logo mandarte750"Een esthetische beschouwing van kunst schiet tekort, omdat ze het zwaartepunt
bij de beleving van de beschouwer of schepper legt en niet bij de waarheid, die
haar onderkomen in het werk zoekt." - Gerard Visser, Heideggers vraag naar de techniek, p.152

  • Home
  • Weblog
  • Publicaties
  • Over Mandarte
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.

William Kentridge 'Sister box' 2016

William Kentridge in My World in het Singermuseum Laren

(Leestijd: 7 - 14 minuten)

De tentoonstelling My World in het Singer Museum in Laren bevestigt mijn verwarring. Er is ongelooflijk veel moois te zien, maar weinig ervan voelt vertrouwd. Geen wonder, er zijn zo’n honderd en zeventig kustwerken uit de hele wereld. En terwijl wij in het tijdperk leven van ‘het verhaal’ herken ik bij veel exotische kunstwerken het verhaal niet. Dus besluit ik in ieder geval de catalogus te kopen, zodat ik straks, rustig thuis, de werken nog eens kan zien en achtergrondinformatie kan proberen te vinden die de werken dichterbij brengen.

Gegevens
Geschreven: 24 november 2024

Lees meer: William Kentridge in My World in het Singermuseum Laren

De denker en ik in de Metro van Parijs

Aforisme als leidraad: Hoe kan ik weten?

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
Hoe kan ik weten wat ik denk, totdat ik zie wat ik zeg?
Origineel: How can I tell what I think till I see what I say?
Bron: Aspects of the Novel (1927) Ch. 5
E. M. Forster
Engels romanschrijver 1879-1970
Gegevens
Geschreven: 21 november 2024

Lees meer: Aforisme als leidraad: Hoe kan ik weten?

Signaal 1 en 2 (1961-1964), Gerestaureerd 2024, Carel Visser (1928-2015).

Carel Visser opnieuw bezocht

(Leestijd: 5 - 9 minuten)

Signaal 1 en 2 van Carel Visser zijn op een vreemde plek terecht gekomen, en wel in de oostelijke tuin van het Rijksmuseum in Amsterdam. Een schrille tegenstelling met de plaats waarvoor ze ooit zijn ontworpen.

"Net als de vormen van het weten construeren politiek en kunst ‘ficties’, dat wil zeggen materiële herschikkingen van tekens en beelden, van de verbanden tussen wat we zien en wat we zeggen, tussen wat we doen en wat we kunnen doen."

(Rancière, Jacques; (2000) Het delen van het zintuiglijk waarneembare in: Het esthetische denken Amsterdam, Valiz 2007,
p. 62 (Oorspronkelijk :  Le partage du sensible, Esthetique et politique (2000) Parijs, ©Éditions La fabrique.)

Gegevens
Geschreven: 14 oktober 2024

Lees meer: Carel Visser opnieuw bezocht

Relatum - Dialogue 2005-2023

Lee Ufan in de tuinen van het RMA (3) Dialoog

(Leestijd: 6 - 11 minuten)

Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen. 
Het derde beeld dat we tegenkomen heet Dialogue.

Het gaat over "relaties"

Daarom vergelijken we Dialogue met het beeld Relatum in de beeldentuin van Kröller-Müller in Otterlo

Ook voor Joep

Gegevens
Geschreven: 02 oktober 2024

Lees meer: Lee Ufan in de tuinen van het RMA (3) Dialoog

Kiss, 2023-2024

Lee Ufan in de tuinen van het RMA (2) Samen 'zijn'

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen. 
Het tweede beeld dat we tegenkomen heet 'Kiss".

Het gaat over samen "zijn"

Voor Joep

Gegevens
Geschreven: 21 september 2024

Lees meer: Lee Ufan in de tuinen van het RMA (2) Samen 'zijn'

De staf van Titan, Lee Ufan, 2010-2023

Lee Ufan in de tuinen van het RMA 1

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen. Bovendien is er net een gerestaureerd dubbelbeeld, Signaal 1 en 2 uit 1964 van Carel Visser geplaatst. Die staan vlakbij een Ufan, aan de oostzijde (de Hobbemakade) van het museum. Van Ufan staat al heel lang een beeld Relatum  in het Kröller-Müller museum. Het is uit 1979-80, beduidend ouder dan de ‘Relatum’-serie nu in Amsterdam. Zowel de Relatum uit 1979 van Lee Ufan als het dubbelbeeld uit 1964 van Carel Visser worden door de musea gecategoriseerd als Minimal Art.

