Overzicht1   Hoe pak je dat aan, meer dan veertig moderne kunstwerken in één oude kerk? En wat voor een kerk: Nederlands meest roemruchte, dé Oude kerk, in het hart van Amsterdams ‘red light district’. Het wemelt er van toeristen die netjes hun entree betalen om het godshuis in deze liederlijke stad te zien, en de - heerlijk verwarmde - toiletten te bezoeken. Dit godshuis is nu een tempel voor de kunst, de kunst van het Beeldhouwerscollectief ABK, nog tot en met zondag 14 april.
Overzicht2   Op deze twee foto’s is te zien waar het probleem zit: in het buitengewoon rommelige en immens grote interieur, dat de aandacht afleidt van de sculpturen, niet in het minst extra aangezet door de her en der rondschuifelende toeristen. Je moet er van de nood een deugd maken: elk beeld rustig bekijken, jezelf dwingen te blijven staan, je voeten verankeren aan de grond en jezelf even isoleren, met het beeld, los van de rest van de ruimte. Soms lukt het niet, soms wel. Soms ligt dat aan de beelden.
     
o ja mam1   o ja mam2Neem nu deze Daphne. Ze is enigszins onschuldig, mooi en ook wel frivool. De goden hebben haar smeekbede verhoord om haar te verlossen van die amechtige Apollo, en ze is bezig te veranderen in een boom. Het zou ook kunnen dat een boom net aan het veranderen is in een vrouw. In ieder geval staat ze hier half hout, half naakt, op een harstenen tegel op een hardstenen zerk. De kerk is feitelijk te koud voor haar, Apollo zat haar vast en zeker in de zomer achterna. Maar er is geen Apollo te zien. En de titel ‘Ja Mam’ helpt ook al niet. Want meisjes die dat zeggen bedoelen altijd Nee, Mam.

Ja Mam 2010
Barbara Kluiver
Hout (hulst),
60 x 60 x 180 cm


Sentiero (pad) 1983-84
Giuseppe Penone
Brons
h = ca. 180cm

  PenoneHet is geen toeval dat wij dit weekend in het Kröller-Müller museum net zo’n ‘metamorfose’ bekijken, en wel van Giuseppe Penone. Is dat beeld wel een vrouw? Of komt het niet zo nauw en is het ‘laurier worden’ belangrijker dan het geslacht? Als kunstenaar voeg je je in een bestaande traditie, die ook bij ons al lang bekend is, zoals tal van zegswijzen laten zien. (Gelauwerd, laureaat, rusten op je lauweren.)
     
Bernini G Apollo en Daphne   De beroemdste Daphne, althans eentje samen met Apollo, is die van Gianlorenzo Bernini. Barbara Kluiver heeft van hem geleend dat het linkerbeen alvast - of nog steeds - boom is. Maar vooral is Barbara’s versie wat stoerder en haar Daphne is behoorlijk zelfverzekerd, vergeleken met het schuwe nimfje van Bernini. Die houdt zich aan het verhaal van Ovidius, waarin wordt vermeld hoe ze verandert in een laurier. Barbara’s eigenwijsje (ze had tenslotte Apollo afgewezen) is een hulst. Hoe dan ook, de naam Daphne betekent schoonheid, net als die van Apollo, en al helemaal als ze samen in een verhaal voorkomen.
"Daar", spreekt de God, " nu gij nooit meer mij tot echtgenote kunt worden,
Blijf dan ten minste mijn boom! Voor eeuwig blijft gij, laurierloof,
Mij aan de lokken, de citer, mijn pijlenkoker tot sieraad!

Apollo en Daphne
Gianlorenzo Bernini
1622-25
Levensgroot
Rome, Borghese

  ABK expositie 'Ingebed in Beelden'
17 mrt. tot en met 14 apr. 2013
Oude Kerk, Amsterdam
Oudekerksplein
1012 GX Amsterdam
www.oudekerk.nl
     

1000 Resterende tekens