In de tuinen van het Rijksmuseum in Amsterdam staan deze zomer twaalf beelden opgesteld van Isamu Noguchi (1904-1988).
Uit zijn vroeg na-oorlogse periode gaat het dit keer over AVATAR.
![]() |
||
AVATAR, Isamu Noguchi, 1965, brons; (1947 ontwerp) Foto Mandarte. |
||
Een dun en transparant beeld, opgebouwd uit hoge, bijna platte, verticale schijven. In 1947 ontworpen in leisteen, materiaal waar Isamu Noguchi toen veel in werkte. Het was betaalbaar en beschikbaar. Bovendien leende het zich om groot te werken. De sculptuur werd nauwkeurig gepolijst. De versie die hier staat is een gieting uit 1965 en is van brons. Het is er een van een oplage van acht, waarvan de laatste twee werden geveild voor meer dan een miljoen dollar per stuk. |
||
Isamu Noguchi was 43 jaar en al behoorlijk beroemd aan het worden. Beroemdheid en daarmee de beschikking over meer kapitaal is op die leeftijd voor de meeste grote kunstenaars een zegen: het vergroot hun mogelijkheden en brengt ze verder in hun artistieke groei. Isamu gebruikte zijn nieuwe mogelijkheden om te reizen over de hele wereld. Zo kon hij zich laten inspireren, door zijn nieuwsgierigheid naar beeldtaal, design, sculptuur, parkontwerpen, en architectuur. Op al die gebieden heeft hij zich bekwaamd en grote faam verworven. De twaalf beelden die hier staan zijn maar een fractie van zijn oeuvre. Maar wel een erg belangrijke en mooie fractie. |
||
AVATAR begint met het oprichten van de achterste, gebogen schijf, links op de foto. Vervolgens wordt de kortste staander in een sleuf vooraan in de kop gestoken. Tot slot gaat de derde platte poot aan de overzijde in de overgebleven sleuf in de kop. Zo ontstaat een driepoot die enigszins aan een staand wezen doet denken. De verbinding is niet typisch Japans, de achterliggende gedachte wel. |
||
(Wanneer je geïnteresseerd bent in de klassieke Japanse pen-, gat- en sleufverbindingen raad ik de gratis PDF aan: |
||
"Avatar" komt van het Sanskrietwoord avatāra, wat "afdaling" betekent. Binnen het hindoeïsme betekent het een manifestatie van een godheid in lichamelijke vorm op aarde, zoals een goddelijke leraar. In sommige teksten vind je Boeddha als de negende avatar van Vishnu. In de populaire digitale wereld van nu – die nog niet bestond toen Isamu Noguchi dit beeld maakte, - is een avatar en miniatuurafbeelding. Een illustratie of foto die in een forum, chat-gesprek, sociaal netwerk of programma, een persoon aanduidt. Het plaatje wordt ook wel profielfoto genoemd. De digitale avatar gaat omhoog naar de cloud. Het is dus de omdraaiing van de oorspronkelijke Avatar die afdaalt uit de hemel. |
||
Een beeld op drie benen, met de futuristische uitstraling en vormen die vooral doen denken aan het surrealisme (1) zien wij al gauw als ‘menselijk’ (of hoger). Vermoedelijk daarom draagt het een titel die juist naar het ‘niet-menselijke’ verwijst. De periode waarin dit beeld is gemaakt, wordt gekenmerkt door niet-figuratieve kunst. Noguchi stond onder grote invloed van Brancusi. Er is nog veel meer over te zeggen, dat het elegant is en lichtvoetig, opgewekt en opwekkend. Dat doen we als we elkaar spreken tijdens de excursie op woensdagmiddag 23 juli 2025 om 14:00 uur of woensdagmiddag 27 augustus 2025 om 14:00 uur. |
||
Hoe laat: 14:00 -15.00 uur Startpunt: het tuinhek aan de zuidoostkant van het Rijksmuseum. Kosten deelname: € 18,- p.p. Deelnemen De prijs is exclusief entrees, versnaperingen en overige kosten. Door uw deelname verklaart u zich akkoord met de leveringsvoorwaarden van Mandarte, waarin staat dat Mandarte geen aansprakelijkheid op zich kan nemen voor calamiteiten. U vindt Hier het inschrijfformulier. |
||
Als u op de plaatjes hieronder klikt, ziet u een vergroting |
||
Eindnoten en fotoverwijzing (1) Denk bijvoorbeeld aan de DANSEUSE ESPAGNOL (1945) van Joan Miró (1893 – 1983) |
||