Gegevens
Geschreven: 18 september 2024

Lees meer: Lee Ufan in de tuinen van het RMA 1

Tenant of Culture - Faux Biker, 2022

Tenant of Culture - Slub

(Leestijd: 6 - 12 minuten)

Losnaaien van gehuurde cultuur

Een van de jonge kunstenaars die ik regelmatig volg, is Tenant of Culture. Dat is nauwelijks te vertalen maar betekent zo veel als huurder van de cultuur. Het is feitelijk een pseudoniem voor Hendrickje Schimmel (1990). Zij heeft een tentoonstelling bij Fons Welters in Amsterdam en het is niet haar eerste daar (2).

Gegevens
Geschreven: 11 juni 2024

Lees meer: Tenant of Culture - Slub

Arsenale: tentoonstellingstitels

Biënnale Venetië 2024: Foreigners everywhere

(Leestijd: 5 - 10 minuten)

Politieke stellingnames in de kunst.

Waar te beginnen?

Voor vertrek naar Venetië luisteren naar de twee uur durende podcast van The Art Newspaper. Daaruit komt een mooie parabel tevoorschijn over onze eigen tijd: “Queer” = ontheemd (ook in eigen kring) = migratie, van buitenaf gedwongen = de zoektocht naar de eigen identiteit = de vraag hoe met de eigen identiteit om te gaan = hoe om te gaan met je (nieuwe) omgeving.

Gegevens
Geschreven: 27 april 2024

Lees meer: Biënnale Venetië 2024: Foreigners everywhere

Mythisch draakachtig figuur, 1730, porzellanmanufaktur Meissen, model: toegeschreven aan Johann Gottlieb Kirchner, porselein, 56,3 × 34,6 × 25,7 cm Porzellansammlung, Staatliche Kunstsammlungen Dresden

Porseleinkoorts in Leeuwarden

(Leestijd: 8 - 15 minuten)

Dingsigheidjes voor vorstinnen en vorsten.

Er zijn meerdere goede redenen om naar Leeuwarden te gaan. Een ervan is de prachtige tentoonstelling Porseleinkoorts in de Princessehof. De Princessehof is geen stadspaleis voor een prinses meer. Porseleinkoorts, wat dat dan ook moge zijn, is geen pandemie in onze tijd. De titel ‘keramiekmuseum’ voor de Princessehof doet de instelling tekort, want er is veel meer dan ‘keramiek’ en meer nieuwigheid dan in een museum thuishoort . Er is wel een koninklijke verzameling uit de 18e eeuw in een tentoonstelling die door wetenschap gedragen wordt in een inrichting die een prinses zich zou mogen wensen. Wat doet het met ons, plasticgebruikers, in de 21e eeuw? Heeft de 18e eeuw ons nog echt iets te bieden?

1 reacties
Gegevens
Geschreven: 20 april 2024

Lees meer: Porseleinkoorts in Leeuwarden

Op Scherp fotorealisme in Utrecht

(Leestijd: 4 - 8 minuten)

(Fotorealisme in Centraal Museum Utrecht, 10 februari t/m 9 juni 2024)

Het Centraal Museum in Utrecht heeft een boeiende tentoonstelling gemaakt. Boeiend omdat het mooie grote schilderijen toont, die net doen alsof ze het leven van gewone mensen tonen. Boeiend als alle oude kunst, die figuratief is, en waarvan je meteen denkt dat je alles ziet wat er te zien is. Lekker mooi ook. Totdat de nasmaak komt. De nasmaak die verraadt dat je toch niet alles zag. Dat je nog eens moet gaan kijken wat er nu echt te zien is.

Want wat er echt te zien is, waarover het echt gaat, is zoals bijna altijd in de beeldende kunst, niet rechtstreeks in beeld gebracht.. Het is een chocolade truffelgebakje. Na de beet door de chocolade heen, moet je niet lang meer wachten. Een zoete geur komt los van kaneel, acacia-honing en vers hooi. Het delicate aroma vervliegt snel. Daarna rest alleen nog het besef hoe verfijnd het smaakte en wat er onder de toplaag verborgen lag. Er zit niets anders op: nog maar een hap. Misschien is er wel meer te ontdekken.

Want wat er echt te zien is, waarover het echt gaat, is zoals bijna altijd in de beeldende kunst, niet rechtstreeks in beeld gebracht.. Het is een chocolade truffelgebakje. Na de beet door de chocolade heen, moet je niet lang meer wachten. Een zoete geur komt los van kaneel, acacia-honing en vers hooi. Het delicate aroma vervliegt snel. Daarna rest alleen nog het besef hoe verfijnd het smaakte en wat er onder de toplaag verborgen lag. Er zit niets anders op: nog maar een hap. Misschien is er wel meer te ontdekken.

