) en tenslotte het intellectuele niveau van zowel de kunstrecensies in Das Begleitbuch als de teksten van hoofdcuratorin Carolyn Christov-Bakargiev zelf. Maar laat je er niet door weerhouden en ook niet door de vaak negatieve recensies. Ga er zelf heen. Er is heel veel te genieten en heel veel te overdenken en heel veel de moeite waard en heel veel meer te zeggen dan welke recensie ook kan samenvatten. Ga heen en verrijk jezelf!
Gegevens
Geschreven: 28 juni 2012

Lees meer: Documenta 13 (2012)

Nieuwe beelden in het oude Leiden (4)

jonkerw540 w150

 

Hommage aan Donald Judd 2012
Filip Jonker
beton

 

De reeks van Fibonacci: 0,1,1,2,3,5, etc.
Ofwel: 0+1=1; 1+1=2; 1+2=3; 3+2=5
Ofwel elk element in de rij is de som van de voorgaande twee elementen.

Gegevens
Geschreven: 24 juni 2012

Lees meer: Nieuwe beelden in het oude Leiden (4)

Nieuwe beelden in het oude Leiden (3)

de witw150Staande ring 1998
Frans de Wit (1942-2004)
IJzer h = 196 cm

Zes en twintig ijzeren broodjes. Niet helemaal gelijk van vorm en niet helemaal gelijk van grootte. Zodanig aan elkaar gelast dat de lasnaad twee korte zijden met elkaar verbindt die in een kleine hoek ten opzichte van elkaar staan.

 

 

 

Gegevens
Geschreven: 23 juni 2012

Lees meer: Nieuwe beelden in het oude Leiden (3)

Nieuwe beelden in het oude Leiden (2)

ballemansw540 w150Praesidium Libertatis
2012
Yassar Ballemans
  Wat betekent het als je de titel Praesidium Libertatis kent, Bolwerk van de Vrijheid? Kun je het beeld zelf dan nog wel beleven? Is het dan nog wel een beeld of alleen maar een houten ding met gebrek aan woorden? Titels werken achteraf. De kunstenaar geeft de titel en duwt jouw daarmee in een bepaalde richting. Hij zet jouw denken op een spoor dat zich eerst losmaakt van het beeld. Een rangeerterrein waarop hij jou heen en weer stuurt van wissel tot wissel, van gedachte tot betrekking. Terwijl jij terug probeert te komen bij het beeld, om de gedachten, de woorden, de aansluitingen die je gevonden hebt op dat rangeerterrein, tenslotte over het beeld te leggen. Verdwijnt het dan? Wordt het er beter van?
Gegevens
Geschreven: 22 juni 2012

Lees meer: Nieuwe beelden in het oude Leiden (2)

Nieuwe beelden in het oude Leiden

bil 18Maandag 18 juni 2012. De buien zijn het land uit. Er staat weinig wind en in de hoge luchtvochtigheid voelt het lauwwarm aan. Het is niet onaangenaam. In tien minuten tijd wandel je vanaf het Centraal Station naar De Burcht. Dat is een indrukwekkende ringmuur boven op een kunstmatige, groene heuvel. De geschiedenis gaat hier terug tot de middeleeuwen. Je kunt de heuvel beklimmen over een gerestaureerde trap en dan binnen in de donjon na een ijzeren wenteltrap langs de kantelen schuifelen. Het uitzicht over Leiden is typisch eigentijds: onder je en vlakbij de oude 17e eeuwse stad, daarbuiten omkranst door de hoogbouw van de laatste vijftig jaar. Binnen in de burcht biedt een groepje jongeren tegen elkaar op, rokend en met blikjes breezer in de hand: ‘ja, maarrr ik ben nog geen vijftien en van mijn vaderrr mag ik zekerrr niet vannacht bij jou thuis blijven!’ Gegiechel.

