In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.
Het Westfries Museum in Hoorn toont drie eigentijdse kunstenaars, die hun fascinatie delen voor nieuwe mode, in de wondermooie tentoonstelling TIME. De oude panden van het museum zijn gestript en leeggemaakt voor de komende renovatie en tonen nu hun leeftijd: gescheurde muren, scheefgezakte vloeren en losgeraakte 17e -eeuwse tegels.
In deze oude huid verblijven nu prachtig aangeklede etalagepoppen, in eigentijdse kostuums, die in deze atmosfeer mode uit het verleden verbinden met nieuwe creaties.
Kostuumontwerper Rien Bekkers ontwerpt sprankelende kleding uit de eeuw van Rembrandt. Dit is de derde aflevering:
Macbeth & Lady Macbeth
Rien Bekkers
Westfries Museum Hoorn
- Gegevens
Het Westfries Museum in Hoorn toont drie eigentijdse kunstenaars, die hun fascinatie delen voor nieuwe mode, in de wondermooie tentoonstelling TIME. De oude panden van het museum zijn gestript en leeggemaakt voor de komende renovatie en tonen nu hun leeftijd: gescheurde muren, scheefgezakte vloeren en losgeraakte 17e -eeuwse tegels.
In deze oude huid verblijven nu prachtig aangeklede etalagepoppen, in eigentijdse kostuums, die in deze atmosfeer mode uit het verleden verbinden met nieuwe creaties.
Asya Kozina maakt uitbundige papieren pruiken naar de Barok en kostuumontwerper Rien Bekkers ontwerpt sprankelende kleding uit de eeuw van Rembrandt. Dit is de tweede aflevering:
Mozart Trio
ASYA KOZINA
Westfries Museum Hoorn,
Begane grond, in de gang van receptie naar Sepehr.
- Gegevens
Het Westfries Museum in Hoorn toont drie eigentijdse kunstenaars, die hun fascinatie delen voor nieuwe mode, in de wondermooie tentoonstelling TIME. De oude panden van het museum zijn gestript en leeggemaakt voor de komende renovatie en tonen nu hun leeftijd: gescheurde muren, scheefgezakte vloeren en losgeraakte 17e -eeuwse tegels.
In deze oude huid verblijven nu prachtig aangeklede etalagepoppen, in eigentijdse kostuums, die in deze atmosfeer mode uit het verleden verbinden met nieuwe creaties. Sepehr Maghsoudi herinnert aan de sjah van Perzië en diens voorgangers, Asya Kozina maakt uitbundige papieren pruiken naar de Barok en kostuumontwerper Rien Bekkers ontwerpt sprankelende kleding uit de eeuw van Rembrandt. Dit is de eerste aflevering:
TIME
Sepehr Maghsoudi
Westfries Museum Hoorn,
Begane grond, naast het ijdelijke atelier van Sepehr.
- Gegevens
Lisa del Giocondo
Leonardo da Vinci
c. 1503–1506, misschien doorgewerkt tot c. 1517
Olieverf op populieren paneel
77 cm × 53 cm
Parijs, Louvre
Heel de wereld is blij dat het schilderij weer op zijn plek hangt.
Het was immers gestolen, door de minions, tijdens de openingsceremonie van de Olympische spelen in 2024 in Parijs!
- Gegevens
Uit de serie Implicit Surfaces
Metabowl #6, 2019
Audrey Large (1994)
Fused Deposition Modeling (FDM)
3D Print in iriserend polyactide (PLA)
35 x 45 x h 66 cm
Coll. Stedelijk Museum Amsterdam
Nilufar Gallery (Milaan) limited edition of 7 pieces + 2 AP
- Gegevens
Nama Stap 2023
Igshaan Adams (Kaapstad 1982)
Textiel, metaal, kunststof, glas, schelpen, verf.
400 x 690 cm
(Stedelijk Museum Amsterdam, oudbouw
1e verdieping westzijde, zaal 1.4)
Een heel goede reden om naar eigentijdse kunst te kijken, is haar streven om door unieke werken onze tijdgeest te vangen.
Hoogst genoteerd is onze zorg om het behoud van de aarde, met daarin verweven het besef van de noodzaak van biodiversiteit.
Is iets daarvan in dit werk te zien?
- Gegevens
Munganyende Hélène Christelle 2021
Iris Kensmil
Olieverf op doek 190 x 145 cm
Stedelijk Museum Amsterdam
Het portret maakte me nieuwsgierig naar wie Munganyende is.
Ze startte het vak Beyoncéologie.
Iris Kensmil schildert haar als zelfbewuste, zwarte vrouw.
Een buitengewoon portret.
- Gegevens
Miriam Cahn in het Stedelijk Museum Amsterdam.
Ik zag er tegenop na alle berichten maar ging er toch heen.
Het is geen feest, deze tentoonstelling, maar Cahn zegt zelf: wie zegt dat kunst aangenaam moet zijn?
Dat is een uitnodiging om zelf te gaan kijken.
U kunt er nog heen t/m 26 januari 2025.
- Gegevens
Aan het eind van mijn artikel over de sculptuur van William Kentridge[1] beloofde ik terug te komen op de foto's van Zanele Muholi.
Dat doe ik dus vandaag. De foto is te zien in de tentoonstelling My World in het Singer Museum in Laren.
De tentoonstelling My World in het Singer Museum in Laren is over een week voorbij. U kunt er nog heen t/m 12 januari 2025.
