emo1

Charlie Parker  1983
Emo Verkerk
Zeefdruk op glas en acryl op karton 79 x 33 x25 cm
Rijksmuseum Twenthe

De tweede bijeenkomst behandelde het werk van Emo Verkerk. Dat is altijd weer opnieuw verrassend. Het is net alsof Emo elk werk weer helemaal opnieuw opbouwt, met de voor dat werk meest geëigende materialen en vormen.

chparkerZo is het ‘portret’ van Charlie gezeefdrukt op glas, - bijna net zo transparant als de lucht die hij blaast -, en is zijn saxofoon van karton, zo plat, dat alleen zijn schaduw nog echt de vorm van beker heeft. Het heeft een enorme ijlheid doordat het geheel in blauw-wit gesteld is en van alle lichamelijke en materiële zwaarte is ontdaan.

 

 

 

 

emo2Amadeuskwartet  1997
politoer op kadatrace op behang  50  x 65 cm
Art Consultance Tanya Rumpff

Vooral hun uitvoering van Mozarts Andante con Moto uit het kwartet nr. 16 in Es KV 428 was volgens Jan de Kruijff en Aart van der Wal superieur. En hier, in het werk van Emo Verkerk, steekt de storm uit dat Andante op, terwijl de musici zich ingetogen van hun taak kwijten.

 

emo3Visdiefje bij zonsondergang 2001
kunststof, koper en pitriet 60 x 43,7 x 13 cm
Rijksmuseum Twenthe

Dit visdiefje duikt steil omlaag voor zijn volgende vangst en alweer is de betekenis niet eenduidig: misschien trekt hij de rode zon open op de horizon, maar misschien werkt de zonsondergang vooral als een remparachute, en zal het visdiefje zijn prooi nooit verschalken.
Er is in deze kunstwerken altijd een ‘eruitzien’ en een handeling die dat veroorzaakt, ofwel een binnenkant en een buitenkant. Binnen veroorzaakt wat wij aan de buitenkant zien. De buitenkant toont, wat er aan de binnenkant gaande is.

1000 Resterende tekens