chapuisat1Erratique 2012
Gebroeders Chapuisat
Betonijzer, kippengaas, spuitbeton
Nieuwpoort

Aan het eind van de lange geul die vanuit Nieuwpoort naar zee loopt, ligt het strand. Over het bovenste deel is een pad aangelegd van steltonplaten. Aan het eind daarvan ligt een grijze, reusachtige kiezel, niet ver van de vloedlijn.

aquinzeVan Arne Quinze waren de beelden 'Rock strangers' nog niet klaar toen we ons eerste bezoek brachten aan Oostende. Maar deze impressie uit de wandgids is veelbelovend en het filmpje op youtube ook!

Reken maar dat deze gekreukelde kunstwerken iets hebben aan te merken op de 'muur' van flats langs de kust en de enige torenflat van oostende, die je al van verre ziet.

http://youtu.be/Vhrrww1_NkQ

themakingoffw150En nu maar eens een serieus filmpje gemaakt over een beeldje van Erik Buijs.
Ben benieuwd wat je er van vindt.

Je vindt het natuurlijk op YouTube: http://youtu.be/t3p8IcBkd6Q

(Klik op het plaatje of op de link.)

sloterplascw150

Een fragment uit de lezing die een uur duurde, waarin ik de 10 stellingen van mijn proefschrift toelichtte aan de hand van dit fantastische beeld.

U vindt het filmpje van 5 minuten op Youtube: http://youtu.be/uqRufD28v-0

mcauta5The Wanderer 2012
Melita Couta
Duinen/zeedijk Sint André (Oostduinkerke)

Ongenaakbaar hoog, buitengewoon standvastig, in wind en weer, staat een man met opengesperde mond boven de duinen. Hij heeft een gouden hoorn op zijn voorhoofd en twee gouden vissen in zijn hand.

 

kempinas1

Tripods 2012
Zilvinas Kempinas
Natuurreservaat De Hoge Bleeker, Koksijde

Een bos ijle driepoten van aluminium. Vermoedelijk allemaal even hoog, drie maal de lengte van een mens.

 

bf04 3 cordal 8  

Villa Le Chalutier
Bortierlaan 25 De Panne
Installaties en werken van Isaac Cordal
Deze villa wil je zeker bezoeken. Het is een woonhuis om jaloers op te zijn, voormalig atelierwoning van een kunstenaar, in een wijk die sterk doet denken aan ons eigen ‘kunstenaarsdorp’ Bergen. In het nu vervallen interieur wordt je verrast door intieme installaties.

beaufort04 2 gabriel 1Players 2000-2010
Michal Gabriel

Aliens op het strand bij De Panne. Op mensen lijkende figuren, maar dan met eindeloze armen. Stelten waarop de figuren kunnen hangen, zitten en lopen. Onthand.

beafort04 1 attardw150Beafort04-1-AttardBoundaries of Infinity 2012
Norbert Francis Attard
Gemeentehuis De Panne


Deze impressie uit de wandelgids Beaufort04 geeft de bedoelingen van de kunstenaar goed weer. We zien een groen grasveld met een monument. Achter het monument ligt een vijver. Op enkele banken die doorlopen langs het gras en de vijver zitten mensen. Over het gras wandelen twee figuren naar het monument. Op de plint aan de achterzijde van de vijver loopt nog een figuur met een tas.

promotiemonument 008Monument voor het Woord is aan het Beeld
Performance tijdens de promotiereceptie
Hans Belleman en Jan Mors

De spullen voor de performance lagen in de auto, vierhonderd meter verderop. De stad was ondanks dit uur in de namiddag al stil en verlaten, door de zware regenval en de koude wind. Terwijl ze zwijgend naast de stationwagen hun witte overalls aantrokken begon het lichtjes te hagelen. Het Rapenburg kleurde asgrauw. Onder de achterklep haalden ze de kruiwagen tevoorschijn om alle panelen in te vervoeren. Jan begon met het laden en Hans monteerde intussen het mondstuk op zijn bugel, en blies hard in het koude instrument om het enigszins te verwarmen.
‘En toen kwam het cadeautje’, vertelde Hans later. ‘Jan zette de kruiwagen in beweging en een deel van het wiel bleek aan te lopen met een hoog en schril geluid. Ieeu,Ieeu, ieeu… Opeens kwam de hele kade  tot leven en ik zocht naar de juiste tonen om het geluid van de kruiwagen mee te omgeven. Zo kwamen we in het gedruis van de hagel, onder de tonen van wiel en bugel, de straat binnenlopen. Mooier kon het niet.'

 

 

 

 

 

bulw150De laatste dagen en de afgelopen nacht doorlopend besteed aan het formuleren van vragen waarop geen antwoord voorhanden is en het formuleren van antwoorden op vragen die niet gesteld worden. Leemtes opzoeken in de literatuur en citaten die half uit het geheugen zijn verdwenen. Vanochtend gaat zo’n beetje halverwege pagina 167 de bel. Snel de trap afstommelen zo luid dat degene bij de voordeur kan horen dat er iemand aankomt. “Goedemorgen” en een enorme doos: “wilt u hier even tekenen?”

de bul

volten

Het woord is aan het beeld

Datum: donderdagmiddag 19 april

Tijd: 15:00 uur

(Stipt! Houdt u rekening met parkeer- en aanlooptijd)

Locatie: R. U. Leiden, Groot Auditorium

Rapenburg 73 Leiden

michelnachtw150Michelangelo, De Nacht, Florence San Lorenzo ca. 1530

XVIII
L’IDÉAL
Ce ne seront jamais ces beautés de vignettes,
Produits avariés, nés d’un siècle vaurien,
Ces pieds à brodequins, ces doigts à castagnettes,
Qui sauront satisfaire un cœur comme le mien.

 

moore rf1929 2The BBC vertelt in zijn serie History of the World, bij monde van de Leeds Museums and Galleries, over een van de eerste achterover-leunende figuren van Henry Moore, het beeld Reclining Figure uit 1929. (H:54 cm W:82 cm D:37 cm)
‘Het is gehakt uit bruine ‘Hornton’ steen, afkomstig uit de groeven in Noord-West Oxfordshire. De vereenvoudigde vormen tonen de invloed  van niet-westerse beeldhakken, die Moore vond in het British Museum, en van het vroege werk van Pablo Picasso’. Een prachtig voorbeeld van een achterover-leundende bronnimf is nu te zien in de grote Picasso-tentoonstelling in de Tate.

 

rf ludwigReclining Figure in het LudwigDraped Reclining Figure 1952-53 (LH 336)
Henry Moore
Brons L= 157,5 cm
Keulen, Sammlung Ludwig

Zo ga je niet om met een dame. Zo kwetsbaar stel je haar niet op. Zelfs niet als ze ‘maar’ een beeld is. Iedereen die het museum binnengaat passeert haar omhoog-gestoken knieën die half schuil gaan onder haar neerhangende rok. Ze richt zich net op, uit een vlak, klein stukje grond, een uitsnede uit een grasmat, op een ongewoon brute tafel van roestend ijzer en grove I-balken. Alert en zich niet bewust van ons gluren kijkt ze door de voorhal van het museum in de richting van de ingang naast de boekwinkel. Dit is zeker: hier hoort ze niet. Ze hoort ergens anders, op een heuvel of in een park. Niet hier in de chaos van witte muren, opgeplakte posters en glazen deuren waar het publiek lawaaierig rondscharrelt tussen garderobekastjes en toiletten. Hier is ze geen sculptuur meer in een museale ruimte, hier is ze gedegradeerd tot een anekdote.