Beeld: Louise Bourgeois: Untitled, 2004. Nog te zien in de tuinen van het Rijksmuseum, tot  en met 3 november 2019

Louise Bourgeois werd geboren in Parijs in 1911 en groeide op bij ouders die een restauratiebedrijf voor wandtapijten hadden. Als een begaafde student hielp ze ook in de workshop door ontbrekende elementen te tekenen in de scènes die op de wandtapijten zijn afgebeeld. Gedurende deze tijd had haar vader een affaire met Sadie Gordon Richmond, de Engelse lerares die in het familiehuis woonde. Dit diep verontrustende - en uiteindelijk bepalende - verraad bleef een levendige herinnering voor Bourgeois voor de rest van haar leven. Later zou ze wiskunde studeren voordat ze zich uiteindelijk tot kunst richtte. Ze ontmoette Robert Goldwater, een Amerikaanse kunsthistoricus, in Parijs en ze huwden en verhuisden naar New York in 1938. Het echtpaar voedde drie zonen op.

Bourgeois richtte zich al vroeg op schilderen en prentkunst en richtte zich pas in de jaren veertig op beeldhouwkunst. Tussen de jaren 1950 en vroege jaren 1960 ontstonden er echter gaten in haar productie toen ze ondergedompeld werd in psychoanalyse. Toen, in 1964, voor een tentoonstelling na een lange onderbreking, presenteerde Bourgeois vreemde, organisch gevormde gipsbeelden die dramatisch contrasteerden met de totemachtige houten beelden die ze eerder had tentoongesteld. Maar afwisselen van vorm, materiaal en formaat, en heen en weer pendelen tussen figuratie en abstractie worden een fundamenteel onderdeel van Bourgeois 'visie, zelfs terwijl ze voortdurend dezelfde thema's onderzocht: eenzaamheid, jaloezie, woede en angst.

Bourgeois 'eigenzinnige aanpak vond weinig bijval in de jaren waarin formele kwesties het denken over de kunstwereld domineerden. Maar in de jaren 1970 en 1980 was de focus verschoven naar het onderzoeken van verschillende soorten beelden en inhoud. In 1982, op 70-jarige leeftijd, stond Bourgeois eindelijk centraal met een overzichtstentoonstelling in het Museum of Modern Art in New York. Daarna was ze vervuld van nieuw zelfvertrouwen en smeedde ze nieuw werk. Ze creëerde monumentale spinnen, angstaanjagende kamergrote 'cellen', suggestieve figuren die vaak aan draden hingen en een reeks stoffen die uit haar oude kleding waren vervaardigd. Al die tijd maakte ze constant tekeningen op papier, dag en nacht, en keerde ze ook terug naar de prentkunst. Kunst was haar hulpmiddel om ermee om te gaan; het was een uitdrijving. Zoals ze het uitdrukte: 'Kunst is een garantie voor gezond verstand.' Bourgeois stierf in New York in 2010, op 98-jarige leeftijd.

Bron:
Introductie geschreven door Deborah Wye, Chief Curator Emerita, Prints en geïllustreerde boeken, van de website "Louise Bourgeois: The Complete Prints & Books, 2017".

Lees ook het blog van sculptuur.nu

 

Wanneer: Woensdagmiddag 11 september

Hoe laat: 14.30 -16.00 uur

Kosten deelname? € 18,- p.p.

Startpunt: Verzamelen bij de ingang van de tuin tegenover het Cobra café aan de museumplein zijde, (achterzijde Rijksmuseum)

Inschrijfformulier: Inschrijven Louise Bourgeois in de tuinen van het Rijksmuseum

 De prijs is exclusief entree's, versnaperingen en overige kosten. Door uw deelname verklaart u zich akkoord met de leveringsvoorwaarden van Mandarte, waarin staat dat Mandarte geen aansprakelijkheid op zich kan nemen voor calamiteiten.