Gegevens
Geschreven: 04 maart 2024

Lees meer: Op Scherp fotorealisme in Utrecht

Iris van Herpen SCULPTING THE SENSES

(Leestijd: 5 - 10 minuten)

Parijs, januari 2024, Musée des Arts Décoratifs, t/m 28-04-2024.

Het Museum voor Decoratieve Kunsten (Musée des Arts Décoratifs of MAD) in Parijs toont een terugblik op de mode van Iris van Herpen (1984 Wamel, Nederland).
Haar solotentoonstelling kreeg als titel SCULPTING THE SENSES.

‘SCULPTING THE SENSES’ betekent letterlijk ‘de zintuigen vormen’.
De ontwerpen van Iris vormen de zintuigen waarmee wij visueel vormen waarnemen, materiaal horen, stoffen voelen, ruimte ervaren en de ander uitnodigen.

Om de zintuigen te vormen, te prikkelen of te ontwikkelen kun je meerdere termen gebruiken. Wanneer je daarvoor het woord ‘sculpting’ gebruikt, verwijs je naar het woord sculptuur.
Je kunt de ontwerpen van Iris van Herpen zeker ook opvatten als sculptuur, als ‘gebeeldhouwde dracht’.

Gegevens
Geschreven: 16 januari 2024

Lees meer: Iris van Herpen SCULPTING THE SENSES

Ted Noten & co. in Museum Jan

(Leestijd: 4 - 8 minuten)

Ted Noten & co. - over waarde

Museum Jan (van der Togt) Amstelveen, nog t/m 4 februari 2024

De tentoonstelling opent met dit werkstuk:

Gegevens
Geschreven: 12 november 2023

Lees meer: Ted Noten & co. in Museum Jan

Ai Weiwei 8 Voorlopige afronding

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Met dit 8e artikel rond ik mijn mini-essay over Ai Weiwei en zijn kunst voorlopig af.

Voorlopig, omdat het oeuvre zo uitgebreid en actueel is, dat ik natuurlijk lang niet alle facetten heb kunnen bespreken, die zich er in voordoen.
In de tentoonstelling in de Kunsthal zijn ook een aantal essentiële werken van Ai Weiwei niet te zien. Daarvoor hebben we literatuur en internet.

Gegevens
Geschreven: 03 november 2023

Lees meer: Ai Weiwei 8 Voorlopige afronding

Ai Weiwei 7 Terug naar het beeld

(Leestijd: 4 - 8 minuten)

Is het mogelijk om de kracht, waar Christoph Menke zo naar verlangt, in de werken van Ai Weiwei terug te vinden?

Er is maar één plek waar je het antwoord op die vraag terug kunt vinden: in de werken zelf.

Gegevens
Geschreven: 01 november 2023

Lees meer: Ai Weiwei 7 Terug naar het beeld

Ai Weiwei 6 Mijmeren

(Leestijd: 3 - 6 minuten)

Mijmeren is voor mij een vaste gewoonte geworden,  tijdens en direct na de ontmoeting met een kunstwerk en vóórdat ik mij verdiep in recensies en literatuur.

Gegevens
Geschreven: 30 oktober 2023

Lees meer: Ai Weiwei 6 Mijmeren

Ai Weiwei 5 Filosofie: Kunst en Maatschappij

(Leestijd: 3 - 6 minuten)

De tentoonstelling over Ai Weiwei is te zien in een kunstmuseum. Een vorige tentoonstelling, ook in een museum, was in Tilburg, in 2012 in De Pont. Dat Weiwei’s tentoonstellingen plaatsvinden in musea is opmerkelijk omdat de thema’s die hij aansnijdt in veel van zijn werken, vooral politiek en maatschappelijk van aard zijn.

Gegevens
Geschreven: 29 oktober 2023

Lees meer: Ai Weiwei 5 Filosofie: Kunst en Maatschappij

Ai Weiwei 4 Een zaal vol beroemde werken

(Leestijd: 7 - 13 minuten)

In deze zaal zijn feitelijk drie kunstwerken te zien:
1 Boom (Tree)
2 Cirkel van dieren
3 Dierenriem van Lego

Gegevens
Geschreven: 28 oktober 2023

Lees meer: Ai Weiwei 4 Een zaal vol beroemde werken

Ai Weiwei 3 Politiek van jongs af aan

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

De werken van Ai Wei Wei zijn veelal ingegeven door het denken over macht en onderdrukking. Met name de macht over en onderdrukking van de massa, het volk. Zijn Chinese afkomst speelt daarbij een grote rol.

