arjan van helmondw150

The Letter (5 delen) 2011
Arjan van Helmond
Gouache, acryl en inkt op papier 153 x 129 cm
Collectie kunstenaar.

Deze serie in What’s Up is van Arjan van Helmond, en het rechtse 5-luik heet ‘The Letter’.

svdh arthistoryw150

Art History (2011)
Sara van der Heide
Dia’s uit serie van 2 x 80 dia’s
Loop, 21 minuten
Collectie kunstenaar.


Bij de presentatie van dit werk schreef het SMBA: “Het nieuwe werk Art History (2011) van Van der Heide is een diapresentatie bestaande uit 2 x 80 dia's (twee carrousels) van rood-zwart-witte tekeningen, geënt op de canon van de kunstgeschiedenisles.

harveyw150

Man in the Long Black Coat (2009)
Claire Harvey
Olieverf op doek 18 x 24 cm
Courtesy Galerie Fons Welters

Harvey’s kleine intieme schilderijtje, dat nu in What’s Up in het Dordrechts Museum hangt, is zo bescheiden tussen alle grote werken, dat het om speciale aandacht vraagt.

erpw150

Scène uit een hotelkamer met mogelijkerwijze een boze echtgenoot (2011)
Aaron van Erp
Olieverf op doek 150 x 110 cm
Particuliere collectie, courtesy Henk Pijnenburg

Van Erps schilderij met de voor zich sprekende titel, dat nu in What’s Up in het Dordrechts Museum hangt, is net zo gruwelijk als de film Drive die ik onlangs in ons filmhuis zag.

delaerew150

Untitled (2008)
Koen Delaere
Olieverf/spray paint op doek 120 x 190 cm
Particuliere collectie

Ontegenzeggelijk landschappelijk is dit schilderij in de tentoonstelling ‘What’s Up’ in het Dordrechts Museum. Het is gemaakt van golven verf, die op het doek zijn gekleefd, zoals wanneer je een roerhoutje muurverf afsmeert op een krant.  

blokkerw150

Sink to the Bottom (2010)
Pim Blokker
Olieverf op doek 150 x 160 cm
Collectie kunstenaar

In de tentoonstelling ‘What’s Up’ in het Dordrechts Museum hangt dit schilderij met zijn enorme formaat. Enorm in verhouding tot wat er te zien is: een simpele tekenachtige interpretatie van de tovenaarsleerling, die zoveel schade heeft aangericht, maar wiens verhaal desondanks niet op de gebruikelijke olieverfmanier wordt verteld.

morgan betzw150

The island of Dr Morgeau (2008)
Morgan Betz
Olieverf op doek 180 x 200 cm
particuliere collectie

Dit schilderij hangt ook in de tentoonstelling ‘What’s Up’ in het Dordrechts Museum. Misschien is de titel in de catalogus een verschrijving van de titel van het beroemde boek van H.G. Wells, dat meermalen verfilmd is onder de titel Het eiland van Dr. Moreau.*

tjebbe beekman palastw150

Palast (2005)
Tjebbe Beekman
Acryl, lakverf en zand op doek op paneel 119 x 210 cm
Wassenaar, Caldic collectie

Dit kunstwerk van Tjebbe Beekman komen we ook tegen tijdens onze excursie naar ‘What’s Up’ in het Dordrechts Museum.. Metropolis M schreef:

marie alyw150

Zwei prächtige Brüder (2008)
Marie Aly
Olieverf op doek 150 x 120 cm
Courtesy tegenboschvanvreden, Amsterdam

Dit schilderij van Marie Aly komen we tegen tijdens onze excursie naar ‘What’s Up’ in het Dordrechts Museum. Het zal zeker stof voor een gesprek oproepen.

chillida alrededorw150  

Rondom de leegte nr 1, lijkt me een aanvaardbare Nederlandse vertaling voor de titel. Maar het woord Vacio heeft vooral veel ruimte in zich, in zijn verwantschap met vacuüm. Vacuüm wil zeggen luchtledig, iets zonder lucht er in. Iets is altijd een ruimte, zelfs als het een zwart gat betreft.