[1] Zie ook: William Kentridge in My World
- Gegevens
The Brilliant, 2019
Ugo Rondinone (1964 Brunnen, Zwitserland)
bluestone, stainless steel, and concrete
44 cm × 150 cm × 23 cm (sculpture), 65 cm × 33 cm × 65 cm (pedestal)
- Gegevens
Lees meer: Ugo Rondinone The Brilliant in My World in het Singermuseum Laren
In het lintdorp hier vlakbij liggen gekleurde pompoenen op de grond, aan de binnenkant tegen het hek voor een grote boerderij. Als versiering. Op het kunsteneiland in Japan, Naoshima, zag ik een enorme gele pompoen met zwarte stippen, vlakbij de haven. En nu, in de tentoonstelling My World in het Singermuseum, ligt er een prachtige, sprankelende pompoen van hoogglanzend roestvrij staal. De binnenzijde die zichtbaar is door veel zuiver ronde gaten, toont een oppervlak van dieprood, als de beroemde Japanse rode lak. In de steel bovenop wisselen de kleuren om in een rode buitenkant en een zilverglanzende binnenzijde.
- Gegevens
De tentoonstelling My World in het Singer Museum in Laren bevestigt mijn verwarring. Er is ongelooflijk veel moois te zien, maar weinig ervan voelt vertrouwd. Geen wonder, er zijn zo’n honderd en zeventig kustwerken uit de hele wereld. En terwijl wij in het tijdperk leven van ‘het verhaal’ herken ik bij veel exotische kunstwerken het verhaal niet. Dus besluit ik in ieder geval de catalogus te kopen, zodat ik straks, rustig thuis, de werken nog eens kan zien en achtergrondinformatie kan proberen te vinden die de werken dichterbij brengen.
- Gegevens
Lees meer: William Kentridge in My World in het Singermuseum Laren
Hoe kan ik weten wat ik denk, totdat ik zie wat ik zeg?
How can I tell what I think till I see what I say?
- Gegevens
Signaal 1 en 2 van Carel Visser zijn op een vreemde plek terecht gekomen, en wel in de oostelijke tuin van het Rijksmuseum in Amsterdam. Een schrille tegenstelling met de plaats waarvoor ze ooit zijn ontworpen.
"Net als de vormen van het weten construeren politiek en kunst ‘ficties’, dat wil zeggen materiële herschikkingen van tekens en beelden, van de verbanden tussen wat we zien en wat we zeggen, tussen wat we doen en wat we kunnen doen."
(Rancière, Jacques; (2000) Het delen van het zintuiglijk waarneembare in: Het esthetische denken Amsterdam, Valiz 2007,
p. 62 (Oorspronkelijk : Le partage du sensible, Esthetique et politique (2000) Parijs, ©Éditions La fabrique.)
- Gegevens
Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen.
Het derde beeld dat we tegenkomen heet Dialogue.
Het gaat over "relaties"
Daarom vergelijken we Dialogue met het beeld Relatum in de beeldentuin van Kröller-Müller in Otterlo
Ook voor Joep
- Gegevens
Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen.
Het tweede beeld dat we tegenkomen heet 'Kiss".
Het gaat over samen "zijn"
Voor Joep
- Gegevens
Lees meer: Lee Ufan in de tuinen van het RMA (2) Samen 'zijn'
Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen. Bovendien is er net een gerestaureerd dubbelbeeld, Signaal 1 en 2 uit 1964 van Carel Visser geplaatst. Die staan vlakbij een Ufan, aan de oostzijde (de Hobbemakade) van het museum. Van Ufan staat al heel lang een beeld Relatum in het Kröller-Müller museum. Het is uit 1979-80, beduidend ouder dan de ‘Relatum’-serie nu in Amsterdam. Zowel de Relatum uit 1979 van Lee Ufan als het dubbelbeeld uit 1964 van Carel Visser worden door de musea gecategoriseerd als Minimal Art.
- Gegevens
Losnaaien van gehuurde cultuur
Een van de jonge kunstenaars die ik regelmatig volg, is Tenant of Culture. Dat is nauwelijks te vertalen maar betekent zo veel als huurder van de cultuur. Het is feitelijk een pseudoniem voor Hendrickje Schimmel (1990). Zij heeft een tentoonstelling bij Fons Welters in Amsterdam en het is niet haar eerste daar (2).
- Gegevens
Politieke stellingnames in de kunst.
Waar te beginnen?
Voor vertrek naar Venetië luisteren naar de twee uur durende podcast van The Art Newspaper. Daaruit komt een mooie parabel tevoorschijn over onze eigen tijd: “Queer” = ontheemd (ook in eigen kring) = migratie, van buitenaf gedwongen = de zoektocht naar de eigen identiteit = de vraag hoe met de eigen identiteit om te gaan = hoe om te gaan met je (nieuwe) omgeving.
- Gegevens
Dingsigheidjes voor vorstinnen en vorsten.
Er zijn meerdere goede redenen om naar Leeuwarden te gaan. Een ervan is de prachtige tentoonstelling Porseleinkoorts in de Princessehof. De Princessehof is geen stadspaleis voor een prinses meer. Porseleinkoorts, wat dat dan ook moge zijn, is geen pandemie in onze tijd. De titel ‘keramiekmuseum’ voor de Princessehof doet de instelling tekort, want er is veel meer dan ‘keramiek’ en meer nieuwigheid dan in een museum thuishoort . Er is wel een koninklijke verzameling uit de 18e eeuw in een tentoonstelling die door wetenschap gedragen wordt in een inrichting die een prinses zich zou mogen wensen. Wat doet het met ons, plasticgebruikers, in de 21e eeuw? Heeft de 18e eeuw ons nog echt iets te bieden?
1 reacties- Gegevens
"Een esthetische beschouwing van kunst schiet tekort, omdat ze het zwaartepunt