Gegevens
Geschreven: 27 oktober 2023

Lees meer: Ai Weiwei 3 Politiek van jongs af aan

Ai Weiwei 2 Spektakel

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

De tentoonstelling van Ai Weiwei in de Kunsthal in Rotterdam is een spektakel. Een spektakeltentoonstelling in alle mogelijke betekenissen. De tentoonstelling zelf is groot. Alle getoonde werken zijn groot. De maatschappijkritiek die de werken toont is groot. De getoonde gevolgen van de kritiek zijn groot. De indruk die de tentoonstelling achterlaat is groot. En vooral: het is een demonstratie van wat de filosoof Guy Debord beschreef, toen hij in 1967 de term ‘spektakelmaatschappij’ muntte en in 1988 opnieuw toelichtte.*1

Gegevens
Geschreven: 23 oktober 2023

Lees meer: Ai Weiwei 2 Spektakel

Ai Weiwei 1 Inleiding

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Er is zo veel te zien in de tentoonstelling van Ai Weiwei in de Kunsthal, dat enige voorbereiding geen kwaad kan.

De draagtas op de foto draagt waarschijnlijk de belangrijkste boodschap: de werken van Ai Weiwei hebben zonder uitzondering een politieke achtergrond.

Het hele oeuvre van Ai Weiwei staat in het teken van kritiek, kritiek op onderdrukking van hemzelf, mensen en volkeren.

De Kunsthal Rotterdam, die nu de grootschalige tentoonstelling “Ai Weiwei. In Search of Humanity” presenteert, - tot 3 maart 2024 - ,  noemt hem “een van de meest toonaangevende kunstenaars van het moment, mensenrechtenactivist en criticus van autoritaire machtssystemen”.

 