Alrededor del Vacio I
Eduardo Chillida
IJzer 32 x 49 x40 cm
   
the making off 150w  

Altijd nog staat ‘The Making Of’ van Erik Buijs naast mijn PC: het onderzoekende, zwervende scheppertje op de wereldbol. Natuurlijk ben ik geïnteresseerd in wat Buijs verder maakt: dit voorbije jaar elke dag een nieuw beeldje in zijn ‘timmerschuurtje’. Daarom hieronder enkele beelden die hij konterfeitte.

The making off 
Erik Buijs 2007
Brons h = 26 c
   

img 7050bwweb

 

 

Kunstwerk voor de bajes

Zonder titel
Coen Vernooij
Staal 240 x 40 x 40 cm
witte poedercoating

 

Coen Vernooij schenkt eigen sculptuur aan de  'Penitentiaire Inrichting' Vught

(Hier volgt de rede die ik - ongeveer - uitsprak toen Coen Vernooij zijn sculptuur aanbood aan de Penitentiaire Inrichting Vught)

Dames en Heren,

     
katrienvogelweb  

Katrien Vogel maakte dit jaar de jaarpenning van het Beeldhouwerscollectief ABK. Eigengereid als ze is, perste ze haar eigen vorm niet in een traditionele (leg-)penning, maar paste het begrip penning toe volgens de definitie: een herinnerings- of kunstobject vervaardigd om bepaalde diensten te belonen. Hij werd mij aangeboden door de voorzitter van het ABK als dank voor mijn inzet bij de tentoonstelling in Leiden van de Nieuwe Leden van het ABK.

ABK Jaarpenning
Katrien Vogel 2011
Polyester en grafiet
Ca. 15 x 7,5 x 7,5 cm
   

caro tp z 94 1982

Table-Piece Z-94 1982
Anthony Caro
Steel, rusted &  varnished,  59.5 x 80 x 38cm,
Cat. R. B1273

Een ronde metalen schijf van enige dikte doet voltooid, maar mist de inscripties van een munt en het gat voor een touwtje. Op het punt van omvallen wordt hij behoed door een aangelaste gebogen staaf, die een dubbelgevouwen ijzeren flap vastgrijpt, vlak bij een hoek. De flap hangt vast aan een dakconstructie die wordt opgehouden door een twee platte staven aan de ene kant en een uitgehamerd hoekprofiel aan de andere zijde.

chillida 135

 

Deze mini-excursie naar het begrip ‘ruimte’ ontstond tijdens de ontmoeting in het Wilhelm Lehmbruck Museum in Duisburg met twee beelden: Chillida’s Modulatie van de ruimte II en Caro’s Tafelstuk Z-94. Het lezen van het boek Sculptors talking, Anthony Caro x Edurado Chillida bracht niet veel helderheid.  Heideggers tekst was buitengewoon inspirerend, vooral in het licht van diens totale oeuvre, maar tegelijk heel erg voorzichtig. Er zit tenslotte niets anders op dan terug te keren tot de beelden. De ontmoeting van die twee zegt nog het meest, als je er van uit gaat dat niet het woord het beeld vult, maar het beeld het woord.

Mekân biçimlendirme II
(Modulatie van de
ruimte II) 1963
Eduardo Chillida

 

huisvddichter webRuimte, Chillida en Caro 14

Het huis van de dichter is open. Het laat aan alle kanten de ruimte tot zich toe. Het schermt ruimte af en omvat de ruimte die het binnensluit. Dit huis van de dichter is van ijzer.
Het bestaat uit twee of meer delen, die in elkaar gessmolten zijn en over elkaar heen. Ondanks alle openingen, het ronde gat aan de zijkant en het halfrond aan de voorzijde, is het huis gesloten. Zelfs de gebogen luifel, die beneden niet aansluit op de vloer, maakt dat duidelijk: dit huis is maakt voor de intimiteit binnen.