nr 121 250w
Evan Holloway
Never Good Enough

Op het strand van De Panne, aan het begin van onze derde dag, tijdens de enige uren druilerig weer die we hebben gehad, troffen we dit grijze transparante gaasdoek aan, dat stilletjes wiegde in de zachte wind. Het transparante gaas vormde grillige patronen rond de letters die nu al beginnen te vergaan. Het is vreemd om dit beeld te zien: een transparant schilderij met woorden erop geborduurd, gaas in de vorm van een Vikingzeil, en een tekst die steeds diepzinniger wordt naar gelang je langer kijkt en steeds veelzeggender naarmate de zee zichtbaar wordt door het gaas.

nr 24 250w

Louis de Cordier
Metatron

Dit ijzeren juweel met overal perfecte verhoudingen: zuivere vierkanten en gelijkzijdige driehoeken, als een soort uittreksel van de gulden snede, lijkt heel klein op het strand, en toont zijn ware afmetingen pas als je ernaast staat. Het is een octaeder zoals MC Escher die graag zou hebben gezien.

nr 33 250wSterling Ruby
Unhabitat I

Bij deze rijk beschilderde, strakke rechthoekige container hadden we veel fantasie nodig: wat doet zo'n gesloten onherbergzame vorm hier op het strand en vanwaar al die vrolijke opgespoten kleuren? Waarom zijn het horizontale banen en wat doet het zwart rond de hoeken? 

nr 38 250w Niek Kemps
Albedo

Natuurlijk namen we plaats in deze architektuur van Niek Kemps en we bespraken mogelijke toepassingen. De opbouw in diverse modules maakt heel wat meer opstellingen mogelijk dan de hier getoonde. Het dubbele gaas werkt zo zichtbelemmerend dat je vanuit het centrum iemand op de tweede rij al niet meer herkent.

nr 104 250w Thomas Houseago
Untitled (Red Man)

Houseago, die deze godenzoon schiep, was al favoriet bij ons op Sonsbeek afgelopen jaar. Ook dit beeld overtuigde ons onmiddellijk, doordat het in al zijn platheden zoveel plastiek suggereerde en de ruimte om zich heen met ontzag wist te vullen. We draalden er lang omheen, na de romantische oversteek met het kleine veerbootje gemaakt te hebben. Die veerboot droeg bij tot de associaties over de Griekse godenwereld en de Hellespont, en deed ons denken aan de Styx. Het aandoenlijke beeld echter keek onverstoorbaar uit over de havenmond, langs de pallisaden.

nr 101 250w 

Detail van het hoofd gefotografeerd aan de voorzijde. Duidelijk is de plastiek te zien van haren, baard en neus terwijl de open ogen het beeld een enigszins nadenkende, en misschien treurende blik verlenen. Is het Odysseus zelf of zijn zoon die aan de zeekant op hem wacht?

Nog net zichtbaar, rechts op de foto op de schouder, de pen waarlangs de linkerarm kan bewegen.

Ffriend 250w Peter Rogiers
A Fisherman's Friend

Ook deze 'figuratief' werd langzaamaan een lieveling van ons, naarmate we er langer over spraken, geholpen door de zon die precies op het juiste moment prachtige lichtval verzorgde. Ik kan er niet aan ontkomen dat hij gelijkenis vertoont met schilderijen waarop Christoffel is afgebeeld, die steeds zwaarder gebukt gaat onder het gewicht van Christus. Misschien ietwat ruim geïnter-preteerd, maar de titel 'fishermans friend' wijst mij toch naar deze mens die vriend werd van vissers die hij verzamelde aan de oever van het meer.

nr 41 250w Daniel Buren
Le vent souffle où il veut

Mathematisch opgesteld staan de masten waar Daniel Buren zijn windzakken aan bevestigde. In rijen in het gelid, op elke hoek van een vierkant grondplan een paal, zodat je, als je op het hart van de diagonalen gaat staan, een rij voor je hebt, en een rij opzij.

nr 78 250w Leonor Antunes
Discrepancies with Villa Teirlinck

Vanzelfsprekend nieuwsgierig naar deze rare strandhutten die nergens opgeschilderd, als witte bunkertjes, commentaar leveren op de muur van appartementen achter hen langs de boulevard.

nr 186 250w Sven 'T Jolle
Holiday in Melsbroek

Vijftig meter vanaf dit concentratiekamp voor speelgoed zat een oma met haar kleindochter dat met een schepje in het zand speelde. Toen ik de foto nam legde oma haar hoofd achterover tegen het duin en sloot haar ogen.

nr 144 250w Aeneas Wilder
Untitled #143

Zo mooi weer was het toen, dat de zon een onverdroten lichtspel speelde in het inwendige van Wilders koepel. Indrukwekkend van formaat, eenvoud en helderheid van concept. Geen spijker, bout of verbinding te zien.

nr 125 250w
 
Een 'lichte' lunch...

En vooruit, zoals ik vorige week al schreef, het wordt vast en zeker goed van eten en drinken, want de belgen weten wel wat lekker is: mosselen, croques, salades en altijd frieten, met een goed glas wijn. Dan kunnen we er smiddags weer tegen.

Het is alweer voorbij. Vijf dagen waren we aan de Belgische kust voor onze derde triënnale Beaufort. Dertig nieuwe buitenbeelden hebben we gezien, genoten, bekritiseerd en besproken. Wie weet gaan we deze zomer nog een keer. Kijken of alles er nog is zoals het betaamt, nog een keer de beelden bekijken en ook die welke van de vorige triënnales zijn overgebleven en nog eenmaal proeven van de zoute atmosfeer waarin deze beelden zo goed gedijen.

(Beaufort03 kunst aan zee
langs de hele Belgische kust
28.03 – 04.10.2009 
(http://www.beaufort03.be/)

 

1000 Resterende tekens