Gegevens
Geschreven: 19 juni 2012

Lees meer: Nieuwe beelden in het oude Leiden

Pagina 3 van 13

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Weblog

  • Yto Barrada en Sol LeWitt in het Stedelijk Museum van Amsterdam
  • Anh Trần in Galerie Fons Welters
  • Anne Imhof in het Stedelijk Museum Amsterdam
  • Outsiders in de Hermitage
  • Anthony Gormley in Voorlinden en de nieuwe dwaling van musea
  • Art Rotterdam 2022
  • Lisanne Sloots: Houtskool
  • Het Naakt bij Lucian Freud
  • Karel Appel in galerie Slewe
  • Hokusai Golf van Kanagawa
  • Rilke over Rodin
  • Tanaka Ryōhei in het Sieboldhuis in Leiden
  • Matthew Monahan bij Galerie Fons Welters
  • Louise Bourgeois in Amsterdam
  • Homo Ludens
  • Hedendaags Stedelijk Amsterdam
  • Harmonie in Orsay
  • Aanwezigheid 3
  • NKvB100 geopend
  • Danstheater Scapino met Scala
  • De Nederlandse Kring van Beeldhouwers 100 jaar
  • Geslaagde première
  • Video trailer MZMK
  • Aanwezigheid 2: 'Wat is het'?
  • Dingen en Woorden 3
  • Dingen en Woorden 2
  • Dingen en Woorden
  • MZMK Siens blog 3
  • Hoe gaat het nu verder met het weblog?
  • Tom Claassen in Stedelijk Museum Kampen
  • Maartje Korstanje Culturele prijs Goes
  • Beeldhouwkunst en Scapino Ballet: Rodin
  • Sculptuur ervaren
  • Sculptuur als bevestiging
  • Sculptuur: aanwezig zijn
  • Marino Marini in de Fundatie, Zwolle
  • Aanwezig zijn 10: Weerloos Dwaal Huis
  • Pawel Althamer op de Biënnale
  • Hephaistos (Ἥφαιστος) op de Biënnale
  • Hoog Spel in Venetië
  • Radersma en Zijlmans
  • Aanwezig zijn 9: Onmetelijke Ruimte in New York
  • NKvB Natuurlijk
  • Aanwezig zijn 8: Klaus Baumgärtner: MyCelium
  • Aanwezig zijn 7: Ex-Voto’s in de Oude kerk
  • Aanwezig zijn 6: ABK in de Oude Kerk
  • Aanwezig zijn 5: Unintentionally Keloid
  • Aanwezig zijn 4 Alva Noë
  • Aanwezig zijn 3 Van alle tijden
  • Aanwezig zijn 2
  • Aanwezig zijn
  • Stel je voor: een kerststal zonder beesten
  • Het baptisterium van Jan Mors
  • Rafaël
  • De intieme beelden van Paul de Reus
  • High Tech Beleven
  • Het beeld en het woord
  • Neptunus op het droge
  • Documenta 13 (2012)
  • Nieuwe beelden in het oude Leiden (4)
  • Nieuwe beelden in het oude Leiden (3)
  • Nieuwe beelden in het oude Leiden (2)
  • Nieuwe beelden in het oude Leiden
  • Nieuwe Klei
  • Beaufort04-8 Plensa
  • Beaufort04-7 Chapuisat
  • Beaufort04-6 A.Quinze
  • H-Balken Sloterplas
  • The Making Off
  • Beaufort04-5 M Couta
  • Beaufort04-4 Z kempinas
  • Beaufort04 3 I Cordal
  • Beaufort04-2 M Gabriel
  • Beaufort04-1 NF Attard
  • promotiedag 2
  • De promotie beleven
  • de bul ontvangen
  • Mijn proefschrift
  • Beaudelaire en Michel-Ange
  • Meer achterover leunen van Moore
  • Achterover leunen in het Ludwig
  • Cosima in Keulen
  • Publiek geboren
  • Geboren !
  • Giro dell'Arte II: Assisi
  • Ai Wei Wei in De Pont (Tilburg)
  • Sidi al Karchi door Abdelkader Benali
  • Berlage en de beeldhouwersplattegrond (Chillida 20)
  • Charlotte Schleifferts Denker
  • Gé-Karel van der Sterren en de Jeanne Oosting Prijs
  • Eduardo Chillida in Münster 3
  • Eduardo Chillida in Münster 2
  • Eduardo Chillida in Münster
  • Gé-Karel van der Sterren
  • Lorenzetti en het goede bestuur
  • Het geheel uit segmenten (Chillida 19)
  • De bedachtzame vorm (Chillida 18)
  • De ruimte verkennen (Chillida 17)
  • De ruimte verkennen (Chillida 16)
  • China's Tangdynastie
  • Terug naar De Dageraad
  • Giro dell'Arte Milaan
  • Het tweede gebod
  • Boog van het leven
  • Goudzwaards Vanitas
  • Eloyans wolf
  • Meer Dageraad
  • Dageraad
  • Met Titel
  • Jodenwoord
  • Beeldbericht
  • Nog meer woord
  • Woorden in het beeld
  • Niet zo mooi
  • Bologna
  • Avercamps ijspret
  • Jan van der Ploeg
  • Florence
  • Kees Goudzwaard
  • Arezzo
  • Emo Verkerk
  • Venetië-Giro dell'Arte
  • Lily van der Stokker
  • Besluit: Gijs Frieling
  • Ina van Zyl
  • Willem Weismann
  • Evi Vingerling
  • Helen Verhoeven
  • Sarah Verbeek
  • Esther Tielemans
  • Derk Thijs
  • Maaike Schoorel
  • Sanne Rous