Gegevens
Geschreven: 22 oktober 2023

Lees meer: Ai Weiwei 1 Inleiding

Pagina 2 van 9

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Weblog

  • Artus Quellinus in het paleis
  • Brancusi in H’Art 2025 (2) Mlle Pogány
  • Brancusi in H’Art 2025
  • Stephan Balkenhol en de klassieke kunst
  • Rob Sweere -Worpscape
  • Éric van Hove in het Fries Museum
  • Erika Koehler : RELICS OF THE FOSSIL ECONOMY II
  • Tschabalala Self – Pioneer (2023), Artzuid.
  • Yoshitomo Nara - Long tall peace sister
  • Isamu Noguchi in de rijksmuseumtuinen 2
  • Silke Riis - Speculative Evolution
  • Anaïs López - De schildpad en de monnik
  • Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind 2
  • Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind 1
  • Eugène Dodeigne – Cathédrale
  • Toshitaka Nishizawa - NAVEL OF DARKNESS
  • Emo Verkerk SCHOORSTEENMANTEL
  • Marcel van Zijp - ERSTARRUNG
  • MarliesJVos - MASTERPIECE
  • Anoniem - Japanse theekom
  • Koninklijke prijs vrije schilderkunst 2025
  • Rien Bekkers in het Westfries museum: TIME
  • Asya Kozina – Sculptuur op je hoofd
  • Sepehr Maghsoudi – TIME
  • Mona Lisa model voor selfies?
  • Audrey Large, Metabowl #6
  • Igshaan Adams: Nama Stap
  • Iris Kensmil - Mungayende
  • Miriam Cahn - in die Zukunft – fuck abstraction
  • Zanele Muholi - Somnyama IV, Oslo
  • Ugo Rondinone The Brilliant in My World in het Singermuseum Laren
  • YaYoi Kusama in My World in Singermuseum Laren
  • William Kentridge in My World in het Singermuseum Laren
  • Aforisme als leidraad: Hoe kan ik weten?
  • Carel Visser opnieuw bezocht
  • Lee Ufan in de tuinen van het RMA (3) Dialoog
  • Lee Ufan in de tuinen van het RMA (2) Samen 'zijn'
  • Lee Ufan in de tuinen van het RMA 1
  • Tenant of Culture - Slub
  • Biënnale Venetië 2024: Foreigners everywhere
  • Porseleinkoorts in Leeuwarden
  • Op Scherp fotorealisme in Utrecht
  • Iris van Herpen SCULPTING THE SENSES
  • Ted Noten & co. in Museum Jan
  • Ai Weiwei 8 Voorlopige afronding
  • Ai Weiwei 7 Terug naar het beeld
  • Ai Weiwei 6 Mijmeren
  • Ai Weiwei 5 Filosofie: Kunst en Maatschappij
  • Ai Weiwei 4 Een zaal vol beroemde werken
  • Ai Weiwei 3 Politiek van jongs af aan
  • Ai Weiwei 2 Spektakel
  • Ai Weiwei 1 Inleiding
  • Janine Melai - Het grote gebaar
  • Beeldrijm Herman Lamers – Henk van Bennekum
  • Carla Rump – Omarming met elfenbankjes
  • Yke Prins – Stillevend Licht
  • Rob Schreefel - Doorkijk
  • Beelden aan de kust van Hoorn (introductie)
  • Yto Barrada en Sol LeWitt in het Stedelijk Museum van Amsterdam
  • Anh Trần in Galerie Fons Welters
  • Anne Imhof in het Stedelijk Museum Amsterdam
  • Outsiders in de Hermitage
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 4
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 3
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 2
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 1
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl.1
  • Art Rotterdam 2022
  • Lisanne Sloots: Houtskool
  • Het Naakt bij Lucian Freud
  • Karel Appel in galerie Slewe
  • Hokusai Golf van Kanagawa
  • Tanaka Ryōhei in het Sieboldhuis in Leiden
  • Matthew Monahan bij Galerie Fons Welters
  • Homo Ludens
  • Hedendaags Stedelijk Amsterdam
  • Harmonie in Orsay
  • Hoog Spel in Venetië
  • Rafaël
  • High Tech Beleven
  • Documenta 13 (2012)
  • promotiedag 2
  • De promotie beleven
  • de bul ontvangen
  • Publiek geboren
  • Geboren !
  • Gé-Karel van der Sterren en de Jeanne Oosting Prijs
  • Gé-Karel van der Sterren
  • Lorenzetti en het goede bestuur
  • China's Tangdynastie
  • Terug naar De Dageraad
  • Giro dell'Arte Milaan
  • Het tweede gebod
  • Goudzwaards Vanitas
  • Eloyans wolf
  • Meer Dageraad
  • Dageraad
  • Met Titel
  • Jodenwoord
  • Beeldbericht
  • Nog meer woord
  • Woorden in het beeld
  • Niet zo mooi
  • Bologna
  • Avercamps ijspret
  • Jan van der Ploeg
  • Florence
  • Kees Goudzwaard
  • Arezzo
  • Venetië-Giro dell'Arte
  • Lily van der Stokker
  • Besluit: Gijs Frieling
  • Ina van Zyl
  • Willem Weismann
  • Evi Vingerling
  • Helen Verhoeven
  • Sarah Verbeek
  • Esther Tielemans
  • Derk Thijs
  • Maaike Schoorel
  • Sanne Rous
  • Thomas Raat
  • Malin Persson
  • Micha Patiniott
  • Jacco Olivier
  • Kim van Norren
  • Pere Llobera
  • Axel Linderholm
  • Aukje Koks
  • Iris Kensmil
  • Bas van den Hurk
  • Lieven Hendriks
  • Carl Johan Högberg
  • Arjan van Helmond
  • Sara van der Heide
  • Claire Harvey
  • Aaron van Erp
  • Koen Delaere
  • Pim Blokker
  • Morgan Betz
  • Tjebbe Beekman
  • Zwei prächtige Brüder
  • Anthony Caro Table Piece Z-94
  • Kunstmarkt Hoorn
  • HMK Encapsulated Stories
  • Sculptuur in spijkerbroek
  • HIERinWest-Friesland
  • James Ensor in Den Haag
  • Voordracht Hoorn
  • Stedelijk Museum Schiedam
  • BTW 19% beeldende kunst
  • Winter 2010
  • Het kindeke Jezus in Toscane
  • Sinterklaas bij Mandarte
  • schreeuwen en fluisteren
  • Kijken met gevoel
  • Kunst en politiek
  • Hoorn Kunstmarkt 2010
  • Art Rotterdam 2010
  • Het voorjaar achter ons
  • Persbericht Den Helder
  • De Culturele Pagina
  • Documenta XII vervolg (6)
  • Documenta XII vervolg (5)
  • Documenta XII vervolg (4)
  • Documenta XII vervolg (3)
  • Documenta XII vervolg (2)
  • Documenta XII (1)
  • Internationale Tentoonstellingen (IT1)