kano rechts achter   De rijkdom van Arte Povera,  heet de tentoonstelling in Museum Kröller-Müller, die nog duurt nog tot en met zondag 7 april 2013.
Vanaf de eerste zaal is die rijkdom pure beeldende schoonheid in spierwitte, van alle smetten gezuiverde ruimten. ‘Povera’ in de meest eigenlijke zin van het woord: zonder opsmuk en zonder verhullende symboliek. Elk beeld richt zich rechtstreeks tot de toeschouwer. Die ondergaat hoe het voelt om de vloer te delen met een beeld, hoe het beeld energie opwekt in zijn lichaam en de zaal een podium wordt waar hij  rond doolt, gedreven door het beeld.
Canoa di Otterlo
1986
Gilberto Zorio
triplex, hout, staal, verf,
lak, rubbers,
verkoperd staal, kopersulfaat,
glas
  Nooit eerder ontmoette ons lichaam zó treffend het materiële beeld als tijdens deze periode in de jaren 70 van de twintigste eeuw.De tijd waarin energie het toverwoord was voor de bezieling van ons lichaam als huis van de geest. Energie als synoniem voor geestkracht.
LeodeVriesfotoBaZ   De tentoonstelling in Museum Beelden aan Zee, van het werk van Leo de Vries, duurt nog tot 20 januari 2013. Over de beeldhouwer is een monografie beschikbaar. Daarin schreef ik op verzoek een artikel over het beeld De Zwarte Weduwe.

In feite werk ik in het eerste stuk een begrip uit dat de Franse filosoof Merleau-Ponty betitelt als être-au-monde: in de wereld zijn. De jonge Canadese filosoof Alva Noë spreekt over presence: aanwezigheid.

Dat begint zo:

Zwarte Weduwe

Foto: Beelden aan Zee
   

 3ejezusboekpausw150Er was geen os en ook geen ezel in het stalletje van Betlehem, schrijft de huidige paus, Benedictus XVI, in het derde deel van zijn trilogie over het leven van Jezus. Dit laatste deel, dat aanstaande maandag in Nederland uitkomt, gaat over Jezus’ geboorte en kinderjaren. De paus is onfeilbaar, zoals we weten, en over het ontbreken van de dieren in het stalletje moeten wij hem wel geloven.

 

 

 

 

 

 

 

entree   Verstomd stap ik, fototoestel in de aanslag, door het atelier in Oude Niedorp. Lomp en onhandig, omdat de enorme verandering nog niet wil doordringen. Allereerst is er de sfeerverlichting die tal van ‘hotspots’ aanlicht en een rustig overzicht verhindert. Waar te beginnen? Langs de mobiele wanden, die in een achthoek staan opgesteld of bij de bloemen, in het midden? Je kunt erheen lopen tussen de tafels door, die als een Griekse meander zijn opgesteld. Wat is hier gaande, waar is de vertrouwde chaos, welke krachten hebben hier ingegrepen?
louvre zelfportret   In het Louvre is op dit moment de tentoonstelling te zien : Raphaël, les dernières années, ofwel “Rafaël in zijn laatste jaren”. Een prachtige schilderijententoonstelling in samenwerking met het Prado.

Afb. hiernaast:
Zelfportret met Giulio Romano (?), 1519-1520
Rafaël
Olieverf op doek 99 x 83 cm
Parijs, Louvre

 

In Teylers Museum in Haarlem heet de tentoonstelling gewoon “Rafaël

     
wolkendrager nw150   In het gezellige restaurant van Het Stedelijk Museum Kampen staat een groot beeld: een man die gebukt gaat onder de loodzware last van een wolk. De wolk is loodgrijs van kleur. De man schuifelt, stap voor stap, met lege handen die bijna de grond raken, voorwaarts. Hij is gekleed in een blauwe broek en een groene trui, zijn golvende haar onberispelijk op zijn schedel geplakt. Keurige zwarte herenschoenen. Als hij zich op zou richten, zou hij even groot zijn als wij. Onmiskenbaar een man van deze tijd.

in plaats van afstandelijk kijken

De uitbreiding van Het Stedelijk Museum Amsterdam door Benthem/Crouwel architecten

entreehal 150w  

Wat een ruimte! Dat is het eerste wat opvalt. Buiten staat een ‘slang’ voor de entreehal, binnen staan vier rijen dik de mensen voor de kassa’s. De massa is gekomen om ‘het’ Stedelijk te ervaren. En dan, eindelijk, door de klappoortjes die de entreekaart scannen, naar binnen. Wat een hal, is dit een vliegveld of een museum?

     

 

monvd80ersw150Wat me verontrust is hoe woorden woorden oproepen. Een woord zonder ander woord is niet zo veel. Dit in tegenstelling tot beelden. Een beeld zonder ander beeld is veel, heel veel, soms zelfs compleet.

De woorden die door beelden worden opgeroepen vermengen zich met woorden die al liggen te wachten in mij. Ze zien hun kans schoon en brengen de hele boel in de war. Daarom is het belangrijk me te houden aan een scherp zien, en me bij alle woorden af te vragen: is dit echt wat het beeld oproept?

