In Alkmaar staat een art-deco pand aan de Zilverstraat nummer 3. De begane grond heet galerie 'Het Alkmaars Kasteeltje'. (www.alkmaarskasteeltje.nl) Als opening voor de tentoonstelling "Nachtschade" vond hier afgelopen zaterdag een performance plaats van Belleman, Mors en Wegman. "Wilt u deelnemen aan de Aardappel Art Contest?", stond er uitdagend op de uitnodiging, "surf dan naar www.aardappelart.nl ". Wij besloten naar de opening en performance toe te gaan.

AK-opening

 

We hadden geluk met het weer. Na een gezellige wandeling door het stadshart van Alkmaar, de galerie ligt ongeveer 10 minuten lopen vanaf het station, bereikten wij de Zilverstraat. Er stonden al wat mensen rond de galerie buiten te genieten van het zonnetje. Wij gingen naar binnen en troffen daar een kleine ruimte aan met schilderijen, een bed vol aardappelen, grote glazen vormen in de vensterbank, en een gasbrander met een pan aardappelen op het vuur.

AK-interieur1

 KasteelA ansichtWe kregen van de galeriehoudster een ansichtkaart aangereikt, waarop wij aan de achterkant ons e-mailadres konden invullen. Wanneer je naar de ansichtkaart kijkt lijkt het wel een aardappel met een heel dun lijf en twee beentjes eronder. Alles wat daar onder heeft gestaan is met zwarte lak weggewist. Het is nu een aardappelmannetje geworden. Op de achterzijde is ook met lak alle informatie weggewist en heeft diezelfde lak dienstgedaan als inkt voor stempelafdrukken over de hele kaart. Met deze kaart in de hand stuurde zij ons naar de overkant, waar zich in het park langs de gracht een vreemd tafereel afspeelde.

 
    

 Er staat een aardappelsorteermachine, met een in een witte overall gestoken man, die aan een groot wiel draait, waardoor een rek hevig schudt en aardappels doorlaat op verschillende grootte, naar verschillende uitvoeren. De aardappels worden opgevangen in kistjes en die worden naar een houten keetje gebracht dat vlakbij de machine staat opgesteld. Op dat keetje staat met grote letters geschilderd “automatiek”. Wij mogen onze ansichtkaart vervolgens in een soort brievenbus duwen waardoor hij in dat keetje verdwijnt. Op de foto met Gilles ziet u hoe vervolgens in een klein luikje met een gordijntje, als het ware een minitheater, een soort aardappelshow wordt opgevoerd, door een wit gehandschoende hand. Na de opvoering van het toneeltje wordt ons vanuit het minitheater een exemplaar aangereikt. De bedoeling is dat wij geïnspireerd door het gebeuren en met de aardappel als herinnering en aangever, zelf een productie maken die straks meedingt, om tentoongesteld te worden in de Kunstuitleen in Alkmaar. Vandaar de titel ‘Aardappel Art Contest’ hoewel ikzelf liever in het Nederlands zou zeggen ‘Aardappelkunst Wedstrijd’.
PubliekIntussen heeft zich aardig wat publiek rond het ‘boetje’ verzameld en er wordt behoorlijk in het Noord-Hollands over aardappelen en het sorteren ervan gekletst. Wat dat betreft blijft de aardappel net zo goed horen bij Noord-Holland als de grote kiezelstenen uit het project ‘Men Amor’ hoorden bij Bretagne.

Als ik terugkeer naar de galerie is de pan met aardappels van het vuur verdwenen. Juist op dit moment komt de galeriehoudster naar buiten met een dienblad, waarop heerlijk geurende aardappelen, gesneden in kwarten, liggen opgetast. Zij worden warm geserveerd, samen met een heerlijke Hollandse saus, en vormen een aangenaam alternatief voor de normale patat cultuur. Niet alleen wij maar ook de kunstenaars en al hun medewerkers doen zich er aan tegoed, zodat de schaal binnen een mum van tijd leeg is.

publiekVoldaan en tevreden keren wij met ons exemplaar uit de familie nachtschade huiswaarts, om ons te bezinnen op onze eigen aanstaande aardappelkunst-schepping.

1000 Resterende tekens