In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.
“Goudlakenkamp”
Het tweede artikel over de dubbeltentoonstelling van Anselm Kiefer
Sag mir wo die Blumen sind.
Dit keer een werk in het Stedelijk Musem Amsterdam.
Nog t/m 9 juni 2025: kaartverkoop en start bezoek: Rijksmuseum Vincent van Gogh, Amserdam.
- Gegevens
“In de voetsporen van Van Gogh”
Voor de eerste keer een gezamenlijke tentoonstelling van
het Rijksmuseum Vincent van Gogh
en het Stedelijk Museum Amsterdam.
Het van Gogh grijpt terug naar het begin van Kiefers carrière, Het Stedelijk toont de latere ontwikkeling.
De catalogus noemt het een tweeluik, zo bespreek ik ze ook.
Eerst deze week een werk uit het Van Gogh, volgende week een werk uit het Stedelijk.
Ik ben kritisch en ik hoop dat u zelf gaat kijken en uw eigen oordeel velt.
Laat u door mij vooral niet weerhouden, maar zie het als een uitdaging aan uzelf.
- Gegevens
What’s in a name?
In Scheveningen, op een van de buitenterassen van Museum Beelden aan Zee, staat dit borstbeeld.
Het tekstbord op de sokkel vermeldt:
Eugène Dodeigne (1923-2015)
Cathédrale, 1978.
Inventarisnummer 245, aankoop 1980.
Waarom heet dit borstbeeld 'kathedraal'?
- Gegevens
Navel of Darkness van beeldhouwer Toshitaka Nishizawa
Hortus Oculus,
Land Art Delft
Rotterdamseweg 205, 2629 HD Delft
Telefoon: 015 256 55 89
Email: info@landartdelft.nl
‘Dit is een enorm vormexperiment’
sprak Vincent Bijlo toen hij de beeldentuin Hortus Oculus in Delft-zuid opende in 2018,
over de sculptuur Navel of Darkness,
nadat hij de vorm geduldig en nauwkeurig met beide handen geïnspecteerd had.
- Gegevens
Je zult een sculptuur van Emo Verkerk niet gauw aantreffen op Artzuid. Toch is hij in mijn opinie een echte beeldhouwer: iemand die zijn gedachten en gevoelens uitwerkt naar een echt ding, niet een tweedimensionale suggestie, maar naar een echte aanwezigheid, driedimensionaal, in de ruimte waarin wij leven. Bij Emo Verkerk is die ruimte vaak een interieur waarin wij ons verhouden als toeschouwer met een fragiel beeld, meestal een enigszins humoristisch doordenkertje. Waarbij het doordenken wordt opgeroepen door een vaag gevoel, dat het werkstuk eerst bij ons opwekt.
- Gegevens
Marcel van Zijp - ERSTARRUNG
Zondag 30 maart 2025. We zijn in het landschapspark rond het Art Centre Delft,
waar de Stichting Land Art Delft
veel prachtige, vrijstaande sculpturen beheert.
Een gratis toegankelijk wandelgebied in het Groene Hart, aan de Rotterdamse weg,
iets ten zuiden van de TU van Delft, aan de weg van Delft naar Rotterdam.
(https://www.landartdelft.nl/beeldenpark)
- Gegevens
MarliesJVos THE MASTERPIECE (2025)
Gescheurd papier (tijdschriftfoto's) op ondervel 297 x 210 mm
Marlies is lid van de kunstenaarsvereniging Hoorn en Omstreken ‘de Boterhal’ in Hoorn.
De hele maand juni is haar werk te zien in de Boterhal tijdens de tentoonstelling
‘Hoornse Nieuwe’, waar ze exposeert met de nieuwe leden.
- Gegevens
Originele Japanse Match-thee kom (2023)
Anoniem
- Gegevens
1 van de 3 Prijswinnaars
Lieve Hakkers
Undressing of fictional wings 2023<>inkt, oliepastels en tempera op doek, 140 x 150 cm.
(Foto Mandarte)
Niek Hendrix van ‘Lost Painters’, altijd een betrouwbare aangever als het om schilderkunst gaat schrijft:
De prijs van deze editie gaat naar Taqwa Ali, Eniwaye Oluwaseyi en Lieve Hakkers.
Hoewel de lijst van 15 genomineerden op Jesse Fischer, Marilyn Sonneveld en Thijs Seegers na nieuw is, lijken de voorkeuren van de vorige editie voortgezet te zijn. Er is een nadruk voor het persoonlijke. Of dat nu in de expressionistische penseelstreken zit of de biografische onderwerpen en situaties maakt niet zo heel veel uit. Het zijn stuk voor stuk vertaalslagen van strikt persoonlijke motieven, anekdotes, gevoelens, ingevingen en fantasieën, vertaald naar iets dat je een schilderij zou kunnen noemen. Want ook daarvan is het lang niet altijd vanzelfsprekend dat het verf op doek moet zijn.
En gewoontegetrouw levert Niek bij zijn commentaar een beeldverslag.
- Gegevens
Het Westfries Museum in Hoorn toont drie eigentijdse kunstenaars, die hun fascinatie delen voor nieuwe mode, in de wondermooie tentoonstelling TIME. De oude panden van het museum zijn gestript en leeggemaakt voor de komende renovatie en tonen nu hun leeftijd: gescheurde muren, scheefgezakte vloeren en losgeraakte 17e -eeuwse tegels.
In deze oude huid verblijven nu prachtig aangeklede etalagepoppen, in eigentijdse kostuums, die in deze atmosfeer mode uit het verleden verbinden met nieuwe creaties.
Kostuumontwerper Rien Bekkers ontwerpt sprankelende kleding uit de eeuw van Rembrandt. Dit is de derde aflevering:
Macbeth & Lady Macbeth
Rien Bekkers
Westfries Museum Hoorn
- Gegevens