sanne rousw150

Symphonies of the Arriving Boat  2011
Sanne Rous
Diverse technieken en afmetingen
Courtesy tegenboschvanvreden, Amsterdam


Net als bij Thomas Raat een groot aantal afbeeldingen. Elk beeld draagt zijn eigen betekenis. Het is niet zeker of al die beelden en betekenissen wel bij elkaar horen. Bij Sanne hangen ze verder uit elkaar, niet strak geordend, intuïtief geplaatst. Voorlopig is niet duidelijk of er sprake is van ordening, of eerder van een toevallig samen zijn. De rigiditeit van Thomas maakt hier plaats voor ruimte, de beperking in materiaalkeuze van het zwarte plastic wordt vervangen door een veelheid van materialen.

sanne rous2w150Dit schilderijtje bijvoorbeeld doet iets wat de meeste van Sanne’s beelden doen: ze gaan meer over wat er niet te zien is, dan over wat er wordt afgebeeld. Hier zie je bijvoorbeeld een meisje dat met gestrekte benen, in haar middel voorovergebogen, waarschijnlijk net na het hinkelen, met haar ene hand op een stuk papier leunt dat op de grond ligt, terwijl haar andere hand met een potlood de contour van haar hand omtrekt. Dat dit in gestrekte houding gebeurt is te zien aan de stand van de linkerarm. Het is een vorm van spelen en van jezelf de maat nemen tegelijk. De hand die straks op het papier achterblijft is slechts een fragment, zonder pols of arm. Maar ontegenzeggelijk alleen van haar en van niemand anders. Het schilderijtje hangt rechts boven in het totale ensemble, je ziet het meteen. Het tekent het belang van het betekenen van de werkelijkheid, zoals in de overige werken eronder en ernaast gebeurt.

1000 Resterende tekens