1066w150   Daar staat ie dan, negentig kilometer verwijderd van het dichtstbijzijnde strand, Neptunus, gebieder van de zee. Midden in Bologna, boven op een fontein, dat wel. Er komt zelfs water uit tijdens de hittegolf deze zomer. De fontein staat op de Piazza Nettuno, midden in de oude stad en is ontmoetingsplek voor jong en oud, bewoner en toerist. Al eeuwen. Van brons staat Neptunus op marmer, in de stralende zon, in hoog contrast tegen de felblauwe lucht. Met een arm vooruit, de hand gestrekt, de vingers uitgespreid, zelfbewust en onaantastbaar, de golven tot kalmte te manen.
fridericianum   Overweldigend.
Dat is het woord waarmee je deze Documenta(13) het best kunt omschrijven. Het aantal kunstenaars (188) is overstelpend, het aantal locaties ( 8 tentoonstellingsgebouwen, 19 ‘terzijdes’ en 51 parklocaties), het aantal pagina’s in de ‘Gids’ (Begleitbuch 537 pp.) en tenslotte het intellectuele niveau van zowel de kunstrecensies in Das Begleitbuch als de teksten van hoofdcuratorin Carolyn Christov-Bakargiev zelf. Maar laat je er niet door weerhouden en ook niet door de vaak negatieve recensies. Ga er zelf heen. Er is heel veel te genieten en heel veel te overdenken en heel veel de moeite waard en heel veel meer te zeggen dan welke recensie ook kan samenvatten. Ga heen en verrijk jezelf!

jonkerw540 w150

 

Hommage aan Donald Judd 2012
Filip Jonker
beton

 

De reeks van Fibonacci: 0,1,1,2,3,5, etc.
Ofwel: 0+1=1; 1+1=2; 1+2=3; 3+2=5
Ofwel elk element in de rij is de som van de voorgaande twee elementen.

de witw150Staande ring 1998
Frans de Wit (1942-2004)
IJzer h = 196 cm

Zes en twintig ijzeren broodjes. Niet helemaal gelijk van vorm en niet helemaal gelijk van grootte. Zodanig aan elkaar gelast dat de lasnaad twee korte zijden met elkaar verbindt die in een kleine hoek ten opzichte van elkaar staan.

 

 

 

ballemansw540 w150Praesidium Libertatis
2012
Yassar Ballemans
  Wat betekent het als je de titel Praesidium Libertatis kent, Bolwerk van de Vrijheid? Kun je het beeld zelf dan nog wel beleven? Is het dan nog wel een beeld of alleen maar een houten ding met gebrek aan woorden? Titels werken achteraf. De kunstenaar geeft de titel en duwt jouw daarmee in een bepaalde richting. Hij zet jouw denken op een spoor dat zich eerst losmaakt van het beeld. Een rangeerterrein waarop hij jou heen en weer stuurt van wissel tot wissel, van gedachte tot betrekking. Terwijl jij terug probeert te komen bij het beeld, om de gedachten, de woorden, de aansluitingen die je gevonden hebt op dat rangeerterrein, tenslotte over het beeld te leggen. Verdwijnt het dan? Wordt het er beter van?

bil 18Maandag 18 juni 2012. De buien zijn het land uit. Er staat weinig wind en in de hoge luchtvochtigheid voelt het lauwwarm aan. Het is niet onaangenaam. In tien minuten tijd wandel je vanaf het Centraal Station naar De Burcht. Dat is een indrukwekkende ringmuur boven op een kunstmatige, groene heuvel. De geschiedenis gaat hier terug tot de middeleeuwen. Je kunt de heuvel beklimmen over een gerestaureerde trap en dan binnen in de donjon na een ijzeren wenteltrap langs de kantelen schuifelen. Het uitzicht over Leiden is typisch eigentijds: onder je en vlakbij de oude 17e eeuwse stad, daarbuiten omkranst door de hoogbouw van de laatste vijftig jaar. Binnen in de burcht biedt een groepje jongeren tegen elkaar op, rokend en met blikjes breezer in de hand: ‘ja, maarrr ik ben nog geen vijftien en van mijn vaderrr mag ik zekerrr niet vannacht bij jou thuis blijven!’ Gegiechel.

kb1eprijsw15000001Nieuwe Beelden van Nieuwe Klei,
Onderste Boven.

Gamen en projectie krijgen de eerste prijs!

De tweede Biënnale van de actieve Nederlandse Vakgroep Keramisten is opnieuw te zien in  Paviljoen de Verbeelding in Zeewolde. De jury (Annemie Boissevain van Galerie De Witte Voet, Ranti Tjan, directeur Sundaymorning@ekwc Den Bosch en Frank Steyaert, keramiekverzamelaar en galeriehouder in België) selceteerde een aantal kunstenaars voor de tentoonstelling ‘Ondersteboven’ ofwel Topsy-turvy. Opmerkelijk genoeg was daar één werk in dat als enige niet op zijn kop stond, en van diezelfe jury de eerste prijs kreeg:  Het werk Ik schiet ze gewoon allemaal ondersteboven van Yves Malfliet.

plensa1Yorkshire Soul I, 2010
Jaume Plensa
IJzer (?), meer dan levensgroot (h = ca.2 m.)

Een van de plekken die wij nooit overslaan tijdens ons bezoek aan Beaufort, ook al ligt het iets verder van de kust, is de kloosterruïne van Abdijmuseum Ten Duinen in Koksijde. Kunnen deze namen nog Vlaamser? We zijn nog steeds in de 'Westhoek' waar beeldhouwer/zanger Willem Vermandere het lied Blanche en zijn peird componeerde en zong. In dat lied wordt de Westhoekse tijd voelbaar. Blijf vooral even hangen op http://willem-vermandere.be/ en luister naar zijn liederen en zie de foto's van zijn werken: dit is de geest die we hier gaan ontmoeten.