  • Thomas Raat
  • Malin Persson
  • Micha Patiniott
  • Jacco Olivier
  • Kim van Norren
  • Pere Llobera
  • Axel Linderholm
  • Aukje Koks
  • Iris Kensmil
  • Bas van den Hurk
  • Lieven Hendriks
  • Carl Johan Högberg
  • Arjan van Helmond
  • Sara van der Heide
  • Claire Harvey
  • Aaron van Erp
  • Koen Delaere
  • Pim Blokker
  • Morgan Betz
  • Tjebbe Beekman
  • Zwei prächtige Brüder
  • Rondom de leegte
  • Oudjaar met dagbeelden
  • Coen Vernooij schenkt sculptuur
  • Katrien Vogel ABK-penning 2011
  • Anthony Caro Table Piece Z-94
  • Ruimte, Chillida en Caro 15
  • Ruimte, Chillida en Caro 14
  • Ruimte, Chillida en Caro 13
  • Ruimte, Chillida en Caro 12
  • Ruimte, Chillida en Caro 11
  • Ruimte, Chillida en Caro 10
  • Ruimte, Chillida en Caro 9
  • Achter de Zuilen
  • Ruimte, Chillida en Caro 8
  • Kunstmarkt Hoorn
  • Ruimte, Chillida en Caro 7
  • Ruimte, Chillida en Caro 6
  • Chillida & Caro 5
  • Chillida & Caro 4
  • Chillida & Caro 3
  • ArtZuid groep 3
  • ABK Nieuwe-leden: Petra Groen
  • ABK Nieuwe-leden: Alinda Ottens
  • ArtZuid groep 2
  • Chillida & Caro 2
  • Chillida & Caro 1
  • ABK Nieuwe-leden: Martina Otto
  • ABK Nieuwe-leden: Hubert Zeeman
  • ABK Nieuwe-leden: Ank van Engelen
  • ABK Nieuwe-leden: Janine Schimkat
  • HMK Encapsulated Stories
  • ABK Nieuwe-leden: Jack Prins
  • ABK Nieuwe-leden: Claus-Pierre Leinenbach
  • Reesaissance
  • Sculptuur in spijkerbroek
  • HIERinWest-Friesland
  • abk-nieuwe-leden-fardou-keuning
  • ABK Nieuwe-leden tentoonstelling 2011 -1
  • Insel Hombroich op paaszaterdag
  • James Ensor in Den Haag
  • Jan Fabre in Kröller-Müller
  • Nieuwe Vide Haarlem
  • Robert Therrien in De pont
  • Voordracht Hoorn
  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Reactie 'Godbye Paradise'
  • Opening jubileum Yke Prins
  • Het belemmerde vermogen vv2
  • Het belemmerde vermogen vv1
  • Het belemmerde vermogen
  • Kunst van de Dag 21tm31
  • Kunst van de Dag 11tm20
  • Januari 2011 Kunst van de Dag 1tm10
  • BTW 19% beeldende kunst
  • Winter 2010
  • Het kindeke Jezus in Toscane
  • Salon Quinten Trentelman bij Wegert & Sadocco
  • Howard Hodgkin in de Pont
  • Maartje Korstanje, What if...
  • Sinterklaas bij Mandarte
  • Huiswerk Tom Claassen Amersfoort
  • schreeuwen en fluisteren
  • Kijken met gevoel
  • Ships at Sea en een hurkende man
  • Stedelijk Museum Kampen: Ships at Sea
  • Synthetic Twin - Dankzij Genereus Gebaar
  • Affordable Art Fair: Kunst zonder links en rechts.
  • Interieur in interieur
  • Beeldhalwerk, een woud van beelden
  • Henk Visch 'Lonely feelings on Landing' in Kampen
  • Kampen: Zwarte IJsman en Mobiel Piepschuimwezen
  • Kunst en politiek
  • Hoorn Kunstmarkt 2010
  • Het Stedelijk 'Temporary' open
  • Beeldentuin Middelheim Antwerpen
  • Genoten: Insel Hombroich
  • Nicolas Dings in Beelden aan Zee
  • Den Haag Sculptuur 2010
  • David Bade's Tuin der Lusten
  • Aanraders1
  • Jan Mors Salon #18
  • Jan Mors: Monument van de Verzoening (4)
  • Jan Mors De Verzoening (3)
  • Voici-Paris (GM Den Haag)
  • Een stoet van beelden
  • Jan Mors De Verzoening (2)
  • Mandarte Twittert
  • Art Rotterdam 2010
  • Jan Mors De Verzoening (1)
  • Hoe ontmoet je een engel?
  • Folkert de Jong in het Groninger Museum
  • Venetië Biënnale 2009
  • De ruïneuze schoonheid van nostalgie: Javier Marín op Den Haag Sculptuur
  • Beaufort03
  • Het voorjaar achter ons
  • De man die de wolken meet
  • De eerste Mandarte Salon
  • NKvB 90 jaar
  • André Volten 'de lus'
  • Sonsbeek 2008 'Grandeur'
  • 08.01 landschap
  • Sluiswerken
  • Persbericht Den Helder
  • Hoogste tijd voor Leeuwarden!
  • De Culturele Pagina
  • Documenta XII vervolg (6)
  • Pulchri Studio Den Haag
  • Documenta XII vervolg (5)
  • Krachtplastiek in het Kruithuis
  • Nachtschade verslag
  • Beelhouwerscollectief ABK in Sypestein
  • Belleman en Mors performance
  • Documenta XII vervolg (4)
  • Documenta XII vervolg (3)
  • Documenta XII vervolg (2)
  • Documenta XII (1)
  • Internationale Tentoonstellingen (IT1)